Kirjoittaja Aihe: Kf6, rotax vai raket  (Luettu 25001 kertaa)

anonymkartracer

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Kf6, rotax vai raket
« : 02.10.2016 14:47 »
Nyt kun on monta rinnakkaista pikkuluokkaa päälekkäin, niin mikä noista luokista olisi koneiltaan tasaisin ja edullisin ajaa? Tumpelomekaanikko, joten saisi olla helppolaittoinen mosa.

Mutkasuora

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #1 : 02.10.2016 15:08 »
Tätä samaa kysymystä pohditaan tälläkin suunnalla. Olisi mukava lukea perusteltuja vastauksia eri vaihtoehtojen hyvistä ja huonoista puolista.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #2 : 03.10.2016 17:32 »
Hieman on arka aihe, menee helposti tunteisiin  :'(
Kaikissa luokissa pärjää vain hyvät kuskit.

Raket
+ pitkä historia, yleensä paljon kuskeja riippuen alueesta
- koneissa laatueroja, pitää uutena huoltaa/herkistää eikä silti aina tule hyvä

KF6
+ kovassa kasvussa jälleen, koneet tasaisia
-  hankintahinta koneella korkea

Rotax
+ paljon vauhtia
+ koneet tasaisia ainakin pikkuluokissa
- koneiden hinta ja isoissa luokissa ei enää tasapuolista saatavuutta

EDIT, vastaus # 666 The Number of the Beast.
-petri-

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #3 : 03.10.2016 18:57 »
Hieman on arka aihe, menee helposti tunteisiin  :'(
Kaikissa luokissa pärjää vain hyvät kuskit.

Raket
+ pitkä historia, yleensä paljon kuskeja riippuen alueesta
- koneissa laatueroja, pitää uutena huoltaa/herkistää eikä silti aina tule hyvä

KF6
+ kovassa kasvussa jälleen, koneet tasaisia
-  hankintahinta koneella korkea

Rotax
+ paljon vauhtia
+ koneet tasaisia ainakin pikkuluokissa
- koneiden hinta ja isoissa luokissa ei enää tasapuolista saatavuutta

EDIT, vastaus # 666 The Number of the Beast.

Täälläkin pohditaan mitä cadetin jälkeen, ensivuosi saataisiin vielä ajaa mutta ollaan jo nyt ~5kg ylipainoisia joten pikkuhiljaa tähyillään vaihtoehtoja.

Saaskpe:n kommenteihin kun täydentää meidän alueelliset muuttuja, niin tilanne näyttää tältä:

Raket:
-Ei yhtään ainutta moottoria pohjoisella alueella->joutuu ajelemaan yksin

KF6(micro):
+Moottoreita&kuskeja mukavasti alueella 1
-Paikkakunnalla ei yhtään ainutta moottoria, eikä ole koskaan ollutkaan->tekniikan ja mahdollisten murheiden kanssa on yksin

Rotax:
+Paikkakunnalla osaamista yllinkyllin, apuja ja neuvoja löytyy aina.
-Vain 1 micro-max paikkakunnalla->treeneissä ei ajoseuraa juuri koskaan
-Aluecupissa kuskeja vähän tai ei ollenkaan->pitäisi lähteä kiertämään rmc että pääsee kunnolla kisaamaan josta seuraa:
-Sarjan kiertäminen kallista sekä mahtaneeko kuskeja olla miten ensi kaudella?
+Moottori edullinen vuokrata, pääsee kohtuu rahalla yhden kauden kokeilemaan eikä sitoudu isolla rahalla moottoriin.

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #4 : 05.10.2016 08:12 »
Puhun nyt vaan omasta puolesta,

Raket, meillä taakse jäänyttä elämää.

KF6, ei jaksa alkaa opetella mosaa, kaasaria jne kun ei oo mitään kokemusta.

Rotax, ainakin meillä microssa ja minissä. Microon ainakin kaksi kuskia tulossa sellaisia ketkä ei tänävuonna ajanut.
Totta että kilpailu viikonloppu maksaa..
treenipäivien ratamaksu 20€ / päivä, rengassarja+öljy voucher luokkaa 170€ ja kisamaksu 170€ / viikonloppu, ja ekomaksu mikä peritään jokaisessa kilpailutapahtumassa ei vaan rotaxissa.
Tuostahan tulee yhteensä noin 400€ eli 100€ / päivä, onko se sitten liian kallista...?

Harrastaminen on aina halvempaa mutta jos haluaa kilpaa ajaa niin en itse pidä tuota summaa kauhean pahana.

Ja kuten sanottu vuokramosan saa kaudeksi halvalla.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #5 : 05.10.2016 13:58 »
Tuostahan tulee yhteensä noin 400€ eli 100€ / päivä, onko se sitten liian kallista...?

Harrastaminen on aina halvempaa mutta jos haluaa kilpaa ajaa niin en itse pidä tuota summaa kauhean pahana.

Ja kuten sanottu vuokramosan saa kaudeksi halvalla.

+päälle matka ym. kulut, itse laskeskelin että oheiskuluineen kisaviikko/viikonloppu maksaa aikalailla tasarahan. Tai no Oulun kisasta pääsee halvemmalla jos siellä vielä ajetaan. Mutta ei toki nyt aivan kohtuuton summa, isojen poikien luokissa kulut saa ~tuplata.

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #6 : 05.10.2016 20:42 »
Suosittelen puhtaasti sen luokan missä on edes 2treenikaveria saatavilla. Jos joutuu täysin yksin ajelemaan, kustannus nousee kun täytyy hakea ns.vertailu vauhtia kauempaa.
Raketti kisoista vain kokemusta. Meille maksanut matkoineen kaikkineen juttuineen 1000e/per kisa. jos ollut 2 kuskia, silloin noin 1600e. Riippuen missä yövyttiin ja ketä muita oli retkellä mukana. Mutta 1 kuski maksaa noin 1000e viikonloppu luokassa kuin luokassa.
1 purkki öljyä (olikohan tää jotain 30e?), 1 sarja renkaita 160, ilmoitus 120, ratamaksulle ja eko 35 yöpyminen 100-400e, bensa 30e, nafta 70e, jotakin korjauksia/huoltoa 200e.
Käsityksen mukaan kaikilla moottoreilla pääsee hyvinkin 0,40s päähän kärjestä, riippumatta siitä onko kf6,rotax tai raksu. Kunhan vaan kuski ja auto on muuten tikissä.
Mutta jos on kyseessä nuori kaveri, silloin paras luokka on se missä on muitakin kuskeja
« Viimeksi muokattu: 05.10.2016 20:47 kirjoittanut romy »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #7 : 05.10.2016 21:10 »
Kaikissa sarjoissa kustannukset on suunnilleen samoja. Jos ostaa joka kisaan uuden rengassarjan, niin se on toiseksi suurin kulu matkojen lisäksi.
Jos tosissaan meinaa kiertää, niin ei se paikallisten reenikaverin puute ihan poissulkeva asia ole. Kisaviikonloppuina ajetaan paljon ja ahkerimmat käy jo edellisenä viikonloppuna reenaamassa. Viikolla voi sitten tehdä jotain muuta kavereiden kanssa.

Ensi vuosi näyttää paljon mikä luokka nousee ja mikä laskee. Paljon on tapahtumassa kun X30 tuli Rotaxin rinnalle ja KF6 SMJ luokaksi.
Itse veikkaan että KF6 on suurin luokka, mutta kaikkiin riittää varmasti kuskeja. Ja se on melkein sama mihin noista menee, aina voi sitten vaihtaa jos ei tunnu omalta. Runko jää, mosa vaihtuu.
-petri-

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #8 : 06.10.2016 13:59 »
Tuostahan tulee yhteensä noin 400€ eli 100€ / päivä, onko se sitten liian kallista...?

Harrastaminen on aina halvempaa mutta jos haluaa kilpaa ajaa niin en itse pidä tuota summaa kauhean pahana.

Ja kuten sanottu vuokramosan saa kaudeksi halvalla.

+päälle matka ym. kulut, itse laskeskelin että oheiskuluineen kisaviikko/viikonloppu maksaa aikalailla tasarahan. Tai no Oulun kisasta pääsee halvemmalla jos siellä vielä ajetaan. Mutta ei toki nyt aivan kohtuuton summa, isojen poikien luokissa kulut saa ~tuplata.

No on toi tasaraha totta jos kaikki laskee, mutta ruokaa menee kotonakin eli sitä en laske enkä omalle työlle palkkaa. Totta että matkakulut maksavata mutta niitäkään en ottanut laskuun mukaan koska kaikissa luokissa joutuu matkustamaan. Tässäkin saadaan eroja riippuen ajaako autolla mikä vie 10ltr satasella vai ajaako bussilla mikä kuluttaa 30ltr satasella :-)
Tottakai kulut vaihtelevat matkojen pituuden perusteella jos kisa on "kotiradalla" jonne matkaa 30 kilsaa tai jos ajetaan Oulussa minne tuli noin 700km.

Eiköhän tämä ole kuitenkin normaali moottorilla toimivaa urheilua, harrastaa voi halvalla mutta jos haluaa olla huipulla tai edes kärjen tuntumassa niin saa kyllä helposti laitettua isojakin summia menemään / kisa.

Onneksi rotaxin pikkuluokissa ainakin ajetaan molemmat kisapäivät samalla rengassarjalla, mites kf6 tai raket sjm kun on tuplaviikonloppu?

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #9 : 06.10.2016 21:23 »
Kyllä se SJM viikonloppu samalla sarjalla ajetaan alusta loppuun, mikäli sit ei ala satamaan. Toki tänä kesänä emme saaneet kulumaan 1 sade sarjaa kokonaan.

Mija

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #10 : 11.10.2016 23:01 »
Rotax ehdottomasti. Ajettiin tällä kaudella koko RMC sarja MPT racingin vuokramoottorilla 700,00 eur siis koko kausi ja voitettiin MicroMaxin sarja. Vasta Vantaan kisaan tehtiin moottoriin pieniä parannuksia, kun kaverit alkoivat ajella suorilla ohi.
Ajettiin myös Raket 95 microa, joka olisi hyvä luokka myös, jos olisi kuljettajia. Rehellisyyden nimissä Raket moottorin ylläpito merkittävästi Rotaxia kalliimpaa.

Lisäksi Rotaxiin tulee ensi kaudeksi täysin uudet sylinterit, jolloin nykyisten kultamunamoottorien aika taitaa olla ohi. Jännityksellä jäädään odottelemaan pitääkö valmistajan lupaukset paikkaansa, että sylentereiden erot ovat jatkossa minimaaliset. Ensimmäiset maistiaiset siitä saataneen tulevana viikonloppuna Grand Finalseissa Italiassa. Facebookissa voit seurata Aleksin menoa "aleksijalavakarting".

Ensi vuodellekin lienee noita vuokramoottoreita tarjolla eli kannattaa olla yhteydessä MPT Racingiin. Jos haluat keskustella Rotax Micro Max luokasta suu-sanallisesti niin soita 050 424 0813 / Mikko Jalava

Kali Kartin telttaan on tulossa varmuudella kaksi uutta Rotax Micro Max kuljettajaa...kohta se on ensi kausi taas

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #11 : 14.10.2016 22:14 »
Me hommattiin ensi kesäksi KF6. Kesällä tarkkailin noita moottoreiden eroja ja KF6 oli mielestäni tasaisin (Eestissä 10 ensimmäistä on normaalisti 0.5 sek sisällä ja erot tulevat nuorista kuskeista:)
« Viimeksi muokattu: 14.10.2016 22:28 kirjoittanut apa1 »

malakias

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #12 : 14.10.2016 23:48 »
Me hommattiin ensi kesäksi KF6. Kesällä tarkkailin noita moottoreiden eroja ja KF6 oli mielestäni tasaisin (Eestissä 10 ensimmäistä on normaalisti 0.5 sek sisällä ja erot tulevat nuorista kuskeista:)
Paljonko oli vertailun mukaan erot muissa luokissa, jos KF6:ssa oli kympin sakissa 0,5 s? Ja montako kisaa oli tarkkailussa? Oliko keliolosuhteet vertailukelpoiset?

tejupe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
  • Runkomerkki: Sodi
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #13 : 14.10.2016 23:59 »
Jos tuo on peruste, on Raketin moottorit sitten todella tasaisia. Kevätpäräyksessä oli sunnuntaina Raket Jr luokassa aika-ajossa 12 ensimmäistä autoa 0,3 sek. sisällä. ::)

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #14 : 15.10.2016 13:21 »
Jos tuo on peruste, on Raketin moottorit sitten todella tasaisia. Kevätpäräyksessä oli sunnuntaina Raket Jr luokassa aika-ajossa 12 ensimmäistä autoa 0,3 sek. sisällä. ::)

Montakohan pakettimoottoria oli tuossa ryhmässä :P

tejupe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
  • Runkomerkki: Sodi
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #15 : 15.10.2016 21:00 »
Varmasti ainakin kunnossa olevia ja todennäköisesti oikeissa säädöissä olevia. Aiemmin olin täysin varma, että koneissa on sekunninkin eroja, mutta ikäväkseni olen joutunut myöntämään ettei kunnossa ja oikeissa säädöissä (palotila, ennakko, kaasari ja koneelle oikea ratas) olevien koneiden ero ole juuri tuota 0,3 sek. enempää. Eri koneissa nuo asiat eivät välttämättä ole samoissa kohtaa. Ikävä kyllä olen joutunut toteamaan ongelmien olevan ainakin meillä vahvasti muualla kuten rungon säädöissä, renkaissa tai niiden paineissa ja ennen kaikkea kuljettajan ja mekaanikon taidoissa :( Olisi hetkellisesti helppoa jos voisi ostaa vauhtia.

Lohdullista on kuitenkin todeta, että nämä em. asiat on vain jossakin kohtaa opittava luokasta riippumatta tai sijoitukset eivät parane ja saattavat suhteellisesti jopa huonontua.

Monesti esim. 0,6 sek. on todella pienestä asiasta kiinni. Jos kuski pystyy ajamaan 0,05 sisään vaikkapa 5 kierrosta tyhjällä radalla, voidaan alkaa hakea vikaa jostakin. Siihen asti vaan treeniä treeniä.

Tärkein pointti tässä on kuitenkin se, että Raket luokassakin ajetaan todella tiukkaa kisaa monessa kohtaa tulosluetteloa.

Mutkasuora

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #16 : 23.10.2016 14:39 »
Meillä alkaa tuo kf6 luokka näyttämään mahdolliselta valinnalta. Vaan mitenhän tuossa mahtaa nuo moottori hommat mennä.
Uuden luokituksen mukaiset moottorit ilmeisesti tulevat ja vanhoillakin saa ajaa, mutta pärjääkö vanhallakin mosalla? Vai joutuuko hankkimaan uuden moottorin?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #17 : 01.11.2016 10:44 »
Se mitä tuolta naapurista on kuullut, niin ajavat sekaisin vanhan ja uuden luokkarin koneilla radasta riippuen. Eli ainakin me meinattiin ens kesä mennä KF6:tta yhdellä vanhan luokkarin koneella ja yhdellä uuden luokkarin koneella. Tämä kesä mentiin kahdella vanhan luokkarin koneella, joten yksi hyvä Parilla olisi vapaana josko jollain on tarvetta...:)
- MarkoV

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #18 : 16.11.2016 09:18 »
Mitenköhän se käy kf6 microlle?

AKK:n hallituksen kokouksesta, http://www.autourheilu.fi/uutiset/akk-n-hallituksen-kokous-9-2016-11.11/
Lainaus
Palautetaan Micro60/95 moottorisääntö tulevalle lajiryhmälle käsiteltäväksi, koska aihe ei koske vielä kautta 2017.

Lenzo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #19 : 16.11.2016 09:50 »
Toivottavasti asia selviää ja joku uskaltaa vastata missä todella mennään. Kyllä tuohon tiedottamiseen pitää saada selkeämpi linja. Tästä ei hyödy kukaan.

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #20 : 16.11.2016 10:40 »
Me hommattiin ensi kesäksi KF6. Kesällä tarkkailin noita moottoreiden eroja ja KF6 oli mielestäni tasaisin (Eestissä 10 ensimmäistä on normaalisti 0.5 sek sisällä ja erot tulevat nuorista kuskeista:)
Paljonko oli vertailun mukaan erot muissa luokissa, jos KF6:ssa oli kympin sakissa 0,5 s? Ja montako kisaa oli tarkkailussa? Oliko keliolosuhteet vertailukelpoiset?
   Käytännössä aina molempien niin Microjen kun Minin kympin kärki Eestissä on eri moottoreilla aina puolen sekunnin sisällä. Parhaimmillaan parin kympän sisällä. Mutta kun kyse on nuorista kuljettajista tietenkin sijoitukset on jostain muusta kiinni kun koneesta. Eestiläiset osaavat laittaa myös vanhemman luokituksen koneet kulkemaan asiallisesti.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2016 10:42 kirjoittanut apa1 »

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #21 : 19.11.2016 21:58 »
Mitenköhän se käy kf6 microlle?

AKK:n hallituksen kokouksesta, http://www.autourheilu.fi/uutiset/akk-n-hallituksen-kokous-9-2016-11.11/
Lainaus
Palautetaan Micro60/95 moottorisääntö tulevalle lajiryhmälle käsiteltäväksi, koska aihe ei koske vielä kautta 2017.

Oisko ajatuksena yhdistää micro 60 ja 95 luokat 2018? Lajiryhmän kokouksessa on nähtävästi käsitelty "moottorisääntöä", mutta asiasta ei ole mitään mainintaa sivuilla http://www.autourheilu.fi/uutiset/karting-lajiryhman-kokous-19.10/ .

Lajiryhmä hoi, avoimmuutta tiedottamiseen kiitos.
- MarkoV

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #22 : 19.11.2016 23:06 »
Meidän kohdalla vaaka alkaa kallistumaan Rotaxin suuntaan ja näillä näkymin ajellaan Micro-maxia tulevalla kaudella, ikärajojen muutos antaisi meille mahdollisuuden ajaa myös koffia mutta minusta täystehoinen KF6 on turhan nopea peli 9v täyttävälle 2 kesää cadetia ajaneelle kuljettajalle ::)

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #23 : 19.11.2016 23:52 »
Micromax ei taida olla juurikaan hitaampi. Taisivat mennä kovempaa ku raksut.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #24 : 20.11.2016 00:30 »
Micromax ei taida olla juurikaan hitaampi. Taisivat mennä kovempaa ku raksut.

Kierrosajoissa ei taida suurta eroa olla, mutta koffi menee suorilla lujempaa ja micromax mutkissa paremman pidon ansiosta.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Kf6, rotax vai raket
« Vastaus #25 : 01.12.2016 19:52 »
RMC:n kalenteri julkistettu ja aika tiukka setti luvassa pikkupojille, Microt ja Minit ajaa 7 osakilpailua joista kolme on toukokuussa ::)



 

Team Laine Verkkokauppa