Kirjoittaja Aihe: Raket 120 vai Rotax  (Luettu 15529 kertaa)

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Raket 120 vai Rotax
« : 29.09.2017 18:44 »
Kumpi kannattaisi ostaa ensimmäiseksi kartiksi, jos aikoo ajaa omaksi iloksi ja mahdollisesti ottaa johonkin harrastesarjaa osaa. Moni sanoo, että Raketti hajottaa rungon ja halvemmaksi tulee ottaa Rotax ja pääsee samalla helpommalla.

Kokemusta autourheilusta löytyy autojen ja motocrossin puolelta ja joskus olen Rakettia kokeillut.

Monta vuotta miettinyt että ostaa kartin ja nyt samalla ostaisi pojalle ensiauton, niin voitaisiin yhdessä ajaa.

Mukava olisi kuulla perusteltuja väitteitä, että kumpaan kannataa rahat laittaa. Tarkoitus ostaa kohtuullisen uusi runko 1-2v vanha ja sillä aloittaa.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #1 : 02.10.2017 20:10 »
Moi,

Tämä kysymys toistuu foorumilla aika usein, kannattaa tehdä vähän hakuja. Tiivistelmänä R120 on parempi aloittelujalle, etenkin jos ajokokemusta ei ole ennestään.

Joo, raketti täristää, mutta ei se kyllä kalliimmaksi tule kuin rotaxi. Kyllä vauhdikkaampi meno maksaa aina enemmän - kuluu bensaa, renkaita ja kolareissa tulee enemmän romua.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #2 : 03.10.2017 15:22 »
Raketilla pääsee helpolla liikkeelle. Sitten jos alkaa kisajalkaa enemmän kivistämään, raksusta pääsee aina eroon ja voi hankkia vaikka Rotaxin tai X30 mosan. Hommaa kokonainen kisavalmis paketti.
- MarkoV

unclewili

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 37
  • Kotirata: vihti
  • Moottorimerkki: iame x30
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #3 : 03.10.2017 18:29 »
Yksi vaihtoehto on myös x30-junior moottori, jossa teho/painosuhde melko lähellä raksua, ei ehkenliian tehokas ajo-opettelun ja myöhemmin saa päivitettyä pakokäyrän vaihtamalla täystehoiseksi, oisko 70€ hinnaltaan. Lähteenapista käyntiin, eikä täristä, pojalle saa myös saman.koneen, esim cadet kuristuksin. Moottori maksaa enemmän, mutta kestää sitten monia vuosia, kunhan muistaaa tehdä tarvittavat huollot. Harrastekäytössä kerta tai kaksi vuoteen.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #4 : 04.10.2017 00:18 »
No joo, onhan toikin vaihtoehto, mutta sitten olet kyllä tasan tarkkaan ainoa radalla samanlaisella kalustolla, jolloin vauhdin ja pärjäämisen vertailu on melko mahdotonta.

Kyllä suosittelen edelleen sellaista autoa, joita on radalla liikkeellä (saman ikäisillä / painoisilla) kuskeilla. Voi vertailla kulkua, kysellä säätövinkkejä, jnejne

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #5 : 05.10.2017 08:05 »
Kiitos vastauksista. Kustannuksista jos puhutaan, niin äkkiä ajateltuna bensan ja renkaiden kulutuksella ei ole merkitystä. Ralliauton piikkipyörä jos maksaa 400 kpl, niin karting rengassarja tuntuu sen rinnalla varsin edulliselta!

Vuokra Raket ei kyllä minusta vauhdilta tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, kun painoa on yli 90kg. Tosin näissä varmasti runko on jo parhaat päivät nähnyt. En usko, että minulla silmät sekoaa päässä, vaikka kartissa olisi millainen moottori tahansa, mutta saako tuota Rotaxia vietyä miten nopeasti äärirajoilla ja siten, että tajuaa mitä auto tekee ja miten sen säädöt esim vaikuttaa.

Miten paljon tuollallaisen Raketin vauhti muuttu, kun siinä on hyvä runko?
Uuden moottorin hinnassa toki on aika paljon eroa, mutta onko käytetty ja huollettu Rotax kannattava valita, vain kannattaako ostaa aina uusi moottori, niin tietää mitä se pitää sisällään.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #6 : 05.10.2017 15:00 »
Ota Rotax Max harrastekoneeksi jo huoltovälin takia. Se on kuitenkin robusti kone, jolla voi männällä vetää hyvinkin toistakymmentä tuntia harrastekäytössä ja alakertaakaan ei tarvitse normaalisti huoltaa kuin jossain 25-30 tunnin tienoilla nykysillä Evo-ratkaisuilla.

X30 on toki hyvä vaihtoehtio sekin, mutta vaatii enemmän huoltoa ja vahtimista, harrastepelin pitää olla mahdollisimman vähätöinen.
R120 on vähän pliisu, joskin edullinen ylläpitää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #7 : 05.10.2017 17:27 »
X30 on toki hyvä vaihtoehtio sekin, mutta vaatii enemmän huoltoa ja vahtimista, harrastepelin pitää olla mahdollisimman vähätöinen.
R120 on vähän pliisu, joskin edullinen ylläpitää.

Olisin hieman erimieletä Raketin "edullisuudesta" Radnen laadun ja koneen rakenteen tuntien. Varaosia saa olla varastossa kun vehkeet hajoaa pelkästä tärinästä. Ääni Rotaxille, huolettomuudesta ja helppoudesta johtuen.


U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #8 : 05.10.2017 17:31 »
Rotax moottorista on paljon eri versioita. Mikä niistä olisi kaikkein paras jo siitäkin näkökulmasta, että radalla olisi samanlaisilla moottoreilla ajavia.

Mikä on Raketin huoltoväli, jolla laite pelaa turvallisesti.

Ilmeisesti Rotaxissa ei tarvitse säätää kaasutinta kesken ajon? Miten tarkka on kaasuttimen säädöillä eri ilmoilla vai onko perus aloittelijalle mitään merkitystä? Lähinnä sillä ajattelin, että ei aja liian laihalla seoksella moottoria pilalle.

Pata

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #9 : 06.10.2017 13:38 »
Hyvä harrastaja ei kaasarin säätäminen ajon alussa kahdella ruuvilla ole vaikeaa kun vähän perehtyy asiaan,kun vertaa luistikaasariin jossa lähes 100 eri versiota ,ei nekään vaikeita ole mutta aina joutuu purkamaan kaasaria.Rotax max ja x-30 ovat hyviä ja kestäviä koneita. X kiertää enemmän ja siinä on isompi öljy prosentti joten kestävät jokseenkin saman verran. Rotax vääntää alhaalta paremmin raven ansiosta mutta se vaatii päivittäin puhdistuksen ja tarkistaa säätö. Minun valintani on ykkönen x-30 kakkonen Rotax ja Raketin voi unohtaa. Pata.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #10 : 06.10.2017 14:56 »
kaikilla kyseessäolevilla moottoreilla ajaneena kallistun edelleen rotaxin puolelle...sen helpompaa harrastepeliä ei ole. Ei tarvi tosiaan murehtia suuttimista tai ravesta, ei muustakuin bensasta tankissa ja että akku on täynnä...
Kaasari toimii varmasti harrastajalle riittävän hyvin, vaikka suutin ei ihan kohillaan olekaan, sopivan koon saa kysymällä radalla tai täältä...vasta kun haetaan niitä viimeisiä sadasosia tai kymppiä, suutin merkkaa, ravelle riittää öljyisen rasvan putsaaminen edes kerran pari kuukaudessa, kestää viisi minuuttia putsata...vaatii hyvän öljyn bensaan...
Rotax max toimii ja kulkee ja niitä on maa pullollaan, ei ole mitään lastentauteja, kone kestää, eikä harrastajan tarvi huoltaa kesän aikana...kaikki ei huolla mitään, vain ajavat...
X 30 on saman tyylinen, mutta kiertää paljon enempi...vaatii huoltoa...ja startti on hiukan rimpula.
Raket 120 on hyvä valinta, jos on edes muutamalla kaverilla samanlainen, halpa ja kestävä, kun siitä pitää huolta...eli ruuveja ja muttereita kiristelee ja jo uutena tasapainottaa koneen...ei kulje kauhean kovaa, mutta samanlaisilla koneilla varustetuilla autoilla saa hyviä kisoja...mutta jos kaverit vetää rotaxilla, ei raket mene mihinkään, ei kuluta bensaa eikä renkaita paljon mitään...sopii pikkuradoille hyvin, pitkillä ja nopeilla radoilla tulee kyllä suru puseroon...
pari sekuntia liikaa...:D

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #11 : 06.10.2017 17:22 »
Näyttää tämän keskustelun perusteella järkevintä valita Rotax ja opetella ajamaan sillä.

Runko puuttu vielä! :)

Mitä suosittelette rungoksi. Ilmeisesti merkeillä ei niin väliä, mutta kohtuullisen uusi runko varmastikin kannattaa hommata.

Miten perussäädöt runkoon?


Pata

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Kotirata: Ruuhimäki
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #12 : 06.10.2017 19:52 »
Vielä sen verran täsmennän tuota lausuntoa kun sanoit x-30 starttia rimpulaksi se on totta mutta rotax startti on täsmälleen sama kuoressa vaan eri leima, tätä starttia käytetään monissa pienkoneissa.Olen huoltanut molempia moottoreita usean vuoden vuoden ajan  kilpailuissa ja tällä kokemuksella ehdoton valinta on X-30. Pata

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #13 : 07.10.2017 17:15 »
Toisaalta X30 moottorikaan ei välttämättä ole huono valinta, kun kuitenkin kilpailuvietti puraisee jossakin välissä, niin olisi valmis sarjakin, mihin osallistua, jos haluaa vaikka yhden kisan ensi kesänä kokeilla. Raketin taidan kyllä nyt suosiolla unohtaa!

ahlqwal

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
  • Kotirata: Helsinki
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Tonykart
Vs: Raket 120 vai Rotax
« Vastaus #14 : 09.10.2017 09:53 »
Mun mielestä Rotax on kaikista paras moottori harrastelijalle. Se kestää todella hyvin ja siinä on takuu, mikäli huollatat service centerissä tai ostat kokonaan uuden mosan.
Omaan harkkamoottoriin tehty täyshuolto toissa talvena ja mäntä vaihdettu tänä kesänä. Tunteja takana n.40 ja osat hyvässä kunnossa. Aika halvalla päässy?


 

Team Laine Verkkokauppa