Kirjoittaja Aihe: rengas ongelma  (Luettu 7444 kertaa)

ÄnÄ^

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Rotax max
  • Runkomerkki: Crg bad boy
rengas ongelma
« : 08.02.2017 13:54 »
Moro
mitäs renkaita suosittelette ? Mielellään hinta laatu suhde kohdillaan , kestävät ja jonkun verran saa olla pitoakin!

Aiemmin alla ollu vihreät vegat ja ne kuluu hetkessä loppuun.

Eli harrastus mielessä ajan ja autona crg badboy rotax max evo.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #1 : 08.02.2017 20:51 »
Rotax sarjassa ajetaan Mojoilla, jotka ovat kohtuu hyvät. TAG sarjassa käytössä on Maxxis SLR, joilla päristelee myös varsin mukavasti. Yhteistä kaikille on että kun pidot paranee niin kuluminen kasvaa. Renkaat saa myös kuralle helposti väärillä (liian suurilla) rengaspaineilla aikalailla nopeasti että myös huonosti säädetyllä/tasapainoitetulla rungolla. Vihreät Vegatkaan eivät ole huonot renkaat. Kun kirjoitit että hetkessä, niin paljonko kierroksia?
Homman Pitää Olla Hauskaa

ÄnÄ^

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Rotax max
  • Runkomerkki: Crg bad boy
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #2 : 09.02.2017 08:32 »
20-30 kierrosta ja paras pito mennyt . Mutta kyllähän niillä sen jälkeenkin ajelee vielä sen jonku 100 kierrosta tosin pito on ihan toistaluokkaa...

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #3 : 09.02.2017 09:35 »
millaiset paineet sulla on renkaissa?
kuskin painosta ja ajotavasta riippuen kylmillä renkailla paineet 0,6-0,7 (edessä vähän isommat) kuumana ~0,8
« Viimeksi muokattu: 09.02.2017 09:41 kirjoittanut iskä »
.

ÄnÄ^

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Rotax max
  • Runkomerkki: Crg bad boy
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #4 : 09.02.2017 09:38 »
O,8-1

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #5 : 09.02.2017 09:52 »
jos noi on lähtö paineet, niin reippahasti liian kovat.
 se 0,8 on kuumana. jos ei pitoa siinä vielä löydy ni pari satkuu isommaks kuuma paineet (siis radalta tultaessa)
.

ÄnÄ^

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Rotax max
  • Runkomerkki: Crg bad boy
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #6 : 09.02.2017 10:02 »
pidän yleensä lämpösenä paineet siinnä 0,8-0,85 hujakoilla.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #7 : 09.02.2017 10:38 »
sitten menee rungon säätö puolelle. eli onko liikaa pitoo tms. MKR tuntee tuon saran huomattavasti paremmin :)
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #8 : 09.02.2017 19:56 »
Njoo, kyllä vihreiden Vegojen pitäisi Rotax:illa sellaset 100 kierrosta pitää hyvin ja tasaisesti. Tästä on nyt hieman aikaa kun vastaavan tehoisella moottorilla (iame Leopard) ajoin kisaa vihreillä Vegoilla, mutta muistikuva on että kylmäpaineet oli 0.58-0.59 luokkaa. Kun olin itse itseni mokaanikko, niin ei niitä kuumapaineita tullut mittailtua. Seuraavaan lähtöön säädin aina sen mukaan miltä tuntui / monennellako kierroksella oli paras kierrosaika = paras pito. Puoleenväliinhän sitä tähdätään. Nyt tietysti astuu kuvaan myös mittareiden näyttämät. Suosittelen keväällä lähtemään oman mittarisi mukaan alhaisilla paineilla liikkeelle ja askel kerrallaan nostamalla vaikka 0.02bar kerrallaan kunnes alkaa menemään yli. Paras pito tulisi löytyä noin 7-8 kierroksen ajon jälkeen.
Rungon säädöt vaikuttaa renkaan toimintaan ja ennen kaikkea tasapaino. Suosittelen alkuun ihan CRG:n perussäätöjä, joilla homma pelittää hienosti ihan kisoissa pärjäämiseenkin asti. Kuski kyydissä pitäisi etu-taka painosuhteen olla paltiarallaa 43 - 57%. Takarenkaiden kesken tulisi painon olla jotakuinkin 50-50% silloin kun kuski on kyydissä.
Mittaus tasaisella esim mekaanisilla henkilövaaoilla. (mm ikeasta saa) Kaveri tarvitaan lukemaan vaakoja. Säätö joko lisäpainoilla jos on hoikka kuski ja/tai penkkiä siirtämällä. Toleranssia voi olla hyvin 3-5kg, eli ihan kilolleen ei ole tarkkaa hommaa. (vaa´atkin heittää)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #9 : 11.02.2017 09:16 »
Tosta "vihreä Vega" on tullut ainakin omalle kohdalle pari väärinkäsitystä. Ennen vihreä tarkoitti aina SL6:sta, mutta viimevuonna ainakin tuli aika monta väärinkäsitystä kun myös Vega XH on "vihreä" niin puhe oli sitten aivan eri renkaasta. Vega XH:n kesto on aika paljon lyhyempi kuin SL6:sen.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: rengas ongelma
« Vastaus #10 : 11.02.2017 20:08 »
meidän kokemus on nimenomaan Vega XH:sta joka oli jammuissa viimeisten vuosien rengas. ja kyllä sekin kestää kahden kisapäivän(molempina päivinä aika-ajo+2 erää (10/15 kierrosta) + finaali 25km) jälkeen vielä "treenii" ja hupiajoa liki saman verran. eli kyllä sekin kestää, mutta erot rengas sarjan sisällä oli melkoinen. Olikohan Lahdessa vai Vihdis lähes sekunti kierroksella.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2017 20:58 kirjoittanut iskä »
.


 

Team Laine Verkkokauppa