Tuppaa menemään kytkinkellon rattaita vähän enemmän kuin olisi tarpeen. O-rengasketjuihin siirryin jo ja ne ketjut kestää ihan toiseen malliin.
Mietin tuossa, että paras keino ketjujen kulumisen arviointiin on pituuden mittaaminen. Ketju kuluu siten, että kukin linkki käy "sisältä väjäksi", jolloin ketju venyy eikä enää käy hampaalle ja vie tehoa/kuluttaa ratasta.
Tuumasta toimeen ja tönäri käteen ja mitta exceliin:
219 Std pitch 7,774
Std roller dia. 4,59
Mitattu vanha ketju 151,50
+roller (keskimitta) 156,09
Teoreettinen mitta 155,48
Venymä yhteensä mm 0,61
Linkkejä 20
Venymä/linkki 0,031
Venymä-% 0,392
Onkohan tuo nyt sitten paljon vai vähän?
Polkupyöräilijät pitää 1/16" (1.587mm) venymää 12" / 24 linkin matkalla venyneen ketjun rajana. Tuo fillariohje on selkeästi enemmän kuin nyt mitattu. Valo ei sentään paista ketjun ja rattaan välistä jos ketjun pyöräyttää rattaan ympäri ja venyttää yksittäistä lenkkiä. 120-raketilla ajellessa tuo oli hyvä kulumaindikaattori, mutta tuntuu olevan liian suurpiirteinen metodi.
Tönäri ei nyt kovin tarkka vehja ole, mutta yhdellä reissulla näyttäisi tulleen noin 5 satkua 20:n lenkkiin lisämittaa. Jos tuon yo. 0,61mm jakaa 0,05:llä, niin 12 ajokertaa tulee. Vähän enemmän uudella kellolla ja ketjuilla lienee ajettu ja kulumisvauhti varmasti kasvaa loppua kohti. Onkohan Maxter/Maranello kellot vaan liian pehmeitä kun nyt jo alkaa kellossa piikit taipumaan? Pitäisiköhän kokeilla pistää karkaisuun...
Jotain ketjumittatyökalujakin vissiin on, minkälaisen ketjun ne hylkää? Persuustuntumalla hyvä hylkyraja näyttäisi olevan jossain luokkaa 151.5-152mm...