Kirjoittaja Aihe: Autoa kasailemaan...  (Luettu 6923 kertaa)

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Autoa kasailemaan...
« : 30.03.2015 20:07 »
Kevättä rinnassa ja auton roplaus hyvässä vauhdissa. Kosla on purettu nyt täysin osiin jarruja myöten ja seuraavaksi pitäis vissiin maalata vähän runkoa ja sitten alkaa kasailemaan.
Tässä vaiheessa tuli sitten mieleen kysäistä ohjeita taas täältä guruilta liittyen jarrujen kasaamiseen. Kyseessä siis CRG:n VEN05 jarrut.
Eli ensimmäinen kyssäri: Rasvataanko männät jollain? Tuntuu meinaan todella tiukoilta kun yrittää työntää niitä sisään.
Ja seuraava: Kuinka noi jarrut säädetään? En ole löytänyt pahemmin infoa tästä.

Ja vielä lopuksi: onko jotain huomioitavaa/vinkkejä kun alan noita pistämään nippuun?

Jarrut(mukaanlukien kaikki jarruihin liittyvä, paitsi levy ja palat) on siis pesty kevyellä saippuavedellä ja nyt kuivumassa odottelee kasausta. Jarrupalat on hyvässä kunnossa, ostin ne tossa loppukesästä.

Kiitosta jälleen kerran näin etukäteen.

T
« Viimeksi muokattu: 30.03.2015 22:26 kirjoittanut Tomppa76 »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jarruja kasailemaan...
« Vastaus #1 : 30.03.2015 21:11 »
Laita jarrurasvaa mäntiin kun kasaat. Ei vaseliinia tai kuparitahnaa.
Ilmauksen jälkeen vasta säädetään jos on tarvis. Joissain pitää laittaa shimmilevyjä männän ja jarrupalan väliin vaikka olisi ns. itsesäätyvät jarrut.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jarruja kasailemaan...
« Vastaus #2 : 30.03.2015 21:21 »
Jos käsissä ei ole jarrurasvaa niin jarrunesteen kanssa männät saa paikoilleen.
VEN5 jarrut ovat ns itsestäänsäätyvät, eli kun työsylinterin vipu (se johon tanko jarrupolkimelta tulee) on täysin lepoasennossaan niin säiliöstä pääsee korvaavaa nestettä työsylinteriin. Huomaa että sen jälkeen kun olet ilmannut järjestelmän, niin säiliö ei saa olla täysin täynnä, vaan sinne on jätettävä laajentumisvaraa kuumenevalle jarrunesteelle. (täytä reilu puoleenväliin - muista seurata jarrujen kuluessa / uusia paloja vaihtaessa)
Samoin vinkkinä että jätä pieni pelivara jarrupolkimeen. Tärinästä kevyestikin poljinta naputtava jalka pumppaa äkkiä painetta jarrujärjestelmään huomaamatta. Samoin on ehdottoman tärkeää että työsylinterin vipu palautuu lepoasentoonsa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Jarruja kasailemaan...
« Vastaus #3 : 30.03.2015 21:36 »
Mahtavuutta!
Kyllä mä tiesin että ei huomiseen tartte vastauksia odotella, kiitosta vaan  ;D

Sitten tuli mieleen lisää kymysyksiä, ja kun nyt on otsikkokin tollanen "rakennus-aiheinen" niin pannaan tähän jatkoksi vaan...
Olis tarvetta vaihtaa noi olka-akselien laakerit. Mistä ootte käynyt niitä hakemassa?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Autoa kasailemaan...
« Vastaus #4 : 30.03.2015 22:44 »
Paikallisesta palvelevasta kartingkaupasta ;D, tai sitten ihan normi laakerikaupasta joko vanhan kanssa tai mittaat ite. Peruslaakeri taitaa olla 608 (8 mm sisä ja 22 ulko) tai isommissa 6000 (10 sisä ja 26 ulko).
-petri-

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Autoa kasailemaan...
« Vastaus #5 : 31.03.2015 11:56 »
Jees, eli halvin jonka löysin on tämä:
http://www.laakerinetti.com/6000zzc3-kuulalaakeri-peltisuojattu-p-103.html
Samasta puljusta saa SKF:n laatulaakereita huomattavasti huokeammalla(4,65€) kun esim. ETRA:sta(n10€).
Ajattelin ottaa noita halpis-laakereita 10 kpl kun ei toi olka-akseli ole niin kriittinen paikka pyörimisen suhteen, tuleeko eriäviä mieleipiteitä?

Sitten tietysti Biltemasta löytyy totaa 6000:sta kumisuojilla hintaan 2,99.

Paikallisessa "merkki- karting- kaupassa" laakerit oli 5€ kpl, mutta en muistanut kysyä valmistajaa...

teerola

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Autoa kasailemaan...
« Vastaus #6 : 31.03.2015 12:17 »
Tuo on sellainen kohta ettei sillä laadulla (merkillä) ole merkitystä.
Kaikki ne siellä kuluu kuopille, koska ei pääse pyörimään.  :-\

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Autoa kasailemaan...
« Vastaus #7 : 31.03.2015 16:47 »
Toi mainittu pienempi 'peruslaakeri' on sama kuin rullaluistimissa ja skeittilaudoissa yleensä, niiistö halvimpia ostin joskus n. euron kappale ja hyvin toimi. Se isompi on vähän vaikeampi löytää, mutta mielestäni 1,8e/kpl ei oo kovin paha ;)

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Autoa kasailemaan...
« Vastaus #8 : 15.04.2015 23:02 »
Se alkaa olemaan aika lailla siinä.  Konetta kehiin ja baanalle. ;D
Tossa aloin tota moottoria kasailemaan niin tuli mieleen sellainen kyssäri teiltä guruilta että oletteko käyttänyt ruuvilukitetta jossain kohtaa moottoria? Tuli nyt ensimmäisenä mieleen toi vauhtipyörän mutteri...
Ja itseasiassa toinenkin kysymys: Tuntuu että toisen puolen jarrumäntä ei liiku ihan yhtä paljon kun toisen. Eli liikkuu kyllä ja palautuu, mutta liikerata ei ole yhtä iso kun toisella puolella. Jarrulevy on suunnilleen keskellä eli ei sillä niin isoa merkitystä ole, tuntuu toimivan noinkin ihan ok...


 

Team Laine Verkkokauppa