Kirjoittaja Aihe: kelkan moottori karting runkoon  (Luettu 14086 kertaa)

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
kelkan moottori karting runkoon
« : 20.02.2016 18:49 »
    tommoinen polaris kelkan kone ja sucon keskipakois kytkin..kiertää hyvin pukilla mutta testasin ajaa ei kierrä kone...kaasaria säädelty,eipä auta.ja koska kone ei kierrä kytkin kuumenee kun ei ota kiinni...?missä vika?http://aijaa.com/dzNKF2 http://aijaa.com/PWHGXy
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016 18:52 kirjoittanut xeeno »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #1 : 20.02.2016 20:03 »
Välitykset on liian pitkät. Tuo kulkee varmaan 150 kmh jos saisi vauhtiin.

Kytkin on suoraan akselilla ja takaratas noin pieni.
Vuokrakarteissa on kytkimen yhteydessä alennusrattaat, eli puolitta ensin välityssuhteen.
Vaihteellisissa on sama juttu, vaihteisto alentaa välitykset ja silloin voi käyttää pientä takaratasta.

Laitappa rattaiden koot niin lasketaan nopeus esin 6000 rpm.
-petri-

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #2 : 21.02.2016 13:03 »
jep tuo eturatas on nyt 14 ja taka 31..tuo kone on 244cc ja 6000r pyörii tehoja kait joku30hp.tuo sucon ratas kierteellä kiinni,mistä rattaita sais valmiina..?ketju 428.joku 100km huiput riittäs välitys.sucoon ehkä kytkin palat uusiksi myös..

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #3 : 21.02.2016 17:02 »
mikä olis sopiva takaratas luku jos jättäs ton etu rattaan14.?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #4 : 21.02.2016 20:31 »
Jos takarenkaan halkaisija olisi 23 cm, on huiput 6000 rpm n.118 km/h.
Liikaa on kyytiä ja ei se kone jaksa liikuttaa  kun kytkin tarttuu varmaan 2000 rpm.

Sellainen 42-45 takaratas vois olla ok.
Laitoin renkaan halkaisijaksi 23 cm, välityssuhde 3 ja 6000 rpm = 87 km/h
14 x 3= 42

Netissä on näitä laskureita pilvin pimein, tuossa yksi nopeuden laskenta.
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml

Mittaa renkaan halkaisija ja hae sopiva välityssuhde (laita perävälitys 1).
Sitten kerrot 14 välityssuhteella niin saat takarattaan.
-petri-

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #5 : 22.02.2016 09:36 »
kiitoksia aiheesta,vielä on talvea jäljellä jos pääsis jäälle riftaileen..

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #6 : 23.02.2016 16:33 »
http://www.sikaracing.com/HPIM1110.JPG   tuossa lienee joku irto puolittaja..?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #7 : 23.02.2016 22:00 »
Nonni, tuon kun olisi saanut jostain, niin ei olisi tarvinnut tehdä kuvan mukaista apuakselia. Konekin on sama BriggStratton World Formula.
Piti laskea Crosskartti Miniin sopivat välitykset niin että vauhtia on max 60 kmh. Siinä on aika isot renkaat, joten alennusvaihde piti olla riittävän suuri.
-petri-

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #8 : 24.02.2016 10:02 »
niinpä valmistaako joku noita..?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #9 : 24.02.2016 21:36 »
Se kanukkien sivulla oleva alennusvaihde oli silti kotitekoisen näköinen, mutta siististi tehty suoraan B&S runkoon.
Vuokrakartteihin tehtyjä alennusvaihde/öljykylpykytkimiä on saatavissa, kysy kauppiaalta. Hintaluokka 170-200€.

Minun tekemä alennusvaihde koostui 30mm kartingakselista, kahdesta laakerista/pukista, rataskeskiöstä ja vetorattaasta. Osat n. 150 € ja työt päälle.
-petri-

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #10 : 28.02.2016 12:26 »
http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1962292  on jollain muullakin tuo kelkankone laitettu karttiin.tuo variaattori vois toimia hyvin kartissakin.

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #11 : 13.03.2016 16:05 »
alkoi liikkumaan jo.ehkä jotain bensa puolella häikkää.45 takaratas nyt,täytyy etusta ehkä vielä pienentää.idrium racing auton tulppa kiinni,voisko olla liian kylmä tulppa..?tyhjä käynti ok ylä kierroksia ajaessa löydy tehoja.renkaat ilmassa kiertää hienosti.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #12 : 14.03.2016 11:21 »
Kokeile ilman tuota putsaria. Saattaapi kuristaa niin ettei riitä ilma.
Ei tuollainen 1-pyttynen kelkan kone muutenkaan kierrä paljoa.

Iridium tulppa on hifistelyä, laita normi tulppa joku 7 tai 8 lämpöarvolla (NGK).
-petri-

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #13 : 15.03.2016 09:24 »
ilman putsaria testattiin ei apua.kaverin videolta huomasin kaasari heiluu  paljon kun on tuo kumi kurkku.se varmaan sekoittaa bensan kaasarissa..?ilmanputsari kelkassa kait kiinni rungossa.?.tarvii suunnitella kaasariin joku tuki.tuo kartio perässä lisää painoa kaasariin.

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #14 : 26.03.2016 13:57 »
IMG 3974[1] tollainen tuki,ehkä ei hyvä laittaa kohon kannen ruuveihin..kone toimi paremmin mutta jotenkin ööttää vieläkin..kuranen testi keli verotti ajo haluja..eturatas nyt 12 taka 45.tuntus ok:lta pitäs päästä testaan paremmin.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2016 13:59 kirjoittanut xeeno »

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #15 : 14.06.2016 12:27 »
IMG 4041[1]  piti rakentaa bensa puoli uudestaan ei saanut bensaa tuo vanha rakenelma.liian pieni imu pumpulle kait.?osaako joku sanoa minkä mopon sievä tankki.?

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #16 : 14.06.2016 12:39 »
Taitaa olla  ensimmäisen sukupolven Raisun tankki !!!!!  ::)

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #17 : 14.06.2016 16:36 »
http://aijaa.com/FVUr1p tankin myyjä ei tiennyt..alkuperäisväri oli hopea harmaa.täytyy testata jos nyt pelittäs..

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #18 : 14.06.2016 17:12 »
http://aijaa.com/FVUr1p tankin myyjä ei tiennyt..alkuperäisväri oli hopea harmaa.täytyy testata jos nyt pelittäs..
Tuota tankkia veikkaan, tosin hieman etureunasta muokattuna:
http://comingthru.com/2010/10/bicycle-factory-visit-helkama-velox-part-2/helkamasecrets03/

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #19 : 16.06.2016 11:48 »
joo kiitos infosta.samalainen tankki,tosin tuo kiinnitys erilainen.ehkä pitäs pystympään laittaa tankki ettei läiky ilmaan bensan sekaan helposti.tai jotain paloja tankkiin estään bensan läikkyminen mutkissa,kuten kilpatankkeissa on jotain vaahtoa..onko myynnissä sellaisia.?

xeeno

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 90
  • Kotirata: lievestuore
  • Moottorimerkki: raket
  • Runkomerkki: kart
Vs: kelkan moottori karting runkoon
« Vastaus #20 : 17.07.2016 09:54 »
http://www.tori.fi/keski-suomi/Rotax_582_UL_28300663.htm?ca=7&w=3 tuossa koneessa olis alentaja ja 64hv..oli harkinassa ostaa se.tarviis kait hyvän rungon jos toimii..?


 

Team Laine Verkkokauppa