Kirjoittaja Aihe: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita  (Luettu 10504 kertaa)

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Noniin, nyt olis 7-vuotiaan ulkoradan ensitestit edessä, ja oma cadet/raket60 auto tallissa.  ;D

Koko talvi on käyty halleissa ajamassa ja intoa ainakin vielä riittää. Juniori on kuitenkin hieman aranpuoleinen, ja onhan toi pienemmillä katteilla ja kaksitahtikoneella oleva hieman brutaali verrattuna noihin hallien hiljaisiin sisäautoihin, joten nähtäväksi jää mitä hommasta tulee.

Kiire radalle olisi kova, ja muutama pikkujuttu askarruttaa:

-Kaasupolkimen liikerata on tosi lyhyt. Ja lisäksi ihmetyttää, ettei liikerataa rajoita max-asennossa mikään muu kuin kaasuläpän akseli. Nyt jos jannu painaa voimalla kaasupoljinta pohjaa, niin eikö se rasita pahasti kaasuläpän akselia? Kaasupolkimen takana on paikka rajoitinruuville, kuuluisiko siinä olla ruuvi johon poljin nojaa kun läppä on täysin auki?

-Lisäksi yksi rengas vuotaa hieman. Ei varmaan estä nyt ensitestejä, mutta vesiastiassa kyllä huomaa että hieman tulee pientä kuplaa/vaahtoa renkaan välistä. Yritin painaa rengasta vanteelta käsipelillä ja parilla vinkalla jotta olis saanut hieman pyöräytettyä rengasta vanteella ja rasvaa/saippuaa reunaan. Ei taida olla mitään kikkaa millä käsin sais painettua renkaan irti? Vai voisko kokeilla pistää vaahtoa sisään?


Niin ja vielä, mites tuo Raket tehoiltaan ja kulultaan vertautuu noihin sisähallien autoihin, kuski melko kokematon joten uskaltaako päästää radalle suoraan vai pitäiskö kaasua yrittää rajoittaa jotenkin?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita
« Vastaus #1 : 05.06.2018 00:08 »
Hep,

On ihan normaalia että se R60:sen säksätys hieman pistää arastelemaan, voi olla ihan hyväkin että kuski aloittaa rauhallisesti.
Kyllä: Kaasupolkimessa tulee olla stoppiruuvi, mutterilla(-reilla) lukittuna, muuten menee läppäakseli taatusti poikki. Jos kaasupolkimen liike on lyhyt, niin katso saatko vaijerin alemmaksi kiinni polkimen varressa? (vaikka putkiklemmarilla) Ensi ajoihin rajoita ihmeessä kaasun liikettä: R60:nenkin kipittää ihan kohtuullisesti jo 1/4 kaasullakin uraa aloittelevalla. -> Aina on helpompi avata lisää kuin kerätä vermeet rengasvallista.

On aika tyypillistä että karttirenkaat vuotaa. Jos laitat vaikka 1bar painetta ja siellä on 0.9bar jäljellä tunnin päästä, niin ei kannata tehdä mitään. Ratavarikolla on yleensä porukkaa joilla on ns Rengas-painimia, jolla saat renkaan painettua alas vanteen reunalta. Älä käytä vaahtoja: Seuraavan rengaskerran kanssa yhtä helvettiä kun sitä massaa on ympäriinsä vannetta. Jos kääntäminen ja/tai pintojen putsaaminen ei auta (eli renkaassa on tiivistekauluksessa viilto tai pala pois) niin olen sipaissut ko kohtaan ohuesti Hylomaria, jonka saa nätisti tarvittaessa siivottua vanteesta pois.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita
« Vastaus #2 : 06.07.2018 15:47 »
Kiitos aiemmista vastauksista, jatketaan tarinaa jos vielä löytyisi lisää vinkkejä. :)

Viisi sessiota ollaan käyty tattarisuolla huristelemassa, ja ihan ok on homma lähtenyt. Eka käynnistys meinasi aiheuttaa vähän tykytyksiä, kun kuski ehti halleissa tottumaan käytäntöön laittaa heti kaasu  pohjaan kun laite on tulilla. Pikku juoksukilpailu auton perässä ja hetkeksi koneet seis, mutta ei sen kummempaa. Stoppari laitetttiin polkimen alle, mutta ei kuitenkaan rajoitettu kaasun aukeamista. Pari ensimmäistä kierrosta tuotti lukuisen määrän spinnauksia, mutta kyllä se tuntuma löytyi muutaman nurmikon kyntämisen jälkeen.

Käynnistys naru taitaa olla näiden akilleen kantapää, pari kertaa on irronnut mutta ystävälliset henkilöt varikolla lainasivat sopivan avaimen ja sain tovin ähräämisen jälkeen sen korjattua välttävästi. Mutta mites se narun pää kuuluisi lukittua käynnistyskiekolle? Nopealla vilkaisulla ei löytynyt mitään muuta kuin se reikä siellä pohjassa. Eli "kuuluuko" narun vaan yksinkertaisesti irrota jos vetää liian pitkälle, ja pitää vaan totutella lyhyihin vetoihin? Pitänee varmaan etsiä varalle koko sivuposki niin voi sitten vahingon käydessä nopeesti ruuvata paikoilleen.

Niin, ja sitten rungon säädöistä. Runko on CRG noin vm.2014 (Junior?) Tarkoitus ei ole alkaa etsiä varsinaisia aikaparannuksia säätämällä, koska palautteen saaminen kuskilta ei tässä vaiheessa varmaan ole järkevää/mahdollista. Oppimisen kannalta olisi kuitenkin varmaan suotavaa, että säädöt olisi edes suurinpiirtein tehdasasetuksissa ja sinneppäin. CRG:n sivuilta löysin manuaalin, jossa oli joitain perusarvoja, mutta onko jotain keinoa jolla noita säätöjä voisi mitata kotikonstein ilman suuntaus laseria?

Aurauksen tarkistukseen ajattelin tehdä säätöraudan, jolla saa mitattua puolien erot vanteen reunasta. Mutta lisäksi rungon suoruus, ristimitat, rungon etu/takapään korkeuden suhde ym. olisi kiva saada tarkastettua. Niin ja lisäksi etu ja takapään raideleveys, onko lähtöarvo se, että sama leveys edessä ja takana? ja voiko sen mitata laipoista, vai pitääkö laskea renkaiden keskipisteestä, jolloin pitää varmaankin laskea se vanteiden offsetit huomioon ottaen? Etu ja takavanteissa lienee ilmeisesti eri offset?

Juu tiedän, koko säätöprosessia on hankala lähteä tässä perusteellisesti käymään läpi, mutta linkki-vinkitkin olis kivoja  ;D

Sen verran alkanu kutkuttamaan, että pitää varmaan syksyllä katella talliin ihmeteltäväksi joku 120cc laite mihin mahtuu myös 180cm kuski.  ;D ;D Hyvin tuolla käryssä menis pari autoa päällekkäin samoilla reissuilla.


OSa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita
« Vastaus #3 : 09.07.2018 07:28 »
Vilkase alla olevan linkin takaa.
Sieltä löytyy muutama uusi linkki säätöasioihin.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,18857.msg60765.html#msg60765

Max22

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita
« Vastaus #4 : 14.07.2018 07:32 »
Kiitos aiemmista vastauksista, jatketaan tarinaa jos vielä löytyisi lisää vinkkejä. :)

Viisi sessiota ollaan käyty tattarisuolla huristelemassa, ja ihan ok on homma lähtenyt. Eka käynnistys meinasi aiheuttaa vähän tykytyksiä, kun kuski ehti halleissa tottumaan käytäntöön laittaa heti kaasu  pohjaan kun laite on tulilla. Pikku juoksukilpailu auton perässä ja hetkeksi koneet seis, mutta ei sen kummempaa. Stoppari laitetttiin polkimen alle, mutta ei kuitenkaan rajoitettu kaasun aukeamista. Pari ensimmäistä kierrosta tuotti lukuisen määrän spinnauksia, mutta kyllä se tuntuma löytyi muutaman nurmikon kyntämisen jälkeen.

Käynnistys naru taitaa olla näiden akilleen kantapää, pari kertaa on irronnut mutta ystävälliset henkilöt varikolla lainasivat sopivan avaimen ja sain tovin ähräämisen jälkeen sen korjattua välttävästi. Mutta mites se narun pää kuuluisi lukittua käynnistyskiekolle? Nopealla vilkaisulla ei löytynyt mitään muuta kuin se reikä siellä pohjassa. Eli "kuuluuko" narun vaan yksinkertaisesti irrota jos vetää liian pitkälle, ja pitää vaan totutella lyhyihin vetoihin? Pitänee varmaan etsiä varalle koko sivuposki niin voi sitten vahingon käydessä nopeesti ruuvata paikoilleen.

Niin, ja sitten rungon säädöistä. Runko on CRG noin vm.2014 (Junior?) Tarkoitus ei ole alkaa etsiä varsinaisia aikaparannuksia säätämällä, koska palautteen saaminen kuskilta ei tässä vaiheessa varmaan ole järkevää/mahdollista. Oppimisen kannalta olisi kuitenkin varmaan suotavaa, että säädöt olisi edes suurinpiirtein tehdasasetuksissa ja sinneppäin. CRG:n sivuilta löysin manuaalin, jossa oli joitain perusarvoja, mutta onko jotain keinoa jolla noita säätöjä voisi mitata kotikonstein ilman suuntaus laseria?

Aurauksen tarkistukseen ajattelin tehdä säätöraudan, jolla saa mitattua puolien erot vanteen reunasta. Mutta lisäksi rungon suoruus, ristimitat, rungon etu/takapään korkeuden suhde ym. olisi kiva saada tarkastettua. Niin ja lisäksi etu ja takapään raideleveys, onko lähtöarvo se, että sama leveys edessä ja takana? ja voiko sen mitata laipoista, vai pitääkö laskea renkaiden keskipisteestä, jolloin pitää varmaankin laskea se vanteiden offsetit huomioon ottaen? Etu ja takavanteissa lienee ilmeisesti eri offset?

Juu tiedän, koko säätöprosessia on hankala lähteä tässä perusteellisesti käymään läpi, mutta linkki-vinkitkin olis kivoja  ;D

Sen verran alkanu kutkuttamaan, että pitää varmaan syksyllä katella talliin ihmeteltäväksi joku 120cc laite mihin mahtuu myös 180cm kuski.  ;D ;D Hyvin tuolla käryssä menis pari autoa päällekkäin samoilla reissuilla.


Samat ongelmat vissiin joka aloittelijalle. Ainakin meillä. Narukäynnistykseen harjaantuu muutaman rikkoutuneen jousen jälkeen... Naru menee reiän läpi ja sinne solmu jottei huuda läpi eka vetäsyllä.
Kokeile opetella käynnistämään kartti vierestä seisten. Ei tule ylivetoa. Kaasun liika liikkeen voi myös rajoittaa stoppari vaijerilla, jos sille on kiinnitypaikka.

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Cadet/Raket60 aloittelijan ihmetyksen aiheita
« Vastaus #5 : 25.09.2018 11:02 »
Talvi tulossa ja hyvää aikaa huoltaa laitteita. Raketti vaatii vähän puuhastelua kun yrittää saada käyntiin parin viikon seisomisen jälkeen.  :)

Soveltuuko esim tämä yksi ja sama laite raketin stefojen pitävyyden tarkistukseen, kaasarin paineiden tarkistukseen sekä tarvittaessa jarrujen ilmaukseen?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/MTX-Special-Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja


 

Team Laine Verkkokauppa