Kirjoittaja Aihe: Auton pikasäätöohje  (Luettu 174030 kertaa)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Auton pikasäätöohje
« : 14.09.2007 00:08 »
Moi,

Viksummat täydentää, eipä tämä taida ketään kiinnostaa ;). Moottorin ropaaminen on hauskempaa.
Valitettavasti kun moottorista on kaikki otettu irti, niin sitten on keksittävä muuta. Rungon säädöllä saa
kellosta pois tikityksiä huomattavasti helpommin kuin moottorilla.
Apua on tullut joka suunnasta 6 vuoden aikana, osan olen mahdollisesti kirjannut väärin, tai siten että asian ymmärtää väärin. Hoonoa soumeakin on joukossa. Jos joku haluaa tämän word-dokumenttina niin laittakaa mun sähköpostiin viestiä.

Seuraa mitä auto tekee, ja pyydä kuskilta palautetta muutoksien vaikutuksesta. Kerro kuskille mitä olet tehnyt, niin hän
oppii mitkä säädöt vaikuttavat mihinkin. Jos et kuskille kerro mitä olet tehnyt, niin ei hän opi antamaan kokemuspohjaista palautetta.
Tee korkeintaan yksi-kaksi säätöä kerralla, paitsi jos on selkeästi jotain pielessä.
Ei muuta kuin radalle  autoa säätämään ja pilaamaan ajopäivä tämän ohjeen kanssa ;D


Auton säädön pikaohje (heh)

Suurin osa tästä on itse koettua ja  muilta saatuja opastuksia ja netistä kerättyä tietoa. Joidenkin huippumekaanikkojen vastaukset ovat niin värikkäitä että ne pitäisi saada videoakuvattua. Tämä ei ole mikään raamattu ja saattaapi olla mukana virheitäkin. Ihan viimeisen päälle syvällisesti en ole tätä tarkistanut, toivottavasti muut korjaa. Kirjaa en rupea tästä tekemään, ei riitä aika eikä osaaminen. En ota tästä mitään vastuita, kopioiminen ja vapaa käyttö sallittu.
Runko on huomattavasti vaikeampi elementti kuin kaksitahtimoottori.

Yliohjautuminen (kääntyy nopeasti ja takapää luistaa tai karkaa alta)

1. Kavenna etupäätä
2. Kavenna takapäätä
3. Lisää etupaineita
4. Pudota takapaineita
5. Paino taakse
6. Löysennä takapäätä, poista penkin lisätuet, poista takajäykistin
7. Jäykistä etupäätä, asenna etujäykistin.
8. Siirrä raidetangot ohjaustangon sisempiin reikiin, hidasta ohjausta
9. Aseta auraus nollaan

Aliohjautuminen ( Auto puskee, sisätakanen ei irtoa pidosta )

1. Levennä etupäätä
2. Levennä takapäätä
3. pudota etupaineita
4. Lisää takapaineita
5. Siirrä painoa eteen
6. Kiristä takapäätä, lisää penkin tukia
7. Löystä etupäätä, poista jäykistinrauta
8. Asenna takajäykistin
9. Asennä vähän haritusta.

Pito-ongelmia

1. Nosta penkkiä
2. Kavenna takapäätä
3. Levennä etupäätä
4. Poista penkin lisätuet
5. Rengaspaineet
6. Vähennä moottorista tehoja ;-).

Auto pomppii mutkissa

1. Penkkiä alemmas
2. Kavenna etupäätä, levennä takapäätä
3. Asenna penkin tuet
4. Lisää takajäykistimet
5. Nosta paineita.

Paineiden korottaminen

1. Vähentää sivupurentaa
2. Vähentää takapään pyörän nostoa (myös etusisärengas)
3. Rengas jäykistyy
4. Rengas lämpenee enemmän.

Paineiden pudottaminen

1. Lisää sivupurentaa
2. Vähentää luistoa
3. Rengas ei lämpene, jos liian alhaiset paineet

Etupään kaventaminen

1. Vähentää  etupitoa
2. Pehmentää ohjausta
3. Pienempi painonsiirto ohjauksella (puskemisen vaara)

Etupään leventäminen

1. Lisää etupitoa
2. Jäykempi ohjata (nostoa tapahtuu enempi)
3. Enemmän painonsiirtoa (nostaa enemmän sisätakarengasta)

Takapään kaventaminen

1. Lisää takapään pitoa

Takapään leventäminen

1. Vähentää takapään pitoa

Painopiste

Rungon tärkein asetus, joka on saatava kohdalleen ennen kuin muita säätöjä ruvetaan muuttamaan perussäädöistään on
painopiste. Painopiste asetetaan kohdalleen hakemalla penkin oikea sijainti. Painopisteen jakautuma kannattaa kysyä rungon
valmistajalta, mutta hyvä lähtökohta lähes kaikille rungoille on 40% eteen ja 60% taakse sekä tästä +/- 3 prosenttia suuntaan
tai toiseen.
Auton renkaiden alle asetetaan vaa’at, kahdella pärjää, mutta neljä on paras. Pyörien alle laitetaan vaa’at ja auto asetetaan
vaateriin pituus- ja sivuttaissuuntaisesti. Ennen kuin tähän hommaan ryhdytään, on rengaspaineet asetettava samaksi kaikille 
renkaille, mitataan renkaiden ympärysmitta ettei ole suuria heittoja  ja tarkistettava että runko on suora. Kun kamber, kaster ja 
auraskulma on nollissa  ja etupyörien akseleissa on sama määrä välipaloja molemmin puolin, asetetaan auto suoralle alustalle.
Takapyörien on myös oltava samalla etäisyydellä laakeripesistä molemmin puolin. Takapyörät painetaan maahan ja pyörät
käännetään ääriasentoihinsa, molemmilta puolilta mitataan kuinka paljon etupyörät nousevat. Jos eroavaisuus on selkeästi
mitattavissa (yli 0,5 cm), on runko suoristettava. Suoristaminen tehdään siten, että sen puoleisen kunigaspultin alle, joka nousi
vähemmän, asetetaan riittävän korkea tuki (noin 20 cm), lukitaan takapyörät alasentoon (eli joku menee seisomaan takapyörien
päälle) ja isomassainen henkilö (varikon pulskin) hyppii kunigaspultin päällä, ei renkaan päällä. Toimenpidettä toistetaan, kunnes
runko on riittävän suora.  Kun runko on suora, niin kuljettajalle laitetaan varusteet päälle kypärää myöden ja istutetaan kuski
autoon. Penkkiä ja painoja siirtämällä, haetaan oikea jakautuma. Vaa’at voidaan myös laittaa kuningaspulttien alle, varmista että
ne ovat saman pituiset. Takapää voidaan tukea laakeripukkien kohdalta. Tällä tavalla etupään kulmien asetuksilla ja rengaspaineilla ei ole merkitystä.

Käyttämällä kahta/neljää vaakaa voidaan sivuttaisjakautuma hakea siirtämällä painoa paikasta toiseen ja vaakoja ei tarvitse
siirtää. Muista kiinnittää painot luokituksen mukaisesti, suosittelen  kahdella M8 pultilla.

Pienelle kuljettajalle pieniessä luokissa  asetetaan painoja ylös, mikä vääntää autoa mutkissa ja auttaa  takatassun 
nousemisessa.

Isolle kuljettajalle asetetaan painot alas, ja jos kyseessä on luokka, jossa ajetaan erittäin pitävillä renkailla, niin painopiste pitää
saadaa niin alas kuin mahdollista, jotta pito ei ala rytkyttää autoa.

Puolet tarvittavasta lyijystä sijoitetaan alas ja puolet penkin yläreunaan. Ratatestien perusteella näitä siiretään sitten alaspäin
kun nähdään miten auto käyttäytyy. Jos kuljettaja on pieni ja vaadittava lyijymäärä on esim. 30 kg, niin ei voida sijoittaa 15 kg
lyijyä penkin yläreunaan, jolloin nostetaan koko penkkiä ylöspäin.
Tämä  ei ole mikään ehdoton sääntö vaan ohjeellinen neuvo. Testaamalla ja painoja siirtämällä löytyy oikea korkeustaso lyijylle.
Painopisteen korkeudella on suuri vaikutus auton käyttäytymiseen.

Kamber

Kamberilla tarkoitetaan renkaiden pystysuuntaista kulmaa silloin, kun renkaat osoittavat suoraan eteenpäin. Kamber kannattaa
aina lähtöasetuksiltaan asentaa nollaan. Kartissa "ylä- ja alatukivarsi" ovat kiinteät, eli C-muotoinen rauta jossa kunigaspultti on
kiinni.
Kunigaspultin inklinaatio (sisäänpäin oleva pystykulma) muuttaa kartin kamberia siten, että pyörät nojaavat käännettäessä
mutkan sisäpuolelle jonkin verran. Tässä tilanteessa renkaisiin kohdistuva sivuttainen voima on sen verran suuri, että renkaisiin
kohdistuva voima vääntää rengasta riittävästi siten, että renkaan koko pinta on rataa vasten. Jos tällaisessa tilanteessa
renkaissa ei ole riittävästi painetta, "murtuu" rengas alta, ja pito katoa (pitopinta ei ole enää rataa vasten).

Maksimaalinen pito saadaan silloin, kun kamberi on nollassa, koska silloin pitoa saadaan koko ajan renkaan koko leveydeltä.
Negatiivisella (ylhäältä sisäänpäin) kamberilla saadaan pitoa pois ja positiivisella pitoa lisää. Älä säädä autoa samalla tavalla kuin
jossain formulaluokassa. Niissä on jousitukset ja kallistuksenvakaimet yms. Kartingautossa kamber näyttää tosi tyhmältä ja ne
löytyvät kisassa yleensä lähtöruudukon loppupäästä.


Etupään leveys ja kasterkulma
 
Leventämällä ja kaventamalla etupäätä, muutetaan sitä määrää minkä verran eturenkaat nousevat ja laskevat käännöksissä
käytössä olevalla  kasterkulmalla. Leventämällä autoa, sisäpuoleinen rengas painuu enemmän alaspäin ja ulkopuoleinen rengas
enemmän ylöspäin. Mitä enemmän levennetään, sitä enemmän ja aikaisemmin tapahtuu painon siirto ulkokaarteen renkaalle,
jolloin pito lisääntyy. Etupään leveyden ei aina tarvitse olla symmetrinen, jos radassa on esim tiukkoja mutkia oikealle, kannattaa kokeilla laittaa vasenta puolta esim. 1cm leveämälle.

Mutkaan käännettäessä auto toimii kolmipyöräisenä. Tämä on tärkeää, koska muuten takapään  molemmissa takarenkaissa olisi
sama kuorma ja pito, jolloin auto menisi suoraan eteenpäin. Tätä kutsutaan puskemiseksi,  niin sanottua aliohjautumista. Aliohjautumista saadaan poistettua leventämällä etupäätä, lisäämällä kasterkulmaa tai leventämällä takapäätä. Kasterkulmaa ei 
kannata kasvattaa liikaa, muuten autosta tulee  raskas kääntää ja yliherkkä ohjausliikkeille. Lisäksi jos painopiste on liian alhaalla,
ei saavutetta riittävästi vääntömomenttia ulkokaartelle päin, jolloin takapyörä ei nouse ja auto puskee tämän takia. Painopiste
-ongelma pitää selvittää ensin. Lisäksi, jos kuljettaja ei tule riittävällä nopeudella mutkaan, ei myöskään tätä vääntömomenttia synny.

Sateella lisätään kasterkulmaa ja levennetään etupäätä. Kasterin lisääminen jäykistää ohjausta, kuski tavallaan nostaa autoa  rattia kääntäessä.

Leventämällä lisätään etupään pitoa. Painonsiirto ulkorenkaalle on suurempi, rungon etupää joustaaa enemmän ja pito paranee.
Sisempi takapyörän irtoaminen radasta tapahtuu pienemmällä pyörien kääntymiskulmalla, jolloin auto myös kääntyy herkemmin.

Jos auto aliohjautuu, joutuu pyöriä kääntämään liikaa, jotta auto saataisiin kääntymään mutkaan. Kun pyöriä kääntää liikaa,  kevenee takapää sisäpuolelta, puolet takapään pidosta katoaa ja takapää karkaa alta. Useasti puskemista ei huomata, vaan  valitetaan takapään pidon puuttumista. Tällaisessa tapauksessa pitää leventää takapäätä. Jos takapää luistaa jyrkissä mutkissa,  on syynä aliohjautuminen. Jos takapää sen sijaan luistaa loivissa mutkissa, on kyseessä pito-ongelma.
Puskemista voi tapahtua joko sisään käännettäessä tai mutkan keskikohdan jälkeen.
Jos auto puskee sisään käännettäessä, on etupäätä kavennettava. Jos puskemista tapahtuu mutkan keskikohdan jälkeen, on
etupäätä levennettävä.


Aurauskulma

Auraus ja haritus on kulma jolla etupyörien kulmat poikkeavat ajosuunnassa toisistaan.
Auraus = pyörät on kääntynyt sisäänpäin.
Haritus =  pyörät sojottavat ulospäin.
Jos aurauskulmat eivät ole nollassa, niin tämä tuottaa kitkaa. Koska tehoa ei ole koskaan riittävästi, tämä hidastaa vauhtia.
Auraus/harituskulma tuottaa renkaiden ylimääräistä lämpenemistä ja kulumista. Lähtökohtaisesti kannattaa auraus/harituskulma
asettaa nollaksi.
Poikkeuksena on sadekeli, jolloin harituksen voi laittaa jopa neljään asteeseen. Auto kääntyy herkemmin, pitoa ei ole paljon,
jolloin tuotettu kitka ei ole ongelma vaan etu. Näin saadaan jonkin verran eturenkaita lämpimiksi.
Kuivalla kelillä auton käyttäytimisongelmia ei kannata korjata aurauskulmalla kuin vasta viime hädässä. Aurauskulma säädetään  raidetankoja pidentämällä ja lyhentämällä.

Harituksella  auto kääntyy herkemmin sisään mutkaan. Lisäksi auton suuntavakavuus vähenee.
Haritus nostaa keulaa ylöspäin jolloin pito lisääntyy.
Lisäämällä aurausta keula myös laskee vähän, jolloin  pito vähenee. Auraus parantaa suuntavakavuutta.


Ackerman

Ackermaniksi kutsutaan etupyörien kääntymisen erotusta. Lisäämällä raidetankojen etäisyyttä ohjaustangon kiinnityksessä
kasvaa pyörien kääntymisen ero, toisin sanoen sisärengas kääntyy enemmän kuin ulkorengas, mikä vaikuttaa myös painon
siirtoon. Sisäpyörä nousee enemmän kuin ulkorengas laskee. Kääntymiskulmien erotus kasvaa kun tankojen väliä kasvattaa,
ääriasennossa ulkopyörä jopa kääntyy takaspäin, joka vaikuttaa vahvasti mutkan ulosajovaiheessa..  Jos raidetangot
kiinnitetään samalle linjalle, on ackerman  nolla ohjaustangon kohdalta. Olka-akseleiden varret ovat myös kulmassa, jolloin se
määrää minimi määrän ackermania jonka voit säätää autoon. Joissakin olka-akseleissa raidetangon kiinnitys ja kuningaspultti
ovat samassa linjassa, jolloin olka-akselista ei saada ackerman kulmaa ollenkaan. Kun Ackermankulma on nollassa, etupyörät
kääntyvät tasatahtia. Kun ackerman pidetään ”normaali”-asennossa, niin ulkopyörä suoristuu kun pyöriä käännetään
ääriasentoon. Tämä auttaa mutkan ulosajovaiheessa. Mutkaisella radalla ackerman-kulmaa pitää lisätä ja suoralla radalla
vähentää. Siirtämällä raidetankoja lähemmäs ohjausakselia ackerman lisääntyy. Esimerkiksi VM-Karting Centerin sisäradalla
kellosta saatiin pois yli 0.3 sekuntia siirtämällä raidetangot lähemmäs ohjaustankoa.

Rengaspaineet

Säädä paineet siten että ajat paranevat viiden ensimmäisen kierroksen aikana ja sitten tasaantuu, silloin paineet ovat
kohdallaan. Jos kierrosajat tasaantuvat liian aikaisin, on painetta liikaa, jolloin lopussa renkaat ovat liian kuumat, ja auto rupeaa
luistamaan tai perä pettää kokonaan alta. Jos renkaat lämpenevät liikaa ja moottorissa ei ole riittävästi tehoa, renkaat liimavat
kiinni rataan ja ajat huononevat.

Sateella laita korkeat paineet, joillakin rengastyypeillä jopa 2,0-3,5 bar. Kun on lähes kuivaa ja käytät ns. välikelin renkaita  aseta paineet vähän korkeammaksi kuin slikseissä, esim 0,8 bar.  Rengaspaineet on aina rengaskohtaisia ja luokkakohtiasia. Luokan paino vaikuttaa rengaspainesiin. Esim Minillä ajetaan eri paineilla kuin Raketissa.

Takapään leveys

Leventäminen vähentää renkaiden purentaa, takapäästä tulee löysä ja se luistaa. Painopisteen siirto työntää autoa
sivusuunnassa kun takapää on leveä.

Jos auto pompottaa, niin leventäminen auttaa. Auton pomppiminen hidastaa enemmän kuin hallittu luistaminen. On kuitenkin
parempi koittaa saada pompottaminen kuriin ajotyyliä muuttamalla tai jäykistämällä runkoa. Leventäminen lisää akselin joustoa,
joustoa voidaan lisätä myös kapeilla takanavoilla. Leventämällä ja kapeilla navoilla saavutetaan  paljasta akselia rungon ja
renkaan väliin, mikä pehmentää. Lisäksi voidaan käyttää pehmeämpää akselia.

Jos auto yliohjaa, kaventamalla  takapäätä voidaan parantaa tilannetta.
Yliohjaaminen irrottaa helposti takapään, jolloin useasti syytetään takapään pitoa.

Taka-akselin jäykkyys

Pehmeä akseli lisää auton joustoa, takarenkaat eivät “leikkaa” rataan kiinni vaan auto luistaa. Pehmeää akselia käytetään kun
pitoa on liikaa.Yhdistämällä pehmeä akseli ja kapeat takanavat saadaan auton pomppiminen poistettua. Jäykkää akselia
käytetään huonossa pidossa ja sateella. Jos käytettävä rengas on mallia ”bakelliiti”, saadaan pitoa lisää jäykällä akselilla. Jos
auton leveyttä ei voida enää sääntöjen puiitteissa leventää, siirry astetta pehmeämpään akseliin tai kapeampiin napoihin.

Takanavan leveys

Leveä takanapa jäykistää taka-akselia, joka lisää pitoa. Leveällä takanavalla saadaan pitoa aikasemmin molemmille pyörille mutkan ulosajovaiheeseen. Eli jos auto yliohjaa ulostulossa asenna leveämmät takanavat. Jos auto aliohjaa, asenna kapeammat
takanavat.

Painopiste

Kun pitoa on vähän, nostetaan painopistettä. Kun pitoa on paljon, siirretään painopistettä alaspäin. Liika pito sitoo auton rataan ja se pomppii mutkassa. Runkoa voidaan nostaa siirtämällä taka-akselia alaspäin. Etupäätä nostetaan  siirtämällä olka-akselia
alaspäin.

Yliohjautuminen

Kääntyminen tapahtuu liian nopeasti, perä pettää alta ja on tehtävä oikaiseva ohjausliike.
Jos sisäpyörä nousee liikaa, on kasteria vähennettävä. Jos kasteria taas on liian vähän, sisätakanen ei nouse riittävästi ja auto
ryhtyy puskemaan. Toinen vaihtoehto on se, että ajetaan liian kovaa sisään mutkaan ja joudutaan tekemään jyrkä ohjausliike,
jolloin sisäpyörä nousee liian nopeasti ylös, runko toimii jousen lailla painaen pyörän alas ja auto ryhtyy pomppimaan.

Yliohjaaminen saadaan pois leventämällä etupäätä tai kaventamalla takapäätä.  Takapään kaventamisella on suurempi vaikutus.
Pehmentämällä runkoa  poistamalla penkin lisätuet, löystämällä penkin kiinnikkeitä tai poistamalla takajäykistin saadaan myös
yliohjautumista vähennettyä.  Pitävillä renkailla liika löystäminen tuottaa pomppimista, joten edellämainituilla toimenpiteillä pitää
hakea runkoon tasapaino.


Rungon jäykistäminen keskikohdasta

Vähentää takasisärenkaan nostoa, irtoaa myöhemmin, laskee aikaisemmin. Tämä lisää takapään pitoa. Saattaa tuottaa
puskemista mutkan sisäänajossa ja ulostulossa. Keskirungon jäykkyyttä säädetään penkin etukiinnityksillä ja pohjalevyllä.
Joissakin rungoissa on pituussuuntainen jäykistin vasemmalla puolella.

Takajäykistin

Takajäykistimellä saadaan  takapäähän lisää pitoa  ja yliohjautumista poistettua. Asentamalla jäykistin sisätakanen nousee
myöhemmin ja laskee aikaisemmin, tuottaen mahdollista puskemista mutkan alku ja loppupäähän. Ilman takajäykistintä,
sisätakanen pysyy kauemmin ylhäällä koko mutkan ajan, haittana että et voi kiihdyttää yhtä lujaa mutkan läpi ajettaesssa.
Pienissä luokissa takarauta saattaa  vaikuttaa samalla tavalla kuin takajäykistin.

Etujäykistin

Jäykistämällä tasataan etupään pitoa molemmille renkaille. Tämä vähentää aliohjautumista.
Etujäykistimen asentaminen lisää etupurentaa, joka hidastaa mutkissa.
Pidon lisääntyminen liikaa etupäässä hidastaa. Etupyörät ovat molemmat pidossa, kääntyvät eri kulmiin ja ovat ackerman kulman
takia  haritusasennossa koko mutkan ajan. Sisäpuoleinen pyörä kääntyy enemmän, ja tämän pitäisi vastata pienempää ympyrän
halkaisijaa ihanteellisessa tilanteessa. Kartingissa ihanteellinen tilanne osuu vain yhdelle kuljettajalle/kisa.  Etujäykistin
rauhoittaa rungon käyttäytymistä mutkissa.

Etujäykistintä pitäisi käyttä vain jos auton aliohjautumista ei saada muulloin kuriin.  Etujäykistimen vaikutus on vähäinen jos
runko on löysä.  Etuponttoonin kireys vaikuttaa myös etupäähän jäykistimen tavoin. Etujäykistin sitoo etupään rataan, ja rauhoitaa auton ohjausta.

Pitkittäinen keskijäykistin

Joissakin rungoissa on pitkittäinen keskijäykistin. Lisäämällä auton kokonaisjäykyyttä sivutttaisluisto vähenee, Auton kokonaispito
paranee ja painopisteen vaikutus sekä etu että takarenkaisiin lisääntyy.  Jos autossa ei ole pitkittäistä keskijäykistintä, voit
jäykistää/löystää runkoa penkin alakiinnityksillä ja pohjalevyllä. Myös sivuponttoonit vaikuttavat runkoon jäykistävästi.

Penkin lisäjäykistimet

Useimmiten käytetään vähintään yhtä tai kahta lisäjäykistintä/puoli. Jäykistimet siirtävät painopisteen vaikutuksen pidoksi
ulkorenkaalle. Takapään pito kasvaa takajäykistimillä, auto mahdollisesti ryhtyy pomppimaan, mutta samalla runko jäykistyy,
jolloin mahdollinen lisääntyynyt pito saadaan käyttöön vaikka auto pomppi vähän.

Auton kokonais-ajettavuus vähentää sekuntteja kellossa enemmän kuin mikään muu.

Sekuntti rungosta ei maksa mitään, Yampussa useita satasia ja Raketissa tonneja.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2007 08:35 kirjoittanut Admin@ »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #1 : 14.09.2007 00:29 »
Heti eka virhe löytyi
Etupään leveys ja kasterkulman kohdassa lukee
"Aliohjautumista saadaan poistettua kaventamalla etupäätä", pitää olla tietysti leventämällä. Muualla tää on oikein.
Jussi voi varmaan korjata tän  suoraan tekstiin.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

MLo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #2 : 14.09.2007 08:42 »
Kiitoksia Kimi!

Tälläisia asioita pitäisi käydä läpi kerhojen "Säätöilloissa". Kun noviisi huoltaja aloittaa karting harrastuksen ja alkaa opetella perusasioita, pitäisi näiden olla selkärängassa heti. Näitä vinkkejä, tietty saa muru kerrallaan vuosien saatossa, mutta kun niitä "suodattaa (testaa, vertaa autokohtaisesti, sekä kuskin koon mukaan)", menee todella pitkään ennen, kuin pääsee edes lähellekkään totuutta. Eli kilpailuja seuratessa näkee, kuinka jonku auto pelaa, kuin unelma, niin päätät kysyä miten saa auton pelaamaan noin -> Vastauksena saat jotain -> vähän sinne suuntaan, koska muutenhan kysyjän poika voisi ajaa lujempaa. Eli kateus tässäkin lajissa on todella suuri.

jft

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #3 : 14.09.2007 09:14 »
Mun mielestä tuossa alussa kohdissa Aliohjautuminen ja Yliohjautuminen kohdat 6 ja 7 kuuluis vaihtaa
ristiin, muuten tulee ristiriita muualla tekstissä..

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #4 : 14.09.2007 21:32 »
Kohdassa "Yliohjautuminen" on mielestäni virhe seuraavassa:

Yliohjaaminen saadaan pois leventämällä etupäätä tai kaventamalla takapäätä.  Takapään kaventamisella on suurempi vaikutus.


Eiköhän tuossa pidä etupäätä kaventaa eikä leventää, vai kuinka?

Tero
eksyvä ei tietä kysy

tj

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #5 : 14.09.2007 21:47 »
KIITOS PALJON !  kun jaksoit kirjoittaa tuollaiset ohjeet.

Moni harrastaja (itse mukaanlukien) on varmasti erittäin kiitollinen näistä ohjeista!


Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #6 : 15.09.2007 15:11 »
Älkää nyt hyvät ihmiset alkako pomppia runkojanne "suoraks" ton ohjeen mukaan. >:(

Runko vääntyy yleensä tankin kohdalta tai edempää, pomppimalla se taipuu taas ihan eri kohdasta takasinpäin.
Ehkä tässä on se syy minkä takia Kimillä menee 2 runkoo vuodessa Yamaha-luokkaan..  ;D

Runko suoristetaan irrottamalla siitä kaikki palaset ja mittaamalla/taivuttelemalla sitä tasasella alustalla esim rautaisella työpöydällä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #7 : 15.09.2007 21:00 »
Pöydän on syytä olla tukeva ja luonnollisesti tasainen.

Hyviä apuvälineitä suoraksi taivuttamiseen on jokunen vinka jolla rungon saa kiinni pöytään,  pieni hallitunkki ja muutamia metallisia korokepaloja jotta tunkki mahtuu alle.
Mieti kuitenkin aina toisenkin kerran onko suunta oikea ennenkuin aloitat ja aina on parempi vähemmän kuin liikaa.

Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #8 : 15.09.2007 21:58 »
Moi Letho, ei ole tarvinnut suoristaa kun ajellaan laaturungolla ;).  Kyllä se runko väsyy noilla renkailla.
Jos kisassa  huomataan että runko on vino, niin kyllä se vaan pompitaan suoraksi kuvatulla tavalla.
Tosiasia on että se on hätäratkaisu, ja harvemmin rungosta tulee enää hyvä. Harvemmin se taipuu takaisin
samasta kohtaa, eikä kukaan edes oleta että siitä saadaan enään uudenveroista.
Paniikkiratkaisulla kisa loppuun ja uuden putken hankintaan.

Nythä ne voi tuoda  sulle suoristettavaksi, jos sulla on tuollainen rautapöytä.
Kuljetteletko sitä kisoissa mukana;D ;D ;D ?

Kuten tuossa alussa mainitsen, niin muut korjailee ja vikoja siinä on.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

akirask

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 106
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #9 : 16.09.2007 21:33 »
Kimi pitäis saada pois serverikaapista ja töihin vaikka liiton valmennukseen jakamaan tuollaista tietoa. Tuon paremmin en ole nähnyt asiaa sanottavan. Onhan tuo perustekstiä ja jokaisella voi olla leventämisestä ja kaventamisesta oma mielipiteensä, mutta yhtä kaikki, asiat pitävät paikkansa ja väittäisin, että aika moni kovempikin ukko tuntee piston rinnassaan tuon luettuaan... "ai et noinko se menee?"  :D

Jammu ukoille... ei sen rungon pitäisi väsyä ajamalla noilla tehoilla ja näillä pidoilla. Olen ajanut KF1 ja KZ1 vaikka kuinka tuhansia kierroksia samalla hetekalla eikä ne miksikään mene. Ne hajoaa kylvötöissä, joita moni harrastaa vuodenajasta riippumatta  ;D
« Viimeksi muokattu: 16.09.2007 22:09 kirjoittanut akirask »

coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #10 : 22.09.2008 17:50 »
Kohdassa "Yliohjautuminen" on mielestäni virhe seuraavassa:

Yliohjaaminen saadaan pois leventämällä etupäätä tai kaventamalla takapäätä.  Takapään kaventamisella on suurempi vaikutus.


Eiköhän tuossa pidä etupäätä kaventaa eikä leventää, vai kuinka?

Tero

Niin, kummin päin tää nyt menee? Autoni yliohjaa ja ja perä juurikin karkaa alta, varsinkin kurvin loppuvaiheessa. Levensin etupäätä noin sentin molemmin puolin, ehkä oli helpompi hallita luistoa, mut perä silti karkailee alta.


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #11 : 22.09.2008 21:09 »
Levennä etupäätä, jollei perä edelleenkään pidä, kavenna takapäätä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #12 : 22.09.2008 21:46 »

Moro,

Jos perä karkaa kurvin loppupäässä, niin kavenna takapäätä.
Etupään levennys saattaa auttaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen vaikutus on päinvastainen.
-> Tapahtu mulle uuden rungon kanssa...   ::)

(Nojaathan ulkokaarteen suuntaan etkä sisäkaarteeseen?)

Homman Pitää Olla Hauskaa

coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #13 : 23.09.2008 00:45 »

Moro,

Jos perä karkaa kurvin loppupäässä, niin kavenna takapäätä.
Etupään levennys saattaa auttaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen vaikutus on päinvastainen.
-> Tapahtu mulle uuden rungon kanssa...   ::)

(Nojaathan ulkokaarteen suuntaan etkä sisäkaarteeseen?)



Onko ihan milleistä kiinni, vai senteistä leveyden säätämiset?

Ja kyllä yritin nojata ulkokaarteen puolelle, jopa niin et nyt ei pääse ajaan ku kylki kipee. Niin ja toista kertaa ajoin ulkokarting autolla. Kaverin autolla ekaa kertaa ku ajoin, oli tosi tasapainoinen läpi mutkan ja pitoa ihan erilailla.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #14 : 23.09.2008 08:33 »
Onhan rungon painopiste valmistajan ohjearvossa?
Kuten Kimin ohjeessa sanotaan, niin painopiste on se tärkein juttu.
Jos painopiste on pielessä, niin muut säädöt ei toimi. Ota tuo asia selville valmistajan ohjeesta, Kimin mainitsema 40/60 on ohjeellinen. Esimerkiksi CRG ilmoittaa ison rungon painopisteeksi 43,3% / 56,7%.
Jos autossasi on lyijyä, on painopisteen laittaminen kohdalleen helpompaa. Ilman lyijyä joudut tekemään koko homman penkin/polkimien paikkaa muuttamalla, joka on aikaavievää.
Muista, että kuskilla on kaikki ajovarusteet päällä painopisteen etsimisen aikana.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #15 : 24.09.2008 00:20 »
Lainaus
Onko ihan milleistä kiinni, vai senteistä leveyden säätämiset?

Ja kyllä yritin nojata ulkokaarteen puolelle, jopa niin et nyt ei pääse ajaan ku kylki kipee. Niin ja toista kertaa ajoin ulkokarting autolla. Kaverin autolla ekaa kertaa ku ajoin, oli tosi tasapainoinen läpi mutkan ja pitoa ihan erilailla.

Leveyttä takaa säädetään yleensä 5mm pykälillä per puoli.

Aijai. Tuo kylkikipu on Karting kuskin ammattitauti jota sattuu silloin tällöin. Hommaa heti kunnon kylkiliivit, mutta ennen kyljen parantumista ei ole hyvä takas radalle singahtaa. (voi viedä kuusikin viikkoa...  :'( )
Teppo on oikeassa, sillä jos painopiste tai muut perusasiat ovat rungossa ketuillaan, ei säätämisestä ole mitään apua.

Rungon tehtaan perusasetuksilla pitäisi lähteä liikkeelle (ne yleensä toimivat heti alkuun) ja vedettävä reeniä niin paljon että pystyt tahkoamaan radalla noin 0.1-0.2sek sisään mahtuvia tasaisia kierroksia. Vasta tällöin alkaa säätämisellä löytämään aikaan vaikuttavia juttuja.

Varikolta löytyy varmasti kokeneempia kuskeja joilta löytyy käytännön ohjeita ja vermeitä rungon kuosiin saattamiseksi.

Homman Pitää Olla Hauskaa

coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #16 : 24.09.2008 00:43 »
Nyt penkki maahantuojan suosituspaikassa. Oli sentin liian ylhäällä ja joku 2cm selkänoja liian edessä. Sitten kavensin takapäätä 5mm. Ja odottelen et pääsis testaan uudellee, kunhan ammattitauti helpottaa. Ja liivit hommaan ensi tilassa, ennen en aja.

Lisää tuun kysyyn, koska näköjää mukavasti vastaillaa :) Haluun auton ajettavaksi. Kai Swiss Hutlesin saa ajettavaksi....? Ku kuulee monenlaista.




coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #17 : 30.09.2008 18:15 »
Mitäs vaikuttaa ajoon taka-akselin se kolmas laakeripukin käyttöönotto? Tai miksi ei ole käytössä ostamassani autossa ollut ja pitäiskö ottaa käyttöö?

Takapää on säädetty kapeimmillee ja perä luistaa edellee. Nyt kun kavensin takapäätä, ja etupäätä levennetty, varsinki loivissa kovempi vauhtisissa mutkissa menee kylki edellä mieluusti.

Säätyykö Camper ja Caster samasta säädöstä yhtäöaikaa, eli siitä olka-akselin kuningaspultin pitämää holkkia pyörittelemällä? Näyttää silmiin että renkaissa pystykallistumaa olis, edestäpäin ku katsoo..

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #18 : 30.09.2008 18:38 »
Kokeile levittää takapäätä!
Onko kyseessä iso vai pieni runko?
Lisälaakeri pukkia ei ole pakko käyttää, pystyy ajamaan hyvin ilmankin!
Jos kyseessä on iso runko, onko siinä se iso musta takapuskuri??
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #19 : 30.09.2008 23:50 »
On iso runko, Swiss Hutless Toledo. Ei ole puskuria, kun harrastekäytössä.

Ei kai auta ku leventää sitte. Näköjää kaikkia pitää kokeilla. Ei ihan päde yleiset neuvot.

Mihis se vaikuttais se keskilaakeri taka-akselissa, jos sen ottais käyttöö?


Mites renkaat, huomasin senki, et edessä olisko ollu Bidgestone YJB ja takana YHB...jos oikeen muistan noi.

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #20 : 01.10.2008 16:02 »
Renkaista, että YJB on ainakin 2007 Jammu kauden liimarenkaita, mieletön pito oikeilla säädöillä! Takana saattaa ollakkin sitten jotkut liukkaammat renkaat!
Meillä oli kanssa perän kanssa alkukaudesta sama ongelma kun laitoimme takapuskurin. Kun takapuskuri oli kiinni jouduimme levittämään perää molemmilta puolilta yli 3 senttiä ja näin perän pito parani selvästi!
Ja etupäätä voi kokeilla levittää vielä lisää mikäli vielä mahdollista!
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

coscap

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #21 : 01.10.2008 17:52 »
No nyt alkaa selviin. Soitin maahantuojallekki, ja sanoi et perä niin leveeksi kuin mahdollista. Pitäs alkaa asettuu. Ja vaihdan taakse samanlaiset renkaat ku edessä. Eiköhä tää hieman hahmotu tai sithä näkee ku koeajaa :)

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #22 : 14.10.2008 18:40 »
"Etupään leventäminen

1. Lisää etupitoa
Takapään kaventaminen

1. Lisää takapään pitoa"


Minkä takia etupään pito paranee leventämällä etupäätä, mutta takapään pito paranee kaventamalla takapäätä?
 
« Viimeksi muokattu: 14.10.2008 18:41 kirjoittanut jansson »

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #23 : 15.10.2008 03:36 »
Ei se välttämättä ihan noin mene :o mutta periaatteessa voisi ajatella että raideleveyden kasvattaminen lisää etupyörien korkeuseroa käännettäessä eli tapahtuu samoin kuin jos lisätään casteria. Toisekseen rattia keskittävät voimat lisääntyy. Mutta toiselta kannalta, myöskin etuakselin jousto lisääntyy jolloin taas pito yleensä huonontuu?

Takapään kaventaminen helpottaa etupään geometriaa vipuamaan autoa kolmelle pyörälle ja lisäksi, ellei napoja lyhennetä, myös taka-akselin jousto pienenee.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja välttämättä jäykkä ei aina ole se pitävin ja pehmeä luistavin tai toisinpäin  ???, sillä puhutaan eri asioista mitä säädetään jos halutaan autoa paremmaksi mutkaan mentäessä, keskivaiheella tai kurvista poistuttaessa.. ELI tärkeintä alotteluvaiheessa on pistää auto tehtaan perus-setuppiin ja hakea ensin painopisteellä auto hyväksi. Tämä tapahtuu yleensä penkin sijaintia ja asentoa muuttamalla. Vasta sitten kannattaa alkaa ruuvaamaan muuta.

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #24 : 28.10.2008 17:39 »
Mitä sanotte, onko pitkillä takanavoilla verrattuna lyhyisiin positiivinen vaikutus? Vai onko kaikki niin että tyhjentävää vastausta ei ole vaan yrityksen ja erehdyksen kautta on kokeiltava?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #25 : 28.10.2008 22:19 »
Kaikilla säädöillä on "maksiminsa". Eli jos vie ajatusta todellisuutta pidemmälle ei taka-akselin raideleveyden kaventaminen yksipyöräiseksi takaa sitä maksimaalista pitoa.  ;D

Tärkeintä on löytää balanssi jossa kuski tuntee vievänsä autoa helposti rataa ympäri renkaiden ja moottorin antaman maksimaalisen suorituskyvyn puitteissa. Jos joudut mutkissa taistelemaan auton kanssa on jotain pielessä. Vika ei ole välttämättä autossa vaan voi olla myös ratin ja penkin selkänojan puolivälin tienoilla...   :o

Perussuositus on aloittaa ns 0-säädöistä, eli tehtaan perussäädöillä. Kysy rungon maahantuojalta kertoen samalla millä renkailla ajelet. Penkin sijainti pituussuunnassa on myös erittäin tärkeä asia, koska sillä säädetään koko kartin painonjakaumaa kuskin massalla. Penkki paikka 2cm väärässä kohdassa, eikä mikään säätö auta korjaamaan vikaa.

Kun auto on perussäädöissä pitäisi jo homman alkaa toimimaan. Tämän jälkeen säädä yhtä asiaa kerrallaan ja lähde radalle tunnustelemaan miten säätö vaikutti ajoon.
Hyvät pykälät säätötestailuun:
Taka-akselin leveys: 1cm / puoli
Etu-leveys: 1 isompi levityspala / puoli
Etupään kulmat: (haritus, jne) 2mm / säätö

 :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

hänskä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #26 : 28.10.2008 22:23 »
en tiiä mihin ois pitäny kirjottaa mut kun oollaan värkkäämässä oma valmisteista autoa koneena  honda nsr niin onko takanavat yleensä muulla kiinni kun sillä että se on halkaistu puoliks ja se pultti vinosti läpi ja sitten kiila ura ettei irtoo ajossa ?? siis oikeissa autoissa?

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #27 : 28.10.2008 23:24 »
Just noin ne on kiinni "oikeissakin" karteissa.  Se napa on sen verran napakka siinä akselin ympärillä, että se pultti kiristää sen siihen tiukalle ja kiila varmistaa, ettei napa pyörähdä vaikka voimia tulis enemmänkin siihen suuntaan.

eltojo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #28 : 10.05.2009 00:06 »
Kiitos paljon loistavasta postista, Kimi!

(Tuon päinvastaisuuden voisit ehkä korjata kohdassa Yliohjautuminen, kuten Tero (TA) ylempänä mainitsi.)

Pieni kysymys: Kohdassa "Etupään leveys ja kasterkulma" sanotaan näin:  "Etupään leveyden ei aina tarvitse olla symmetrinen, jos radassa on esim tiukkoja mutkia oikealle, kannattaa kokeilla laittaa vasenta puolta esim. 1cm leveämälle"

Nyt ajan radalla, jossa kaikki tärkeät mutkat ovat oikealle. Perä luistaa varsinkin nopeassa oikeassa, etenkin keskivaiheella.

-Päteekö sama periaate jos asentaa vasenta TAKArengasta leveämmälle?
-Ajaakohan edes kukaan tällaisella epäkeskitetyllä säädöllä?
-Tällä hetkellä kummatkin eturenkaat ovat niin leveällä kuin mahdollista, ajaako oikean puolen kaventaminen saman asian kuin vasemman puolen leventäminen?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #29 : 10.05.2009 12:20 »
Moi ja Hyvää Äitienpäivää kaikille!

Radan tärkeimmät mutkat ovat ne, joiden toisessa päässä siintää ohitushaave,  sekä radan hitaimmat mutkat, jossa nämä
huimat vääntöominaisuudet omaavat karttingmoottorit ovat vahvimmillaan ;D .

Hyvä esimerkki parin vuoden takaa, jossa vihdissä sanoin yhdelle raket-kuskille että levitä vasenta etupäätä cm enempi.
Aika parani noin 3 kymppää, Vihdissä on kaksi pahaa, alamäen jälkeinen  oikea mutka, sekä pääsuoran alkupään mutka. Lisäksi voi hevosenkengän ajaa lujempaa.

Etupäässä renkaiden korkeus-ero  ja etupään painopisteen korkeus muuttuu kun käännät rattia. Eli mekaanisesti siirrät painoa sisärenkaalle, mutta keskeisvoima siirtää kaiken tämän  painon ulkorenkaalle.
Jos muutat vain leveyttä, niin painopiste nousee  enempi ja  siirtyy aikaisemmassa vaiheessa ulkorenkaalle. Tämän takia säädöt vaikuttaa mutkien eri  kohtiin eri tavalla. Samalla kun levität, niin myös jousto kasvaa.  Jos joustoa on liikaa, niin kavenna, tai  kasvata kasteria, tai asenna leveämmät navat jos haluat vähentää joustoa.
Jos pyörien kulmat on väärät, niin jousto lisää pitoa, akseli joustaa ja rengas asettuu koko leveydeltään rataan. jos ne taas on oikeat, niin sillä ei periaatteesa ole merkitystä pidon kannalta, vaan auton käyttäytymisen kannalta (pomppiminen).

Pitoa tulee siitä kun paino siirtyy ulkorenkaalle. Kun levität toista puolta enempi, niin painosiirtymä tapahtuu aikaisemmin, joka on hitaissa eduksi. Kun levität liikaa, eli menet Tommin mainitseman pisteen ylitse, rupee tapahtumaan samaa kuin mitä selitän laudanpätkällä tuossa seuraavassa, lana rupee luistamaan.

Periaatteessa vasen etupää pitää säätää oikeille mutkille, ja oikea etupää vasemmille mutkille, mutta kaikki tekee tämän symmetrisesti.


Takapäässä painopiste siirtyy keskeisvoiman takia, painopisteen korkeus pysyy samana. Yksinkertaisesti tässä idea on sama kuin lanatessa. Ota laudanpätkä ja työnnä sitä asfalttia pitkin, ja pikkuhiljaa rupeat nostamaan sitä pystyyni, jolloin huomaat että vastus kasvaa= verrattavissa pidon kasvuun. (pystysuuntainen vektori kasvaa ja vaakasuuntainen pienenee). Kun nostat vielä lisää, niin se ei liu, vaan rupee hyppimään.

Leventämällä takapäätä epäsymmetrisesti, muutat takapään painojakautumaa, Jos moottori painaa 8kg ja on 15 cm renkaasta, pitää 80 kg painoista kuljettajaa siirtää keskipisteestä 1.5cm enempi vasemmalle. Toi laite ei ole radalla paikallaan missään muallla kuin rengaskasassa, joten tuolla ei ole mitään suurempaa merkitystä, takapään symmetria hoidetaan siirtämällä kuskia vasemmalle. Suurempi vaikutus on korkeudella, joka on sama kuin taka-akselin vertikaali vipuvarsi.
Tässä voit taas miettiä sorkkarautaa, mitä pidempi varsi (painopiste ylös), tai mitä lähemmäs tukipistettä (kavennat) sitä suurempi voima kohdistuu naulaan (ulkorengas).

Kun levität takapäätä, niin pito vähenee AINA. Pomppiminen vähenee, ja autosta tulee ajettavampi ja kierroajat paranee. Jos saat tuon
pomppimisen pois, pitoa vähentämättä, niin ajat paranee vielä lisää.



Tää on alusta loppuun FYSIIKKAA, ja jos joku luulee, että kartingissa voidaan kumota fysiikan lait, niin siinä on meillä uusi Einstein.
Helpoin tapa ymmärtää nämä asiat on testaamalla radalla.

Tässä nyt oli sellanen 30 min aikaa, mutta kuten huomaat, niin muuttujia on paljon, ja aurinkoista ajopäivää ei kannata teoriaan hukata.

Kaikki Radalle ja heti!






Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa