Kirjoittaja Aihe: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015  (Luettu 22169 kertaa)

diff

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 95
Karting SM -sarjan toinen kilpailuviikonloppu ajetaan Kouvolassa 3.-5.7.2015.

Kilpailuluokat: Yamaha, KF-junior, KZ2 ja lisäluokkana Rotax Max.

Osallistumismaksut: KF-junior 250 €, Yamaha ja KZ2 180 €, Rotax Max 50 €/pv
Ilmoittautuminen: Yksittäiset ilmoittautumiset Kitiin 26.6.2015 mennessä.

Kilpailun yhteyshenkilö: Jukka Toikka, p. 0400 156495, toimisto.kouvolanfk@gmail.co

Varikkopaikat jaetaan radalle tultaessa.
Ekomaksu 30 € / vkl. Ratamaksut to 20 € ja pe 40 €. Rotax Max 20 €/pv.

Polttoaineasema: City-TB , Salpausselänkatu 49, 45100 Kouvola. Polttoaine 98E, sama polttoaine jokaisessa mittarissa. Polttoaineen nouto 2.-5.7.2015. Huomioikaa ahdas piha-alue polttoainetta noudettaessa.
Rotax Max lisäluokan tekniikkasääntö RMC:n mukaisesti.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
pakko kysyy :)

mikä on ekomaksu/vkl
.

diff

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 95
Ekomaksu / ympäristömaksu on AKK:n päätös keväällä pidetyssä kilpailunjärjestäjien palaverissa. Maksu on 15e/kilpailija/kilpailupäivä eli 30e viikonloppu. Maksun on tarkoitus kattaa järjestävälle seuralle aiheutuneet kulut vedestä, papereista, pesuaineista, jätehuollosta ja sähköstä.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 294
Sinänsä hienoa että joku nykyään edes vaivautuu kisoja järjestämään mutta millaisin perustein tuohon summaan on päädytty? Puoletkin tuosta summasta riittää pelkkien kulujen kattamiseen.
Eihän se tietysti ole kuin 15/päivä.. Parikymmentä kisapäivää kaudessa 300€ 
Kfj ilmoittautuminen,treenipäivien ratamaksu,ekomaksu 340€ ennen kuin on ajettu metriäkään..
« Viimeksi muokattu: 16.06.2015 20:21 kirjoittanut Ossip »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Tähän kohtaan on kommentoitava, että silloin näiden asioiden olisi syytä olla kunnossa. Kouvolassa on aina ollut. Muualla voisi joskus asiat olla paremminkin.
Muistakaa, että ennen ku alatte nillittää, niin maksava asiakas on aina oikeassa ;)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Muistakaa, että ennen ku alatte nillittää, niin maksava asiakas on aina oikeassa ;)
joo jos sillä on varaa siihen :D .....

sinänsä tuollainen automaatti maksu pitäis kuulua kisamaksuun. äkkiä päästään muuten tilanteeseen, että on maksu siihen , maksu tuosta ja jne.....
jossain vaiheessa tullaan siihen, että kisamaksu on alv 0% vesimaksu on alv 24% majoitus 9%  jne. verottaja kun tuntuu aika ajoin olevan kiinnostunut mitä ihmeellisimmistä kohteista saada rahaa.
joten pidetään vain yksi kisamaksu joka on se alv 0% vaikka vähän korkeempi. helpottaa kaikkien elämää pitkässä juoksussa
.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Ympäristömaksu tarkoittaa esimerkiksi Rotaxissa 30x140 = 4200 € per kilpailu. Väitän, että katetta jää seuralle melko lailla. Nythän ympäristömaksuun sisään leivotut majoitus ym. sähkökulut on sälytetty myös kaikille niille, jotka eivät radalla yövy tai sauno tai peseydy.

Jos 2014 kilpailumaksu oli 160€ se on tänä vuonna 85x2 +30€ eli 200 € ja tähän kahden päivän ratamaksu 40-50€= 250€. Se on noin 25% kertakorotus.

Kokeilkaapa saada samansuuruinen palkankorotus. Teidät nauretaan pihalle.

Pidän korotusta varsin suurena.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 294
Katetta jää vähintään 50%

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92

Ympäristö asiolla rahastaminen on kovaa bisnestä,samoilla perusteilla tuon maksun voi ympätä esim festarilipun kylkeen niin johan alkaa raha virrata ;D ;D on tää rahastuksen muodossa niin sairas laji et ei voi olla ku onnellinen et hyppäs pois tästä karjalaumasta..mutta viihdettä nämä järjestäjien/kauppiaiden mielikuvituksen tuottamat keinot lypsää karjaa toki tarjoavat..esim merkkiluokkan "päivitykset" ymym ekomaksut,vaikka ajamisen lopetin niin nämä sivut tarjoavat hienoa viihdettä jossa ihmisen yksinkertaisuus saa käsittämättömät mittasuhteet..ei kun lompakko auki ja radalle paskamaha kyä rahastaa.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
nyt en ymmärrä taas tätä napinaa.....

kulut nousee ja ymmärrän kyllä. että tuottoa pitää saada. mutta tapa millä se tehdään kannattaa miettiä.
kilpailumaksut on jo päätetty, ettei veroteta. miksi siis lykätään maksua, jotka on verotettavia eriä??? kyllä joku sen huomaa jossain vaiheessa, että siinä liikkuu verotettavaa rahaa.

maksuista yleensä.
kaikki maksaa. kilpailumaksut ei ole noussu tämän vuosituhannen aikana niin paljoa että huimais. toisin on muut kulut, kuten polttoaineet on noussu yli kolminkertaisiksi (dsl)
bensat kaksinkertaisiksi, varaosat ja renkaat siinä sivussa.

kun me aloimme kisauran kymmenen vuotta sitten, niin kisamaksut oli radasta riippuen 50-80€/ kansallinen kisa (lavinto cup oli 20€ :) )..... ja nyt????
taitaa tuo 80 olla edelleen se maksimi. kuitenki kaikki kulut on noussu. miksi ei kilpailun järjestäjä saa saada tulosta kisasta??? oisko parempi, että aletaan tinkimään palveluista, että kisat ei menis tappiolle niin helpostoti??
esim. kilpailuista ei maksettais toimihenkilöille kulukorvauksia?? tai jätettäis lanssi pois.... liputtajiakin vois riittää vaa lähtöviivalle. turhaan niitä muita ruoikkii......
kyllä se ottaa pattiin, että kulut nousee, mutta jos kisamaksu olis sen 100-120€/ kansallinen kisa niin mun mielestä se olis ihan perusteltua ja jos ei rahat riitä jokaiseen kisaan, niin pakkohan se ois sitte jättää kisa väliin sillon :)

ps. juuri törmäsin vanhaan "ratatuttuun". sano, että ei sitä rahaa ole säästyny yhtään, vaikka kisoissa ei enää ejeta (eikä muutenkaan) :).

turhasta valittamisesta tulee vaa sellainen "vittuako minäkään tässä..." olo. ja taas jää kisat järkkäämättä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2015 08:08 kirjoittanut iskä »
.

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #10 : 17.06.2015 08:32 »
joo ei sitä rahaa minullekkaan säästöön jää mutta kohdentamalla ne muihin harrastuksiini niin saan niille huomattavasti parempaa vastinetta,kartingin ajaminen sinänsä on kivaa mutta se rahastuksen kulttuuri joka lajin ympärillä pyörii on vähäintäänkin sietämätön.siitä pääsee eroon vain äänestämällä ns jaloillaan.järjestäjiä/kauppiaita ei kiinnosta paskan vertaa näillä saiteilla tapahtuva uikutus jos nuristaan mutta kuitenkin maksetaan eli timo takinkääntäjää lainatakseni piikki on auki mutta kun rahan tulo lakkaa niitä rupee kiinnostamaan ihan witusti teidänkin mielipide kuskit=maksumiehet.kun kauppiaiden team:it velloo kisapaikalle rekkakolonansa kanssa niin tyhmemmällekin selviää että ei sitä toimintaa nyttenkään tappiolla pyöritetä  ja nyt ilmeisesti järjestäjätkin haluaa osan siitä kakusta "ympäristön" hyvinvoinnin nimissä,jos tuo tripla j laskelma pitää kutinsa voin tulla henkilökohtaisesti siivoamaan varikkoalueet kisan jälkeen tuohon 4200e hintaan  ;D ;D ja niin varmaan moni muukin.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #11 : 17.06.2015 09:06 »
Pointti on siinä etteivät palkat nouse tällä hetkellä lainkaan ja ostovoima laskee. Monet yrittäjät ovat tiukoilla, kun ei ole asiakkaita/hommia/urakoita/tilauksia.

Siihen todellisuuteen peilaten isot kulujen korotukset istuvat tähän aikaan todella huonosti. En ole myöskään huomannut järjestelyissä tai muissa palveluissa mitään oleellista eroa edellisvuosiin, ainakaan parempaan suuntaan. Sekin vie pohjaa lisämaksuilta.

Toki niille, joiden ei tarvitse laskea harrastustensa hintoja, asialla ei ole merkitystä.

Meille muille sillä on.

« Viimeksi muokattu: 17.06.2015 09:08 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 253
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Iame Reedjet, Leopard, SudAm?, X?
  • Runkomerkki: Birel '02 classic / Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #12 : 17.06.2015 10:49 »
Tätä kisamaksudilemmaa olen itsekin päissäni mietiskellyt silloin tällöin. Faktahan on, että kansallisia kilpailuja ei tarvitse yrittääkään järjestää, mikäli kuskeja on 50 tai vähemmän - puhumattakaan isommista kapinoista. Harrastekapinat ja kerhoillat menee onneksi paljon pienemmällä. Pelkkä ambulanssi maksaa koko viikonlopulta jo kolmatta tuhatta - kiitos yksityistämisen ja pienten lanssifirmojen poistumisen. Siihen sitten ea-ryhmät, järjestysmiehet (kyllä, meiltä vaaditaan niitäkin) kakkakaivojen tyhjennykset, järjetön määrä sähköpiuhaa ja keskuksien asennus linjoilta alas, jätelavojen tyhjennykset ym. niin jokahinen meistä voi nopeasti laskeskella, että paljonko noista nyt sitten jää käteen.

Kultaisella 90-luvulla osallistumismaksut olivat SM-tasolla 150mk per kisa, sitten oli jo hirveä haloo kun ne tuplattiin. Silti jäi kisoista muutakin käteen, kuin kritisointi ja järjetön ...tus. Nyt jokahinen järjestäjä joutuu oikeasti miettimään kisojen perumista, kun porukkaa ei vain ole. Itse mietin viikonloppuna, että mihin Raket-juniorit oikein hävisivät, vaikka kummaltakin päivältä oli pisteet jaossa.

Kausibudjeteista en nykyisesti tiedä, mutta onhan ne kasvaneet. Taisi olla jammukausi juoksevilta kuluiltaan keskimäärin markoissa 60 tonnia, kun ajettiin aika paljon muitakin kyläkisoja kuin pelästään Cuppia. Kakspuolikkaat tais mennä vuosituhannen vaihteen jälkeen euroissa tonnin per SM-viikonloppu kaikkinensa. Nykyinen harrastelu ilman kisahaaveita toistaiseksi, voidaan laskea juoksevissa kuluissa satasissa per kausi.

Ja toi ekomaksu on sinänsä ihan jees, jonka itsekin jopa maksaisin, että saisi pestä kaluston järjestäjän vesijohtovedellä, käydä suihkussa, ottaa sähköt ja jättää roskat lavalle. Jotkut näemmä sen maksun turvin sisustaa vessoja tinneritussilla ja p...unkuvillakin...

- Tomppa -

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 294
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #13 : 17.06.2015 11:20 »
Kun edes olis se vesijohtovesi kisapaikalla. Käyttökelpoisista pesutiloista puhumattakaan.

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #14 : 17.06.2015 20:11 »
Ei muuta kuin tervetuloa mukaan seuran toimintaan ja noilla tulopohjilla investoimaan rata-alueen rakentamiseen, ylläpitoon ja kunnossapitoon. Tomppa luetteli kisojen kulut. Noiden jälkeen vasta jää rahaa investointeihin. Harva rata pystyy tällä hetkellä toimintaansa kehittämään. Ongelma ei ole vain kartingin, talkooväkeä on joka lajissa yhä vähemmän. Mitä vähemmän talkoillaan, sitä enemmän kaikesta maksetaan, ilmiö on sama joka lajissa. Maksut seuroille jäävät kaikki lajin pariin, niiden avulla voidaan edes jotenkin toimintaa pyörittää. Laji on kallis, mutta syitä kannattaa hakea muualta kuin seuratyöhön menevistä maksuista

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #15 : 17.06.2015 20:19 »
Seurojen ongelmat kyllä tiedetään, mutta tuntuu, kuin kukaan ei haluaisi mitenkään huomioida niitä, jotka viime kädessä tämän maksavat eli kilpailijoita ja harrastajia, ratojen käyttäjiä ja niitä seurojen jäseniä.

Meidän maksukykymme ei ole loputon, mistä kertonevat koko ajan alenevat harrastaja-ja osanottajamäärät. Porin kevätpäräyksessä 2015 oli tosiasiassa noin puolet huippuvuoden 2009 osanottajista.

Se kertoo karusti, missä mennään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 119
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #16 : 18.06.2015 07:07 »
Meitä maksumiehiä voisi rauhoittaa vähän, jos seurojen toiminta, lähinnä kulurakenne tai rahaliikenne, olisi läpinäkyvämpää. Julkista.

Muuten käy helposti niin, että lasketaan omassa päässä osallistujamäärä x osallstumismaksu + ratamaksu + ekomaksu + mitäniitänytonkaan = N kilotonnia rahaa. Tätä summaa sitten taivastellaan että onpa rahaa, ja samaan aikaan ei todellisuudessa tiedetä mihin se raha menee...

Aina välillä joku avautuu osista kuluja, lanssi 3000,- jne mutta kokonaisuus, myös se voiton käyttö, jää hämäräksi.

Toisaalta, samaan aikaan kun valitetaan kaiken kalleutta, ajetaan kisoja ulkomailla ja ostetaan pidempää pakettiautoa harrastukseen... Peilin edessäkin voisi pysähtyä joskus miettimään.

Kallistahan tämä on. Ainakin meille.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #17 : 18.06.2015 08:27 »
Kallistahan tämä on. Ainakin meille.
ei mikää ole enää halpaa....
 toinen sälleistä pelaa korista..... tään vuoden kulut koriksessa on moninkertaiset KZ2 luokan kuluihin nähden. tosin meidän kausi alkaa huomenna........:D. koriskausi kestää koko vuoden
.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #18 : 18.06.2015 09:18 »
Meitä maksumiehiä voisi rauhoittaa vähän, jos seurojen toiminta, lähinnä kulurakenne tai rahaliikenne, olisi läpinäkyvämpää. Julkista.
Eikö se sitten ole? Itse ainakin olen edustamani seuran kokouksissa kyllä nähnyt tulo/menolaskelmia.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

team noukas

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 80
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #19 : 18.06.2015 15:34 »
joo ei kun oman seuran kevät tai syyskokoukseen niin  selviää ainakin oman seuran rahaliikenne,ja voi tietty pyrkiä/mennä hallitukseen niin voi vaikuttaakin asioihin, ei täällä meilläpäin ainakaan ole tunkua ollut.
oppia ikä kaikki

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #20 : 18.06.2015 17:11 »
Mielenkiintoinen vastakkain asettelu tuo seurat vs harrastajat. Eikös seurat nimenomaan ole harrastajien ja harrastamisen mahdollistamiseksi niitä pyöritetään?

Taitaa vaan olla aika monelle seuratoiminta vierasta, kun ei siihen osallistu. Kuten yllä sanottiin, ei muuta kuin mukaan toimintaan, niin karu totuus aukeaa.

Onneksi meillä talkoolaisia vielä kisoihin on löytynyt, siksi voimme rata-aluettammekin tuloilla vielä kehittää. Sekin onneksi tapahtuu pääasiassa talkoilla, kiitos muutaman aktiivin. Monella muulla radalla ei näin enää ole

Eli valittamisen sijaan voisi mennä seuran toimintaan mukaan ja auttaa keksimään keinoja, miten yhä vähemmillä tuloilla ja toimijoilla voidaan vastata koko ajan kasvaviin vaatimuksiin kisojen ja puitteiden suhteen

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #21 : 18.06.2015 18:43 »
Minua vähän ärsyttää tämä asenne, jossa harrastajia syyllistetään jotenkin siitä, että he ihan oikeutetusti kysyvät, miksi heiltä vaaditaan yhä korkeampia kilpailumaksuja.

En ole vielä lukenut yhtään oikeasti eriteltyä esitystä siitä, mihin 25% kilpailumaksujen korotus perustuu ja mitä korotuksen vastineeksi saa.

Nyt annetaan vähän ymmärtää, että valittamisen sijaan maksakaa korotetut maksut ja sen lisäksi osallistukaa talkoisiin yhä enemmän.

Missä on tämän ajatuksen porkkana?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2015 18:47 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1573
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #22 : 18.06.2015 18:59 »
Voi taivas!!!  Se porkkana on siinä että kun seuralta loppuu rahat ylläpitää rataa, niin se rata menee KIINNI !!!   Haloo!!!   :o
Homman Pitää Olla Hauskaa

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #23 : 18.06.2015 19:26 »
joo mutta tässä asiassa on 2 porkkanaa,seura saa rahaa kuljettajilta mutta kun kulut koko ajan nousee ja tulee lisää mystisiä lisämaksuja kuljettajat loppuu ja rata menee kiinni :-X

unclewili

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
  • Kotirata: vihti
  • Moottorimerkki: iame x30
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #24 : 18.06.2015 20:11 »
Nyt en tiedä, mutta ainakin joissain kisoissa viime kesänä pelkkä leiriytymismaksu oli 20 € / vrk, siinä valossa tämä 30 € / kisa on todella edullinen maksu. Toki ainakin rmc karkeloissa tuntuu sähkö olevan kortilla, kuten lämmin vesikin. Nämä asiat kyllä ihmetyttää, koska näiden asioiden etukäteen laskeskelu ei kai vaikeaa ole. Mutta jos esim näihin asioihin tulee ekomaksun mukana parannuksia tulevina vuosina (isompia agregaatteja ja boilereita), maksan mielelläni tuon maksun, olettaen että radoilla leiriydyn kisojen aikana. Hotellimajoituksen ollessa kyseessä voi tuo maksu olla tietysti melko perusteeton. Toki asialle pitäisi ajatusta viisaiden ihmisten uhrata, osanottajamäärän laskiessa on kyllä jotain muuta keksittävä kun kilpailumaksujen nosto, esim viime vuoden aluemestaruus, jossa oli tagissa 4 osanottajaa, tuntui täysin järjen vastaiselta maksaa 80 € osallistumismaksu kilpailuun, joka ei oikeastaan sellainen ollut. Normi lauantaina saisi vastaavat kisat pystyyn sopmalla muutaman kuskin kanssa varikolla yhtä aikaa radalle lähdöstä. Mistä sitten tinkiä....taitaa pienissä kisoissa ambulanssi olla ainut asia mitä ei talkoilla tehdä...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1573
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #25 : 18.06.2015 20:42 »
joo mutta tässä asiassa on 2 porkkanaa,seura saa rahaa kuljettajilta mutta kun kulut koko ajan nousee ja tulee lisää mystisiä lisämaksuja kuljettajat loppuu ja rata menee kiinni :-X

Niimpä. Seura ei keksi niitä kuluja tyhjästä. Kulut nousevat seuroille yleiskulujen myötä. Vuokrat nousevat, sähköt, ostettavat palvelut(mm loka-autot, putki-/sähkömiehet), koneet ja laitteet pitää huoltaa, jne.. Vai oletko elänyt äidin ja isän nurkissa viimeiset 15 vuotta jos tämä on jäännyt huomaamatta?  :o Harrastajien määrä on vähentynyt yleisen taloskehityksen myötä jonka suurin notkahdus oli 2007-2008 suuren laman alkaessa. Harrastajajoukosta putosi tuolloin liki puolet pois. Jopa aiemmin 250 kuljettajaa pyörittänyt Fossiilisarja oli nippa nappa hengissä. Eli se sinun toinen porkkanasi onkin siinä ettei harrastajia ole tarpeeksi, jolloin seurojen oli lopulta nyt 5-7 vuoden kituuttamisen ja pennin venytyksen jälkeen alettava nostelemaan hintoja, jotta niillä jäljelle jäänneillä harrastajilla olisi paikka harrastaa. Tervetuloa todellisuuteen. Kun kassa on tyhjä on pakko alkaa jostain sitä fyffeä hakemaan.
Esimerkiksi: Vihdin UA:ssa ei ketään saa palkkaa. Kaikki työ tehdään talkootyöllä. VihUA on yhdistys eli ei voi tuottaa voittoa. Kaikki tulot menevät radan ylläpitoon. Tänä keväänä hankittiin oma vessakontti, joka on käytetty kun ei ollut uuteen varaa. (uudet on sikakalliita).
Nyt tulee tuhannen taalan kysymys: Hankkiko ryöstökapitalistinen seura harrastajien selkänahasta keräämillään varoilla ITSELLEEN tuon vessakontin, vai kentien palautuiko varat takaisin HARRASTAJILLE?

Entäpä jos ratojen tulisi jälleen olla korpiratoja ilman sähköä,vettä,magneettiraitoja,kiinteitä rakennuksia,ehjää asfalttia,roskiksia,parkkipaikkaa,varikkoa,hitsauspaikkaa,paineilmaa,kanttareita jne.. tämäkö sinun mielestä olisi kartingin pelastus?

Edit:
Ps: Esim Gardalla italiassa ratamaksu jo vuonna 2008 oli 75€ päivä!  :o
« Viimeksi muokattu: 18.06.2015 20:57 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #26 : 18.06.2015 20:58 »
Eihän kisojen järjestäminen mitään ammattimaista toimintaa ole, vaan muutamat harrastajat järjestää kisoja toisille harrastajille."Vanhaan hyvään aikaan" suurin osa harrastajista ymmärsi tän ja oli mukana järjestelyissä, nykyisin ei. Olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä syyllistämisestä, mutta ainakin meillä kaikki me jotka kisoja järjestetään teille, maksetaan ihan samat maksut kuin te. Tosin aluemaksun osalta hallitus päätti, ettei omilta peritä. Eli ainakaan meillä teitä ei rokota kukaan oman etunsa nimissä, vaan kehittääkseen radan toimintaa.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #27 : 18.06.2015 21:42 »
En edelleenkään ymmärrä todella aggressiivisia reaktioita, jos joku yksinkertaisesti kysyy, miksi ja millä perusteella kilpailumaksua korotetaan 25% jollain ympäristömaksulla, kun palveluissa mikään ei ole muuttunut. Se vaikuttaa pelkältä fiskaaliselta maksulta, rahastukselta.

Eikä esimerkiksi korkeilla ambulanssimaksuilla voi perustella ympäristömaksua, se pitää sisällyttää johonkin muuhun. Vai onko loukkaantuneen kuskin siirto ympäristön siivoamista?

« Viimeksi muokattu: 19.06.2015 09:14 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1573
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #28 : 18.06.2015 21:52 »
No juurihan tuo edellä esitettiin: Seuroille, siis sinulle ja minulle, koska seura koostuu meistä kuljettajista, on suorituspaikan ylläpito kallistunut.
Homman Pitää Olla Hauskaa

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #29 : 19.06.2015 08:18 »
se on valitettavasti maan tapa koskien kaikkea ei vaan kartingia,harrastajat vähenee suomalais/ugrilaiseen tapaan tilannetta paikataan nostamalla hintoja..seuraus harrastajat vähenee vielä enemmän ja kuten arvata saattaa tilannetta paikataan keksimällä lisämaksu tai nostetaan hintaa jolloin taas :( eikö tilannetta voi paikata päinvastaisella menettelyllä eli viemällä hinnat toiseen äärilaitaan ja sitä kautta saada harrastaja määrät kasvuun ja saada sillä volyymilla rahaa ratojen ja seurojen toimintaan?? toki se on riski mutta jos se menee ns reisille ei sillä ole lopputuleman kanssa mitään eroa siihen mitä saa aikaan jatkuva kulujen kasvattaminen..enkä tarkota pelkästään seuroja vaan myös kauppiaita nimittäin hinnoissa on ilmaa vaikka syvänmeren sukeltajille.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2015 08:28 kirjoittanut caveman »