Kun on reilu 10v tuossa TAG ympyröissä tullut pyörittyä (alkoi suomessa SuperCup nimellä Finndriven pyörittämänä 2003) niin kommentoin aina silloin tällöin esiin nousevaan KF kysymykseen:
KF moottorit ovat tarkoitettu kansallisiin/kansainvälisiin sarjoihin ja niillä kilpaillaan ko luokissa. TAG moottorit on tarkoitettu harrastesarjoihin ja niillä kilpaillaan harrastesarjoissa. Ristiin näitä ei tietääkseni missään sallita, eli TAG moottorilla ei ajeta kansallisia mestaruuksia KF moottoreiden seassa eikä päinvastoin. Kun KF moottorin luokituksen käyttöaika loppuu, on se palvellut oman aikansa. Sama TAG moottoreilla. (kyllä: TAG:istakin moottoreita tippuu pois aina silloin tällöin. Elinkaaret toki KF moottoreita pidemmät. Poikkeuksiakin on nähty)
Rotax sarjaan (joka on myös TAG luokka) ei sallita muita kuin Rotax:seja, vaikka tehollisesti / suorituskyvyllisesti samanmoisia TAG/KF moottoreita olisi yllinkyllin.
Pääsyy KF moottoreiden sallimisen estämiselle TAG:issa on juurikin lyhyissä luokituksissa. xxx versioita joka valmistajalla + sallitut omat muutokset toleranssien rajoissa. TAG luokan perusta on se että "laatikkomoottorilla" kisataan, jolloin ei tarvitse olla "velho" tai pistää 10k€ moottoriin pärjätäkseen.
Katsastus rulijanssi + suorituskyvyn sovittaminen muihin moottoreihin + nopeiden yksilöiden haaliminen kovaan rahaan jne on jo lajissa nähtyjä negatiivisiä faktoja joiden takia on aiemminkin toimivia sarjoja kaatunut todella nopeasti exponentaalisesti nousseiden kulujen johdosta.
Siksi on parempi että TAG luokkaan hankitaan TAG moottori, jolla ajaa >10vuotta ja jonka jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin. Meillä on nyt toimivat harrastesarjat jossa kaikilla on samat pelimerkit ruuduissa ja sekä kuljettajilla että järjestäjillä on myös vahva halu säilyttää se sellaisena. (toki jos kuljettajien enemmistö niin haluaa, niin ajetaan vaikka katuporilla, kunhan sitten ei kiivetä järjestäjän kurkkuun, kun tasavertaisuuden ylläpitäminen on mahdotonta
)
Näin se on myöskin "ison veden" takana jenkkilässä:
http://tagracing.net/wp-content/uploads/2014/02/2014_TAG_Rules-Final-2_14_14.pdf KF-moottorit ovat kansallisiin/kansainvälisiin luokkiin ja niillä kisataan kunnes luokitus on ummessa.
Mitään uutta tämä ei kilpamoottoriurheilussa ole, esim kartingpuolelta 2000 luvun aikana käyttämättömiksi ovat jäänneet: Ilmajäähdytteiset Formula A, -ICA, ICAj sekä Vesijäähdytteiset Formula A, -ICA ... Tosin 2010 luvulla on selvinnyt että yllättävän vähiin nuokin koneet ovat käynneet, kun ei niitä meinaa millään löytyä esim Historik Formula-A kilpailuihin...
AKK:n kansallisen/ CIK:in kansainvälisten sarjojen moottoreiden jälkimarkkinoiden järjestämiseksi ei oikein voi valjastaa yksityisten tahojen omalla taloudellisella riskillä pyörittämiä sarjoja, kuten RotaxMaxChallenge ja TAG Suomensarja ovat. KF moottoreiden mukaan salliminen tuo mukanaan niin monta epäterveellistä muuttujaa, jotka voivat keikauttaa koko homman nurin.
Toki: Jos KF kuljettajia sitoutuu ilmaantumaan ajamaan ~10-15kpl per kisapäivä, niin luodaan omat lähdöt "TAG-KF" sarjalle, mutta sitä ennen pitää keksiä miten virvelit katsastetaan siten että ko kuljettajamäärän osallistumismaksut kattaa muiden kulujen lisäksi myös ko koneisiin perehtyneen katsastajan(SM-sarjasta) palkkion, vai katsastetaanko ollenkaan jolloin nopeimman moottorin omistajan voi kruunata mestariksi jo heti ekan lähdön jälkeen?
Tietysti on kilpailunjärjestäjän oma asia jos järjestää TAG luokan kilpailun ja sallii sinne myös KF moottorit mukaan. Ymmärtääkseni esim Kaanaan radallla ajetaan kisaa jonne sallitaan TAG- / KF- / Formula-A / ICA- / ja 2xRaket120
moottorit samaan lähtöön.
Käytetyn TAG moottorin hinta ei päätä huimaa ja elämä sellaisen kanssa on jo parinkin vuoden tähtäimellä taatusti halvempaa kuin jo valmiiksi SM-kapinoissa väsytetyn KF moottorin. Ei muutakun TAG moottoria ensikaudeksi hankkimaan!!!