Mietin myös koko talven harrasteauton hankintaa. Kaikki tuttavat ympärillä olivat sitä mieltä että Rotax max olisi hyvä vaihtoehto.
Viime syksynä testailin Yamaha 100cc koneella pariakin autoa ja mukavaa oli, tosin tehoa saisi olla ehkä hieman enemmän.
Talvi meni ja ilmoituksia selailtiin tiukasti, markkinat ovat tosin aika vaisut talvella.
Keväällä alkoi tulla lisää ilmoituksia, katseet kohdistuivat Rotax maxeihin. Hinta katto oli kohtuullinen(siis aivan liian pieni) n.2000e. Sitten Länsi-Suomesta löytyi mielenkiintoinen tapaus. Soittelin autosta ja yksilö huoltohistorioineen vaikutti asialliselta hinta-laatusuhteeltaan. Hetken miettimisen ja karting-kuumeen siivittämänä auton kaupasta sovittiin puhelimessa. N.400 km välimatka ja työkiireet olivat haastava yhdistelmä uuden lelun hakemiselle, kaikki kuitenkin hoitui kaverin avustamana ja lelu saatiin tänne Itä-Suomeen. Auto näytti ihan kohtuulliselle Maranello RS7 ja Rotax max, mukava aloittelin paketti.
Huonolla säällä kokeilin autoa muutaman kierroksen ja kaikki pelasi lukuun ottamatta tyhjää akkua...maxissa kun ei ole sitä laturia...eli käyttäjävirhe.
Kaveri kokeili autoa pari kertaa ja kaikki toimi hienosti.
Autolla oli nyt ajettu myyjän tietojen perusteella nyt remontin jälkeen n. 10h.
Sää sunnuntaina oli iltapäivällä jo melko hyvä ja ajattelin että nyt on aika tutustua uuteen leluun paremmin ja radalle...
Yksi muutaman kierroksen lämmittely ja varikolle. Kaveri oli myös mukana toisella autolla ja niinpä lähdettiin tutustumaan toistemme ajolinjoihin ja pitämään hauskaa. 5-6 kierrosta mentiin ja kaikki meni hienosti, moottorin lämmöt n.65, syyläri hieman peitettynä, renkaat tosin ei tuntuneet lämpiävän, mutta aloittelijalle hauskaa silti.
Sitten kuitenkin laulu loppui, täysin varoittamatta auto hyytyi. Kaikki tuntui niin tutulle piikki ajoilta kadulla, nyt on männässä reikä ! Auto varikolla ja tulppa irti. Tulppa todella oudossa kunnossa, sulaa alumiinia, nokea ja jotain laakeripronssin tapaista.
Auto kärriin ja kotiin, pari tunteen purkausta ja toteamus: "Tämä on sitä motorsporttia"
Tänään avasin moottorin ja yllätyksiä löytyi toinen toisensa jälkeen. Pultit olivat perämoottorista puimakoneeseen, tiivisteet varmaan alkuperäiset, mäntä osittain pakopuolelta sulanut, mutta isoin yllätys löytyi alakerrasta.
Kiertokangen toiselta puolelta alapäästä puuttui kokonaan päittäislevy. Tuskin se sieltä pois on kulunut vaikka koneella on tod. näk. ajettu todella paljon ilman minkäänlaista huoltoa.
Suuttimet oli sään mukaan oikeat ja kaiken piti olla kunnossa, oli tarkoitus tutustua autoon ja tekniikkaan lisää ihan piakkoin, mutta ajattelin vasta huolletun maxin antavan minun ajaa edes muutaman kerran ilman isoa remonttia.
Nyt on etsittävä jostain mekaanikko joka osaa kertoa lähinnä sylinterin kohtalon, kampiakseli pitänee joko uusia tai vaihtaa kiertokanki, jos vaan limput ovat vielä käyttökelpoiset. Tiivisteet ja mäntä tietenkin uusiksi ja kaikki tarkastukseen, edelliseen seppään luotan kuin Neuvostoliittoon.
Toinen vaihtoehto on että tämä kokeilu oli tässä ja myynnissä on tarjousten perusteella Maranello RS7 korjausta vaativalla Rotax maxilla, tarjouksia otetaan vastaan.
Kiteytettynä lyhyestä tarinasta: Erittäin mielenkiintoinen ja hauska laji, vaatii rahaa ja ennenkaikkea AIKAA, myös tutustua lajiin ja laitteisiin. Voi olla että kyseessä oli käyttäjä virhe, mutta toivottavasti Länsi-Suomalainen Rotax mekaanikko tunteen edes hennon piston sydämessään tai antaa ainakin suuttimen vaihtoa vaativamman työn muiden tehtäväksi.
Nyt leuka rintaan ja syke alas.
Rotax max on varmaan hyvä moottori ja muissa lajeissa moottorivalmistaja ei ole tuottnut minulle pettymystä, päinvastoin.
Nyt vaan kaikki ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan...