Kirjoittaja Aihe: Ajotekniikka  (Luettu 27119 kertaa)

menoajameininkiä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Ajotekniikka
« : 26.07.2016 12:24 »
Millainen on teknisesti nopein ajotyyli? Riippuu toki luokasta ja rungon säädöistä, ym. Ja tätä jatkaen: millainen on teknisesti nopeimmaksi säädetty runko? Ajotyyli kun riippuu kovasti rungon säädöistä. Mielipiteistä?

Tarkoitus siis herätellä keskuatelua, kirjoittaa aloittelijoille näkyviin millaiseen ajotyyliin kuskia kannattaa opettaa ja miten runkoa säätää.

Tämähän osittain nimittäin myös makuasia...

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #1 : 26.07.2016 14:49 »
Nyt kyllä heittelit vaikeita kysymyksiä. Jos ei jopa mahdottomia vastattavaksi.  :)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #2 : 26.07.2016 15:31 »
Pari eri tapaa ainakin on.
Lyhin mahdollinen ajomatka, tässä tyylissä runko kandee säätää agressiiviseksi runko vastaa nopeasti ohjaukseen. Toimii syherö radoilla kivasti. Lovia kurveja sisältävä tasen suosii vauhtia säilyttävää ajotyyliä ja vaatii "hitaan" rungon eli taka tassu nousee hitaasti ja on pitkään ylhäällä. Säädöt ja ajotyyli on siis rata kohtaisia ja niilläkin kurvi kohtaisia.

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #3 : 26.07.2016 16:17 »
Nyt on tosi paha. Itse olen pääosin aina suosinut "keulan päällä kulkevaa" autoa, eli ohjaus on todella aggressiivinen ja auto kulkee pienillä liikkeillä aika eleettömästi. Perään sitten haetaan keulan ehdoilla maksimipito ja hanskalla paikataan loput. Keulaan rajut casterit, camberit nollaan, keula leveelle ja jäykkärit kiinni. Vaatii tosi rauhallisen ja ajotyylin terävillä linjoilla, mutta on tehokas. Ei kyllä salli virheitä juuri yhtään ja väärin käytettynä ajaminen näyttää aivan kauhealta.

Tosin olen myös pyrkinyt joillain autoilla suosimaan "uivaa" säätöä, eli pikkuisen puskevaa ja pitävän kumin päällä tasapainoisesti ja kirjaimellisesti uivaa autoa. Eli inan verran tasaisesti irti molemmista päistä, jolloin ajotyyli pitää olla kuin hidastetusta filmistä, mutta kyyti on silti pelottavan kova. Tämä on sitten pehmeä vastakohta edellisen kohdan koville säädöille ainakin joiltain osin ja kestää vähän virheitäkin.

Onhan näitä, mutta tossa nyt pari mun mieleistä, suorastaan toistensa ääripäitä. Paljon on porukka kysellyt tästä ja monta autoakin on tullut perussäädettyä, mutta kyllä sen kuskin pitäis ihan itse vaan kokeilla kaikkea ja etsiä parhaan oloinen vaihtoehto. Itse olen ollut nykyään sitä mieltä, että keulasta se auto ensiksi säädetään, mikäli perusasiat (penkin paikka, perän leveys ym.) on muuten edes hehtaarilla. Lisää juttuja pystyy sitten hakemaan akselin ja penkin kovuudella, navoilla sun muilla hieman vähemmän vaikuttavilla asioilla äsken mainittuihin verrattuna.

Emmä tiiä tiedänkö mä näistä enää mitään, mutta tulipahan kirjoitettua ajatuksenjuoksua hetki...

menoajameininkiä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #4 : 09.08.2016 23:21 »
Kiitos hienoista vastauksista! Näin aloittelijalle vahvistivat osaltaan omia päätelmiä ja lisäsivät omaa orastavaa ymmärrystä  :)

valpas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #5 : 16.08.2016 07:22 »
Jotta ei ihan väärin alkais ajelemaan karttinkiautolla, niin muutama juttu olis tarkennettavana.
Kun tullaan mutkaan, niin kannattaako aikaa tavoittelevassa ajossa jarruttaa vain ulkoreunassa suoraa ajaessaan, ja sitten kääntää ihan sisälle mutkaan (sisäkanttaretta hipoen) sopivan kaasun kanssa. Jos ei ole jarruttanut liikaa, niin menis väkisinkin lievästi ulkokanttareelle mutkan lopussa. Lähtönopeus mutkasta olisi silloin suurin mahdollinen.
Kisassa näyttävät ajavan niin, että Käännetään vaan mutkaan, ja jarrutetaan siinä samalla, ettei kukaan vedä sisältä rinnalle. Sitten kaasua, ja niin tiukka/lyhyt mutka, kuin vaan rengas sallii.
Radoilla on tietty aina omat ihannelinjansa, mutta noin periaatteessa.
Vai minkälainen on oikea ajotapa karttingissa?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #6 : 16.08.2016 16:57 »
Vähän riippuu luokasta ja siitä minkälaisilla renkailla ajetaan ja mitä ko mutkan jälkeen on rataprofiilissa seuraavana vuorossa. Suoralle tulee luonnollisesti lähteä mahdollisimman suurella nopeudella jne.. Tehokkain oppimistapa omalla kohdallani oli kokeneempien perässä ajaminen ja apinoiminen. :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #7 : 16.08.2016 19:48 »
Kilpailutilanteessa ajolinjat saattavat erota siitä nopeimmasta mahdollisesta, edellä pitää linjan tiukkana ja näin pyrkii estämään mahdollisen ohituksen sisäkautta. Tämä ei tietenkään aina ole se kaikken nopein linja ajaa ja takana tulevan onkin hyvä hakea näissä tilanteissa vauhtia leveämmällä linjalla ja näin ollen mahdollistaa ohitus tulevalla suoralla/mutkissa. Toki jos ajetaan letkassa niin asia menee vaikeaksi, jos erkanet linjalta niin takaa tullaan ohi  ;D

valpas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #8 : 17.08.2016 07:22 »
Vähän riippuu luokasta ja siitä minkälaisilla renkailla ajetaan ja mitä ko mutkan jälkeen on rataprofiilissa seuraavana vuorossa. Suoralle tulee luonnollisesti lähteä mahdollisimman suurella nopeudella jne.. Tehokkain oppimistapa omalla kohdallani oli kokeneempien perässä ajaminen ja apinoiminen. :)
Linjat näkis perässä ajamalla, jos pysyy tuntumassa. Polkimien käyttöä ei tahdo nähdä.
Autokamera, joka näyttää myös polkimet, kertoo paljon. Pitäis olla vaan joltain nopeeltakin kuskilta vastaavaa videoo, ettei vaan pelkkää omaa.   :). 139 euron kameralla saa nopeudenkin näkyviin videolle.
Kun me ollaan radalle keritty, ei ole ollut ketään muita samaan aikaan.
Toki nämä ovat vähän semmosia juttuja, joita kaikki eivät halua paljastaa omalta kohdaltaan.

Pitäs oikeastaan kysyä, mikä on väärin ajamista, josta on vaikea oppia pois. (Lukuun ottamatta kaasun, ja jarrun samanaikaista painelua. Se on selvää väärin ajamista.)
« Viimeksi muokattu: 17.08.2016 07:25 kirjoittanut valpas »

unclewili

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
  • Kotirata: vihti
  • Moottorimerkki: iame x30
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #9 : 17.08.2016 14:14 »
Ainaskaa ei kannata liian myöhään jarruttaa ja tappaa vauhtia nollaan, jotta pääsee heti kaasulle. Monesti hyvä ja nopea tapa on jarruttaa melko ajoissa mutta todella vähän kovasti, sen jälkeen rullata mutka pitkälle ennen kun kaasulle menee...

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #10 : 17.08.2016 14:39 »
ja riippuu vähän onko kuiva rata vai sadekeli .. sadekelillä mutkaan rullaaminen ei välttämättä auta mutkaan kääntymisessä ...

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #11 : 17.08.2016 21:19 »
Ainaskaa ei kannata liian myöhään jarruttaa ja tappaa vauhtia nollaan, jotta pääsee heti kaasulle. Monesti hyvä ja nopea tapa on jarruttaa melko ajoissa mutta todella vähän kovasti, sen jälkeen rullata mutka pitkälle ennen kun kaasulle menee...

Oma mielipide on se, että joko kaasutetaan tai jarrutetaan. Jarrutuksen jälkeen pyritään palaamaan välittömästi kaasulle, mutkasta riippuen lapikas pohjaan tai sitten osakaasulla. Oudolla radalla on hyvä alkuun jarruttaa aikaisemmin ja kierros kierrokselta viedä jarrutusta myöhäisemmälle ja hakea sitä rajaa mistä auton saa käännettyä kohti apexia.

valpas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #12 : 18.08.2016 07:39 »
Ainaskaa ei kannata liian myöhään jarruttaa ja tappaa vauhtia nollaan, jotta pääsee heti kaasulle. Monesti hyvä ja nopea tapa on jarruttaa melko ajoissa mutta todella vähän kovasti, sen jälkeen rullata mutka pitkälle ennen kun kaasulle menee...

Oma mielipide on se, että joko kaasutetaan tai jarrutetaan. Jarrutuksen jälkeen pyritään palaamaan välittömästi kaasulle, mutkasta riippuen lapikas pohjaan tai sitten osakaasulla. Oudolla radalla on hyvä alkuun jarruttaa aikaisemmin ja kierros kierrokselta viedä jarrutusta myöhäisemmälle ja hakea sitä rajaa mistä auton saa käännettyä kohti apexia.
Samaa mieltä, että kaasua, tai jarrua. Kaasun asennoissa on varmaan enemmän variaatioita, kuin jarrussa. Karttingissa, ainakin pikkuluokissa taitaa kaasulla olla vain kaks asentoa?
Kohti Apexia.......?  Voisko tuo tarkoittaa sitä kääntämiskohtaa, vai sitä sisäkaarteen kanttaretta? On näkyny motorsporttipiireissä vähän molempaa tulkintaa.....
Nuo sivistys sanat, ja autourheilun slangisanat ei ole ihan tarkasti hallussa. Ne on kyllä hienoja käyttää, mutta asia ei aina kaikille niistä aukea. Joskus toki voi olla kuvaavampikin , kuin Suomen sanoilla kerrottu, jos kaikki tuntee sanaston kunnolla.

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #13 : 18.08.2016 10:34 »
Apexillahan tarkoitetaan sitä sisäkanttarin (keski)kohtaa johon mutkaan käännettäessä tähdätään ..


Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #14 : 18.08.2016 12:00 »
Ao linkki väittää, että Apex on kohta mutkassa, jolla sivutaan kanttaria (eikä keskikohta) ts kuvan jokaiselle ajolinjalle olis oma apex

https://lifeatlean.com/late-apex-advance-racing-lines/

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #15 : 18.08.2016 14:38 »
Tuossa osa noista termeistä selitetty mitä ne on pitkä sanaisesti.
http://lehtojarvi.net/blog/2011/12/23/auton-saadot-osa-2-kasitteita-ja-tyokaluja/

Tuossa kolmannella kotimaisella paljonkin juttua mutkien ajamista ja miten apex pisteen (aikainen/myöhäinen) mahdollistaa ohittamista jne.
http://www.formula1-dictionary.net/cornering_tech.html

PS_
Kilpailutermistössä aikaiseeen apeksiin kohdistamalla ohitus -> sukeltaminen
ja myöhäiseen apeksiin -> ulos ajattaminen ::)


epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #16 : 21.08.2016 14:38 »
Tre

Jos kisoissa on ajettu pitoa radalle  hyvästi, kuten Rotax Challenge, SM:t ja Cupit mukaanlukien joskus silloin.......
Niin puskevalla autolla paras ajolinja on pitää sisäpyörät poissa kumilta, huolehtia, että auto on irti jarrutuksen ja apeksin välissä (Ei Driftausta), ja sitten ei kun kiihdyttää suoralle pidolla.
Ei toimi, jos vauhti on liian hidas.

Esa
Minä mitään tiedä.

valpas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #17 : 21.08.2016 18:40 »
Järkeenkäyvää juttua on tullut.
Nyt vaan pitää tyttären pojalle saada nuo käytäntöön (itselle kans). Poika on asiat sivulta jo lueskellu.

BHN

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #18 : 01.09.2016 09:15 »
Oma mielipide on se, että joko kaasutetaan tai jarrutetaan. Jarrutuksen jälkeen pyritään palaamaan välittömästi kaasulle, mutkasta riippuen lapikas pohjaan tai sitten osakaasulla. Oudolla radalla on hyvä alkuun jarruttaa aikaisemmin ja kierros kierrokselta viedä jarrutusta myöhäisemmälle ja hakea sitä rajaa mistä auton saa käännettyä kohti apexia.

Joo näinhän sitä ohjeistetaan, mutta ainakin vega sl 8 renkailla jos neulansilmässä jarrun jälkeen siirryn heti kaasulle alkaa auto puskemaan ulos linjalta..
Vai pitääkö mutkaan ajaa vain hitaampaa?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #19 : 01.09.2016 21:45 »
Joo näinhän sitä ohjeistetaan, mutta ainakin vega sl 8 renkailla jos neulansilmässä jarrun jälkeen siirryn heti kaasulle alkaa auto puskemaan ulos linjalta..
Vai pitääkö mutkaan ajaa vain hitaampaa?
;D ;D ;D
voihan se olla noinki....
sitte vois olla, että pitoa pitäis siirtää takaa eteen
tai painopistettä takaa eteen
tai etupään leveys/ kulmat
helpoimmalla pääsis, jos pääsis toteamaan, että rengas paineet olis väärin.....
siks tää on niin koukuttava laji  :o :o :o
.

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #20 : 01.09.2016 23:32 »
Melkein liittyy asiaan, mutta tahallani sisällytin noi 45 koon monot mukaan historiikkiajovideoon viime syksyltä. Mulla se paha tapa on viedä auto jarrulla sisään ja samaan aikaan kiihdyttää pintakaasulla jotta perä pysyy ns. kasassa. Eli jos kaveri menee tyylillä jarru, hetki vapaalla ja sitten kaasua, niin mulla se on myöhäinen tehokas jarru ja samantien veto päälle. Ihan väärinhän mä ajan ja jarrupalakauppias tykkää, mutta näillä on menty, joskus jopa ihan menestyttykin kuulemma.

https://www.youtube.com/watch?v=WN_3lGdDk1o

valpas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Ajotekniikka
« Vastaus #21 : 03.09.2016 10:32 »
Melkein liittyy asiaan, mutta tahallani sisällytin noi 45 koon monot mukaan historiikkiajovideoon viime syksyltä. Mulla se paha tapa on viedä auto jarrulla sisään ja samaan aikaan kiihdyttää pintakaasulla jotta perä pysyy ns. kasassa. Eli jos kaveri menee tyylillä jarru, hetki vapaalla ja sitten kaasua, niin mulla se on myöhäinen tehokas jarru ja samantien veto päälle. Ihan väärinhän mä ajan ja jarrupalakauppias tykkää, mutta näillä on menty, joskus jopa ihan menestyttykin kuulemma.

https://www.youtube.com/watch?v=WN_3lGdDk1o
Tuo oli aika juohevaa menoa, eli hitaita mutkia ei juurikaan ollu.
Periaatteessa jarruttaminen vie sivupitoa, mutta....
Karttinkiautossa ei ole tasauspyörästöä, eli aina käännettäessä jompi kumpi pyörä luistaa. Jos jarruttaa vain pikkusen, niin silloin vain se sisäpyörä luistaa, ja ulkomutkan pyörän sivupito paranee, eiköniin?
Kisoissa, kun on muitakin radalla, niin näyttää siltä, että hitaassa mutkassa kiilataan jarrun kanssa apeksiin, kuten Max. Verstappen. Neljä pyörää jarruttaa enemmän, kuin kaks takapyörää. Pitää vaan auto saada äkkiä takaisin ajosuuntaan. Ei ehkä ole nopein tapa, mutta vaikea ohittaa.


 

Team Laine Verkkokauppa