Kirjoittaja Aihe: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden  (Luettu 7120 kertaa)

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Nonniin pyritty laittaan ajokuntoon tuota moottoria. Vaihteistoöljy oli ihan kermaa vaihdettaessa ja päätettiin vaihtaa vesipumpun stefan uuteen. Nyt sitten kasattiin ja uudet öljyt sisään, koekäyttään. Edelleen pukkas ylivuotonipasta vaaleaa seosta. Eikö näitä koneita tosiaan saa pitämään vai menikö joku vikaan? Huvittais ajaakin pari kierrosta tänä syksynä  ::)

100ml 5w40 moottoriöljyä
Koneessa pelkkä vesi
Stefa (Vortexin oem) pitäisi olla ihan oikein ja vanhakin näytti ehjältä

Hiltupe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: Intrepid
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #1 : 12.08.2016 12:22 »

Hei.
Toi moottorin laittaminen on tarkkuutta vaativaa hommaa.
Onkos sulla kunnollista momentti avainta jolla saat pultit oikiaan kireyteen. Oletko kirinyt kannen oikeaan momenttii ja oikeassa järjestyksessä ettei mene kansi vinoon?
Kunnollinen kalibroitu momentti avain maksaa yli200e.

Petri

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #2 : 12.08.2016 18:50 »
Juu siis muuta ei oo irroitettu kun vaihteistonkuori ja vesipumppu. Eikä nuo taitaisi esim kannen kautta edes sekoittua. Paikallinen osamyyjä sanoi ettei kannata jättää koskaan vesiä koneeseen kun eivät kuulemma oikein tahdo pysyä omilla puolillaan. Mutta kai ne nyt ajossa pitäis tiivistää, se kaikki vaihteistoöljyhän tulee pihalle sieltä ja nestettä saa lisätä?

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #3 : 16.08.2016 12:52 »
Osaisko joku kertoa missä vois olla vika?

brompa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #4 : 16.08.2016 13:16 »
Oletko tarkistanut vesipumpun akselin? siihen voi olla kulunut ura Stefan kohdalle silloin ei pidä. Myös jäähdytysveden paine voi nousta jos jäähdyttäjän korkin ylipaineventtiili on jumiutunut ja järjestelmä täytetty aivan täyteen. vesi mennee sinne minne heloimmin pääsee. Myös vesipumpun siipipyörän kotelossa voi olla hiushalkeama. Halkeama suurenee koneen lämmetessä.
Meillä oli ROK aikoinaan useamman vuoden eikä kyseistä veden ja öljyn sekoittumista ollut koskaan havaittavissa.

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #5 : 28.06.2017 13:21 »
Jatketaas samaan topicciin kun olen toinen osakas tämän auton kanssa  :D Ei ole keritty ajamaan metriäkään tämä uuden moottorin kanssa ja nyt alkaa olla kelit kohdillaan. Jos jäähdytysnestettä ei saa täyttää täyteen asti, niin paljokon sitä sitten laitetaan, kun ei mistään mitään tietoa tunnu löytyvän? Osaako joku sanoa millainen paine tuolla järjestelmässä on, autoissa noin 1,5bar, näissä varmaan vähän vähempi? Meinaan jos hommaa vielä uuden stefan sinne joka ei ole orkkis, mutta samoilla mitoilla niin tietää vähän millaisen paineen sen pitää kestää. Varmaan tähän samaan kysyn sitten vielä yhden, niin millaiset säädöt kaasarille tuolle kf3 vortexille, niin ei tarttis arpomaan alkaa :D

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
Vs: Vortex RAD sekaa vaihteistoöljyn ja veden
« Vastaus #6 : 03.07.2017 14:53 »
On vähän tyyppivika noissa tuo öljyn ja veden sekoittuminen. Öljyä laitetaan vaan 30-40 ml. Koneen heikko kohta on kuitenkin vesipumpun rattaan pienen välipyörän laakerointi, jonka rikkoutumisen  seurauksena menee koko koneen rataspuoli sotkuun ja saa ostaa kaikki rattaat. Eli harrastuskäytössä kannattaa ottaa sisäinen vesipumppu pois käytöstä (tulpata) ja käyttää ulkoista taka-akselin pyörittämää pumppua.  Jos käyttää org. stefaa niin se kannattaa asentaa jousipuoli veden puolelle, niin veden paine tiivistää sitä. Ja välillä joutuu korjaa pumpun akselin holkittamalla kulumisuran pois. Lisäksi kannattaa katsoa että syylärin korkki toimii, ettei tule liikaa painetta (paine riippuu korkista 1-1,5 bar). Ja silti kannattaa vaihtaa öljyt joka ajon jälkeen.

Mikähän kaasari teillä on? Tillotson? Tässä ainakin vanhan Tillotsonin hw10a ohjeet

http://tillotson.ie/product/hw10a-avenger-carburetor/
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017 15:01 kirjoittanut Husse »