Kirjoittaja Aihe: Crg blackstar rungon säätäminen.  (Luettu 16576 kertaa)

ToniLaaksonen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Moottorimerkki: Yamaha
  • Runkomerkki: Crg
Crg blackstar rungon säätäminen.
« : 21.08.2017 16:41 »
Elikkä apua kaivattaisiin kyseisen rungon säätämiseen.
Ensiksi mainitsen, että olen kyllä lukenut tämän foorumin kattavat ohjeet rungon säätämisestä ja ohjeitten mukaan säätänytkin, mutta ei auta.
Elikkä ongelma on se, että auto pompottaa aivan tolkuttomasti jo ihan pienestäkin ratin liikkeestä eikä meinaa lopettaa ennen kuin suoristaa auton.
Tähän asti säädetty jo auto matalaksi, etupää kavennettu, istuinta tuotu eteenpäin ja alaspäin, asennettu takajäykistin. Takapää on valmiiksi leveä kun on intrepidin 50/1020 akseli, kovuudesta ei tietoa. Kokeiltu myös nostaa rengaspaineet yli 2 bar pidon heikentämiseksi, mutta ei kummempaa vaikutusta. Kuski painaa noin 90kg. Kometin renkaat alla. Runkoa koitettu myös säätää korkeammaksi eikä vaikutusta. Siinä on tämän hetkiset faktat mikäli joku osaisi noiden pohjalta antaa lisää neuvoa.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Crg blackstar rungon säätäminen.
« Vastaus #1 : 21.08.2017 17:13 »
Jotta pomputus vähenisi pitäisi nostaa enemmän rengasta takana. Ite laittaisin: Perä alas ja leveelle (139-140cm), takajäykkärillä voi heittää lokkia, Keula leveelle (jotta nostaa enemmän, casteria lisää ja paineet 0.7 kylmänä.

En tiedä millaisella moottorilla ajat ja millaisella kokemuksella. Yleensä pompottaminen johtuu että tullaan liian kovaa kurviin. Kannattaa ehkä pyytää joku muukin kokeilemaan autoa niin sitten saa ainakin toisen mielipiteen asiasta.

Yksi syy voi olla myös että runko on kiero, paikka tai yksinkertaisesti niin loppu (löysä) että ei vaan toimi. Aika usein jos tuntuu että mikään säätö ei vaikuta mihinkään on asia juuri näin (tai sitten penkki on väärässä paikassa)

Tämmösiä nyt ensin tuli mieleen..

ToniLaaksonen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Moottorimerkki: Yamaha
  • Runkomerkki: Crg
Vs: Crg blackstar rungon säätäminen.
« Vastaus #2 : 21.08.2017 18:13 »
Okei, tähän astiset havainnot on sellasia että rengas nousee lähinnä liikaa ja antaa periksi ja toistaa sitä samaa jatkuvalla syötöllä. Kuskia on vaihdettu ja todettu sama ongelma ja olen myös koittanut ajaa toisten autoilla joilla ongelmaa ei ole, eikä myöskään edellisellä rungollakaan tuota ongelmaa ollut ollenkaan. Jos asia on niin, että runko on vain loppuun löystynyt niit auttaako siihen enää mitkään etu tai takajäykkärit vai onko runko vain yksinkertasesti mennyt vanhaksi?

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Crg blackstar rungon säätäminen.
« Vastaus #3 : 21.08.2017 23:16 »
Jos nyt oikein tulkitsin niin nostaa takatassua jo liikaa ja menee ns. yli eli alkaa hakkaan vastaan. Keula on jo prikoilla varmaan kapealla niin seuraavaksi koskisin olkatappehin. Jos on alla olevan linkin näköset säätöpalikat niin kohtuu nopea kokeilla säätämällä tapin yläpäät taka asentoon. Jos pomputus lakaa niin sitten askel kerrallaan säätää mieleiseksi. Muutama vuosi sitten minulla oli blackstar runko niin pienelläkin penkin nostolla tuon sai pompottamaan, penkki piti olla runkoputken alla niillä keualn säädöilä millä ajoin. Yks mikä kannattaa  kanssa tarkistaa on etunapojen pituus, jos on pitkät ''sadekelin'' navat niin ne tuo nostetta aika lailla vaikka keula olis säädetty prikoilla kapealle.

http://www.accelerationkarting.com/assets/images/products/detail/sniper_adjuster1.jpg

ToniLaaksonen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Moottorimerkki: Yamaha
  • Runkomerkki: Crg
Vs: Crg blackstar rungon säätäminen.
« Vastaus #4 : 22.08.2017 05:53 »
Olka-akselit ovat ihan normaalipituiset ja säätöpalikat on mallia pyöritettävät ylä ja alapuolella niin pitääpä koittaa seuraavaksi sieltä. Olen tähän asti säätänyt vain camberin ihan nollille.
Lisäyksenä vielä renkaista sen verran, että renkaat ostin käytettynä (muutama kisaveto ajettuna) ja pintaa oli reilusti. Mutta nyt kun on omassa autossa ollut ja käyty kolme kertaa radalla ajamassa niin takarenkaat on kulunut ulkoreunoista niin paljon että pienet kolot on enää vain häilyvästi näkyvissä. Eli omassa ajossa renkaat on kulunut vain takaa ulkoreunoista ja aika paljonkin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2017 08:18 kirjoittanut ToniLaaksonen »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Crg blackstar rungon säätäminen.
« Vastaus #5 : 23.08.2017 00:45 »
Kuulostaa siltä että ohjaus on liian "nopealla", joten säätäkää ohjausta hitaammaksi, eli ohjausvarsia lähemmäksi ohjainputkea.


 

Team Laine Verkkokauppa