Kirjoittaja Aihe: KF ja KFJ renkaat?  (Luettu 11799 kertaa)

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
KF ja KFJ renkaat?
« : 18.12.2014 11:56 »
Moi!

miten toi mahtaa nyt vaikuttaa, kun näköjään KFJ- ja KF- luokissa mennään kovempaan renkaaseen?  Onko kenelläkään kokemuksia?

Tippuuko pito oleellisesti, vai onko ero mediumin ja kovan Vegan välillä pieni?

Säästääkö tässä käytännössä rengaskuluissa ja miten paljon, esim per kisa?  Tiputtaako tämä oleellisesti kauden kuluja.




olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #1 : 18.12.2014 21:56 »
http://www.vegatyres.com/en/tyres/comparison-graph

Pito ero ei ole iso/radikaali. Kokemusta on ainakin niillä, jotka ajoi kansainvälisiä kisoja.

Säästöä on varmaan ainakin 2 rengas sarjaa/kisa. Perustuu perjantai ja/tai warm up renkaisiin, jotka monilla oli uudet.

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #2 : 19.12.2014 14:03 »
Ok, eli siis valkoinen, tämä vuotinen on ylimpänä ja ensi vuotinen vihreä toiseksi ylin? 

Ei se tosiaan sitten kauhea ero pitäisi olla. Varmaan ihan fiksu veto.

Täällä radassa on kuitenkin vähemmän kumia kuin jossain Italiassa, niin rengaskin luulisi kuluvan enempi. Vai onko tästä kysymys ?

Tosin luulen, että pe silti monet laittaa uudet..  parhaat varmaan lisäksi warm uppiinkin..

onko parc ferme renkaat KF- ja KFJ myös?  Siinähän voisi rajata myös pe + warm up kumit.


olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #3 : 19.12.2014 14:26 »
Niin siis nimenomaan säästö on tulossa siitä, että todennäköisesti on tulossa rajoituksia renkaiden käyttöön. Edellisen kisan renkailla saa vain treenata seuraavan kisan treeneissä.

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #4 : 19.12.2014 14:31 »
Ok, no sitten alkaa järki kirjoittaa jo. Hyvä suunta jos näin.

Tosiaan jos näin menee, niin tämähän on sitten paremmin hoidossa, kun mitä olen ymmärtänyt Rotaxista. Siellä kuulemma kumeja menee jo junnuissa 3-4 sarjaa per viikonloppu.






tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #5 : 19.12.2014 15:18 »
niinno...saahan niitä renkaita menemään vaikka kuinka monta sarjaa...ennen kisoja ;D rotaxissa saa kisoissa menemään kaksi sarjaa jos ajaa molempina päivinä uusilla, kaikki ei aja...se on ihan oma valinta jos haluaa vaikka perjantain reeneissä ajaa joka vedon uusilla, mutta aika-ajossa käytetyillä ajetaan koko päivä, joten miten saa 3-4 sarjaa kulumaan??? :o
pari sekuntia liikaa...:D

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #6 : 19.12.2014 16:08 »
Niin, en tiedä miten mutta sellaista kuulin.

Hyvä jos perinteinen aika-ajoon uudet riittää siellä kärkivauhtiin. Ja pe edellisen kisan vanhoilla.

Mieluiten tietenkin vielä vähemmän kuin joka kisaan uudet, mutta se taitaa olla kartingissa utopiaa nykyään..

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #7 : 19.12.2014 16:26 »
Täytyy sanoa, että ihmetyttää suuresti näitten yhden rengassarjan / kisa puuhaajien ajatusmaailma.

Kyse on kuitenkin HARRASTAMISESTA ja harrastustoiminnassa harrastetaan eli harjoitetellaan kehittyäkseen radalla.
Se vaatii renkaita, valitettavasti.

Jos vielä aikoo pärjätä, oli laji sitten pitsin nypläys tai kartingin ajo, voi tutustua 10 000 tunnin sääntöön

VAIN HARJOITTELEMINEN ON PITKÄNPÄÄLLE AINOA OIKEA TIE MENESTYKSEEN!

Lainaus
10 000 tunnin harjoitus tekee mestarin
Käyttäytyminen:Erinomaiset perintötekijätkään eivät riitä, jos haluaa virtuoosiksi. Taiteen, tieteen, urheilun tai minkä tahansa alan huipulle pääsemiseksi tarvitaan vaivannäköä ja pitkäjännitteisyyttä. Ihmelastenkin on hiottava taitojaan vähintään 10?000 tuntia.
Poiminta Tieteen Kuvalehdestä: http://tieku.fi/ihminen/k%C3%A4ytt%C3%A4ytyminen/10-000-tunnin-harjoitus-tekee-mestarin
Samaa kerrotaan ihan jokaikisen lajin valmennusoppaissa.

Tarkoittaa vaikkapa 10 vuodelle jaettuna 1000 tuntia vuodessa joka on noin 2,5 tuntia PÄIVÄSSÄ. Tosin karting-harjoitteluksi voit laskea myös fyysisiä harjoitteita ja jopa pleikkarilla/tietokoneella ajon.
Tunteja kannattaa kerätä silloin kun se on vielä halpaa eli cadet ja raket-ikäisenä.


Rotaxissa menee renkaita kisakautena (eli kevät-kesä-syksy) noin 17 sarjaa, hintalappu n. 3000 euroa.

JOS aioit HARJOITELLA kisojen välissä, kisoja kun on kesällä 5 kpl noin KUUKAUDEN välein.
Se, että osallistut vain KISOIHIN ei tee Sinusta/lapsestasi harrastajaa.

17 rengassarjaa sisältää yhden rengassarjan kevät- ja syys päräyksissä sekä kolme rengassarjaa / rotax kisaviikonloppu ( 1 + 1 + 3x5)

Rengaskierto menee esim näin:
torstaina: treenaa parhaalla mahdollisella rengassarjalla ja toivot sen kestävän päivän
perjantaina: aamulla parin vedon jälkeen ostat uuden rengassarjan (ja tämän sarjan säästät seuraavan kisan torstain treeniin, koska tällä sarjalla ajetaan vähiten)
lauantaina ja sunnuntaina: uudet rengassarja molempina päivinä

seuraavassa kisassa: aloitat torstain treenit edellisen kisan rengassarjalla

Näillä KOLMELLA rengassarjalla yrität sitten pärjätä treenaamisen kanssa, menee aika nahkakaljuiksi, väliä kuitenkin seuraavaan kisaan on KOLME viikkoa.
Yhden käytät ehkä kisaviikkoa edeltävänä viikonloppuna.

Aika vaikeaa on, ainakin me kaiveltiin aina kisaviikonloppuna ennen kotiinlähtöä rengaslavoja ja sitten paljon hikeä, osalla jätekasoista löydetyillä pääsi vain ehkä kolme vetoa (vaatii muutaman ylimääräisen vannesarjan, jotta kun kuski radalla, sinä vaihdat renkaita).
Tulos olisi varmasti parempi, jos pystyisit esim. perjantaina ajamaan useammalla uudella sarjalla, mutta se vaatii jo sitten kukkaroa....

Rengaskulun pienentämiseksi kaikki suuntaukset, jotka parantaa renkaan kestävyyttä, on suotavaa...

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #8 : 19.12.2014 16:43 »
niin kai se ajatusmaailma siinä, että kolmen sarjan sijasta voisi pärjätä yhdellä sarjalla per kisa olisi se, että säästäisi paljon rahaa.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: KF ja KFJ renkaat?
« Vastaus #9 : 19.12.2014 17:48 »
kuten sanoin, jokaisen oma asia...kaikista ei tule edes 27 rengassarja/kausi huippukuskeja, joten miksi ns.turhanpäiten käyttää rahaa...esim. max masters- luokassa on jo lähtökohtaisesti sovittu yhden uuden setin/ vkl käytöstä, eikä mitään ongelmia ole ollut...en puhu nyt muiden luokkien kärkikuskeista, jotka oikeasti osaavat käyttää uuden renkaan kaikki ominaisuudet edukseen, vaan nimenomaan HARRASTAJASTA, joka kilpailee harrastuksena...melko paljon pitää ajaa, jos kaikki renkaat saa kaljuiksi kisojen välillä...itse olen ajanut n. 50h/ kausi, enkä saa renkaita loppumaan...kai muut sitten ajaa niin paljon enempi, en tiedä...viime vuoden keväällä uuden luokan vuoksi ostin 2 settiä uusia aikaisin keväällä, muuten ajoin kisoissa käytetyillä koko kesän...ja ajan vielä tänä keväänäkin...tottakai radoissa millä reenaa, on eroja...toinen syö renkaat illassa (paimio), toisella ajaa jo kisan ajetuilla koko vkonlopun (kangasala)...ei varmaankaan kyllä ole järkevää niiden, jotka menestyvät ja ajavat kärkipäässä, edes reenata huonoilla renkailla...itselleni ei ainakaan ole se sunnuntain kilpailu tuottanut ongelmia lauantain renkailla ajaa...mutta jokainen käyttää kausibudjetin kuten haluaa ;D
pari sekuntia liikaa...:D


 

Team Laine Verkkokauppa