Kirjoittaja Aihe: Muutama kyssäri  (Luettu 13670 kertaa)

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Muutama kyssäri
« : 09.05.2017 19:02 »
Juniorille löyty ekaksi autoksi tecnon pikkurungolla ja raketin 60 moottorilla varustettu menijä. Nyt herännyt muutama kyssäri aiheesta.

- Pakoputki : Onko se pidempi malli hiljaisempi mitä se pieni laatikon mallinen?
- Rengaspaineet : Millasilla rengaspaineilla ajellaan? Juniori on siis 6 vee ja kevyt ku mikä.
- Takapuskuri on käsittääkseni pakollinen jopa kerhotoiminnassa niin onko väliä onko se metallinen vai muovinen se puskuri? Autostamme sellainen uupuu vielä.

lemberg

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
    • Kali Kart Finland
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: TM, Rotax
  • Runkomerkki: Kali Kart
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #1 : 09.05.2017 20:11 »
-uudempi pitkä vaimennin on hieman hiljaisempi kuin vanaha laatikko
-1.4 kun laitat paineita niin sillä pärjää pitkälle
-nyky puskurit on muovia, mutta vanhat metalliset käyvät reenaamiseen ihan yhtä hyvin

-j

Timberman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Lentola
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #2 : 18.05.2017 15:32 »
Sitten kannattaa laittaa myös paino kohdilleen, eli auton tulisi painaa kuskin kanssa 85 kg. Se helpottaa ajamista aikalailla. Tecnolla painojakauma 45% etupyörillä ja 55% takapyörillä.

Sitten kun alat säätää runkoa, niin takapää saisi olla kapealla ja etupää suht leveällä.


kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #3 : 19.05.2017 20:48 »
Tää paino olikin uus juttu. No siihen kait pitää perehtyä kunhan saan ton auton jollain ilveellä punnittua. Säädettävän KG puskurin ruuvasin just autoon paikoilleen. Tyhmänä kysyn lisää kun en mistään selkiää ohjetta löytänyt sille että puskurin leveys on jonkun ohjeen mukaan max. auton takarenkaiden leveys? Olenko oikeassa. Oliko sille puskurin etäisyydelle takarenkaista jotain mittaa? Tarkennatko rungon säätämisess tuota suht kapealla ja suht leveällä?

Timberman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Lentola
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #4 : 22.05.2017 10:07 »
Moron

AKK:n sivuilta löytyy tietoja puskurien ja ponttoonien asennuksista ym. Linkki sääntökirjaan: http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30289747_akk_7_karting_low-1.pdf.

9.6. Luokkakohtaiset erityismäärittelyt
CADETT
AKK:n luokitustodistuksen mukainen Raket 60 CD
moottori
• Perän minimi leveys 1020 mm (vanteen ulkopinnoilta
mitattuna)
• Välitys: Eturatas 11 hammasta, takaratas 84 hammasta
• Minimipaino: 85 kg kuljettajineen
• Slicks-renkaan kehä max 870mm

Kannattaa kokeilla perän leveyttä lähellä tuota yllä mainittua minimi leveyttä.
Etupään leveys voisi olla lähtökohtaisesti, niin että säätöprikkoja on sisä- ja ulkopuolella saman verran. Siitä voi sitten kokeilla säätää jompaankumpaan suuntaan. Leveä etupää lisää takapään pitoa mutkissa, se helpottaa pikkukuskien harjoittelua. Haittapuolena voi olla, että kädet rasittuu kun pitää kääntää rattia kovempaa.

Auton voi punnita radalla, mutta painojakauman säätämiseen tarvitaan vähintään kaksi tai mieluummin neljä henkilövaakaa. Jos on neljä vaakaa, niin vaa'at laitetaan pyörien alle. Huom! Lattian pitää olla ehdottomasti suora, muuten lukemat ovat virheellisiä. Kuskin penkkiä ei saa siirtää, vaan polkimien paikkaa säädetään, muutoin painojakauma menee pieleen. Lisäpainot kiinnitetään penkkiin, myös penkin etureunan alle voi/tulee laittaa painoja.

Penkin tulee olla mahdollisimman lähellä oikeaa kokoa, liian isoa ei kannata käyttää. Kun kuski istuu penkissä, niin kyynärpäiden tulee olla penkin ulkopuolella, jos penkin yläreuna painaa kainaloihin, niin sekään ei ole hyvä. Perussäädöt kannattaa laittaa kuntoon karting liikkeessä, se nopeuttaa/helpottaa huomattavasti.

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #5 : 22.05.2017 13:13 »
Kiitoksia. Rupeen tätä tutkaileen. Käytin eilen poikaa ajamassa ja siellä paikallisen kerhon edustaja yllytti minutkin radalle 125 cc raket myllyllä varustetulla autolla ja voi veljet se oli pitkästä aikaa mukavaa. Nyt nettimotoa selannut ja katellut autojen kuvia ja haaveillut omasta :D

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #6 : 27.05.2017 16:19 »
Pojan raketin pakoputkesta sylkee öljyä aika reippaasti taka-akselille. Bensaseos on noin 4,5 - 5 % luokkaa. Eli käsittääkseni sopiva mutta mistäs tuo sitten johtuu? Kaasarin säädöt tms.? Kierrosta ottaa hyvin ja kiihtyy ja kulkee.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #7 : 27.05.2017 22:21 »
Pojan raketin pakoputkesta sylkee öljyä aika reippaasti taka-akselille. Bensaseos on noin 4,5 - 5 % luokkaa. Eli käsittääkseni sopiva mutta mistäs tuo sitten johtuu? Kaasarin säädöt tms.? Kierrosta ottaa hyvin ja kiihtyy ja kulkee.

Normaalia, ei tarvetta toimenpiteisiin. Parempaa öljyä käyttämällä sottaamista voi vähentää mutta kokonaan siitä ei pääse eroon.

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #8 : 28.05.2017 10:37 »
R60 ohjekirja suosittaa 3% seosta; jotain syytä käyttää enemmän?

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #9 : 28.05.2017 10:42 »
Eihän mulla ohjekirjaa R60:lle ollut kun seoksia tein. Lueskelin nettipalstoja ja sieltä ongin tietoa että 4 - 5 %. Millasia seoksia muut käyttää?

Valtte

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 85
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #10 : 28.05.2017 14:44 »
Toissatalvena karstoja rapsutellessa kaivoin kirjan itsekin ensi kertaa esille, jolloin tiputin juuri 3%:in.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #11 : 28.05.2017 16:07 »
Lämpimällä kelillä varsinkin kannattaa käyttää lähemmäs 5% seosta, me on ajettu 3-5% seoksilla. Karstaa ei tartte rapsutella kun käyttää kunnollista öljyä.

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #12 : 28.05.2017 20:37 »
Motulin öljyä mulla. Joku karting auton kuva siinä kyljessä oli. Punaista öljyä. Eli raskin pikkasen puottaa prosenttia likemmäs neljää niin öljyäminen vähenee ja kone silti voiteloituu?!

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #13 : 29.05.2017 00:16 »
Motulin öljyä mulla. Joku karting auton kuva siinä kyljessä oli. Punaista öljyä. Eli raskin pikkasen puottaa prosenttia likemmäs neljää niin öljyäminen vähenee ja kone silti voiteloituu?!

Voit pudottaa öljyn määrää hieman, mutta ei se rasvaaminen silti lopu. Jos haluat ettei se sotke taka-akselia niin vaihda uuden mallinen pakoputki.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #14 : 29.05.2017 08:00 »
Ja kun olet sen putken vaihtanut,niin syksyllä se viimeistään taas räkii ne öljyt siihen akselille. Se tahtoo käydä vuotamaan siitä putken ja pakolaipan liitoksesta. Mutta ole huoleti se on ominaisuus eikä vika. Vaatii vaan putsaamista ajojen jälkeen.

kraiski

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Kotirata: Ruukki
Vs: Muutama kyssäri
« Vastaus #15 : 29.05.2017 20:54 »
Niin. Mietinkin tuota että se uus putki ei poista sitä öljyn tuloa vaan sielon ehkä tilaa pikkasen enempi minne se öljy kertyy ja joskus se sieltä ulos tulee. Jatkan näin eteenpäin kuten tähänkin asti.


 

Team Laine Verkkokauppa