Muistan vielä hyvin kun reilu kolme vuotta sitten ensimmäisellä cadet autolla aloitettiin, sekä runko että moottori oli käytettyjä ja vauhti kaikkea muuta kuin kova. Toinen kartti ostettiinkin sitten jo vuoden päästä sellainen että sillä pitää voittaa kaikki, olihan sillä jo voitettu kaikki. Silti ihmeteltiin miten kärki menee aina vähintään sekunttia kovempaa... Samoja ajatuksia oli mielessä, onkohan viilattu ja onkohan sitä ja onkohan tätä. Meinasipa jopa uskokin loppua jossainvaiheessa. Ja sitten viellä ärsytti kun käskettiin vaan treenaamaan. Missä oli se kultamuna joka olisi tuonut oikotien onneen?
Homma nyt vain menee niin että erot on pieniä ja kaikki asiat pitää olla kunnossa jotta vauhti löytyy. Ei auta vaikka joku palanen olisi kunnossa jos toinen ei ole. Luulempa että jokainen tämän saman kokenut voi jälkeenpäin myöntää että näinhan se menee ja vielläpä myöntää ettei voinut uskoa ennenkuin itse sen kävi läpi. Tässä nyt ne lääkkeet jotka meillä toimi ja uskon että muillakin sama on toistettavissa:
1. Harjoittelu, hirveästi kierroksia. Määrä voi vaihdella, mutta puhutaan useista tuhansista kierroksista vuodessa. Sopiva treeniseura kiihdyttää oppimista.
2. Kilpailu, kilpaa oppii ajamaan vain ajamalla kilpaa. Virheitä tulee ja niistä pitää oppia.
3. Rungon säätäminen. Kuljettajan sekä huoltajan pitää ymmärtää mitä vaikuttaa jos jotain kohtaa muuttaa, tämän oppii vaikka kokeilemalla ja kyselemällä.
4. Anna aikaa lapselle kehittyä. Huoltaja on usein valmiimpi "menestykseen" kuin pieni kuski. Kaikki lapset kehittyvät omalla tahdillaan ja varsinkin 6-9 vuoden iässä pitää vain maltilla odottaa että asiat menevät "jakeluun". Sen kyllä huomaa kun kuski alkaa pystyä antamaan palautetta ajosta ja autosta, silloin tietää että asiat alkavat olemaan kuskin hallinnassa eikä niin että rataa vain kierretään auton mukana.
5. Tekniikka. Runko, renkaat ja moottori pitää olla kunnossa.
Sitten kun kaikki on kunnossa, niin vanha viisaus todellakin pitää paikkansa: Kuskista saadaan sekuntteja, rungosta useita kymmenyksiä ja moottorista alle kymppä.
Sitten viellä vastaus tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Ei ollut mäntää viilattu eikä mitään muutakaan kohtaa. Moottorit katsastetaan kymmeniä kertoja vuodessa ja ei niissä yksinkertaisesti ole mitään luokituksen vastaista. On niitä moottoreita ajettu dynossa ja säädetty oikein paljonkin ja niissä erot ovat ihan marginaaliset. Harjoituksissa kokeilimme kolmea eri moottoria ja kahdella tuli tuhannesosalleen sama aika kolmas oli vajaan kympän hitaampi. Se kolmosmoottorin kymppäkin tuli varmaankin puolasta joka olisi saatu pois vahtamalla luokituksen mukainen puola. (tässä oli ~9750 kiertävä FRP merkkinen puola) Samoilla moottoreilla ollaan ajettu tänävuonna myös sijoista 10+ kun muut asiat ei viellä olleet kunnossa! Jos kisoissa epäilee että moottori ei ole luokituksen mukainen niin vastalauseella voi vaatia sen tarkempaa tutkimista. Jos haluaa säästää tuon satasen niin voi tulla myös ihan juttelemaan niin katsotaan yhdessä
Jani Lemberg #2