Kirjoittaja Aihe: Cadet välitys  (Luettu 17286 kertaa)

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Cadet välitys
« : 09.01.2015 07:23 »
Millaista takaratasta Kotkan radalle ?
Kun ei ole mitään hajua mitä kokoluokkaa cadetissa takarattaat ovat.
Millainen setti kannattaa varata rattaita,millä välillä liikutaan?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #1 : 09.01.2015 07:51 »
Vanhaan hyvään aikaan tämä asia oli simppeli, oli vain 84 ratas
Nyt se on +/-3 hammasta.

Välitys: Eturatas 11 hammasta, takaratas 81-87 hammasta
Ts 7 kpl takarattaita jos haluaa kokeilla kaikkia.

Käytännössä isommat hidastaa menoa, koska Cadet menee rajoittimelle aika helposti.
eli 81-84 rattailla pärjää lähes joka radalla.
-petri-

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #2 : 09.01.2015 08:05 »
Kiitoksia paljon Petri!
Näillä mennään.

mija72

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #3 : 13.01.2015 19:36 »
Moi, ollaan kesä 2014 ajettu cadetilla kilpaa ja pääasiassa ajettu vain 81 piikisellä yli 84 piikkiseen ei ole tarvinnut kertaakaan mennä.


saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #4 : 13.01.2015 22:48 »
Moi, ollaan kesä 2014 ajettu cadetilla kilpaa ja pääasiassa ajettu vain 81 piikisellä yli 84 piikkiseen ei ole tarvinnut kertaakaan mennä.

Näin tässä kävi. Sama juttu meillä.
Koko sääntö on ihan syvältä, nopeudet nousi kaikilta ja uudet kuljettaja joutuu pähkäilemään näitä välityksiä.
  >:( >:( >:(
-petri-

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #5 : 14.01.2015 06:46 »
No mutta eikö parempi vaihtaa välityksiä kun pelleillä rengaspaineilla ja saunottamisella?

Kronk

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #6 : 14.01.2015 16:50 »
No mutta eikö parempi vaihtaa välityksiä kun pelleillä rengaspaineilla ja saunottamisella?

No se saunottaminenhan ei tässä nyt poistunut silti mihinkään mutta rengaspaineilla ei voi sääntöjä enempää pelleillä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #7 : 14.01.2015 21:52 »
Ei jatketa tästä enempää, tulee vaan paha mieli  :'(

Kovin saunotus mitä viime kesältä kuulin oli 6 kg ja rengas venyi sillä merkittävästi.
Vaikka lähdössä on vaan 2 kg, niin  ei se enää ole samalla kehämitalla kuin normi rengas.
-petri-

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #8 : 15.01.2015 12:36 »
En mäkään halua jauhaa yhtään enempää. Kiinnostaa vain, että voittiko tämä kuljettaja jolle huoltaja  oli 'tuunannu' renkaat? Ja toinen asia mikä kiinnostais tietää on  paljonko nopeampi/hitaampi kuski olisi olluti mikäli renkaille ei olisi tehty mitään muuta kuin laitettu semmonen paine, että rengas toimii.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #9 : 15.01.2015 19:57 »
En mäkään halua jauhaa yhtään enempää. Kiinnostaa vain, että voittiko tämä kuljettaja jolle huoltaja  oli 'tuunannu' renkaat? Ja toinen asia mikä kiinnostais tietää on  paljonko nopeampi/hitaampi kuski olisi olluti mikäli renkaille ei olisi tehty mitään muuta kuin laitettu semmonen paine, että rengas toimii.

Juu voitti kyllä, ilman saunoitusta ei ensin pärjännyt koska suoranopeus oli huonompi kuin muilla.
Kaikki me tiedetään ettei se ole ainoa muuttuja, mutta kun suoranopeus on aika ratkaiseva muuten tasaväkisillä kuljettajilla, niin se saattaa ratkaista pelin.

Aloittavan cadettikuski ei näitä kannata edes miettiä, se sekunti kierrosajoista ei lähde saunomalla.
Oman kuskin renkaita en tule koskaan venyttämään.  En venytellyt edellisenkään kuskin renkaita. Ajakoot sitten keskiporukassa tai vaikka viimeisenä. Ehtii sitä myöhemmin näyttämään ajotaitonsa jos sellaista on.

Miettikää kuinka helppoa tämän hölmön saunottamisen lopettaminen olisi. Pätkä mittanauhaa riittäisi.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2015 19:59 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #10 : 17.01.2015 15:23 »
Hölmö oli tämä ratas sääntö mielestäni. Kokeiltiin saman kuskin ajamana hidasta avaamatonta moottoria vakio(84) välityksellä ja saunottamattomilla renkailla yhtä kauden nopeinta autoa vastaan niin ero oli 3 sek kierros. Molemmissa suht hyvin säädetyt huippu rungot. Harrastuksen alussa ei kauheasti  kannata kärki kuskien aikoja katsella vaan antaa kuskin rauhassa opetella ajamista vakio kalustolla. Tämä ei ollut tieteellinen koe mutta selkeesti osoittaa että harrastuksen alussa erot autoissa ja etenkin kuskeissa on helposti suuria.   :)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2015 13:59 kirjoittanut apa1 »

Lenzo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #11 : 20.01.2015 11:30 »
Vakaasti uskon. Jospa tästä nykyisestä uudesta lajiryhmästä löytyisi sitä viisautta ja rohkeutta korjata tehdyt virhepäätökset. Edellinen lajiryhmä aatteli antaa raippaa Kartingliiton puuhahenkilöille ja heidän harrastajille suunnattuun kyselyyn. Turpiin tulikin suoraan harrastajille.

mija72

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #12 : 27.01.2015 21:28 »
Haluanpa tuoda oman näkemyksen tähän renkaiden saunotukseen/kehän laajennukseen. Olen itsekin sitä renkaan venyttämistä kokeillut (kun hevosmiesten tietotoimistosta=keskustelupalstoilta siitä olin lukenut) mutta en suosittele sitä kellekkään. Itseni vakuutin asiasta sillä, että poikani ajeli mestareiden kisassa pallille ja kisan nopeimman kierrosajan ihan normaaleilla itseasiassa käytetyillä venyttämättömillä renkailla.

Ainoa asia, mikä cadeteissa sapettaa ovat puolat niitä kiertäviä kunnon vanhoja puolia, kun ei normaalilla hinnalla kaupasta saa.

Kuten niin moni onkin jo todennut suurin merkitys lienee kuitenkin harjoitusmäärissä. Juoksemaan oppii juoksemalla, luistelemaan luistelemalla ja ajamaan ajamalla.  ;)

Onneksi kausi alkaa kohta ja lajin pariin tulee toivottavasti paljon uusia innokkaita lapsia ja isiä hämmästelemään varikon legendoja esim. renkaiden saunottamisesta. No onpahan jotakin, mitä muistella kiikkustuolissa. ;D

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #13 : 06.02.2015 13:24 »
http://www.autourheilu.fi/42311.aspx
Enään ei tarvi miettiä ratasta :)
menee ne lujaa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #14 : 06.02.2015 17:03 »
http://www.autourheilu.fi/42311.aspx
Enään ei tarvi miettiä ratasta :)

Eikä rengaskehää. :) Kerrankin oikeasti hyvä sääntömuutos.
- MarkoV

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #15 : 06.02.2015 20:32 »
Hienoa! Tää on hyvä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #16 : 06.02.2015 22:42 »
Kiitos.
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #17 : 06.02.2015 23:22 »
Hyvä turvallisuus näkökohta myös . Vauhdit laski pikkukuskeilta sekä lopetti turhan ratas ja rengas kikkailun. Hatun nosto nopeasta päätöksestä  :)
« Viimeksi muokattu: 06.02.2015 23:24 kirjoittanut apa1 »

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #18 : 29.08.2015 18:46 »

Yritin kaivella ajantasaisia Cadetin sääntöjä, ilmeisesti onnistumatta..

Osoitteesta http://www.autourheilu.fi/saantokirja/ löytyy vain Karting lajisäännöt -opus, jossa on edelleen takarattaaksi määritetty 81-87 piikkiset.

Yllä Jahnun viestissä oleva linkki ei toimi.

Missä vaiheessa tai mistä löytäisi säännöt ensikesälle? Oliko taittuva puskuri tulossa myös Cadettiin?

t. Kalle

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #19 : 30.08.2015 09:20 »
Moro,

Sääntökirja 2016 on vasta muodostumassa. Ensimmäinen versio tulee ulos yleensä syys-lokakuussa.

Joskus tulee lajiryhmän esitys sääntömuutoksesta kesken kauden (jonka hallitus hyväksyy).
Silloin se tulee vain tiedotteena verkkoon. Nämä on hankalia juttuja, koska harrastaja ei näitä tiedotteita osaa aina hakea.
Selkeämpää olisi päivittää sähköistä sääntökirjaa ja merkitä muutokset selvästi.

Kiinteä 84 ratas on juuri tällainen muutos jonka nykyinen lajiryhmä teki 2015. Nyt kun AKK:n verkkosivut muuttui, ei helmikuun päätöstä löydy millään.

Isoja muutoksia Cadettiin ei varmaan ole tulossa, nyt ollaan aika hyvällä mallilla kiinteän rattaan, kehämitan ja puolan osalta.
Vielä kun saataisiin sääntö yli-innokkaiden huoltajien hillitsemiseksi :).
-petri-

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #20 : 30.08.2015 10:52 »

Kiitoksia. Pitääpä hetki malttaa sitten vielä pojan auton varustelussa..

Pitäisikö foorumille alkaa kerään luokittain Sticky-aiheena säännöt+ niitä tarkentavat tiedotteet?

T. Kalle

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #21 : 30.08.2015 22:16 »
Moro,

Sääntökirja 2016 on vasta muodostumassa. Ensimmäinen versio tulee ulos yleensä syys-lokakuussa.

Joskus tulee lajiryhmän esitys sääntömuutoksesta kesken kauden (jonka hallitus hyväksyy).
Silloin se tulee vain tiedotteena verkkoon. Nämä on hankalia juttuja, koska harrastaja ei näitä tiedotteita osaa aina hakea.
Selkeämpää olisi päivittää sähköistä sääntökirjaa ja merkitä muutokset selvästi.

Kiinteä 84 ratas on juuri tällainen muutos jonka nykyinen lajiryhmä teki 2015. Nyt kun AKK:n verkkosivut muuttui, ei helmikuun päätöstä löydy millään.

Isoja muutoksia Cadettiin ei varmaan ole tulossa, nyt ollaan aika hyvällä mallilla kiinteän rattaan, kehämitan ja puolan osalta.
Vielä kun saataisiin sääntö yli-innokkaiden huoltajien hillitsemiseksi :).

Kyllähän tuo tieto AKK:n sivuilta löytyy, mutta hakemisessa se toki on koska ovat hallituksen kokouksia koskevissa tiedotteissa: http://www.autourheilu.fi/uutiset/akk-n-hallituksen-kokous-2-15/
Renkaan kehämittaa kestäisi vieläkin sääntöihin hiukan justeerata, ei taida yksikään kaupasta haettu rengas olla likikään niin suuri kuin sääntö sallii, eli saunotusvaraa kestäisi vieläkin vähentää selvästi.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2015 07:36 kirjoittanut Karvis »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #22 : 31.08.2015 09:45 »
Siellä se luurasi, osa näistä on lajikohtaisissa tiedotteissa osa hallituksen päätöksissä.
On siinä harrastajalla selvitettävää kun ensin sanotaan että lue sääntökirja.
Jotenkin nämä pitäisi saada koottua yhteen paikkaan. Vink lajiryhmä!
-petri-

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Cadet välitys
« Vastaus #23 : 11.02.2016 18:19 »
Vähän OT, mutta rönsyilihän tämä varsinaisen otsikon alta aimminkin.

Rautalankavarmistuksena: saako Raket 60 luokkarissa mainittua vanhaa imuäänenvaimentimen kaulusta käyttää 2016? Vanhan kytkimen osalta tää on selkee, mutta taulukossa mainitaan vain 95 mallinen kaulus..

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
- MarkoV


 

Team Laine Verkkokauppa