Kirjoittaja Aihe: Cadettien koneet  (Luettu 7243 kertaa)

WrO00m

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
  • Kotirata: Lentola
  • Moottorimerkki: Ferrari
  • Runkomerkki: CarbonFiber
Cadettien koneet
« : 07.09.2015 22:05 »
Moi,

nyt kun on cadetissakin ollut luokkarit ja kaikki ja palotiloja mittaillaan ja puolat tarkistellaan, niin miten on mahdollista että moottoreissa on edelleen niin paljon eroja? Mitä niille kovimmille koneille tehdään? Viilataan männän helmasta sopiva siivu pois? Ihan sivusta seuranneena ihmettelin miten aluemestareiden finaalissakin pari autoa meni ihan omia aikojaan.. Eikä selity tuo ero ajolinjoilla tai kuljettajan paremmuudella mitenkään..  Ihan vaan mietin pitäskö homma saada vieläkin tarkemmaksi  :o

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #1 : 07.09.2015 22:17 »
Koko päivän vierestä seuranneena voin sanoa että kaksikon ajolinjat oli luokan parhaat. Yhtään ei kartti luistanut mutkissa, millintarkkaa toistoa optimiajolinjassa joka kierroksella. Kun mutkassa jää kympän niin kierroksessa 1 s. Suoranopeus oli kyllä sama, mutta rajoittimelle meni ennen muita, jolloin suoralla sai eroa aina muutaman metrin.. ts mutkasta ulostulo oli parempi.
Oli varmaan muutkin asiat kohdallaan, konekin.
-petri-

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #2 : 08.09.2015 09:56 »
Muistan vielä hyvin kun reilu kolme vuotta sitten ensimmäisellä cadet autolla aloitettiin, sekä runko että moottori oli käytettyjä ja vauhti kaikkea muuta kuin kova. Toinen kartti ostettiinkin sitten jo vuoden päästä sellainen että sillä pitää voittaa kaikki, olihan sillä jo voitettu kaikki. Silti ihmeteltiin miten kärki menee aina vähintään sekunttia kovempaa... Samoja ajatuksia oli mielessä, onkohan viilattu ja onkohan sitä ja onkohan tätä. Meinasipa jopa uskokin loppua jossainvaiheessa. Ja sitten viellä ärsytti kun käskettiin vaan treenaamaan. Missä oli se kultamuna joka olisi tuonut oikotien onneen?

Homma nyt vain menee niin että erot on pieniä ja kaikki asiat pitää olla kunnossa jotta vauhti löytyy. Ei auta vaikka joku palanen olisi kunnossa jos toinen ei ole. Luulempa että jokainen tämän saman kokenut voi jälkeenpäin myöntää että näinhan se menee ja vielläpä myöntää ettei voinut uskoa ennenkuin itse sen kävi läpi. Tässä nyt ne lääkkeet jotka meillä toimi ja uskon että muillakin sama on toistettavissa:

1. Harjoittelu, hirveästi kierroksia. Määrä voi vaihdella, mutta puhutaan useista tuhansista kierroksista vuodessa. Sopiva treeniseura kiihdyttää oppimista.
2. Kilpailu, kilpaa oppii ajamaan vain ajamalla kilpaa. Virheitä tulee ja niistä pitää oppia.
3. Rungon säätäminen. Kuljettajan sekä huoltajan pitää ymmärtää mitä vaikuttaa jos jotain kohtaa muuttaa, tämän oppii vaikka kokeilemalla ja kyselemällä.
4. Anna aikaa lapselle kehittyä. Huoltaja on usein valmiimpi "menestykseen" kuin pieni kuski. Kaikki lapset kehittyvät omalla tahdillaan ja varsinkin 6-9 vuoden iässä pitää vain maltilla odottaa että asiat menevät "jakeluun". Sen kyllä huomaa kun kuski alkaa pystyä antamaan palautetta ajosta ja autosta, silloin tietää että asiat alkavat olemaan kuskin hallinnassa eikä niin että rataa vain kierretään auton mukana.
5. Tekniikka. Runko, renkaat ja moottori pitää olla kunnossa.

Sitten kun kaikki on kunnossa, niin vanha viisaus todellakin pitää paikkansa: Kuskista saadaan sekuntteja, rungosta useita kymmenyksiä ja moottorista alle kymppä.

Sitten viellä vastaus tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Ei ollut mäntää viilattu eikä mitään muutakaan kohtaa. Moottorit katsastetaan kymmeniä kertoja vuodessa ja ei niissä yksinkertaisesti ole mitään luokituksen vastaista. On niitä moottoreita ajettu dynossa ja säädetty oikein paljonkin ja niissä erot ovat ihan marginaaliset. Harjoituksissa kokeilimme kolmea eri moottoria ja kahdella tuli tuhannesosalleen sama aika kolmas oli vajaan kympän hitaampi. Se kolmosmoottorin kymppäkin tuli varmaankin puolasta joka olisi saatu pois vahtamalla luokituksen mukainen puola. (tässä oli ~9750 kiertävä FRP merkkinen puola) Samoilla moottoreilla ollaan ajettu tänävuonna myös sijoista 10+ kun muut asiat ei viellä olleet kunnossa! Jos kisoissa epäilee että moottori ei ole luokituksen mukainen niin vastalauseella voi vaatia sen tarkempaa tutkimista. Jos haluaa säästää tuon satasen niin voi tulla myös ihan juttelemaan niin katsotaan yhdessä :)

Jani Lemberg #2

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #3 : 08.09.2015 10:09 »
Noinhan se menee kuin Jani tuossa kirjoittaa. Ei oo pakko uskoa mutta niin se vaan on.

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #4 : 08.09.2015 13:48 »
moottorista voi lähteä yli kymppä .. Lainattiin meidän moottoria toiseen autoon, lähti 8 kymppää verrattuna niiden omaan moottoriin. (Siis Lentolassa)
« Viimeksi muokattu: 08.09.2015 14:13 kirjoittanut weke »

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #5 : 08.09.2015 14:46 »
lähti 8 kymppää verrattuna niiden omaan moottoriin. (Siis Lentolassa)

Varmasti totta, mutta jos tuon "hitaan" moottorin huoltaisi ja säätäisi, niin ei siihen noin paljoa jäisi varmasti eroa.

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #6 : 08.09.2015 15:01 »

no ei varmasti  :D

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #7 : 16.09.2015 11:33 »
Onkai niissä moottoreissa jotain eroa joo.. mutta ehkä se ero tulee enemmänkin puolasta (tuossa luokassa)?

Meillä on moottori suoraan tehtaalta tullut (ei ole avattu kertaakaan mistään vielä) ja oltiin viikonloppuna tuolla Lavinnossa leikkimielisessä kilpailussa. Kuskilla ikää 6vuotta ja elämänsä ensimmäinen kilpailu, lopputulos finaalissa sijalla 4. (17 kuljettajaa oli kisassa). Toki ollaan käyty Lavinnossa ajamassa samoin kuin Hyvinkäällä ja muuallakin.

Autolle ei tehty mitään, ratas oli takana sallittu 84 piikkinen ja kaasaria ei säädelty, eli kuski radalle ja sitä kuuluisaa hanaa.  En itse ole halunnut lähteä uskottelemaan itselleni että moottorilla olisi tässä luokassa juuri merkitystä, voihan se olla että mulla on joku typerä luulo että ne ajat ja sijoitukset tulee ratin ja penkin välissä olevasta alueesta (eikä moottoria räpläämällä). Moottori on varmaan enemmän keskiössä sitten kun kuski hallitsee ajolinjat ja kaarrenopeudet, tosin sillon kai pitäis olla jo muutaman kympän päässä kärjestä?

Mä kannustaisin muita vanhempia tukemaan lastaan harrastuksessa ja ajamaan mahdollisimman paljon mikäli se nassikka sitä haluaa. Me treenaillaan vielä tää syksy ja katsotaan ensivuonna kisailua kun kuski täyttää 7 (nyt vasta täytti 6) ja pääsee osallistumaan ns. virallisiin kisoihin iän puolesta.

Nyt vaan loppusyksyyn pikkuautoja radoille ja ajelemaan, se on aina mukavampaa kuskeillekin jos on muitakin samasta luokasta radalla.

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Cadettien koneet
« Vastaus #8 : 16.09.2015 11:47 »
Lainaus
Mä kannustaisin muita vanhempia tukemaan lastaan harrastuksessa ja ajamaan mahdollisimman paljon mikäli se nassikka sitä haluaa. Me treenaillaan vielä tää syksy ja katsotaan ensivuonna kisailua kun kuski täyttää 7 (nyt vasta täytti 6) ja pääsee osallistumaan ns. virallisiin kisoihin iän puolesta.

kannustan tosiaan treenaamaan cadetti aikana paljon ja suosittelen, että se huoltaja keskittyisi opettamaan kuljettajaa ajamaan oikein. Eli kiertää radalla katsomassa ajolinjoja omalta ja muilta kokeneemmilta. Vaikkakin se vauhti voi hetkellisesti hiljentyä, kun opetellaan sitä jaruun käyttöä oikein ja luisuttamisen estämistä. Cadetti on siinä puoleen huono luokka, koska sillä voi ajaa kovaa myös "väärin" ajaen, mutta kun tuon "väärin" tyylin opettelee niin siitä pois pääsy myöhemmin voi olla vaikeaa.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi


 

Team Laine Verkkokauppa