Kirjoittaja Aihe: CIK-FIA etupuskurisääntö  (Luettu 13885 kertaa)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
CIK-FIA etupuskurisääntö
« : 11.01.2015 14:57 »
http://www.cikfia.com/newsroom/view/article/a-new-front-fairing-attachment-to-fight-against-on.html

CIK-FIA:lla on uusi runkoa koskeva sääntö alkaen tässä kuussa. Kartissa pitää olla semmonen etuponttoonin kiinnitys, että kun ponttooni tökkää tarpeeksi lujaa johonkin, se tippuu maata vasten ja kuskin pitää käydä ratavarikolla kiinnittämässä se uudelleen. Ainakin näin ymmärsin tekstistä... Tällä systeemillä yritetään hillitä tahallista tönimistä radalla.

Alla otteita CIK:n sääntökirjasta... noista kuvista ei oikein saa selvää että millainen tuo kiinnitys oikein on  ???


Lainaus
http://www.cikfia.com/fileadmin/content/REGULATIONS/Technical/Updates/2014/Bull_38__RT.pdf

2.7.1.5 - Front fairing
* It may under no circumstances be located above the plane through the top of the front wheels.
* It must not comprise any sharp edges.
* Its minimum width is 1,000 mm and its maximum width is the external width of the front wheel/axle unit.
* Maximum gap between the front wheels and the back of the fairing: 150 180 mm.
* Front overhang: 650 680 mm maximum.
* The fairing must comprise on its front side a vertical surface (with a tolerance of +/- 5° in relation to the theoretical vertical plane) with a minimum height of 80 mm and a minimum length of 300 mm located immediately above the ground clearance.
* The fairing must not be able to hold back water, gravel or any other substance.
* Front fairing mounting kit (technical drawing No.2c)



Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #1 : 11.01.2015 15:26 »
Jaa, ei ole tuo pykälä vielä ilmaantunut varsinaiseen CIK-FIA tekniikka sääntökirjaan, ei ole ainakaan vielä päivitetty. Kuitenkin päätös tuosta on tehty viimeisessä kokouksessa http://www.cikfia.com/newsroom/view/article/latest-decisions-of-the-fia-world-motor-sport-coun-11.html.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #2 : 11.01.2015 16:04 »
Tulispa heti sääntö voimaan ja kaikkiin luokkiin ilman mitään siirtymäaikoja tai muita poikkeuksia!

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #3 : 11.01.2015 16:24 »
Ajatushan on hyvä, mutta liekkö puskuri pysyy kiinni kanttareilta ym. ajettaessa ja että kiinnityssydeemi ei löysty vanhetessaan. Ja tuli heti mieleen että jos oikein haluaa kiusata takana tulevaa, voi jonkun jarrupaikan siirtää yllätäen hiukan aikaisemmaksi  ;)

Toivottavasti sääntö tulee Suomeen vasta kun se on todettu toimivaksi maailmalla.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #4 : 11.01.2015 17:41 »
ja hiukan epäilyttää, kun vaikka jonon kolmas tööttää toisena olevaa takapuskuriin työntäen tämän ekana ajavan takapuskuriin...myös syytön kakkonen kärsii ::) ajatuksena hyvä, mutta kuinkakohan kovan kosketuksen tuo kiinnitys tosiaan kestää, ettei turhaan putoile...voipi raket-lähdöissä olla melko ahdasta lähdön jälkeen ratavarikolla... ;D
pari sekuntia liikaa...:D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #5 : 11.01.2015 18:00 »
Käsittääkseni kunkin maan kansallinen liitto saa päättää käytetäänkö tätä pökkimisenestotekniikkaa vai ei.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #6 : 11.01.2015 20:09 »
Ei varmasti keksitä tässä topicissa yhtään sellasta asiaa mitä ne isot herrat ei olisi jo miettinyt!

Syyttömät joutuu usein kärsimään muutenkin.

Olis hauska nähdä miten noita käytännössä testataan

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #8 : 19.01.2015 10:53 »
Tätä ideaa voisi jalostaa tuosta puskurin on/off siirtymisestä. Entäpä jos puskurissa olisi vaikka neljä eri hahloa ja jokainen kosketus siirtäisi yhden hahlon puskuria taaksepäin? Puskurit voitaisiin tarkistaa ajon jälkeen punnituksen yhteydessä ja puskurin siirtymisistä voitaisiin tehdä vaikka seuraavat sanktiot:

1. Hahlo - puskurin normaali sijainti, ei osumia
2. Hahlo - 1 osuma - varoitus
3. Hahlo - 2 osumaa - 10 sek aikasakko
4. Hahlo - 3 osumaa - hylkäys

Teknisen toteutuksen pitäisi olla yksinkertainen ja idioottivarma, mutta ei lienee mahdotonta nykypäivänä? Tai vielä jos haluaa modernimman keinon niin sähköiset anturit tunnistamaan kosketuksia joka autoon  ;)

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #9 : 19.01.2015 17:55 »
nyt sulla on kyllä ihan liian paljon vapaa-aikaa ;D
tuo hahlo systeemi ei ois pöllömpi...
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #10 : 19.01.2015 19:47 »
Minä olisin tehnyt tuon ~8Nm jousen takana olevalla kytkimellä, joka pätkäisee sytkän vaikka 0.5sek ajaksi. Ehkäisee tehokkaasti myös lähtöryhmityksessä työntämisen eikä "jarrujullikka" pilaa koko lähtöä. Lisäksi kun AIM/Unipro/Alfano ottaa moottorin kierrosluvut sytkän piuhasta, niin dataan jää mukavasti jälki missä ja milloin sytkä pätkäistiin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #11 : 19.01.2015 22:21 »
Moi,

miten olisi ammattitaitoinen tuomari? Teuronen pitämään päivän kurssi kaikille innokkaille, niin ei tarvitse keksiä irtoavia osia.

Jos katsoitte viime kesän videon Wackersdorfista, kesti kuskeilta tasan yksi erä oppia törmäämään toiseen autoon kyljellä ja loppukisa olikin kammosukeltelua.

Kaikissa tietämissäni urheilulajeissa kilpailijat tekevät, mitä tuomarit sallivat tehdä. Sekin on oikeastaan ammattitaitoa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #12 : 20.01.2015 00:35 »
Kyllä. Tuomarointia ei pidä missään nimessä unohtaa.
Teurosen kanssa tiirailtiin Vihdissä tarkkaan Kärjen Raulin kuvaamaa ilmavideokuvaa ykkösmutkan päältä ja moni asia sai aivan uuden valon siihennähden mitä edes Teurosen haukansilmät tuomaritornista näki. Kumma kyllä vastaan väittäneet kuskit myönsivät heti tapahtuneen kun näkivät suorituksensa näytöltä hidasteena. ;D Ennen finaaleja lähdöt olivatkin sitten paljon siistimpiä.  :) Valvonta toimi.

Apuvälineitä nykypäivänä kuitenkin tarvitaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska/kun vapaaehtoisia osaavia ajotapatarkkailijoita on aina vain vaikeampi kisoihin haalia. Osaava ajotapatarkkailija pitäisi saada joka lippupisteelle. Käytännössä se ei vain onnistu. (innokkaat ja osaavat ajotapatarkkailijat voivat lähettää minulle yhteystietoja.  ;) )
Ehkä työtä olisi tehtävä myös kuljettajien(huoltajien?) asenteessa? Kanssakilpailijan kunnioittaminen jne.. mutta se on paljon laajempi kenttä eikä todennäköisesti toteudu ennenkuin ollaan luokissa joissa pienikin osuma a) sattuu b) maksaa c) vammauttaa/keskeyttää oman kisan. Esim Formula Ford:deissa osuma on lähes poikkeuksetta vahinko joka johtaa myös omaan keskeytykseen. Siinä ei paljon rajoja tarvitse hakea.  :P
Toki aikuisharresteluokissa ajetaan siistimmin, kun ne tarrasarjat joutuu itse maksamaan, eikä se voittokaan nyt niin tärkeää ole. Myös Historik Formula-A kisat ovat olleet tosi siistejä, yhtä "tapausta" lukuunottamatta.  ::)

Tuo alasputoava etupontsa ei oikein minun mielestäni ole ihan loppuun asti ajateltu. Katselin myös Wackersdorfin videot, eikä hyvältä näytä...
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #13 : 23.01.2015 19:43 »
Do dii, aihe oli pöydällä viimeisimmässä lajiryhmän kokouksessa: http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,16205.0.html

Toivottavasti herrat odottelee nyt kokeumuksia maailmalta, ennen kuin sääntöä sovelletaan Suomeen. Esimerkiksi CIK saattaa muuttaa pykälää siten, että ei tartte käydä kiinnittämässä bumpperia jos katsoo olevansa syytön tilanteeseen vaan tällöin tilanne selvitetään ajon jälkeen videoilta. Onko Suomessa videointi käytössä kaikissa kisoissa? No, ei ole.

Maltti on valttia   ::)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #14 : 23.01.2015 21:36 »
Jep.
Näinhän se on onneksi ajateltukkin:
Lainaus
Seurataan uuden taittuvan etukatteen valmistumista ja jos toimiva tuote, otetaan heti käyttöön. Jos tuotteessa ongelmia, saliitaan vanhan mallin mukaisen (luokitus 2011) etukatteen käytettäväksi kansallisesti vielä kaudella 2015
Homman Pitää Olla Hauskaa

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #15 : 23.02.2015 17:08 »
Kommenttia aiheeseen ammattikuski Bas Lammersilta


Dear followers, teams, drivers and sponsors,

 The new "drop down bumper system: is it the final solution to the problem of racecontacts or just another difficult rule to apply that will turn people away from karting?

 We (drivers) are not able to do anything anymore. We are scared to overtake our concurrents, we are scared to be close as possible behind our concurrent because we are scared to loose our front bumper because if the concurrents wants to win and is clever, he just have to brake a little bit more or miss his gears and we loose our front bumper, we get a penalty (30sec) for the mistake of the other driver. We are scared to pass a curbstone because we can loose the front spoiler with that, if that happens we get a penalty for it (30sec).

Karting is not a contactsport, we all do know that but i'm sure that most of you agreed with me that with this kind of rules people will turn away of karting!

 Teams, sponsors and karting manufacturers are spending so much money for racing, REAL HIGH LEVEL RACING.

IT'S TIME TO STAND UP AND STOP ALL THE NONSENSE AND BRING BACK THE KARTING TO IT'S VALUE!

Please I would like to ask to all of you to share this message and stand up againsts to the nonsense rules!

 With best regards, Bas Lammers
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #16 : 23.02.2015 20:15 »
Winter Cup kertoi saman. Kilvan ajo loppui, mennään 3 kierrosta sisäkurveja peräkanaa kahden metrin välein, ettei vain puskuri hipaise edellistä ja putoa. Vasta sitten joku uskaltaa varovasti yrittää ohitusta.  Parhaimmillaan kolmannes erän lähtijöistä kävi joko varikolla laitattamassa puskurin takaisin paikalleen (=ei sakkosekuntteja) tai otti 30 sek aikasakon. Näin tapahtui myös kisan viimeisissä lähdöissä, joten oppiminenkaan ei pelastanut. Aika usein myös viaton kärsi joko siitä, että työnnettiin edellisen persuksiin tai siitä, että edellinen teki jarrujullikan ja ajatti perään. Putoava puskuri nykymuodossaan on syvältä ellei putoamisherkkyyttä vähennetä rajusti.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #17 : 17.03.2015 17:31 »
Tässä uusimmat http://www.cikfia.com/newsroom/view/article/information-bulletin-concerning-front-fairing-moun.html
Lainaus
Following the recent findings on the functioning of the new front fairing mounting kit, homologated as from 1 January 2015, the CIK-FIA has decided to immediately suspend the use of this kit for an indefinite period. Tests are currently underway to clarify the criteria for a definitive solution.

As of now and until further notice, the homologated front fairing mounting kit as defined in Article 31 of the CIK-FIA Specific Prescriptions must therefore no longer be used. Front fairings must be fixed non-removably pending the outcome of the tests and the validation of a new kit. Only the front bumper support – the central part of the homologated front fairing mounting kit, which secures the bumper bars – is now usable. Front fairings homologated for the 2015-2020 period must be used with a fixed mounting.

For further information, please refer to the CIK-FIA Bulletin No 40
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #18 : 17.03.2015 20:16 »
Aika nolo keissi kaikenkaikkiaan noin isolta puljulta, tais kuitenkin jäädä tuotekehittely vaiheeseen. Ajatushan oli hyvä, toivottavasti seuraava versio on mietitty loppuun asti.


Jappe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM KZ10 Special
  • Runkomerkki: DR Racing S97
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #20 : 01.04.2015 16:12 »
Tässä pieni esimerkki maailmalta https://www.youtube.com/watch?v=phniUVu-kb0
Innokas uusi harrastaja

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: CIK-FIA etupuskurisääntö
« Vastaus #21 : 01.04.2015 17:52 »
Toi alletaittuminen on vanhalla käytöstä poistetulla versiolla
menee ne lujaa


 

Team Laine Verkkokauppa