Kirjoittaja Aihe: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi  (Luettu 7759 kertaa)

magnetpro

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Motocross-pyöristä näillä magneettipropuilla sai aina kerättyä melko paljon tuota silppua. Karttien öljynvaihdosta ei mitään kokemusta, mutta käsitys on, että niissäkin on kovat rasitukset ja muutamien kymmenien tuntien suositellut vaihtovälit, eikä öljynsuodatinta. Ainakin mitä olen nyt joitain Hondan speksejä lukenut. Kiinnostaisi tietää kartingharrastajien mielipiteitä ja mahdollisesti käytännön kokemuksia aiheesta.

Yrityksen puolesta olen tutkinut tätä samaa asiaa jo pitkään autojen ja moottoripyörien kohdalla; joissakin merkeissä/malleissa magneettiproput tulevat tehtaalta vakiona, mutta vain harvoissa. Mitä kartingiin tulee, niin ainakin meidän paikallisessa Oulun karting-keskuksessa on kuulemma ihan perus tyhjennysproppu ja mittatikku, eikä suodatinta. Laitettiin sitten firmani magneettiset versiot heidän Sodikart GT5:n GX270:een testattavaksi. Yhden vaihtovälin testi, joka on kuulemma noin 50 ajotuntia. Niillä on kuulemma hyvät öljyt ja melko uudet autot; saapi siis nähdä, paljonko sitä silppua käytännössä tulee. Pienikin kerätty määrä on tosin aina kotiin päin.

Missään karting-keskusten suosimassa Hondan moottorissa ei taida olla magneettia propussa eikä mittatikussa. Onko jollekin tullut vastaan magneetteja muissa karttien moottoreissa? Mitä alan harrastajat ovat yleensäkin mieltä tästä ideasta?

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #1 : 10.10.2014 12:17 »
Kilpaa Suomessa ajetaan kartingissa 2-tahtikoneilla, eli eipä ole tullut nuo asiat eteen.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #2 : 10.10.2014 12:29 »
KZ-luokan moottoreissa vaihdelaatikoissa noita on varmasti jo käytössäkin, mutta niiden koneiden määrä on aika pieni Suomessa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

magnetpro

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #3 : 10.10.2014 14:20 »
Kiitos paljon vastauksista, ÄsLaihomäki ja Team Laine!

Jatkokysymyksenä vielä, että miten öljynkierto ja mahdollisen metallisilpun tilanne eroaa kilpakäytön 2-tahtikoneissa ja huvikarttien Hondan GX-moottoreissa?
Mitkä ovat ne yleisimmät kilpakäytön moottorit? Voisin sitten alkaa tutkimaan niidenkin speksejä...

Muutkaan foorumilaiset eivät taida ajaa näillä Hondan 4-tahtimoottoreilla?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #4 : 10.10.2014 15:57 »
2t-koneessahan ei välttämättä ole öljyä kuin bensan seassa. Nykyaikaisissa koneissa tosin on sisäänrakennettu vesipumppu ja tasapainoakseli, joiden käyttövoima tulee kampiakselin päästä joko rattailla tai hihnalla ja tuossa tilassa on desi-pari öljyä. Noissa ei kyllä semmoisia rasituksia ole, että metallijauhetta juuri syntyisi.

Vaihteellisten vaihdelaatikossa tilanne on toinen. Ainakin yleisimmässä eli TM:n koneissa on magneettiproppu vakiona. Kyseessä on siis tavanomainen krossipyörän vaihteisto, kytkinlevyt tosin kuivat.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014 15:59 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

magnetpro

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #5 : 15.10.2014 09:45 »
2t-koneessahan ei välttämättä ole öljyä kuin bensan seassa. Nykyaikaisissa koneissa tosin on sisäänrakennettu vesipumppu ja tasapainoakseli, joiden käyttövoima tulee kampiakselin päästä joko rattailla tai hihnalla ja tuossa tilassa on desi-pari öljyä. Noissa ei kyllä semmoisia rasituksia ole, että metallijauhetta juuri syntyisi.

Vaihteellisten vaihdelaatikossa tilanne on toinen. Ainakin yleisimmässä eli TM:n koneissa on magneettiproppu vakiona. Kyseessä on siis tavanomainen krossipyörän vaihteisto, kytkinlevyt tosin kuivat.

Kiitoksia tästä tietopaketista!! Aina sitä oppii uutta :)

Taidan kuitenkin jättää omien magneettiproppujen tiedot tänne kauppapaikalle, jos jollain tosiaan sattuisi olemaan 4-tahtinen kartti käytössä. On muuten yllättävää, että kaikilla karting-keskuksilla, mitkä on vastaan tullut, on noita Hondan GX moottoreita autoissaan. Myös ulkomailla. SodiKart, Dino, Rimo, CRG...onkohan sellaista valmistajaa, joka EI käyttäisi Hondan moottoria tähän tarkoitukseen?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #6 : 15.10.2014 10:01 »
Taidan kuitenkin jättää omien magneettiproppujen tiedot tänne kauppapaikalle, jos jollain tosiaan sattuisi olemaan 4-tahtinen kartti käytössä. On muuten yllättävää, että kaikilla karting-keskuksilla, mitkä on vastaan tullut, on noita Hondan GX moottoreita autoissaan. Myös ulkomailla. SodiKart, Dino, Rimo, CRG...onkohan sellaista valmistajaa, joka EI käyttäisi Hondan moottoria tähän tarkoitukseen?

Vuokrakarting on ihan oma maailmansa ja valmistajat ovat tajunneet hyvän päälle eli erittäin luotettavat koneet sekä hyvä varaosien saanti. Se on syy miksi joka puolella käytetään Hondan koneita. Myös kun katsoo painepesureitä, aggrekaatteja, tärylätkiä, lumilinkoja, yms. niin samanlaisia Hondan koneita löytyy myös niistä (vinkkinä proppujen myyntiin). Kyseistä konetta on siis tehty muutamaa eri kokoa moniin eri sovellutuksiin.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

magnetpro

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Magneettiproppu kartin moottorin suojaksi
« Vastaus #7 : 15.10.2014 16:19 »
Vuokrakarting on ihan oma maailmansa ja valmistajat ovat tajunneet hyvän päälle eli erittäin luotettavat koneet sekä hyvä varaosien saanti. Se on syy miksi joka puolella käytetään Hondan koneita. Myös kun katsoo painepesureitä, aggrekaatteja, tärylätkiä, lumilinkoja, yms. niin samanlaisia Hondan koneita löytyy myös niistä (vinkkinä proppujen myyntiin). Kyseistä konetta on siis tehty muutamaa eri kokoa moniin eri sovellutuksiin.

Kiitos vinkistä, Team Laine!
Kyllä tämä sama Hondan GX sarja näytti olevan muuallakin kovassa suosiossa.


 

Team Laine Verkkokauppa