Kirjoittaja Aihe: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015  (Luettu 22054 kertaa)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1573
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #30 : 19.06.2015 08:59 »
Kuten tässä on edellä koitettu rautalangasta vääntää, niin se on sinä ja minä joka niitä hintoja ollaan nostettu. (Seura muodostuu kuljettajien yhdistyksestä) Kipitäppä oman seurasi hallitukseen vaikuttamaan miten teidän seurassa saadaan rahat riittämään, samalla kun kaikki muut kulut nousevat. Suomalais/ugrilaisesta en tiedä, mutta täällä Suomessa esim rata-maksut ovat erittäin edullisia, johtuen varmaan juuri siitä että niitä hallinnoivat seurat eivät ole kaupallisia toimijoita, vaan harrastajien itsensä pyörittämiä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #31 : 19.06.2015 10:20 »
eli kohti iloista joukkoitsemurhaa :-X :-X

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #32 : 19.06.2015 11:39 »
Minusta tällä hetkellä kartingissa ei katsota ympärilleen ja ymmärretä niiden tilannetta, joiden varassa koko laji on, eli harrastajien ja kilpailijoitten. Jos 50% pudotukset suosituimpien kansallisten kilpailujen osanottajamäärissä ja esimerkiksi SM-sarjan osallistujamäärän täydellinen romahdus ei soita hälytyskelloja, niin mikä soittaa?
Siihen todellisuuteen suuret maksunkorotukset sopivat huonosti ja ovat huono signaali. Maksukykyisten joukko on pienentynyt ja pienenee edelleen kovaa vauhtia. Toki lajin ongelma on, ettei se taida saada juuri kummoistakaan julkista tukea verrattuna muihin lajeihin eikä tilanne varmasti parane kuluvan hallituskauden aikana.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1573
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #33 : 19.06.2015 12:11 »
Hep. Siinäpä se -> Sanoit ettei Kartingissa katsota ympärilleen. Karting ON yhtäkuin Harrastaja ja Kilpailijat!!  Ei ole mitään muuta tahoa kuin me. MEIDÄN tulee katsoa ympärillemme ja samalla myös peiliin. Mitä SINÄ olet tehnyt että alueellasi esim juniorit pääsevät ajamaan tai kilpailemaan? Montako kertaa olet ollut seurasi ylläpitämällä radalla haravoimassa, maalaamassa ja naulaamassa. Montako kertaa olet soitellut lähiseudun yrityksiin tukea anelemassa seuralle, jotta saadaan magneettiraidat rataan? Ihan näppituntumalla n 4% harrastajista ja kuskeista tällä hetkellä tekee suomessa Kartingin. Siis sen työn jolla tässä maassa on yhtään kilpailua tai toimivaa rataa.
Jos olet mukana aktiivitoiminnassa edes kerran kesässä, vaikka lippumiehenä tai porttivahtina, niin HIENOA!!  Ansaitset täyden kunnioitukseni.  :) Jos taas et, niin ...  :(  :-\
Homman Pitää Olla Hauskaa

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #34 : 19.06.2015 12:29 »
Minusta tällä hetkellä kartingissa ei katsota ympärilleen ja ymmärretä niiden tilannetta, joiden varassa koko laji on, eli harrastajien ja kilpailijoitten. Jos 50% pudotukset suosituimpien kansallisten kilpailujen osanottajamäärissä ja esimerkiksi SM-sarjan osallistujamäärän täydellinen romahdus ei soita hälytyskelloja, niin mikä soittaa?
Siihen todellisuuteen suuret maksunkorotukset sopivat huonosti ja ovat huono signaali. Maksukykyisten joukko on pienentynyt ja pienenee edelleen kovaa vauhtia. Toki lajin ongelma on, ettei se taida saada juuri kummoistakaan julkista tukea verrattuna muihin lajeihin eikä tilanne varmasti parane kuluvan hallituskauden aikana.
kerroppas ihan rehellisesti missä harrastat, jos ei ole ratoja tai kilpailet jos ei ole seuroja???

n. tuhannen metrin kansallinen rata (siis pelkkä rata) pinnoite maksaa n. 100 000€ jos sen jakaa 20 vuodelle, niin se tekee 5000€/ vuosi, joka radan pitää tuottaa (vuosittain). sitten perus käyttökulut sähkö, vesi ja puhtaanapito sekä ylläreinä tulevat melumittaukset (tonneja euroissa) viranomais selvitykset (tonneja euroissa). joillakin radoilla on työntekijä koko kauden ja joillakin vartiointi.
ja sitten radalla on harrastajia 10-15/ viikko (eteläsuomessa) joista suurin osa (onneksi) maksaa ratamaksun ja näin  rata tuo rahaa muutaman tonnin seuralle hyvällä tuurilla, mutta ilman kilpailuja ei riittävästi.

Jos kerran kilpailumaksut on kalliita, niin mikä on vaihtoehto??? kaikki huutaa, että on kallista kilpailla, mutta kukaan ei sano, miten tilanne korjaantuu? ihan sama tilanne, kuin oppositio vs hallitus. toinen tekee parhaansa ja toinen haukkuu antamatta yhtään järkevää keinoa asian/ tilanteen korjaamiseen.
.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 764
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #35 : 19.06.2015 13:11 »
Kerropas sitten sinä itse ihan rehellisesti, mihin tarvitaan seuroja jollei ole harrastajia? Kumpaa varten seura ylipäätään on, itseään vai jäseniään?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 792
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #36 : 19.06.2015 13:42 »
Kerropas sitten sinä itse ihan rehellisesti, mihin tarvitaan seuroja jollei ole harrastajia? Kumpaa varten seura ylipäätään on, itseään vai jäseniään?
yleensä jäsenet perustaa seuran, jonka pitäisi helpottaa lajin harrastusta.
nykyisin vaan 96% jäsenistä huutelee ohjeita ja vaatimuksia sille neljälle prosentille joka tekee sen seuran, miten hommat pitää tehdä likaamatta kuitenkaan omia käsiään asioihin.
nykyisissä harrastajissa tuntuu tällä hetkellä persoonia jotka pitävät seuroja sosiaalitoimistoina ja seuran pitäisi kustantaa heidän aiheuttamat kulut.
seura ei pysty toimimaan ilman rahaa kai se on selvä (kuluja tulee jokaisesta kerrasta kun harrastaja käy radalla)? karting on harrastuksena suht halpa, mutta harjoittelupaikkoja ei pidetä kunnossa yhteiskunnan varoilla muualla, kuin Helsingissä (ja missä kunnossa kuitenkin) (tämä oletus, koska rata löytyy kaupungin palvelusivuilta).
toistaiseksi ei yksikään seura ole joutunut perimään tappioitaan hallituksen jäseniltä ( joka on mahdollista) jäsenistä puhumattakaan. mutta toiminta on rajusti kärsinyt joka on iso osasyy harrastajien vähenemiseen.
kuten MKR sanoi tervetuloa seuran toimintaan. tuolla energialla siellä voi saada ihmeitä aikaan :)
« Viimeksi muokattu: 19.06.2015 14:59 kirjoittanut iskä »
.

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #37 : 19.06.2015 14:08 »
Ihan konkreettinen ehdotus. Ei muuta kuin ehdottamaan asiaa seuranne hallitukselle ja kokeilemaan. Cadettien osalta tuota sovellamme jo heinäkuun kisassamme.

Jotenkin vaan tuotakin periaatetta vastaan sotii se fakta, että kaikkein korkeimmat maksut omaava kisa/sarja on kaikkein suosituin...

Ja ettei asia henkilöityisi liikaa, todettakoon, että kevään kilpailujärjestäjien kokouksessa jossa ympäristömaksusta päätettiin, edustajamme käytti puheenvuoron sitä vastaan. Kuitenkin tässäkin asiassa menemme yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan, koska tiedän että tuo osuus on muutamille seuroille aivan fataali, jotta voivat edes perustoimintaansa pyörittää. Voidaan onneksi sanoa, että meillä tilanne lienee vähiten huono. Kiitos tästä kaikille lähes 40 talkoolaiselle, jotka kisojamme ovat teille ja meille tekemässä, sekä muutamalle yhteistyökumppanille, jotka avustivat konetöissä rata-alueen kunnostuksessa.tästä syystä kilpailutuloista jää jotain millä investoidakin.  Ja toivotaan ennrn kaikkea, että kisailijat viihtyvät kisoissamme ja tulevat vastakin, jotta mm asfalttilaskut saadaan maksuun. Vain ja ainoastaan talkootyön kautta voidaan vaikuttaa seurojen toimintaan ja sitä kautta manattuihin kilpailumaksuihin.

Ja eikö kartingkaupassakin lopulta ole kaksi osapuolta kauppaa tekemässä? Kaupat kait sielläkin syntyy vain siinä tilanteessa, kun molempien mielestä hinta on kohdallaan?


Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 290
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #38 : 19.06.2015 20:07 »
Joillakin on vaikeuksia käsittää, että kaikki kisat, seuratoiminnot, kauppiaan liikevaihto ja about kaikkien ratojen ylläpito rahoitetaan vain ja ainoastaan harrastajien kukkarosta.

Asia olisi toisin jos olisi lipputuloja yleisöltä, isoja sponsoreita/yhteistyökumppaneita, valtion/kunnan/eu:n avustuksia, tv-oikeuksien myyntiä, vedonlyöntiä jne. Mutta ei ole Suomessa näitä, ei. Eli ollaan onnellisia että jotkut harrastajista jaksavat painaa duunia muiden eteen ja saamme edelleen treenata ja ajaa kisoja kohtuullista korvausta vastaan.

Tietenkin voi kysyä, oliko järkeä ympätä erillistä ekomaksua kun se olisi voitu sisällyttää suoraan kisamaksuun  ???

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 290
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #39 : 19.06.2015 20:22 »
Niin ja mitä tulee kulujen karsimiseen... ainakin Kotkan RMC:ssa DD2:t ajoivat ilmaiset kilpailut (jäivät jopa hieman voitolle ;D) sopimalla keskenään viikonlopun rengasmääräksi yhden sarjan. Että kuluja kyllä pystyy karsimaan kun on tahtoa ja mielikuvitusta, mutta kisajärjestelyjen kiinteistä kuluista ja radan ylläpidosta on vaikea säästää  ???


diff

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 95
Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
« Vastaus #40 : 25.06.2015 21:34 »
Ilmoittautuminen päättyy 26.6.2015 klo 23.59.