Motocross-pyöristä näillä magneettipropuilla sai aina kerättyä melko paljon tuota silppua. Karttien öljynvaihdosta ei mitään kokemusta, mutta käsitys on, että niissäkin on kovat rasitukset ja muutamien kymmenien tuntien suositellut vaihtovälit, eikä öljynsuodatinta. Ainakin mitä olen nyt joitain Hondan speksejä lukenut. Kiinnostaisi tietää kartingharrastajien mielipiteitä ja mahdollisesti käytännön kokemuksia aiheesta.
Yrityksen puolesta olen tutkinut tätä samaa asiaa jo pitkään autojen ja moottoripyörien kohdalla; joissakin merkeissä/malleissa magneettiproput tulevat tehtaalta vakiona, mutta vain harvoissa. Mitä kartingiin tulee, niin ainakin meidän paikallisessa Oulun karting-keskuksessa on kuulemma ihan perus tyhjennysproppu ja mittatikku, eikä suodatinta. Laitettiin sitten firmani magneettiset versiot heidän Sodikart GT5:n GX270:een testattavaksi. Yhden vaihtovälin testi, joka on kuulemma noin 50 ajotuntia. Niillä on kuulemma hyvät öljyt ja melko uudet autot; saapi siis nähdä, paljonko sitä silppua käytännössä tulee. Pienikin kerätty määrä on tosin aina kotiin päin.
Missään karting-keskusten suosimassa Hondan moottorissa ei taida olla magneettia propussa eikä mittatikussa. Onko jollekin tullut vastaan magneetteja muissa karttien moottoreissa? Mitä alan harrastajat ovat yleensäkin mieltä tästä ideasta?