Kirjoittaja Aihe: Pyörän kulmien säätö  (Luettu 8097 kertaa)

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 40
Pyörän kulmien säätö
« : 10.07.2018 21:28 »
Onko mitään toimivaa keinoa säättää/tarkastaa pyöränkulmia ilman lasereita?

Äkikseltään en löytänyt mitään ohjetta asiaan haulla.

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Pyörän kulmien säätö
« Vastaus #1 : 11.07.2018 16:29 »
Seuraan  ;D Tuolla toisessa ketjussa vähän samaa pohdiskelin.

Autokäyttöön tein joskus neliöprofiiliputkesta vähän tämän tyylisen raudan, jossa päissä kierreholkeilla M8 pultit jotka sitten kiristettiin hellästi sekä vanteiden etureunaan että takareunaan vasten, ja rakotulkilla sitten mitattiin niiden ero. Toi nyt ei tosin kerro kuin etupään kokonaisaurauksen, ja ohjauskin pitäisi saada lukittua mittausta varten jotenkin täysin keskikohtaan.

Crossimönkijään kokeiltiin tehdä joskus nelipyöräsuuntaus luotilankojen avulla jolloin sai jo vähän takapään asennostakin vihiä, mutta taitaa olla liian suurpiirteisiä näihin.

Edit: Joku muukin on noita luotilankoja näköjään kokeillut https://themustangsource.com/diy-tech-setting-toe-at-home-10027/

k23724

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Pyörän kulmien säätö
« Vastaus #2 : 11.07.2018 17:33 »
Piirrät ristin kuulakärkikynällä renkaiden kulutuspinnalle. Ratti suoraan. Käännä rengasta niin että ristit eteenpäin ja mittaa mikä on ristien välin mittä. Käännät renkaat niin että ristit taaksepäin ja mittaa. Jos takapuolen mitta on lyhyempi niin harittaa ja jos etupuolen mitta on lyhyempi niin auraa. 1-2mm haritus on yleensä toimivin kuivalla. Sateella 2mm enemmän haritusta.


 

Team Laine Verkkokauppa