Kirjoittaja Aihe: Yamaha kt 100 välykset  (Luettu 4856 kertaa)

2t

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Yamaha kt 100 välykset
« : 02.10.2015 07:36 »
Paljonko kampiakselin välys?
Voiko Kampiakselin laakereiden ja Limppujen väliin laittaa shimmiprikkoja? Välystä nyt jokin millin verran.
Kun vien sylinterin porauksille mikä välys poraukselle?

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha kt 100 välykset
« Vastaus #1 : 02.10.2015 08:17 »
Tre

Ylemääräinen kampiakselin päittäisvälys <<<<
-Runkolaakerit väljät
-Kampura tehty "kapeaksi"
päittäisklappi jotain <0.5 mm.

Tarkista laakereiden kunto ennen "laakeri shimmien" käyttöä.
Shimmit tulevat laakeripesiin, lohkojen ja laakereiden väliin.
EI kampuran ja lohkon väliin.

Eli kyllä prikkoja voi käyttää.... laakerikaupat myyvät.
-3 laakeria Eli runkolaakerit ja kiertokangen alalaakeri.
-Koulukuntia on mutta vaikka jotenkin näin:
Uusi kiertokangen laakeri. Kiertokangen yläpään sivuttaisheilunta 0.8mm.
Kisakäytössä 1.2mm ja vaihtoon.
Harrastuskäytössä 1.6 menee vielä
Yli 2mm pelottaa jo niin p...leesti.
Alatappi kuluu työtahdin kohdalta ja neulat pääsevät kiilautumaan laakerikehän ja tapin väliin...
>> Jumi

Poraus.. "Tiukka" sovite Mäntään on alle 6 satkua. Ei kestä kylmällä kelillä kisavauhtista ajoa heti sisäänajon jälkeen.
Normi 6-7 satkua.
Mittaa männästä männäntapin alapuolelta, älä helmasta...

Kulkevan koneen välyksistä sitten eri jorinat.

Esa
Minä mitään tiedä.

2t

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Yamaha kt 100 välykset
« Vastaus #2 : 02.10.2015 09:27 »
Kiitoksia.
Uusi kiertokanki vaihdettu. uusi kiertokanki/ limput prässätty samaan mittaan kun vanhat.
Mikäs tuossa on ideana että kampiakseli saa heilua sivuttain kun esim. mopoissa/kelkoissa yms. kampiakselin laakerin sisä kooli on tiukka 0-sovitus kampiakselille. eikä päittäisvälystä ole kun sen mitä laakerit antaa myöten.
Poraus tuli 4-5satukkaa.  :-[

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha kt 100 välykset
« Vastaus #3 : 02.10.2015 18:46 »
Tre

Väljän kampuran päittöisvälyksen ajatellaan, edesauttavan kiertämista, ettei vain ahdista runkolaakereita.

4-5 satkua männän välyksenä tarkoittaa, vain,että välykset on ok ulkolämpötilassa 30+ celsiusta.
Kompensoi ajamalla rikkaan puolella (jäädyttää mäntää) ja paljolla öljyllä 7-8%.
Säädä kaasari silleen, että potkii mutkasta lähdettäessä ja keskitehot on ok 8-12 k rpm.
Siitä ylöspäin rikkaalla. Alaruuvi noin 2.5-3 kierrosta ja yläruuvi ainakin sen 15 min auki.
Kokeile suoralla, millä arvoilla potkii ja siitä vähän rikkaammalle.

Vääntökone menettää tehoja 8 satkun jälkeen, Kierroskoneissa mäntä vaihdetaan 10 satkun paikkeilla.

Kisakäytössä mäntä saattaa kulua noin 1 satku / ajotunti. Tytöllä meni joinakin päivinä Cupissa mäntä päivässä.
Normi pärräämisessä mennään jossain 1 satku / 2 ajotuntia. Minä yleensä olen päässyt männällä 6-8 tuntia. Vaakalla 157kg. pitkähkö putki ja ruuvit isolla... silloin männästä hävinnyt se 3 satkua.

Esa

ps. Kylmällä ilmalla pytty on pieni (kylmä) ja mäntä iso (kuuma).... Myöhäissyksyn ja Varhaiskevään kisoja tapasimme ajaa vanhoilla väljillä männillä.... juurikin kulkemisen takia ja ettei leivo kiinni suoran päässä, kun kaasu irtipäästettäessä lopetetaan männän bensajäähdytys ja voitelu.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2015 18:51 kirjoittanut epä »
Minä mitään tiedä.


 

Team Laine Verkkokauppa