Kirjoittaja Aihe: Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus  (Luettu 14832 kertaa)

tejupe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
  • Runkomerkki: Sodi
Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
« : 23.09.2016 12:32 »
Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus

Kaikki tykkäävät aina purnata pääsääntöisesti kaikesta. Niin teen minäkin, mutta esitän myös vaihtoehtoja…

Nyt olemme tilanteessa, jossa alle 13 v kuljettajat jakaantuvat kolmeen leiriin ja niiden sisällä vielä useaan luokkaan. 11 vuotias voi ajaa käsittääkseni kuudessa eri luokassa. Ei ole yllätys, että osallistujamäärät ovat luokkakohtaisesti todella vaatimattomia ja porukka pyrkii hakeutumaan sinne missä on autoja. Akk:n ainut vahvuus on kansallisen kattojärjestön status ja todellinen ”aito” Suomenmestaruus. Se ainoastaan ei ikävä kyllä riitä jos kilpailut eivät ole kiinnostavia.

Nykyinen tilanne on ongelmallinen kilpailujen järjestäjille, joilta loppuvat rahat ja myöskin kilpailijoille. Pienet osallistujamäärät (0-15 autoa luokassaan) johtaa siihen, että täysin kehittymättömät kuljettajat alkavat sijoittua jopa podiumille jos hiukan tuuria käy esim. kolari edessä ja taivaanmerkit ovat muuten oikeassa asennossa. Tämä taas johtaa siihen, että kuljettajat sekä huoltajat alkavat odottaa aina vain hyviä sijoituksia ja siihen ollaan valmiita satsaamaan vaikka mitä. Nuorten kuljettajien paineet kasvavat, koska aletaan odottaa liian aikaisin liian paljon… Keskitymme siis aivan vääriin asioihin tuossa ikä- ja kokemusluokassa. Jos luokat olisivat suuremmat ja radat olisivat täynnä, kilpailijat voisivat keskittyä oppimiseen ja kehittymiseen kilpailuissa ja iso palkinto olisi jo pääsy finaaleihin! Painopiste siirtyisi takaisin perusasioihin ja menestyminen tulisi sitten kun oltaisiin oikeasti opittu jotakin. Voitaisiin ajaa kilpaa esim. sijasta 27 ihan täysillä ja haastaa lähempänä kärkeä ajavia.

Kansallisia kilpailuja on aivan liikaa. Porukkaa ei riitä kaikkiin koska harrastajien kokonaismäärä on laskeva ja jakautumisesta johtuen kilpailua kohden määrä on jo naurettava. Saattaa olla kansallinen kilpailu, jossa on enemmän toimihenkilöitä kun kilpailijoita ja huoltajia yhteensä! Porukkaa ei sitouteta tarpeeksi. Koska ei ole mitään syytä, kilpailijat valitsevat kilpailut sattumanvaraisesti. Tulospalvelu on jäänyt pahasti ajastaan jälkeen.
Tilanne on erittäin vakava. Nyt ei auta voivottelu vaan on tehtävä isoja päätöksiä jos aiomme pitää kartingin juniorluokat hengissä. Toisaalta ei niitä vanhempiakaan tule jos nuoriso puuttuu….

Mitä pitäisi mielestäni muuttaa?

Pikkurunkoluokat on keskitettävä samoihin kisoihin, joita voisi olla 5 kilpailuviikonloppua ja 10 osakilpailua. Lupia muille kansallisille kilpailuille ei saisi myöntää. Viikonloppuihin saamme näin aina vähintään 100 autoa.

Sjm- arvo on annettava myös Kf6 luokalle. Ajetaan sarja kahdessa luokassa (Raket ja Kf6)

Juniorluokat on jätettävä kokonaan pois sekä raketista, että myöskin Kf6- luokasta

Debytantti järjestelmä säilytetään, mutta leimat kerätään cup-kilpailuista, joissa kilpaillaan myös oman alueen ulkopuolella.

Cup- kilpailuja ei järjestetä muulloin kuin arki-iltaisin

Tulospalvelu on saatava nykyaikaiseksi.

Rotax, X30 ja Akk on saatava samaan pöytään sopimaan kilpailuviikonlopuista, joita on yhteensä 19 kpl (Rotax 5, X30 5, SM 4 ja Sjm 5). Jo pelkästään päätoimihenkilöiden kanssa tekee tiukkaa. Sama koskee lippumiehiä yms. On pakko sopia, ettei samaan aikaan ajeta maantieteellisesti samalla suunnalla kisoja. Näin ei kenenkään tarvitsisi ostaa toimihenkilöitä lippupisteelle ja siten nostaa kilpailijan kuluja. Kilpailijathan tämän lystin lopulta maksavat.

Näin toimien nostaisimme Cup- kilpailujen tasoa ja arvostusta. Niiden merkitys todellisina ”harjoituskilpiluina” korostuisi. Koska siellä on kuitenkin aina Akk:n lisenssin omaava kilpailunjohtaja ym. toimihenkilöt, toimisi debytointi siellä vallan mainiosti. Esim. nykyisen kaltainen viiden suorituksen järjestelmä olisi hyvä. Sen jälkeen olisi mahdollisuus osallistua kansallisiin kilpailuihin. Cup- kilpailuissa olisi porukkaa paljon nykyistä enemmän ja seurat saisivat käyttöä radoilleen. Hyvänä esimerkkinä on ollut jo nyt nähtävissä esim. Ruuhimäki Cup, jossa on ollut autoja jopa enemmän kuin Sjm- kilpailussa! Syynä tähän on Cup- kilpailujen kustannustehokkuus sekä ajankäyttö. Tuollainen puoli päivää irtoaa helpommin kuin neljä päivää. Kustannus neljästä päivästä jää harvoin alle 1000,-, mutta Cup- kilpailu maksaa alle 100,-.

Parasta kaikessa olisi kuitenkin nuorten kuljettajien kehittyminen suuremmissa porukoissa ja painopisteen siirtyminen pelkästä voittamisen tavoittelusta kilpailemiseen kukin omalla nousevalla tasollaan.
Juniorluokkien hautaaminen olisi perusteltua siksi, että ajamme todella pienitehoisilla autoilla ja kilpailijamäärät ovat todella pieniä. Debytointi Cup-kilpailuissa kouluttaisi tulokkaita riittävästi tilanteeseen, jossa lähdetään ajamaan kansalliseen kilpailuun. Harjoituskilpailuissa tuomarointi voisi olla ehkä hiukan enemmän ”isällistä” ja koulutuksellista. Tällä valmennettaisiin junioria tulevaisuuden haasteisiin kansallisissa kilpailuissa, jotka olisivat se iso tapahtuma kaikille.

Tiedän esitykseni olevan liikaa joillekin, mutta pelkäänpä että vaihtoehdot ovat nyt todella vähissä jos aiomme säilyttää Akk:n alaisen juniorkartingin muuallakin kuin muistoissa. Pikku viilaukset eivät enää auta…

Todella monen Raket huoltajan puolesta

Teemu Halmiala
Raket junior kilpailijan huoltaja/mokaanikko
040-962 5671

Ja kyllä, olen lähettänyt saman sisältöisen viestin lajipäällikölle sekä lajiryhmälle heinäkuussa. Minkäänlaista kommenttia tai edes kuittausta saadusta viestistä en ole tähän päivään mennessä saanut...

Lisäyksenä vielä

Tärkein asia lajin kannalta olisi saada uusia harrastajia lajin pariin. Niitä ei tule kansallisia tynkäkisjoja järjestämällä, jossa kahdeksan autoa ajaa kilpaa 100 metrin välein. Alueilla ajettavien cup- kisojen kautta kynnys olisi matala harrastuksen aloittamiseen. Sinne taas saadaan porukkaa alueiden ylikin siirtämällä debytointi ja sitä kautta hiukan ryhtiä ja intoa sinnekin.

Nykyinen debytointi on muutenkin hiukan epälooginen. Samalla autolla samassa luokassa ajaa kuljettajia joista osa saa leiman osa ei edes korttia koska ikä ei riitä. Ikä siis riittää kilpailemaan, mutta ei antamaan näyttöä osaamisestaan??? Tänä kesänä meidän kuljettaja olisi kerännyt 15 debytanttileimaa jos olisi ollut ”oikea” ikä. Silti ensi keväänä täytyy antaa ”näyttöjä” päästäkseen kilpailemaan yleisessä luokassa. Tässäkin on kyse ylimääräisistä kustannuksista. Kolme ylimääräistä kisaviikonloppua hupia hintaan 3000 €. Jos tavoitteena on ajaa Sjm- viikonloput, tässä on kyse merkittävästä kustannuspaineesta taas kerran. Tarpeellista harjoitusta tuokin, mutta ei kustannustehokasta. Kaikki tuntuu kalliilta jos on vähän rahaa jne… Ei näillä systeemeillä ainakaan lisätä lajin suosiota.

Ottakaa kantaa ja olkaa yhteydessä lajiryhmään / lajipäällikköön. Ei ne asia muutu jos vain odotetaan ja arvostellaan omissa teltoissa!


Olen puhunut Ught!
« Viimeksi muokattu: 23.09.2016 14:00 kirjoittanut tejupe »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
« Vastaus #1 : 23.09.2016 20:57 »
Asiaa, sevverta tarkentaisin että molemmat sekä Raket95 että KF6 ajavat SMJ mestaruudesta jo nykyisellä päätöksillä.
Että on jotain viestistäsi toteutunut, tosin vain yleinen ajaa.
-petri-

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
« Vastaus #2 : 24.09.2016 10:48 »
Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
Tulospalvelu on saatava nykyaikaiseksi.

Tuosta tulospalvelun tekemisestä kun jotain tiedän, niin kysynkin vähän lisätietoja että mikä mättää? Eli mikä on mennyt pieleen ja mitä toivoisit lisää sen suhteen?

Tulospalvelua on helppo parantaa, mutta valitettavasti se usein myös maksaa. Me teemme niitä hommia leipätyöksemme, joten talkoilla emme lähde tekemään ja silloin yleensä kerhot sanovat että kun on se 50 kuskia viivalla, niin ei kannata eli lasketaan vaikka ruutupaperilla ne tulokset. Kartingin puolella on lisäksi näitä ns. sivutoimisia jotka tekevät tulospalvelua minimivaatimuksilla. Esim. Tukholmassa oli paikallisissa maastopyöräkisoissa 600 kuskia ja meidän kannatti mennä mieluummin sinne täältä Suomesta, vaikka samana viikonloppuna oli useita eri kilpailuja tarjolla.

Meillä on mahdollisuus tehdä samat tulospalvelut kuin esim. F1-kisoihin TV-palveluja myöden, pitää vaan tietää se taso mikä nähdään järkeväksi ja mihin järjestäjillä on varaa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

tejupe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
  • Runkomerkki: Sodi
Vs: Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
« Vastaus #3 : 24.09.2016 12:18 »
Ymmärrän asian täysin. Ongelma on juurikin siinä, ettei näihin nykyisiin tynkäkisoihin kannattaisi taloudellisesti tuoda mitään. Englantilainen lähtötapa on riittävä taloudelliselta kannalta ajateltuna. Ongelma on seurausta siitä isommasta ongelmasta jota viestini pääasiassa koski, eli kisoista, joissa ei ole kilpailijoita...

Toki hiukan on parannettavaa. Esim. Sjm sarjatilannetta on pitänyt hakea monen mutkan takaa vielä päivienkin päästä. Se ei ole tätä päivää, valitettavasti. Jotkut ovat itse laskeneet exelillä tuloksia ja julkaisseet niitä epävirallisena. Kyse on siis Sjm-sarjasta !!!

Kun toimittaisiin sen suuntaisesti kuin esitin, olisi kilpailut taloudellisesti kannattavia ja silloin voisimme jo odottaa saman tyyppistä tulospalvelua kuin esim. kaupallisessa x30 sarjassa on. Se, tai sen tyyppinen vaikka hiukan pelkistetympikin, olisi hyvää palvelua kilpailijoille. En todellakaan ole asiantuntija tässäkään, mutta jos paikalla on sata autoa, luulisi tuon olevan kannattava satsaus ja parantaisi kilpailukokemusta kokonaisuudessaan.... Enää ei riitä, että saadaan anottu kisa pitää, pitäisi saada myös kilpailijat...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Juniorluokkien tilanne ja tulevaisuus
« Vastaus #4 : 26.09.2016 21:03 »
Nyt ilmeisesti sekoitetaan kilpailun tulospalvelu ja sarjapisteiden laskenta?
SM - kilpailuissa seurat järjestävät tulospalvelun pääosin omilla laitteillaan (tai lainatuilla) sekä jäsenistön voimin. Nämä laitteet saattavat olla jopa paremmat ko käyttöön kuin mitä esim ammatikseen tulospalvelua hoitavat yritykset omaavat. (tai ainakin järkevällä rahalla paikalle järjestettävissä. Toki rahalla Team Laineelta saa ja hevosella pääsee  ;) )

Seuran toimihenkilö lataa SJM- / SM-kilpailun tulokset AKK:n KITI-järjestelmään kilpailun jälkeen. (enemmän tai vähemmän helposti, ko "pikku hommaan" saattaa joskus pyörähtää 4:kin tuntia...)
Valitettavasti SM- / SJM- sarjan pistelasku kaatuu AKK:n KITI järjestelmän niskaan, eli kilpailunjärjestäjä tai kilpailun tulospalvelu, oli minkätasoinen tahansa, ei pysty vaikuttamaan siihen miten ja missä SM- / SJM- sarjapisteet näkyvät ja milloin.  :-[
Pahoittelen. (viestiä on viety eteenpäin... jo pitkään..)

Myös jäsenistöön kuuluvilla tulospalvelua hoitavilla kavereilla on varsin rautainen kokemus tulospalvelun pyörittämisestä, kun kerho saattaa järjestää kepeästi sellaiset 20-30 ajanottopäivää kaudessa. Joillan radoilla ajanotto on käynnissä joka päivä, tosin ei kisamoodissa luonnollisestikaan. Lisäksi kerhojen kesken "lainaillaan" niin kalustoa kuin kavereitakin, eli seuran ajanottaja usein käy ottamassa aikaa myös naapuriseuroissa jos/kun aikatulut ja muut menot menevät ristiin.
Uskallan jopa väittää että seurojen ajanottajilla on jopa enemmän kokemusta / taitoa kuin mitä "kaupallisilla" tahoilla karting-kilpailun pyörittämisestä, varsinkin kun "harrastetasolla" ajanottajan homma on noin 10 kertaa hektisempää kuin ammattimaisemman KV- puolen kisan ajanottohommissa. (juu, olen minäkin Marko maailmalla aikaa ottanut ;) ) Luokkia on reippaasti enemmän, katsastuksesta jne tulee enemmän tuloksiin vaikuttavia seikkoja ja homma lähtee heti aamusta hienosti liikkeelle kun 7 kilpailijaa 34:stä on laittanut ponderilistaan merkinnän "ON" tai "EI" numeron sijaan, unohtanut sen ponderin lataukseen sinne telttaan tai tiimipäällikkö on jakanut kuskeille väärät ponderit.
5min harkoissa kuskit ajavat yhdessä ryppäässä ja tulevat viivan yli peräti neljästi. Siinä sitten arvotaan ketkä ne onnettomat oli, jotta saadaan välitettyä sana kuskeille. :D (varsinkin kun olen sokea kuin lepakko, joka ei auta yhtään numeroisen tihrustamisessa pontseista :D ) Ja heti perään seuraava vastaava ryhmä radalle 30sek väliajalla.
Toki varmasti 600 maastopyöräilijänkin joukkoon mahtuu taatusti setvittävää.  :D Virheitä ei juuri tehdä, koska "Pojat hei! Otetaampa se aika-ajo uusiksi, kun jäi tuo nappi painamatta" lause aiheuttaa yllättävän paljon polemiikkia, ihan vitsinäkin heitettynä. :D

Kilpailun tulospalvelun nykyaikaistaminen: Vetäisen tässä Vihdin UA:n kilpailuiden tulospalvelun kalustuksen: 6kpl reaaliaikaista tulosmonitoria kilpailijoiden / mekaanikoiden käyttöön. Reaaliaikainen live tulospalvelu. MyLaps palveluun tulosten tallentuminen joka kilpailuosion jälkeen. (live- ja MyLaps seuranta vaatii käyttäjältä oman kännykän, tabletin tai PC:n), n. 40x100cm LED näyttö kuljettajille jäljellä oleville kierroksille / ajalle. (ko näyttö on muuten ihan maailman tasollakin kehityksen kärkeä. Niitä on nyt muutamia suomessa ja älykkään softan on niihin vääntänyt Kärjen Rauli noin 15v kehitystyön aikana. Viimeisin versio syntyi tänä kesänä ja nyt on kaikki bugit saatu hiottua pois. Ihan halpa tuo ei ole, mutta on hintansa arvoinen. Ota yhteyttä mikäli kiinnostaa)
Vihdissä on ollut myös suurikokoinen 6x8m LED videoseinä tuloksille sekä live-videokuvaa 6:della kameralla F1-tyylisen tulos-overlayn kanssa juutuupiin. Näitä laitteita / osaa niistä on myös lainailtu muiden seurojen kilpailuihin ja vastapalveluksena saadaan toimihenkilöitä/lippumiehiä omiimme kilpailuihin. Koska / kun seura(t) omistavat ko laitteet itse, ovat ne käytettävissä jopa 2 kilpailijan kapinoissa tai ne ovat lainattavissa edellämainittua palvelusta vastaan. Viimeksi laitteita ja ukkoja oli lainassa Lahdessa, Hyvinkäällä ja Vantaalla.

Siten en kyllä Teemu allekirjoita väitettäsi etteikö kyläkisoihin voisi saada kunnon henkilökuntaa / nykyaikaisia laitteita. Se on viitsimisestä kiinni. Viitsiminen tulee seuran sisältä, eli meistä jäsenistä jotka olemme yhtäkuin seura. Kuten kirjoititkin niin fakta on se että kilpailijat eivät tule huonosti järkättyihin kisoihin. Ja kun seura, eli me jäsenet, järjestämme ne kisat niin ainoa mihin voimme syyttävän sormen osoittaa on peili.
Se on totta että talkoohenki alkaa valitettavasti olla katoava luonnonvara ja meitä "rakkaudesta lajiin" ihmisiä on aina vaan vähemmän.

Ikävä trendi on myös se että huoltajat, eli isät, kiikuttavat nykyään jälkikasvunsa kisaamaan vain "arvosarjoissa". Se 10v kuski tuskin päättää että ei isä mennä ajamaan Takakylän radalle Pierusäkki-kilpailua, kun siitä ei saa SM pisteitä. Sehän maksaakin 30€.
En tiedä olinko poikkeava (henkisesti: todennäköisesti), kun itse ajoin kilpaa niin ajoin kaiken mahdollisen johon löysin aikaa ja kalustollani vain pääsin. (tai päästettiin ;D ) Toki lystin maksoi oma lompakko. (pitäisiko arvokilpailuista luopua junnujen tasolla? Olisiko enemmän kilpailijoita joka kilpailuissa?)

Esimerkki "harrastesarjan" hyvin toimivasta tulos-/sarjapisteseurannasta löytyy tämänkin Foorumin sivuilta TAG-Suomensarja osiosta. Tulokset tulevat joka kisasta niin live seurannan kautta, MyLaps:iin kilpailukohtaisesti sekä sarjapisteet MyLaps Championship osioon heti joka kilpailun jälkeen. Näin on ko sarjan tulokset julkaistu jo melkein 15 vuotta!!!! (poislukien live-seuranta) https://speedhive.mylaps.com/en/Championships/52087
Samoin on toiminut XON sarja aikojensa alusta. (alkoi 2004?)
x30 on myös hyvällä tasolla, kunhan Karttimer softa vielä kehittyy varmemmksi. Live-palvelu pätki aika paljon tai näytti puutaheinää tänä kesänä. Kuulemma kehittyy ensi kesäksi. (vielä kun kilpailuiden tulokset löytyisivät x30 sivuilta... VinkVink Mikko ;) ) Myös RMC lienee kansainvälisen konseptin kautta toimiva jo vuosikausia?

Olen samaa mieltä tuosta kilpailuiden päällekkäisyyksistä samalla alueella. Osasyynä siihen ovat myös kilpailijat jotka vaativat kalenteria mahdollisimman aikaisin julki järjestäjiltä. Varman kalenterin harrastesarjaan pystyy koostamaan vasta kun KV-arvosarjojen kalenterit / SM-kalenteri on julkaistu. Sitä ennen julkaistuun kalenteriin pitää löytyä munaa tekemään muutoksia. (usein pidetään härkäpäisesti kiinni ja sitten ihmetellään kun ei olekaan kilpailijoita) Siltikin Suomen kaudessa on vain xx määrä viikonloppuja, jotka äkkiä loppuvat kesken.

Kommentteja ja ehdotuksia kannattaa ehdottomasti laittaa eteenpäin. Ne luetaan kyllä, vaikka ilmeisesti aina ei kuittausta tule. Sinunkin viesti Teemu on ilmiselvästi luettu. Taisit olla ainoa "kansan ääni" niin sillä mentiin? :D
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa