Kirjoittaja Aihe: Cadetin luokkari  (Luettu 32085 kertaa)

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Cadetin luokkari
« : 13.03.2015 12:51 »
Raket 60 luokitustodistus on julkaistu ja pääset tutustumaan luokitustodistukseen http://www.autourheilu.fi/attachements/2015-03-13T09-28-43496.pdf.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #1 : 14.03.2015 19:51 »
Hienoa että luokkarit on saatu aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2015 19:31 kirjoittanut apa1 »

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #2 : 16.03.2015 14:57 »
Hieno homma että tämä tuli. Iso käsi!


Mutta:
"Männänrenkaiden määrä: alkuperäinen."

Eli männänrengasta ei saa vaihtaa lainkaan...?  ;) :o ::) :P
Mites meinasivat katsastusmiehet tarkistaa että on alkuperäinen männänrengas? Oisko sanamuoto vaikka "alkuperäinen tai sitä vastaava" oikeampi ilmaisu.

Terveisin nimimerkki pilk-pilk-pilk nus-nus-nus. ;)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015 14:59 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1640
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #3 : 16.03.2015 17:19 »
Tuo "määrä" - sana sääntöpykälän asettelussa määrittää katsastuskohteeksi kappalemäärän eikä valmistusajankohtaa, -materiaalia tai -laatua.

Katsastuksessa verrataan luokitustodistuksen kohtaa josta pystyy yhteenlaskusuorituksella toteamaan männänrenkaiden alkuperäisen yhteenlasketun summan, eli määrän. Saatua tulosta verrataan katsastuskohteena olevan männän yhteenlaskun tuloksena saadun männänrenkaiden määrään ja mikäli se on sama kuin luokitustodistuksessa eli alkuperäinen, toisinsanoen ei suurempi tai pienempi, niin katsastus hyväksytään tämän kohdan osalta.
Tarvittaessa laskutoimituksen voi suorittaa useampaankin kertaan.
(kilpailupaikalla voi myös pyytää apua mikäli omat sormet ei riitä, tai niissä on putteita kuten allekirjoittaneella - ai miksikö en ole katsastuksessa?)

Nimimerkillä: Pykälienviilausta loputtomiin... ko?
 ;)  ;D

Homman Pitää Olla Hauskaa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #4 : 17.03.2015 08:46 »
Aaaaaaa! No nythän mä vasta hokasin että mokasin, määrä tarkoittaakin määrää....  :-X Eli cadettiin ei voikaan laittaa esimerkiksi seitsemää rengasta.

Tosin tuolla jäljempänä todetaan taas että "MÄNTÄ JA MÄNNÄNRENGAS: Radnen alkuperäisellä merkinnällä R 4087 mäntä ja männänrengas alkuperäinen"...  :o

Eli oliko se sittenkin kana ensin?
- MarkoV

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 344
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #5 : 17.03.2015 09:36 »
niinno...saahan niitä radnen alkuperäisiä mäntiä ja männänrenkaita ostaa radnekauppiaalta...ei se alkuperäinen tarkoita, että sillä tehtaalla asennetulla vedetään maailman tappiin asti ;D
ostat vaan alkuperäisiä varaosia, niin luokkarisäännöt täyttyvät ;)
pari sekuntia liikaa...:D

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #6 : 17.03.2015 10:36 »
Jaa. a  "Vanhan mallin kytkin vuoden 2015 loppuun asti
saa käyttää kilpailuissa"  et näinkö ?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #7 : 19.03.2015 03:27 »
niinno...saahan niitä radnen alkuperäisiä mäntiä ja männänrenkaita ostaa radnekauppiaalta...ei se alkuperäinen tarkoita, että sillä tehtaalla asennetulla vedetään maailman tappiin asti ;D
ostat vaan alkuperäisiä varaosia, niin luokkarisäännöt täyttyvät ;)
Ei tietenkään tarkoita mutta niin siinä lukee...  ;D Ketään ei varmaankaan haittaisi yksiselitteinen luokkari.
- MarkoV

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #8 : 19.03.2015 07:42 »
Ei tietenkään tarkoita mutta niin siinä lukee...  ;D Ketään ei varmaankaan haittaisi yksiselitteinen luokkari.

Tämä varmaankin tarkoitus kaikissa säännöissä, mutta jos "isot" herrat eivät saa sellaista aikaiseksi edes F1-sirkukseen, niin en itse odota sitä näihin kansallisiinkaan.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #9 : 19.03.2015 09:45 »
No tuo on kyllä taivaan tosi. :D

Mutta jospa edes paremman puutteessa ottaisi tavaksi kierrättää luokkarit oikolukijan kautta ennen julkaisua...?  ::) ;)
- MarkoV

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #10 : 19.03.2015 18:21 »
Voisino maxiv kertoa noin niinkuin esimerkiksi miten tuo olisi pitänyt kirjata luokkariin? Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten  ::)

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #11 : 21.03.2015 17:06 »
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."

"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)
- MarkoV

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 296
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #12 : 21.03.2015 17:18 »
Ihan sama millainen luokkari on niin aina löytyy joku jonka mielstä se on päin persettä.
Eihän tuo luokkari mikään täydellinen ole mutta jos porukat vähän malttaa että käytännöt muokkantuvat niin kyllä siitä varmasti toimiva luokkari tulee.
Nyt vähän malttia.
Olettaisin että katsastuksen linja on pitkälti opastava ensi kaudella..
« Viimeksi muokattu: 21.03.2015 17:20 kirjoittanut Ossip »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #13 : 21.03.2015 23:51 »
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."

"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)

Onhan tämä aika saivartelua. Asia varmaan selviää kaikille.
On varmaan mukava tekijän lukea näitä jopa täältä asialliselta foorumilta kun takerrutaan tällaisiin pikkujuttuihin.   ... Miten katsastus määrittelisi vastaavan?

Hyvä että on perusasiat nyt kirjattu. Tämä on ihan hyvä luokkari harrasteluokkaan lapsille.


-petri-

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #14 : 22.03.2015 10:28 »
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."

Huomasin kyllä,  mutta oletin vitsiksi. Ton epämääräisemmin asiota ei voi kirjata, miltä kuulostaisi esim. "moottori-alkuperäinen tai sitä vastaava"? Silloin voisi ajella vaikka Alibabasta tilatulla kiinankopiolla, kunhan ulkonäkö olisi vähän sinnepäin =)

Kuten tuossa jo mainittiin, kyse on harrastesarjan luokkarista ei sen kummemmasta.

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #15 : 22.03.2015 16:18 »
 Tarkoititko vastaava ei siis esim ominaisuuksiltaan vastaava. Kun vastaavaa ei olla tarkemmin määritelty se pitää olla siis täysin vastaava eli alkuperäinen  :D
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015 09:23 kirjoittanut apa1 »

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #16 : 29.03.2015 21:03 »
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."

"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)

Onhan tämä aika saivartelua. Asia varmaan selviää kaikille.
On varmaan mukava tekijän lukea näitä jopa täältä asialliselta foorumilta kun takerrutaan tällaisiin pikkujuttuihin.   ... Miten katsastus määrittelisi vastaavan?

Hyvä että on perusasiat nyt kirjattu. Tämä on ihan hyvä luokkari harrasteluokkaan lapsille.

Saivartelua tai ei mutta jos vaikka mulle, joka en millään tavalla ole ollut moottoriurheilussa mukana ennen kuin poika lajin aloitti, ja hyvä kun tiesin mikä männänrengas on, olisi ekana kadettikesänä sanottu että männänrengas pitää olla alkuperäinen... niin kyllä se mulle olisi tarkoittanut että männänrengas on sitten se alkuperäinen.

Eri asia onko joku juttu teille vuosikymmeniä lajin parissa touhunneille itsestään selvyys, mutta kyllä mun mielestä nimenomaan cadettiluokan luokkari pitäisi olla niin yksiselitteinen kuin suinkin.

No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."

Huomasin kyllä,  mutta oletin vitsiksi. Ton epämääräisemmin asiota ei voi kirjata, miltä kuulostaisi esim. "moottori-alkuperäinen tai sitä vastaava"? Silloin voisi ajella vaikka Alibabasta tilatulla kiinankopiolla, kunhan ulkonäkö olisi vähän sinnepäin =)

Kuten tuossa jo mainittiin, kyse on harrastesarjan luokkarista ei sen kummemmasta.

No jos se moottori on "radnen valmistama r60, alkuperäinen tai sitä vastaava"niin periaatteessa luokkariin ei muuta tarvisikaan. ;) Mutta jos Alibabasta tilattu kiinankopio on sun mielestä radnen valmistama ja vastaa alkuperäistä niin toivon että katsastus on tuossa vaiheessa eri mieltä... ;)

Kyllä mä käsitän "vastaavan" männänrenkaan olevan mitoiltaan ja materiaaliltaan saman ja näyttävän samalta, jne... jos siinä olisi lisäksi tuo että pitää olla radnen valmistama niin... mun on ainakin vaikea keksiä tulkinnan varaa?
- MarkoV

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #17 : 30.03.2015 10:01 »
Olettaisin että katsastuksen linja on pitkälti opastava ensi kaudella..

Toki katsastus pitää olla opastavaa varsinkin näin harrastus- ja aloittavien-luokassa, mutta jos luokkari on olemassa niin kyllä niiden moottoreiden pitää loppukatsastuksessa täyttää nuo luokituksen mitat. Olkoon ne mitat sitten kuinka kaukana "alkuperäisestä" tahansa. Olisi kohtuutonta niitä kohtaan jotka täyttävät nämä uudet säännöt että joku saisi vedellä vanhoilla säännöillä kun ei ole "ymmärtänyt". Tarvittaessa tarjotaan jo esikatsastuksessa mahdollisuus luokituksenmukaisuuden tarkistamiseen.

Luokitustodistus on hyvä asia ja tämä ensimmäinen on itseasiassa jo varsin hyvä, kuitenkin joitain asioita pitää vielä selventää:

1. Palotilan tilavuus - eipä ole vielä tullut sellaista moottoria vastaan johon tuo 8,5cm3 mahtuisi. Pahimmillaan tarvitaan neljä kpl. alkuperäisiä tiivisteitä että öljyt mahtuvat palotilaan. Tähän liittyen squisch  0,85mm on täysin turha mitta kun todellisuudessa tuolla mitalla ei mitenkään mahdu tuo 8,5cm3. Eipä siinä mitään saahan sinne tilavuutta kun kasaa papereita alle, mutta ei tämäkään oikein järkevältä tunnu. Ehdotus, voisiko se tilavuus olla vaikkapa 7,5 tai 8? Tai sitten poistetaan tilavuusvaatimus ja tehdään squisch määrääväksi. Tämä palvelisi myös harrastusväkeä kun mittaaminen ei vaadi 100€ mittalaitteita!

2. Puola - Ducatin puolista löytyy ihan saman lailla niitä "hyviä" kuin vanhemmistakin. Rajaamalla vain yhteen merkkiin puolien eroa itseasiassa kasvatettiin kun vain yhden merkkinen hyvä puola kelpaa.

Sitten ihan pieni ja mitätön asia jonka voisi lisätä sinne luokkariin - sammutusnappi, "saa poistaa" TAI "pitää olla toiminnassa". Jos sen pitää olla toiminnassa, niin ehdotan että malli ja sijoitus vapaa kunhan moottori sammuu siitä.

Jani

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #18 : 30.03.2015 11:25 »
Uusissa vakio koneissa squisch  reilu 1mm eli senkin voisi nostaa ylöspäin :)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #19 : 30.03.2015 21:06 »
Ottaen huomioon Radnen toleranssit koneitten välillä, on mahdollista että täysin vakiot koneet menisi hylkyyn luokkarin takia. Tärkeää on että viilatut pytyt poistuisi. En yhtään ihmettelisi että jostain pytystä olisi siipaistu vähän pois palotilan pienentämiseksi. Koneistuksen jäljet on loppupelissa helppo häivyttää. Ja kun ei aikaisemmin tätä valvottu niin osalla voi olla tällaisia koneita ihan tietämättään.

Palotilan täyttöä ei nyt kukaan selväpäinen Cadettiin tee, joten squisch olisi harrastajalle parempi mittari. Sen nyt oppii kaikki jolla tönäri pysyy käsissä.

Neljän tiivisteen lisääminen kuulostaa jo paljolta. Siitä voi seurata jo muuta ongelmaa.
Ehdotan että asiansa osaavat mittailee koneita ja laittaa lajiryhmälle (Rauno Syysmäki ja Jukka Janhunen) dataa tuloksista. Jos luokkarissa on liian tiukat mitat, kyllä ne saadaan kohdalleen. Epäilen että pojat lukeekin näitä ja miettii ratkaisuja.
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #20 : 31.03.2015 15:06 »
Just mittasin -89 mallin vakio moottorin niin  squisch oli 1.18 mm

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #21 : 31.03.2015 16:22 »
Joku viisas voisi kertoa, mitä virkaa squishin mittaamisella ylipäätään on? Squishista voinee kenties, ehkä ja mahdollisesti heittää hattuarvion siitä saattaako kantta olla työstetty tahi sitten ehkä ei ole? Katsastajat kun ei kadettiaikana koskaan meille ainakaan kertoneet miksi niitä mittailtiin.
- MarkoV

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #22 : 31.03.2015 17:34 »
Antaa hyvän arvion koneesta. Ruotsalaisten luokkarissa tuon minimi on 1mm

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #23 : 31.03.2015 17:39 »
Mosassa ei varsinaisesti ole kantta, vaan pytty on valettu yhdeksi kappaleeksi.
Squisch on männän ja "kannen" reunan väliin jäävä mitta. Varsinainen palotila on se kovera osa pytyn yläosaa.

Jos palotilan muoto olisi joka pytyssä vakio ja squisch esim. 1 mm niin kaikissa koneissa olisi sitten sama palotila.
Jos squisch on nolla, kalahtaa mäntä kiinni kanteen.
Tällä mittauksella voidaan nopeasti ja helposti mitata onko kone edes lähellä alkuperäistä.

Nämä erot on jotenkin kummia juttuja, koska vain sylinterin alapintaa työstämällä saa palotilaa pienemmäksi, siellä on kuitenkin stanssattuna "Radne", josten työstö näkyisi.

Muita vaihtoehtoja:
Männäntapin paikkaa muuttamalla palotila myös pienenisi, mutta kun se mäntäkin on vakio.
Jos kampuraa muokkaa pitemmälle iskulle, käyttää pitempää kiertokankea tai muokkaa laakereiden paikkaa lohkossa niin juu, mutta menee vielä kummallisemmaksi.

Jäljelle jää siis tahallinen muokkaus tai koneiden tolerenssien vaihtelu. Luokituksella pyritään tasaamaan syntyneitä eroja ja tietysti poistamaan muokatut mosat kokonaan pois kisoista.

Kuten tiedetään vaikuttaa palotila koneen suorituskykyyn, joskin Cadetissa kierrosluvun rajoittaminen leikkaa 30% tehosta pois. Niin mikä sen lopullinen vaikutus on muuten kunnossa olevaan mosaan. Ne kertokoot jotka ovat testanneet.
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #24 : 01.04.2015 09:24 »
 Huipputeho tulee jo ennen rajoitinta jossain 7500 kohdalla. Ei mitään mahdottomia juttuja nuo muutokset nyky tekniikalla. Onhan jopa ruotsalaiset saaneet raketin moottorin aikaiseksi    :D
« Viimeksi muokattu: 02.04.2015 19:26 kirjoittanut apa1 »

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #25 : 02.04.2015 19:25 »
Tänään tutkittiin tuota luokkaria vähän tarkemmin. Vielä löytyy vähän korjaamista tuossa paperissa. Vasta suuntaa antava on vielä tuo paperi  :)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2015 23:43 kirjoittanut apa1 »

team noukas

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #26 : 02.04.2015 21:17 »
onko runko hiottu, vai vaivaille ja miten se joku väli,  8)
oppia ikä kaikki

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #27 : 03.04.2015 19:30 »
Squischeja olin mitannut muutamasta koneesta pienen oli 1,11 ja isoin 2.

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #28 : 21.04.2015 10:45 »
Vanhasta koneesta löytyi iso palotila johon meni tuo 8.5 cm3 uudella vakio tiivisteellä. Imureikä  ollut kaikissa (6 eri ikäkauden konetta) koneissa pienempi kuin luokkarissa ja pakopuolella vastaavasti isompi (pelkkä suuaukko. Kanavaan syvemälle mentäessä valu tarkentuu)
« Viimeksi muokattu: 21.04.2015 10:56 kirjoittanut apa1 »

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 33
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Cadetin luokkari
« Vastaus #29 : 04.09.2015 15:53 »
Tänään tullut päivitetty luokkari.