Kirjoittaja Aihe: Rotax Max  (Luettu 33197 kertaa)

mattir

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Rotax Max
« : 12.04.2015 22:28 »
Moi
Olisi ajatus hankkia harraste käyttöön Rotax Max moottorilla varustettu kartti, mitä kannattaa huomioida?
Tarjolla olisi 10v.vanha tony kart runko jossa 2010 moottori ollut harraste käytössä vs.kosmic -08 kokonaisuus kilpailtu joskus
nyt seisonut 2v.Rungossa jarrut edessä.Eli kannattaako satsata mahdollisimman uuteen runkoon  ja vanhempaan koneeseen vai uudempi kone ja vanhempi siisti runko?
Mistä voi varmistua moottorin iästä jos ei id korttia ole?
Kaikki vinkit ja viisaudet tulee tosi tarpeeseen koska aiempaa kokemusta ei Rotaxsista ole.

mikeMCdonald

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
  • Kotirata: Seinäjoki
  • Moottorimerkki: Rotax max
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Rotax Max
« Vastaus #1 : 12.04.2015 23:02 »
Kyllä kannattaa ottaa mielummin uudempi kone ja vanhempi runko tuohon harrasteajeluun kuin toisin päin, Tosin ei nyt yli 6 vuotta vanhaa runkoa kannata hommata. Rungon osat paljon halvempia kuin koneen. Rotax on siitä hyvä moottori, että se kestää ja pelaa hyvin.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max
« Vastaus #2 : 13.04.2015 08:24 »
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,16388.0.html

Tuossa esimerkki laitteesta joka kannattaa ostaa.

Yleinen merkki johon saa varaosia.

Alkupanostus on kannattavaa, koska vanhaa oli se sitten seissyt tai ajosta saa olla huoltamassa kokoajan tai ainakin laittaa rahalla hyvään kuntoon. Laakereita, niveliä, jarruja etcetc. Äkkiä menee 500€ ja aika kuluu ropaamiseen ajamisen sijaan.
Vanhan paskan oston hyväksyn vain sellaiselle joka haluaa enemmän ruuvata, kuin ajaa

mattir

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Rotax Max
« Vastaus #3 : 13.04.2015 19:55 »
Mitä mieltä olette vaihtoehtoisesti IAME x30 moottorista.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max
« Vastaus #4 : 13.04.2015 20:45 »
Ihan hyvä kone. Sillä voi ajaa kilpaa vain TAG luokassa. Rotaxilla voi ajaa sekä TAGia, että RMC sarjaa. Molemmat on kisakäytössä huollettava suht usein ja taas harrastekäytössä tyyliin puhtaana pitämällä melko huollettomia laitteita. Kaasarit on eri maailmassa, joten niissä omat jipponsa.
Rotaxeja on enemmän ja ehkä siksi niihin saa useammasta paikasta osia. Iameen vain Jaatiselta ja ehkä jostain muultakin.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max
« Vastaus #5 : 13.04.2015 20:52 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax Max
« Vastaus #6 : 13.04.2015 20:58 »
Lainaus
Iameen vain Jaatiselta ja ehkä jostain muultakin

Hmm.. Ei nyt ihan noin..
X30:seen löytyy osat KF hyllystä, joten ostopaikoista ei ole puutetta. mm kaasariin löytyy huolto-osat lähes joka kartingkaupasta. Muuta huollettavaa ei sitten juurikaan ole vaikka ajaisi kilpaa yli 20 kapinaa kaudessa. Rotax:ia simppelimpi käyttää. Ei tarvitse pelailla suuttimien ja pakoputkien villojen kanssa. Lataa myös akkunsa ajon aikana.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015 21:07 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

mattir

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Rotax Max
« Vastaus #7 : 14.04.2015 06:12 »
Juu juuri siksi kyselin vaikuttaisi aika sopivalta paketilta.Rotax kyllä tuntuisi yleisemmältä merkiltä kuin iame x30.Mitä eroja kaasuttimessa on?
Ei aivan selvinnyt olisiko Rotax vai x30 huolettomampi ja simppelimpi,kummassa niitä suutin ja villa hommia on tiedossa.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max
« Vastaus #8 : 14.04.2015 08:25 »
MKR on IAME-mies ja minä Rotax-mies  :) Huomioi tämä kun luet meidän juttuja!

X30 on kalvokaasari jota säädetään ajon aikana(tähän Markku vastaa, että ruuveihin ei tarvitse koskea kun ne kerran on saanut kohdalle) :)
Rotaxissa uimurikaasari jossa kohot ja suuttimet. Pääsuutinta vaihdetaan sääolojen mukaan. Sovelluskaupasta saa toimivan ohjelman joka antaa suuttimen tarkasti olosuhteiden mukaan. Hyvin helppoa.
Se on aivan makua-asia kumman haluaa ja mitä haluaa ajaa.
Itse olen valinnut Rotaxin sen statuksen ansiosta ja koska olen halunnut kilpailla isossa luokassa ja myöhemmin tiettyjen kilpakavereiden kanssa.
Villojen vaihto ja akun lataustöpselin kytkeminen päivän päätteeksi ei ole varmaan mikään ratkaiseva asia.
Rahat menee kaikki tähän lajiin jokatapauksessa jos oikein hurahtaa!

Juokale82

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Kotirata: Oulu
Vs: Rotax Max
« Vastaus #9 : 14.04.2015 09:39 »
Eli pitääkö villat vaihtaa joka ajokerran jälkeen vai onko sille vaihtovälille joku suositus tunti määrä?

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax Max
« Vastaus #10 : 14.04.2015 12:17 »
Eli pitääkö villat vaihtaa joka ajokerran jälkeen vai onko sille vaihtovälille joku suositus tunti määrä?
Toiset vaihtaa villoja vasta sitten, kun äänet kovenee liikaa. Keskimäärin 5-7 ajotunnin välein kannattaa vaihtaa. Palaneet villat vaikuttavat putken vastapaineisiin, ja sitä kautta moottorin tehoon.
Eli, harrastekäytössä villoja menee muutaman kerran kesässä. Hintaa yhdellä villalla on n. 12€

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax Max
« Vastaus #11 : 14.04.2015 17:09 »
OP: MKR on myös ajanut Vortex:illa sekä B&S:llä joissa on samantyyppinen uimurikaasari kun Rotax:issa.  ;)
Eli kokemusta löytyy molemmista tyypeistä.

Kaasuttimen ruuveja eli moottorin saamaa seossuhdetta voi ns "ruuvikaasuttimessa" säätää ajon aikana ja kun oikea kohta löytyy niin se on siinä. Tämän jälkeen ei tarvitse säätää kuin ehkä vasta kun huollat kaasuttimen. Toki voi sitä ruuvailla jos siltä tuntuu. Minä en ruuvannut. Keskityin pysymään ns ladulla. ;D
Uimurikaasuttimellisessa moottoreissa, kuten VortexRok, SuperRok, KF6, Rotax, B&S .. jne seoksen säätö tapahtuu kuten OP kertoi: Katsotaan taulukosta sopiva ilman lämpötilan ja paineen avulla. Lähdetään radalle -> todetaan kulku -> varikolle -> kaasari auki ja toinen suutin -> radalle -> varikolle -> radalle -> varikolle...  lopuksi laitetaan se alkuperäinen suutin.  ;)
Ruuvikaasuttimet ovat käytössä mm Vortex TT, Raket60/85/95/120, Iame Leopard, Sonic sekä CIK/FIA:n KF luokitteiset moottorit.
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax Max
« Vastaus #12 : 14.04.2015 22:40 »
Rotax FR 125 on aika perushelppo kone ja kuten edellä todettiin yleisempi kuin X30. Tarvitsee huollon 25 tunnin välein ja ison huollon 50 tunnin välein eli noin joka toinen vuosi. Tuskin löytyy kaksitahtista kartingkonetta, joka sen pidemmällä huoltovälillä menee ilman rikkoutumisriskiä.

Jos harrastelet, voit laittaa pakopilliin teräslankaverkon ja sen päälle villat, niin ei tarvitse alvariinsa vaihdella. Jos vedät RMC-sarjaa tosimielellä ja treenaat samalla putkella, joka kisaan porukka tuppaa villat vaihtamaan. Ei ole sitten mitään rakettitiedettä se villan vaihto. Villamatto maksaa 12 e.

Uudella XS-kaasarilla pääsuutinjumppaakin on luvassa vähemmän. Mutta ei se 8.5 normikaasarillakaan ole mitenkään ylivoimaista löytää oikea suutin varsinkaan jos harrastat. Ruuvikaasariin käyttö ajotilamnteessa ei ole ihan niin yksinkertaista. Molemmilla on kannattajansa ja Tillotson muuten tekee säädettävää kalvokaasaria Rotaxiinkin. Ja Dell Ortoon saa laitteen, jolla suutinta voi vaihtaa ilman kaasarin avaamista, jos oikein helpolla haluaa päästä.

Kisassa kun hierotaan viimeisiä puolia kymmenyksiä tai sadasosia kun paalusta ajetaan niin homma on Dell Orton luistikaasarilla suutinten suhteen vähän tarkempaa. mutta silloin ei todellakaan puhuta perusharrastajan ajamisesta.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015 22:49 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax Max
« Vastaus #13 : 15.04.2015 00:40 »
Ruuvikaasariin käyttö ajotilamnteessa ei ole ihan niin yksinkertaista.

Juu, totta: Voi myös pysähtyä ratavarikolle tyhjäkäynnille kolmeksi sekunniksi, jonka aikana kääntää ruuvia ja jatkaa taas ajamista. ;D
On myös "ruuvikaasuttimia" joissa on kiinteä pääsuutin. = ei säätöä.

Totta: Kaikki TAG luokan kaksitahtikoneet ovat valmistettu nimenomaan pitkää huoltoväliä ajatellen. Pääsääntöisesti mylly huolletaan talvella ja ajetaan koko kesä. Kesän huoltokohteita ovat kaasuttimen putsaus (hyvä polttoaine suodatin poistaa tämänkin tarpeen), Reed läpät kannattaa silloin tällöin tarkistaa, Tasapainoakselisiin malleihin öljyä "rattaistolle", SuperRok ja Rotax RAV-pakokaasusäätimen puhdistus (joka ajopäivän jälkeen) ja ne Rotax:in villat. Pakissa on myös hyvä olla startin hiilisetti (kourallinen jos tasapainoakseliton malli) sekä pari sytytystulppaa. Ai niin: Ja kuminen imujalka kaasuttimelle. (Rotax, Rok ja SuperRok)

Ensimmäisellä TAG moottorillani ajoin aktiivisesti 8 kautta, pääosin kahta sarjaa saman kesän aikana. (tunteja tuli aika paljon reippaamin kuin mitä huoltoväli olisi sallinut, mutta jäi se kohta manuskaa lukematta. -> lahjattoman oli ajettava paljon  ::) Täysin turha riski näin jälkeenpäin ajateltuna) Huollot tein käväisin eikä 2T-öljyn laadussa/määrässä säästelty. (startin hiiliä meni aika reilusti ko myllyssä..  ;) ) Nykyisin en enää itse kilpaile, mutta edelleen se silloin tällöin varakoneena pääsee radalle, eikä häpeä yhtään uudemmilleen. Kietokangen ala-laakeri on vaihdettu kerran(!). (jätän mallin ja merkin mainitsematta, koska se ei enää ole valmistuksessakaan.  ;) )

Sitten ihan perimmäiseen kysymykseen: Meistä jo jonkin aikaa harrastaneista ei TAG auton kyyti ole kummoista, mutta ihan ensikertalaiselle se on kyllä aika väkivaltaista kyytiä. Monen ensiostajan TAG auto on ennen kesän puoliväliä myynnissä. Oletko jo koittanut Rotax:ia?
Aloittelijoille olen suositellut esim Raket120 luokan autoa jonka kyyti ainakin pariksi ensimmäiseksi kesäksi riittää ihan hyvin ja sen kanssa tulee auton hallinnan perusteet nopeammin tutuksi kun radalla jaksaa ajaa enemmän kuin 3 x 10min päivässä. Samaan runkoon voi myöhemmin (yleensä) vaihtaa Rotax:in tai jonkun muun TAG moottorin ja käytetyn Raket120 moottorin jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

mattir

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Rotax Max
« Vastaus #14 : 15.04.2015 07:38 »
Kiitos vinkeistä ja tiedoista,nähtävästi kumpikin moottori täyttää harrastekäytössä tehtävänsä.En ole vielä kokeillut ajella millään näistä vaihtoehdoista mutta raketin vauhti hiukan mietityttää.Olen joskus "takavuosina -20v" harrastellut lajia 125cc vaihteellisella.Ajattelin että näillä "isommilla"  ei heti vauhtirajat tulisi vastaan, mutta vaihteiden rassaaminen jäisi pois niin senkin ajan pystyisi keskittymään ajamiseen. :)

yltsi74

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
  • Seniori
  • Kotirata: OuluZone
  • Moottorimerkki: Rotax Max
  • Runkomerkki: Maranello
Vs: Rotax Max
« Vastaus #15 : 15.04.2015 09:55 »
Itsellä oli sama tilanne vuosi sitten, 25v sitten lopetin "uran" ja nyt vanhoilla päivillä uudelleen lajin pariin. päädyin rotax maxiin. On kyllä hyvä peli, startista käyntiin ja menoksi. tehon puolesta tuo 30 heppaa riittää aivan mukavasti, joskin loppu kesästä alkoi jo kaipailemaan haastetta ja vaihteita :),  Kannattaa ottaa huomioon myös kavereiden autot, kisailusta tulee tasapuolisempaa kun on samat koneet. Täällä Oulussa aika monella  raket 120, mutta minua ei kiinnostanut tallapohjassa ajo ja jarrulla hidastus :) , rata profiili myös vaikuttaa. Uusi Ouluzone on tehty himan isomman luokan autoille, kuin mitä vanha Iinatin rata oli. Nyt saa varmaan kohtuu hintaan "vanhoja rotaxeja" joihin pitäisi tehdä sytkän päivitys(noin 600€), mutta toimivat harraste ajossa edelleen hyvin.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax Max
« Vastaus #16 : 15.04.2015 10:11 »
itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa...ostin raket 120 koneisen auton, mutta se ei kyllä ollut se mitä hain ;D
eli periaatteessa aloitin rotaxilla, ja en voi moittia moottoria...nuo suuttimien ja villojen vaihdot eivät ole mikään ongelma, aluksi riittää, kun suutin on riittävä, ts. ei liian laihalla seoksella aja.
auto kulkee ja toimii ihan riittävästi ilman jatkuvaa ropaamista...se tulee vastaan sitten kun oikeasti ajetaan kovaa ja halutaan ne viimeisetkin sadasosat ajasta pois...harrastajalle ei mitään merkitystä 8)...eroa ei edes huomaa, kun omat kierrosajat jo heittää sekunnin puoleen ja toiseen.
pakoputken villat kestävät kesän, kun ostaa teräsvillapaketin villojen mukaan.
rave on tosiaan huoltoa vaativa, jos sen haluaa olevan tikissä...perushuolto on helppoa puhdistamista ja oikeilla työkaluilla myös kalvon jousen asennus sujuu vaivatta.
moottori kulkee varmasti riittävästi ja tosiaan toimii kuin kello...ja kuten muut ovat jo todenneet, yleisyys auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa, samanlaisia koneita on aina muutama radalla ;D
lisäksi moottoripaketti on todella kompakti, jäähdytin koneessa kiinni, ei pitkiä vesiletkuja yms.
voin lämpimästi suositella rotaxia ;D
pari sekuntia liikaa...:D

Juokale82

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Kotirata: Oulu
Vs: Rotax Max
« Vastaus #17 : 15.04.2015 17:13 »
Jep harrastusta alottamassa täälläki. Kyllä täältä saa hyviä vinkkejä kun on pihalla lajista kun lintulauta.
Nätti mennä ostaan autoa ku ei tajua mtn. Mitä kattoa ensimmäisenä, onko se ja tuo väljä tai kulunut jne jne.
Itselläki suunnitteilla rotax 125cc joku muutaman vuoden vanha paketti. Todella paljon eri runko merkkejä mikä on hyvä Ja huono ja niitten eroja.
Mahtaa tämmöselle alottelijalle oll sama minkä putkikasan päällä sitä istuu eka kesät..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax Max
« Vastaus #18 : 15.04.2015 18:33 »
:)
Pääosin tältä foorumilta saa asiantuntevia neuvoja sekä vinkkejä. Tuskin kellään foorumin käyttäjällä on intressejä torpedoida aloittelijan harrastusta alkuunsa, koska rakkaan lajimme etu on että radoilla ja alan yrittäjillä riittää meitä harrastajia, eli asiakkaita.

Jos on joskus jo kartinkia harrastanut, niin TAG auto on hyvä "palautumislaite".
Myös vaihteellisella KZ2 autolla pääsee nykyään ajamaan harrastekilpailuita TAG Suomensarjan yhteydessä, jos se vaihteellinen alkaa kuitenkin kutittamaan.

Käytettyä autoa ostaessa on hyvä kurkistaa rungon alapuolelle. Jos runkoputki on kulunut täysin U-palkiksi penkin etupuolelta on se jo aika väsynyt. Tutki runko halkeamien varalta sekä koita onko ohjauksessa paljon välystä. Pyöritä taka-akselia ja testaa onko laakereissa välystä. Rungon suoruus olisi hyvä myös päästä toteamaan. Tärkeimpänä olisi kuitenkin että saat penkin paikan/asennon itsellesi sopivaksi. Väärä sijoitus pilaa rungon kuin rungon ajettavuuden.
Tässä olisi esimerkillinen tarjous parista valmiista TAG paketista: (törkeää mainontaa  ;D )
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,16362.0.html

Ei tartte sitten keskittyä kuin ajamiseen kun laitteet on todistetusti "iskussa"  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Rampas

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Varkaus
Vs: Rotax Max
« Vastaus #19 : 04.05.2015 21:45 »
Mietin myös koko talven harrasteauton hankintaa. Kaikki tuttavat ympärillä olivat sitä mieltä että Rotax max olisi hyvä vaihtoehto.
Viime syksynä testailin Yamaha 100cc koneella pariakin autoa ja mukavaa oli, tosin tehoa saisi olla ehkä hieman enemmän.

Talvi meni ja ilmoituksia selailtiin tiukasti, markkinat ovat tosin aika vaisut talvella.

Keväällä alkoi tulla lisää ilmoituksia, katseet kohdistuivat Rotax maxeihin. Hinta katto oli kohtuullinen(siis aivan liian pieni) n.2000e. Sitten Länsi-Suomesta löytyi mielenkiintoinen tapaus. Soittelin autosta ja yksilö huoltohistorioineen vaikutti asialliselta hinta-laatusuhteeltaan. Hetken miettimisen ja karting-kuumeen siivittämänä auton kaupasta sovittiin puhelimessa. N.400 km välimatka ja työkiireet olivat haastava yhdistelmä uuden lelun hakemiselle, kaikki kuitenkin hoitui kaverin avustamana ja lelu saatiin tänne Itä-Suomeen. Auto näytti ihan kohtuulliselle Maranello RS7 ja Rotax max, mukava aloittelin paketti.

Huonolla säällä kokeilin autoa muutaman kierroksen ja kaikki pelasi lukuun ottamatta tyhjää akkua...maxissa kun ei ole sitä laturia...eli käyttäjävirhe.

Kaveri kokeili autoa pari kertaa ja kaikki toimi hienosti.

Autolla oli nyt ajettu myyjän tietojen perusteella nyt remontin jälkeen n. 10h.
Sää sunnuntaina oli iltapäivällä jo melko hyvä ja ajattelin että nyt on aika tutustua uuteen leluun paremmin ja radalle...
Yksi muutaman kierroksen lämmittely ja varikolle. Kaveri oli myös mukana toisella autolla ja niinpä lähdettiin tutustumaan toistemme ajolinjoihin ja pitämään hauskaa. 5-6 kierrosta mentiin ja kaikki meni hienosti, moottorin lämmöt n.65, syyläri hieman peitettynä, renkaat tosin ei tuntuneet lämpiävän, mutta aloittelijalle hauskaa silti.

Sitten kuitenkin laulu loppui, täysin varoittamatta auto hyytyi. Kaikki tuntui niin tutulle piikki ajoilta kadulla, nyt on männässä reikä ! Auto varikolla ja tulppa irti. Tulppa todella oudossa kunnossa, sulaa alumiinia, nokea ja jotain laakeripronssin tapaista.
Auto kärriin ja kotiin, pari tunteen purkausta ja toteamus: "Tämä on sitä motorsporttia"

Tänään avasin moottorin ja yllätyksiä löytyi toinen toisensa jälkeen. Pultit olivat perämoottorista puimakoneeseen, tiivisteet varmaan alkuperäiset, mäntä osittain pakopuolelta sulanut, mutta isoin yllätys löytyi alakerrasta.
Kiertokangen toiselta puolelta alapäästä puuttui kokonaan päittäislevy. Tuskin se sieltä pois on kulunut vaikka koneella on tod. näk. ajettu todella paljon ilman minkäänlaista huoltoa.

Suuttimet oli sään mukaan oikeat ja kaiken piti olla kunnossa, oli tarkoitus tutustua autoon ja tekniikkaan lisää ihan piakkoin, mutta ajattelin vasta huolletun maxin antavan minun ajaa edes muutaman kerran ilman isoa remonttia.

Nyt on etsittävä jostain mekaanikko joka osaa kertoa lähinnä sylinterin kohtalon, kampiakseli pitänee joko uusia tai vaihtaa kiertokanki, jos vaan limput ovat vielä käyttökelpoiset. Tiivisteet ja mäntä tietenkin uusiksi ja kaikki tarkastukseen, edelliseen seppään luotan kuin Neuvostoliittoon.

Toinen vaihtoehto on  että tämä kokeilu oli tässä ja myynnissä on tarjousten perusteella Maranello RS7 korjausta vaativalla Rotax maxilla, tarjouksia otetaan vastaan.

Kiteytettynä lyhyestä tarinasta: Erittäin mielenkiintoinen ja hauska laji, vaatii rahaa ja ennenkaikkea AIKAA, myös tutustua lajiin ja laitteisiin. Voi olla että kyseessä oli käyttäjä virhe, mutta toivottavasti Länsi-Suomalainen Rotax mekaanikko tunteen edes hennon piston sydämessään tai antaa ainakin suuttimen vaihtoa vaativamman työn muiden tehtäväksi.

Nyt leuka rintaan ja syke alas.
Rotax max on varmaan hyvä moottori ja muissa lajeissa moottorivalmistaja ei ole tuottnut minulle pettymystä, päinvastoin.
Nyt vaan kaikki ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan... :-[
« Viimeksi muokattu: 04.05.2015 21:51 kirjoittanut Rampas »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Rotax Max
« Vastaus #20 : 05.05.2015 11:35 »
Ikävä kuulla konerikosta, harmittaa sun puolesta. Tommoisia ei tarttis sattua kenellekkään.

Ei kannata ostaa käytettyä Rotaxin konetta, jos ei tiedä milloin siitä on vaihdettu kiertokanki/laakerit/mäntä, ellei itse meinaa vaihdattaa samoin tein. Ja vielä parempi, jos huollon on tehnyt joku muu kuin tuntematon pelle peloton.

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Rotax Max
« Vastaus #21 : 05.05.2015 12:55 »
ei ollu käyttäjän virhe se on varma,tuolla ajolla ei saa sulamaan muuta kun korkeintaan jäätelön..mulkku myyjä siinä se suurin vika on :(

Rampas

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Varkaus
Vs: Rotax Max
« Vastaus #22 : 05.05.2015 17:52 »
Kiitokset myötätunnosta  :D

Koneen purku jatkuu kohta ja pari paikallista sepää tänään jututettu.
Sylinterin pinnoite näyttäisi olevan ehjä, alumiinia on pakoaukon ylä ja alapuolella, mutta joko hapottamalla tai mekaanisesti poistamalla on ajatus kokeilla pytty pelastaa.

Moottorin muita osia ei ole vielä tarkastettu, varmaan parin tunnin sisällä olen jo asiasta viisaampi.

Kampiakselin laitto taitaa olla vähän niin tai näin, uusi n.400e ja kanki vanhaan reilu 200e.
Tosin paikallinen kilpakoneiden tekijä saa akselista kyllä todella hyvän, jos vaan aihio on vielä käyttökelpoinen.

Nyt täytyy vaan opetelle Rotaxia lisää ja tutkia mitä kaikkia erikoistyökaluja sen kanssa tarvitsee.
Moottorit sinällään ovat tuttuja, niin endurosta kuin kelkoistakin.

Hyvää tietopankkia jos Rotax maxista olisi, sellainen tulisi nyt tarpeeseen.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax Max
« Vastaus #23 : 05.05.2015 19:26 »
Työkaluja ja tarvikkeita jotka ovat käyttökelpoisia:

Peruskäsityökalut riittävät yleensä. Rotaxin manuaali löytyy verkosta.
 Jotain neuvoja:

Rotaxin sylinterin vetämistä momenttiin auttaa, jos on sylinterin pultteja varten jatkopala, johon momenttiavaimen saa kiinni.

Kytkinkellon avaamista helpottaa kiinnipitotyökalu!. Joko kolmiomainen pieni tai starttikehän alle painettava. Muuten pidä hammaskehästä ruuvarilla vastaan ja avaa kytkin, 17mm mutteri. Käyttöohje käskee avaamaan aina 2 tunnin ajon jälkeen, putsaamaan ja voitelemaan.
Käytä kuparitahnaa, jolla voitelet kytkimen neulalaakerin puhdistuksen jälkeen. Putsaa vaikka brakecleanerilla.

Raven kalvon jousen paikalleen painamista auttaa sitä varten tehty työkalu, jolla jousi painetaan paikalleen. Muuten hankala. Mutta jos Rave tuntuu toimivan, älä turhaan avaa sitä. Pitkässä seisonnassa ota ravesta jousi pois kiertämällä punainen säätönuppi auki. Kiinnitä jousi vailkka raven mustan kannen kiinnitysjouseen ja kierrä punainen nuppi takaisin paikalleen.

Aina kun epäilet että yöllä voi pakastaa,  ota vedet koneesta tai ala käyttämään pakkasnestettä. Rotaxin sylinteri halkeaa helposti. Me tyhjennetään vedet aina ajon jälkeen.

Käytä polttoaineensuodatinta bensalinjassa. Rotaxin oma on hyvä.

Putsaa kaasari riittävän usein brakecleanerilla tai kaasuttimen putsausaineella. Talven aikana ultraäänipese.

Tarkista, että tyhjäkäyntisuutin ja -putki ovat oikeat  (yleensä 30/30 tai 60/60 ja bensanpinta asiallisella tasolla, vaikkapa 4mm. Tarkista, että kohot ovat oikeat , joko 3,6 (12.5 venturi) tai 5,2 grammaa 8.5 venturi. Tarkista että neula on oikea ja kunnossa sekä säädyllisessä asennossa, vaikkapa asennossa 2 ylhäältä lukien.

Tarkista kaasuttimen ollessa pois, että että reed-läpät eivät ole raollaan ja siten vuoda tai ole rikki. Tarvittaessa irroita imukaula ja tutki läpät.

Hyvä käyttölämpö on yli 50 ja alle 65 c. Maksimi on 85c, sen jälkeen tulee tuhoja yleensä.

Lataa akkua riittävän usein ja käytä madollisimman tuoretta akkua niin ei tule siitä ongelmia.



Siinä näin aluksi
« Viimeksi muokattu: 05.05.2015 19:36 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Rotax Max
« Vastaus #24 : 05.05.2015 20:56 »
Ja jos haluat että sulla on kavereita radalla ÄLÄ käytä pakkasnestettä :D
menee ne lujaa

Rampas

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Varkaus
Vs: Rotax Max
« Vastaus #25 : 05.05.2015 21:33 »
Kiitoksia kovasti neuvoista !

Tuota lukitus palaa mietinkin jo tuossa äsken, mutta moottori on siististi osina nyt.

Myös ratas puolella riitti yllätyksiä, öljyt oli jo melkoista kuraa joten arvata saattaa että kaikki ei ole kunnossa.
Kampiakselin paassä oleva iso ratas oli hukannut yhden hampaan, sen päällä oleva muovinen ratas vaihtokunnossa myös.
Rataskotelossa pientä hakkauma jälkeä, ei vaikuta moottorin toimintaan.
Vesipumppu näyttää hyvälle, taspainoakselin toinen laakeri tiensä päässä.
Kampiakselin limput näyttää yllättävän hyvälle, rataspuolella stefa palanut akselin kaulalle.

Palanut stefa taitaa olla yksi syy koko tähän vaurioon, imuvuoto rataskotelon kautta.

Starttia ei ole varmaan huollettu ja puhdistetu koskaan, ihme kyllä toimii.

Kytkin myös ok, varmaan ainoa vaihdettu ja huollettu osa...?

Osa listaa:
Kiertokanki (ehkä koko kampiakseli)
Mäntä (ehkä myös sylinteri)
Männätappi
Männäntapin laakeri
Tiivistesarja
Tasapainoakselin laakerit
Runkolaakerit
Kampiakselin pään molemmat rattaat
Sytytystulppa
Pakoputken jouset

Jos muuta vaihdettavaa tulee nyt järkevästi mieleen, vinkatkaa.
Eihän tuohon tosin taida jäädä kuin valmistenumero alkuperäistä...ihanan edullinen harrastus   :-\


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax Max
« Vastaus #26 : 05.05.2015 21:41 »
Ja jos haluat että sulla on kavereita radalla ÄLÄ käytä pakkasnestettä :D

Ei. Sen sijaan älä valuta sitä radalle. Äläkä luontoon vaan ota poistaessasi ne talteen ja hävitä asianmukaisesti.
Treeneissä kylmän aikaan pakkasneste on ok, kunhan letkut on tiuksti kiinni.

Kisoissa ja tositoimissa ei pakkasnesteitä pidä käyttää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Rampas

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Varkaus
Vs: Rotax Max
« Vastaus #27 : 06.05.2015 18:14 »
Sylinteri vauriopannusta pelastettu !
Sylinterissä merkinta A läppärungon yläpuolella, onko tähän siis mäntä 53,97 ?
Kampiakseli meni uusiksi, runkolaakerin pyörineet akselin kauloilla ja välys on kasvanut liian suureksi.

Onko kellään kokemusta tästä paikasta:
http://koene.com/

Hinnat olisivat aika houkuttelevat kotimaan hintoihin verrattuna...

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax Max
« Vastaus #28 : 06.05.2015 22:22 »
hmm...itse en kyllä oikeen mitään hintaeroa saanut kotimaan toimittajiin...ota huomioon, että hinnasto antaa oletuksena alvittoman hinnan,,,pistä rasti ruutuun VAT INCL., niin saat oikeat hinnat...
pari sekuntia liikaa...:D

Rampas

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Varkaus
Vs: Rotax Max
« Vastaus #29 : 07.05.2015 06:46 »
Olipa hyvä kun huomautit, ei oikein firman piikkiin taida minulla mennä nuo rotaxin osat...

Taitaa Rotaxilla ja BRP:llä olla sama juttu, hinnat ovat maapallon ympäri jotakuinkin samat.


 

Team Laine Verkkokauppa