Kirjoittaja Aihe: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen  (Luettu 24249 kertaa)

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Näyttää kevät tuovan esiin kultamunan myyjiä niin tuli mieleen..

Miten tai minne pitäisi tehdä aloite, että alettaisiin esim katsastuksessa tarkastaan, ettei moottorit kierrä luokkarissa sallittua enempää?
« Viimeksi muokattu: 03.04.2016 17:29 kirjoittanut Valtte »

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #1 : 03.04.2016 19:54 »
Näyttää kevät tuovan esiin kultamunan myyjiä niin tuli mieleen..

Miten tai minne pitäisi tehdä aloite, että alettaisiin esim katsastuksessa tarkastaan, ettei moottorit kierrä luokkarissa sallittua enempää?

No älä, sitä tässä on vissii kaikki pohtinu pidemmän aikaa. Mutta jos tehtaalta tulee tavaraa minkä laatu heittelee minne sattuu niin paha sitä luokkariakaan on hirveästi hiplailla. :) sit kun vielä renkaan kehä ois vähän pienempi ni sekin tasottais (voisi ihan hyvin pienentää kehää luokkarista).

Ps. Nyt kun aloitit niin kerro meille tyhmille että millä sä mittaat ja mitäs sitten kun kaksi mittari (katsastus ja kuljettajan) näyttää eri tulosta? Se pitäis mitata esikatsastuksessa ja sit vaihtaa puola ja sitten taas mitata..siinähän menis päivä mittaillen, joskus pitäis ajaakin. Vai miten te arvoisat jäsenet tän suorittaisitte?
« Viimeksi muokattu: 03.04.2016 19:56 kirjoittanut isukki »

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #2 : 03.04.2016 22:55 »
Näyttää kevät tuovan esiin kultamunan myyjiä niin tuli mieleen..

Miten tai minne pitäisi tehdä aloite, että alettaisiin esim katsastuksessa tarkastaan, ettei moottorit kierrä luokkarissa sallittua enempää?

No älä, sitä tässä on vissii kaikki pohtinu pidemmän aikaa. Mutta jos tehtaalta tulee tavaraa minkä laatu heittelee minne sattuu niin paha sitä luokkariakaan on hirveästi hiplailla. :) sit kun vielä renkaan kehä ois vähän pienempi ni sekin tasottais (voisi ihan hyvin pienentää kehää luokkarista).

Ps. Nyt kun aloitit niin kerro meille tyhmille että millä sä mittaat ja mitäs sitten kun kaksi mittari (katsastus ja kuljettajan) näyttää eri tulosta? Se pitäis mitata esikatsastuksessa ja sit vaihtaa puola ja sitten taas mitata..siinähän menis päivä mittaillen, joskus pitäis ajaakin. Vai miten te arvoisat jäsenet tän suorittaisitte?

Ei sitä luokkaria ole tarve hiplailla, kierrokset on siinä rajattu 9800rpm ja jos puola sallii enemmän jengaa niin se ei ole sääntöjen mukainen, ei vaikka se olisikin suoraan kaupasta haettu ulkoisesti luokitustodistuksen mukainen kampes. Kierrosluku on varsin helppo tarkistaa lähdön jälkeen.

Renkaan kehämittaa joutaisi pienentää lähemmäs kaupan rengasta niin jäisi saunomiset vähemmälle, tiedä sitten kuinka noissa Vegoissa on heittoa kehämitoissa suoraan tehtaan jäljiltä.

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #3 : 04.04.2016 08:11 »
Niin miten kierrosluvun tarkistaa?Katsastajilla ei ole tarkkaa mittalaitetta tarkastukseen.
Auton omasta mittarista sitä ei voi tarkistaa.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #4 : 04.04.2016 08:39 »
Niin miten kierrosluvun tarkistaa?Katsastajilla ei ole tarkkaa mittalaitetta tarkastukseen.
Auton omasta mittarista sitä ei voi tarkistaa.

Jos kierroslukuja halutaan seurata, niin silloin katsastajille pitää hankkia tarvittavat mittarit. Se on selvä että auton omasta mittarista siihen ei ole.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #5 : 04.04.2016 08:58 »
Jos kierroslukuja halutaan seurata, niin silloin katsastajille pitää hankkia tarvittavat mittarit. Se on selvä että auton omasta mittarista siihen ei ole.

Sä missaat nyt pointin...


1. Mitäs kun viet muksun radalle ja SUN mittari näyttää että puola kiertää 9740, kisan jälkeen katsastaja laittaa mittarin kiinni autoon ja huudattaa sitä pukilla omalla mittarilla = tulos 9810. Lopputulos, sä olet uskonut omaa mittaria joka näyttää 9740 mutta joudut kertomaan että lapsesi hylätään eikä sillä ole asiaa hakemaan sitä mitallia (mikä jokaiselle osallistujalle annetaan). Ja painotan edelleen, olet uskonut että puola on laillinen koska ei kierrä enempää, mutta katsastajan sana on laki.

2. Onko tulos sama laulaako kone pukilla tai radalla?

3. Jos mittaus tehdään vasta kisan jälkeen ei huoltajalla ole mahdollisuutta vaihtaa viallista puolaa minkä on uskonut olevan kunnossa, jos se tehdään taas ennen katsastusta niin niitä kierroksia mittaillaan koko aamupäivä.

4. Jokaisessa kisassa tulisi olla sama mittari mukana ympäri suomen (mittareissa on eroja), muuten voi olla mittauksissa eroja.


Mutta niinkuin mä  jo kysyin, antakaa niitä ratkaisuja ja ehdotuksia nyt. Ei se mitään auta että huudetaan "toi ei toimi" "ei oo reilua" "tehkää jotain" , jos itsellä ei ole mitään järkevää ratkaisua annettavaksi. Helpoiten ongelma ratkeaa jos jengi viitsii antaa jonkun ehdotuksen ja perustelut miten homma toimisi tasapuolisesti ja järkevästi.


Mun ehdotus on:
- Kaikkiin kisoihin paikanpäälle ehdottomasti SAMA mittari
- Auto johon mittari pistokokeella laitetaan ilmoitetaan katsastuksessa
- Mittari autoon ja auto tekniselle kierrokselle
- Auto takaisin katsastukseen ja katsotaan lukemat
- Jos on alle sallitun niin hyvä (auto voi jäädä katsastukseen odottamaan harkkoja)
- Jos ylittää sallitun, niin kilpailunjärjestäjä tarjoaa (lainaa) merkatun puolan autoon kisan ajaksi mikä on varmasti laillinen (auto huoltoon ja lainattu puola kiinni) -> tekninen kierros että kaikki toimii .

Muita ehdotuksia tai kommentteja?
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 09:01 kirjoittanut isukki »

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #6 : 04.04.2016 10:47 »
Jos nyt ihan mittaustekniikkaan keskittyy aluksi, niin vaihtoehtoja mittaamiseen on aikalailla. Lonkalta tulee nyt mieleen aikakin:
-sähköisesti tulpanjohdosta,
-optisella mittarilla heijastinteipinpalalla vaikka kytkimeltä tai taka-akselilta tai
-magneettisella anturilla taka-akselilta

Hirveästi sähköstä ymmärtämättömälle kahden jälkimmäisen kalibrointi on ainakin hoidettavissa läpinäkyvämmin.

Eli siis mittaminen itsessään ei kyllä ole rakettitiedettä varsinkaan luokassa, jossa on nyt kiinteä välityskin. Luokkarikin on tältä osin selkee; on annettu max arvo.

Jopa ihan teolliseen käyttöön tarkoitettuja mittavälineitä kalibrointitodistuksin saa muutamalla satasella. Vaikka nyt Testo 470 esimerkkinä.

Jos taas ajattelee katsastamisen olemusta syvällisemmin, kai nyt "riviharrastajan" täytyy (ainakin kunnes syytä olettaa toisin) luottaa siihen, että katsastaja mittaa mitattavat asiat asiallisilla mittavälineillä. Kierrosluvun mittaaminen ei ole sen kummenpi juttu, kuin minkään muukaan säännöissä olevan mitan tai suureen mittaaminen. Ihan samanlaisen akateemisen ongelman saat kehitettyä vaikka nyt renkaan ympärysmitasta, palotilan koosta, sivuponttoonien sijainnista tms. Jos bilteman euron rullamitalla mittaat ja tuloksena on juuri sallittu arvo, on syytäkin kisaan lähtiessä jännittää meneekö kummalle puolelle virallinen mittaus. Mielestäni Mycron tms on kierroluvun mittaamisen kannalta juuri "euron rullamitta". Jos ei mitään paperia tms ole kalibroinnista tai tarkastuksesta, on syytä suhtautua varauksella tuloksiin yleensäkin mittaamisessa.

Nyt kun ollaan pojan kanssa aloittamassa vasta kisoissa käymistä, en kovin tarkkaan tunne vielä katsastajia tai heidän suhtautumista kisan ulkopuolisiin pyyntöihin. Kuvittelisin ainakin, että jos ottaa oma-aloitteisesti ennen kisaa yhteyttä ja ehdottaa mittausta varmuuden vuoksi etukäteen, ei pitäisi kovin syvälle herne nekkuun mennä. Toki mitään ennakkopäätöksiä ei voi jakaa tai olettaa.

Eli siis isukille konkreettisena ehdotuksena:
-katsastajalle esim Testo 470
-mitataan pukilla taka-akselilta kierrosluku ennen kisaa
-käytetään esim 1v siirtymä-ajan toleranssia esim +100 jollain aikasakolla
-kisoihin tai sääntökirjaan sääntönä, että osallistumalla katsastukseen sitoutuu antamaan veloituksetta liikaa kiertävän puolan kisan järjestäjälle valmistajalle palautettavaksi tai luotettavasti hävitettäväksi + sitoutuu siihen että mittaustulos saadaan julkaista kisatulosten mukana.

Jos tällainen menisi läpi, itse ainakin, jos ostaisin uuden R60 padan, pyytäisin katsastajaa tms mittaamaan kierrokset ja reklamoisin puolasta, joka speksiin ei menisi. Ensimmäisen kesän siirtymäaika tuottaisi statistiikkaa kaikkien nähtäväksi, millaisia eroja oikeasti on puolien välillä, mikä taas voisi auttaa mietinnässä onko nykyistä moottorivalintaa syytä miettiä uusiksi jollain aikataululla.

Täydennyksenä; viime kädessä pitäisin AKK:n asiana varmistua siitä, että kun moottorimerkki valitaan, varmistutaan siitä, että valmistaja ainakin ottaa takaisin (ja hyvittää tai korvaa toisella) spekseihin menemättömät osat.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 10:54 kirjoittanut Valtte »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #7 : 04.04.2016 11:40 »
Radnen käyttämät osat ovat nyt ja tulevaisuudessa vähän sinne päin, osia ei ole suunniteltu alunperin kilpailukäyttöön. Että puolissa on eroja teki mitä teki, toisilla on parempi ja toisilla vähemmän parempi.




isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #8 : 04.04.2016 12:26 »
Radnen käyttämät osat ovat nyt ja tulevaisuudessa vähän sinne päin, osia ei ole suunniteltu alunperin kilpailukäyttöön. Että puolissa on eroja teki mitä teki, toisilla on parempi ja toisilla vähemmän parempi.


Amen   :)

Unohtakaa ne puolat ja sylinterit, jos osat on Radne tai Mahle niin ne on mitä sattuu. Laittakaa lapset radalle, unohtakaa se moottorien räpläys ja antakaa muksujen nauttia. Olisi sopivaa itsekkin edes vähän nauttia, tää on kuitenkin pienten lasten harrastus 7-9v. Niinku mä jossain aikasemmassa ketjussa jos sanoin: Radalle ja lapselle kierroksia alle, ja jos lapsi ei halua ajaa älkää pakottako sitä siihen. mä luulen että meistä jokainen kerkeää vielä räplätä niitä mäntiä ja putkia ihan tarpeeksi.


Edit: turhat rivienterit pois
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 12:31 kirjoittanut isukki »

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #9 : 04.04.2016 12:32 »
Radnen käyttämät osat ovat nyt ja tulevaisuudessa vähän sinne päin, osia ei ole suunniteltu alunperin kilpailukäyttöön. Että puolissa on eroja teki mitä teki, toisilla on parempi ja toisilla vähemmän parempi.

Puolissa on eroja se on ihan selvä, meillä alkuperäinen puola antoi moottorin kiertää 9640rpm ja kun se kämähti juuri kisojen alla niin kerholta lainattu puola antoi kierroksia vain 9400rpm kun taasen uusi kauppiaalta ostettu kiertää muistaakseni 9730rpm. Lukemat ihan vaan Alfanosta luettuja. Vaikuttaa yllättävän paljon huippuihin tuollainen reilu 300rpm ero.

Mutta vaikka puolissa on eroja, niin kyllä se luokkarissa mainittu 9800rpm pitäisi olla selkeä yläraja. Muistankohan oikein että aiemmin raja oli 9800(+50)rpm mutta nyt se 50 kierroksen toleranssi on tiputettu pois ???

Radnen käyttämät osat ovat nyt ja tulevaisuudessa vähän sinne päin, osia ei ole suunniteltu alunperin kilpailukäyttöön. Että puolissa on eroja teki mitä teki, toisilla on parempi ja toisilla vähemmän parempi.


Amen   :)




Unohtakaa ne puolat ja sylinterit, jos osat on Radne tai Mahle niin ne on mitä sattuu. Laittakaa lapset radalle, unohtakaa se moottorien räpläys ja antakaa muksujen nauttia. Olisi sopivaa itsekkin edes vähän nauttia, tää on kuitenkin pienten lasten harrastus 7-9v. Niinku mä jossain aikasemmassa ketjussa jos sanoin: Radalle ja lapselle kierroksia alle, ja jos lapsi ei halua ajaa älkää pakottako sitä siihen. mä luulen että meistä jokainen kerkeää vielä räplätä niitä mäntiä ja putkia ihan tarpeeksi.

Tätä on meillä pyritty noudattamaan, auto radalle ja kierroksia niin kauan kuin se maistuu, joskus on ajettu koko päivä vesisateessa ja joskus on lähdetty kotiin puolen tunnin ajojen jälkeen. Mitään parempaa palikkaa tai kultamunia ei ole metsästetty tai renkaita saunotettu, eikä näin tulla tekemäänkään. Luulen sitäpaitsi että cadetissa oppii paremmaksi kuskiksi vääntämällä siellä keskiporukassa kuin ajamalla muita puoli kiekkaa karkuun parempikulkuisella kalustolla ::)

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #10 : 04.04.2016 12:54 »
Tätä on meillä pyritty noudattamaan, auto radalle ja kierroksia niin kauan kuin se maistuu, joskus on ajettu koko päivä vesisateessa ja joskus on lähdetty kotiin puolen tunnin ajojen jälkeen. Mitään parempaa palikkaa tai kultamunia ei ole metsästetty tai renkaita saunotettu, eikä näin tulla tekemäänkään. Luulen sitäpaitsi että cadetissa oppii paremmaksi kuskiksi vääntämällä siellä keskiporukassa kuin ajamalla muita puoli kiekkaa karkuun parempikulkuisella kalustolla ::)


No nyt on tolkuissaan oleva ukko paikalla :) ajamaan oppii ajamalla ja tän pitää olla hauskaa. meillä on kaksi moottoria, molemmat uutena ostettu viime talvena ( 2 cadet kuskia), ei olla haettu mitään erikoisia kultamuna ratkaisuja ja nyt näillä uusilla mosilla mennään tää kausi. Pääasia että vehkeet pelaa ja lapset nauttii :) ja joo oot oikeassa, ne tiputti sen 50rpm pois, en tosiaan tiedä minkä takia  ??? 

Mä olen kuvitellut että cadetti on luokka missä opetellaan ajamaan, kisailemaan ja huoltamaan autoa.. mutta välillä että tää on luokka missä vanhemmat kyttää toisten juttuja enemmän ku omia.. no meillä on kesälle yksi sääntö: älä puutu muiden tekemisiin, vaan muista pitää hauskaa :)

Tän vielä kun me cadet faijat muistettais: Jos se naapurin jonne vetää kärjessä karkuun siltä omalta kultamussukalta, niin ehkä se ei vaan ole siitä moottorista kiinni, ehkä se on vaan ajanu pidempään ja on kehittynyt. Sijoitus voi olla iskälle tärkeää, mutta jos se tulee huutamisella ja meuhkaamisella niin miettikää onko se lapsesta mukavaa (isi huutaa, haukkuu ja vauhkoaa, niin oman lapsen ajosta kuin muidenkin).
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 12:57 kirjoittanut isukki »

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #11 : 04.04.2016 15:33 »

Lupaan henkilökohtaisesti olla kyttäämättä muita radalla.

Nyt ketjun aloittamisen motivaationa oli vain myynti-ilmoitusten kyttääminen. Kahden viikon sisään tuli 2 myynti-ilmoitusta foorumille cadetin puolista, joissa kummassakin mainostetaan luokkarin ylittäviä kierroksia; toisessa varovaisesti +9800 rpm (Linksu) ja toisessa peräti +9900 rpm (isukki), niin alkoi hetkeksi tuntumaan, että alan pojan kans mieluummin pyydystään vaikka perhosia.

Pointtina ehdotuksessani oli, että kun saataisiin mittaustuloksia esille, voisi (edes teoriassa) spekulointi vähentyä ja voitaisiin laajemmin joukoin ilman taka-ajatuksia iloita muidenkin kuin oman kuskin hienoista suorituksista.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #12 : 04.04.2016 16:14 »


Nyt ketjun aloittamisen motivaationa oli vain myynti-ilmoitusten kyttääminen. Kahden viikon sisään tuli 2 myynti-ilmoitusta foorumille cadetin puolista, joissa kummassakin mainostetaan luokkarin ylittäviä kierroksia; toisessa varovaisesti +9800 rpm (Linksu) ja toisessa peräti +9900 rpm (isukki), niin alkoi hetkeksi tuntumaan, että alan pojan kans mieluummin pyydystään vaikka perhosia.


Juu sattu tulemaan ihan suoraan myyjän hyllystä tuurilla sellanen (uusi kone kun tuli ostettua nääs) mutta asia ei enää mua koske, puola löysi ostajan eilen ja tänään luovutin sen eteenpäin ruokatunnilla. onnea uudelle omistajalle, me saadaan sillä molempiin autoihin uudet renkaat ( sade ja slicksi) :)   se siitä puolasta, case closed.


Ja mä olen edelleen sitämieltä että vauhti tulee ratin ja penkin välistä. Jos ei osaa ajaa mutkissa niin ei se suoralla saatu vauhtiapu paljon jeesaa. Nyt vaan kaikki suu messingille ja ulos ajamaan :) Ps. muistakaa vakuuttaa auto ja kuljettaja. Kuljettajalle sellanen vapaa-ajan vakuutus mikä kattaa myös moottoriurheilun. Tsemppiä kesään ja kun varikolla törmätään niin hörpätään vaikka kahvit  :)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 16:18 kirjoittanut isukki »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #13 : 04.04.2016 20:49 »
Tähän päälle pikku tekniikka pläjäys: Tulpanjohdosta (AIM, jne) mittaamalla ei saada todellista huippukierroslukua: Rajoitin toimii pätkimällä sytkää. Omavalvontaan tämä on jo varsin tarkka: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Kierroslukumittari-laser-2000023356/

Nauttikaa ja pitäkää hauskaa. Luokkia riittää tulevaisuudessa joissa voi sitten jo hieman rypistääkin (SM-sarja: OKJ, OK, KZ2) eikä ole pakko sielläkään, ja sekin on sitten helpompaa kun on hyvät ja mukavat "pohjat" alla.   ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

oripää

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #14 : 04.04.2016 21:41 »
Eikä puola ole kuin murto-osa sen koneen kulkemisesta.  On paljon muitakin asioita, jotka ovat tärkeämpiä.  Vai mitä, Jukka?  ;)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #15 : 04.04.2016 21:59 »
Näyttää kevät tuovan esiin kultamunan myyjiä niin tuli mieleen..

Miten tai minne pitäisi tehdä aloite, että alettaisiin esim katsastuksessa tarkastaan, ettei moottorit kierrä luokkarissa sallittua enempää?

Ei tarvitse tehdä aloitetta. Kierroslukuja tarkkaillaan Cadettien kilpailuissa, sekä erien välissä että jälkikatsastuksessa. Katsastajilla on siihen työkalut. Ihan joka kyläkisassa ei varmaan näin tehdä, mutta em. laiteilla se on helppo tarkistaa vaikka kerhokisassa.

Jos on ostanut tarkoituksella tuollaisen ylikierroksilla käyvän puolan, saa syyttää itseään kun kuljettaja hylätään. Mielipaha on suuri ja luottamus huoltajaan on mennyttä. Näitä surullisia kasvoja näkee turhan monta kertaa kesässä ja sääliksi käy kuljettajia. He ovat sentään tehneet sen suurimman työn ja ajaneet parhaansa mukaan. Yli-innokas huoltaja pilaa sitten koko jutun ahneuttaan.

Jos ei ole ihan varma omasta koneesta tai tietysti jos epäilee että kierroksia ei ole tarpeeksi, niin kannattaa testata. Yhtä lailla harmia aiheuttaa 9400 rpm puola.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016 22:03 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #16 : 04.04.2016 22:06 »
Eikä puola ole kuin murto-osa sen koneen kulkemisesta.  On paljon muitakin asioita, jotka ovat tärkeämpiä.  Vai mitä, Jukka?  ;)

En ole Jukka, mutta esim: pyörien suuntaus, pyörien laakereiden puhtaus, taka-kaselin laakereiden "rihtaus" sekä ketjun ja rattaiden kunto / kireys ja voitelu. Noin niinkuin muutamia suoranopeuteen vaikuttavia asioita mainitakseni, joita ei paraskaan kone pysty paikkaamaan.

Nimerkillä: Mulla ei ole koskaan ollut "kulkevia" koneita(taidotkin on olleet vähän niin ja näin), mutta silti on vauhti riittänyt.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Moilanen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #17 : 06.04.2016 09:37 »
Mitä sillä on väliä jos naapurin rajoitin lyö päälle myöhemmin. Pitäkää hauskaa ja nauttikaa ympyränajosta. Kyllä ne kilpaluokat sieltä muutaman vuoden päästä koittaa...
 
- Early bird might catch the worm but it's the second mouse that gets the cheese...

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #18 : 06.04.2016 10:17 »
Ajatus ilmaan: Miksi OK- tai vaikka KZ-kuskin pärjääminen pitäisi olla yhtään sen tärkeämpää kuin cadettikuskin...? Niin kauan kun ajaminen maistuu ja iskät pysyy nahoissaan. Samalta se voittaminen/häviäminen tuntuu Santeri 7vee:stä kuin Lammersista. ;)

Ja herneet takas taskuun. ;)
- MarkoV

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #19 : 06.04.2016 10:51 »
öö.. Mä kun oon luullu että cadetti on enemmänkin harjoittelu_luokka. Kuvitellaan että kuski ja perhe on ekaa vuotta mukana
Opetellaan:
- Mitä varata kisapaikalle mukaan
- Kuskin pakolliset varusteet
- Kuskin varusteet jotka on hyviä mutta ei pakollisia
- Mitä työkaluja tarvitaan harrastamiseen
- Kisapaikan järjestelmät, katsastus, aikataulut yms
- ajamista ja kisaamista
- Ratakäyttäytymistä
- Ns.rutiineja jotka on hallussa sitten jo isommilla
- Auton säätöjä (mikä vaikuttaa mihinkin)
- Mittattavat asiast, paikat ja toleranssit + välineet

Isi joka käy ostamassa auton ja moottorin siltä naapurin Jonnelta tai sen iskältä niin ei välttämättä ole mitään hajua paljon palotila saa olla, katteiden etäisyydet esim fillari linjasta, jne jne. Hänellä ei varmaan tule ekana ajatuksiin irroittaa koneen puolaa ja katsoa että numero on juurikin sama kuin luokkarissa (koska "toihan on vihreä puola") saati käydä mittamaan jollain ihme nesteellä sitä jotain tilavuutta mikä jää männän ja jonkin toisen jutun väliin kun mäntä on jossain kohdassa, yms. Eli opetellaan ajamaan ja huoltamaan autoa. Se että on luokkari on ihan stanan hyvä asia, sitä en kiellä.
Isi osti auton myyjältä joka vaihtoi luokkaa isommaksi, menestystäkin oli tullut.. mutta mistään tietämättömänä saa hylyn kisasta ja lapsi jää ilman sitä mitallia joka jaetaan kaikille muille. Tosin faija kyllä sen jälkeen tietää että seuraavaan kisaan pitää ostaa uusi moottori tai jotain muuta (riippuu hylyn syystä).


Mun mielestä tää väittely puolista yms on ihan naurettavaa, mä pidän tätä asiaa "hieman" tärkeämpänä:

Lapselle joka aloittelee ajamista, voitto tuskin on se tärkein tai edes mitkään podium paikat. Nää kaverit on vasta ala-astetta alottelevia tai juuri aloittaneita pikku miehiä ja naisia. Niille on varmasti kaikkein tärkein asia se, että saa harrastaa ja nauttivat siitä että oma perhe on mukana. Jokainen reissu kisapaikalle on heille uusi kokemus ja matka. Jokainen uusi tuttavuus on kaveri kenen kanssa voi ajotauoilla vaikka leikkiä hippaa tai potkia palloa.. Meidän periaate ajamisessa on se että sen pitää olla hauskaa, radalla pitää olla hauskaa ja se ei saa olla liian vakavaa (ajetaan silloin kuin lapsi sitä itse pyytää, ei väkisin tai lahjomalla vaikka karkeilla tai muulla jos meet nyt ajaa).
Asettukaa aikuiset välillä siihen lapsen asemaan ja miettikää miltä teistä tuntuisi jos teidän isi tai äiti meuhkaisi ja piikittelisi teitä tai kilpakumppaneita.. niinmpä: *se kiltti isi joka lukee iltasin satuja tai katsoo aamulla lastenohjelmia mun kanssa huutaa nyt tuolla ja on tosi tosi vihainen, teinköhän mä jotain väärin, enkö minä riitä isille kun en voita, eikö isi enää tykkää musta. Ehkä mä meen tonne teltan sivuun ja oon vaa hiljaa niin en ole tiellä*    on muuten ihan helvetin surullista!

Niinkuin joku jo sanoi, mitä sillä on väliä jos se naapurin lapsen auto rajoittaa myöhemmin??? molemmat lapset varmasti tykkäsivät ajaa radalla ihan yhtä paljon.

Tää on alottelevien lastenluokka ja sitä pitäisi myös ajatella sen kautta. Mä en oo nähny edes fudiskentän vierellä, että siellä ois tällästä porukkaa melskaamassa esim pallon väristä, keltaisesta kortista, vapaapotkun potkaisijasta.. Tätä vikaa ei tarvitse ottaa nyt kenenkään itseensä, mutta ehkä toi esimerkki hieman avaa ajatusmaailmaa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2016 10:57 kirjoittanut isukki »

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #20 : 06.04.2016 15:31 »
Ottamatta kantaa puoliin ja palotiloihin tai renkaiden saunareissuihin. Mutta säännöt pitää olla yhtä selkeät cadetista koozetaan, jotta puuttellisten sääntöjen /niiden valvonnan takia ei tarvitse kenenkään Santerin tai Lammersin hävitä. Koska edelleen: samalta se voittaminen/häviäminen tuntuu Santeri 7vee:stä kuin Lammersista. Kuten sanottu: "niin kauan kun ajaminen maistuu ja iskät pysyy nahoissaan".  ;)
- MarkoV

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #21 : 06.04.2016 15:44 »
öö.. Mä kun oon luullu että cadetti on enemmänkin harjoittelu_luokka. Kuvitellaan että kuski ja perhe on ekaa vuotta mukana
Opetellaan:
- Mitä varata kisapaikalle mukaan
- Kuskin pakolliset varusteet
- Kuskin varusteet jotka on hyviä mutta ei pakollisia
- Mitä työkaluja tarvitaan harrastamiseen
- Kisapaikan järjestelmät, katsastus, aikataulut yms
- ajamista ja kisaamista
- Ratakäyttäytymistä
- Ns.rutiineja jotka on hallussa sitten jo isommilla
- Auton säätöjä (mikä vaikuttaa mihinkin)
- Mittattavat asiast, paikat ja toleranssit + välineet

Niin on harjoittelu luokka, ihan hyvän listan teit myös tuohon josta tosin puuttui yksi kohta:

-Opetellaan noudattamaan sääntöjä

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #22 : 06.04.2016 20:20 »
Cadeteissa sekä harjoitellaan kilpailemista että ajetaan kilpaa tosissaan.
Oppiminen siihen mitä pitää olla mukana ja miten kisoissa toimitaan on tarpeellista.

Kuitenkin kun on ajettu pari vuotta, yritetään myös voittaa näitä kisoja. On sekin yksi kartingin peruskivistä, kilvanajo.
Jos joku pyytää ja joku maksaa ylikierros puolasta 700€, osoittaa se jo jotain. Se että tehdään vilppiä, ei tietenkään ole hyväksyttävää.

Siksi on säännöt ja katsastus, että nämä tosissaan kilpaa ajavat olisivat teknisesti mahdollisimman tasavertaisia. Siinä vaiheessa on jo kuskit tikissä ja rungot säädetty kohdilleen. Seuraava kausi meneekin jo Microssa tai Koffeissa.

Molemmille ryhmille pitää olla tilaa ja samat säännöt. Kumpaakaan ei tule väheksyä vaan antaa tilaa kehittyä kilpakuljettajana.
Kerhokisoissa on enemmän näitä lajiin tulevia, mutta kansallisten lisäluokkana jo ajetaan täysiä voitosta.
-petri-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #23 : 07.04.2016 15:47 »
Vanhat viisaudet ovat usein parempia kuin pussillinen uusia.

Tässä muutama, joiden harjoittelu kuuluu cadet-luokan huoltajien perusasioihin mieluummin kuin puolien ostelu:

-Älä koskaan vaadi kuljettajaa ajamaan kovempaa kuin hän itse haluaa. Useimmilla lapsilla on liian kova suorituspaine ilman lisävaatimuksiakin.

-Älä koskaan moiti kuljettajaa mielestäsi epäonnistuneen ajon jälkeen. Kuski saattaa silti tulla radalta ylpeänä ylitettyään jonkun oman tavoitteensa, ohitettuaan tietyn kaverin tms. tai sitten on omasta mielestäänkin epäonnistunut. Pohtikaa vasta pettymyksen laannuttua rauhassa, mikä meni pieleen, jos kuski haluaa.

-Jos kuljettaja on tyytyväinen mutta sinä tyytymätön, puhu peilille.

-Pelko on terveen itsesäilytysvaiston merkki. Uhkarohkeus on vaarallista.

-Älä vaadi lasta kilpailemaan ellei tämä ole itse innostunut.

-Älä yliarvioi moottorin ja tekniikan merkitystä. Hyvin hoidetulla ja säädetyllä vanhalla autolla voi päästä lähes yhtä hyviin tuloksiin kuin uudella. Vanha moottori voi joskus olla jopa parempi.

-Radalla ajavat ja kilpailevat kuljettajat, eivät isät. Karting ja kilpailussa onnistuminen ei koskaan saa olla isän/äidin pätemisen mitta.

 

Lähde: Mikroautoilun käsikirja, Kari ja Kalle Iloranta 1992
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Moilanen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #24 : 07.04.2016 16:08 »
Minä (ja peili) komppaa DS  Laitalaa

ps. Kaivoin 11.000 rpm kiertävät Cadetin puolat Porin radan lippusalon juureen. hihih kiva katsoa kuinka moni on Kevätpäräyksessä lapion kera liikkeella....
- Early bird might catch the worm but it's the second mouse that gets the cheese...

anonymkartracer

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Kierrosluvun mittaus cadettien katsastukseen
« Vastaus #25 : 18.11.2016 11:01 »
Eikös siitä voi AKK:lle laittaa suoraan viestiä? Eikös ensi vuoden luokkarit ole nyt suunnittelussa? Eli viestiä sinne vaan. Ja varmasti mitä useampi laittaa sitä vakavammin asia otetaan.


 

Team Laine Verkkokauppa