Olettaisin että katsastuksen linja on pitkälti opastava ensi kaudella..
Toki katsastus pitää olla opastavaa varsinkin näin harrastus- ja aloittavien-luokassa, mutta jos luokkari on olemassa niin kyllä niiden moottoreiden pitää loppukatsastuksessa täyttää nuo luokituksen mitat. Olkoon ne mitat sitten kuinka kaukana "alkuperäisestä" tahansa. Olisi kohtuutonta niitä kohtaan jotka täyttävät nämä uudet säännöt että joku saisi vedellä vanhoilla säännöillä kun ei ole "ymmärtänyt". Tarvittaessa tarjotaan jo esikatsastuksessa mahdollisuus luokituksenmukaisuuden tarkistamiseen.
Luokitustodistus on hyvä asia ja tämä ensimmäinen on itseasiassa jo varsin hyvä, kuitenkin joitain asioita pitää vielä selventää:
1. Palotilan tilavuus - eipä ole vielä tullut sellaista moottoria vastaan johon tuo 8,5cm3 mahtuisi. Pahimmillaan tarvitaan neljä kpl. alkuperäisiä tiivisteitä että öljyt mahtuvat palotilaan. Tähän liittyen squisch 0,85mm on täysin turha mitta kun todellisuudessa tuolla mitalla ei mitenkään mahdu tuo 8,5cm3. Eipä siinä mitään saahan sinne tilavuutta kun kasaa papereita alle, mutta ei tämäkään oikein järkevältä tunnu. Ehdotus, voisiko se tilavuus olla vaikkapa 7,5 tai 8? Tai sitten poistetaan tilavuusvaatimus ja tehdään squisch määrääväksi. Tämä palvelisi myös harrastusväkeä kun mittaaminen ei vaadi 100€ mittalaitteita!
2. Puola - Ducatin puolista löytyy ihan saman lailla niitä "hyviä" kuin vanhemmistakin. Rajaamalla vain yhteen merkkiin puolien eroa itseasiassa kasvatettiin kun vain yhden merkkinen hyvä puola kelpaa.
Sitten ihan pieni ja mitätön asia jonka voisi lisätä sinne luokkariin - sammutusnappi, "saa poistaa" TAI "pitää olla toiminnassa". Jos sen pitää olla toiminnassa, niin ehdotan että malli ja sijoitus vapaa kunhan moottori sammuu siitä.
Jani