Kirjoittaja Aihe: Auton pikasäätöohje  (Luettu 104956 kertaa)

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #60 : 10.06.2012 22:52 »
Noo täytyy kattoo mitä sitä tuohon keksii vai pitääkö opetella ajamaan.  :D

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #61 : 22.08.2012 10:38 »
Mitä haittaa on liiallisesta ackermanista? Eilen kilpailujen yhteydessä "vakoilin" niin suurimmalla osalla junnuja on minimissä ackermani. Olka-akseleissa oli järjestäin ulommissa ja rattiakselissa oli keskellä. Itellä on uloimpana rattiakselissa ja sisemmässä olka-akseleissa. Pitänee kokeilla olisiko tuolla kurvi käytöksessä vaikutusta. Mukava herätä tässä vaiheessa kautta  ;D ;D
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #62 : 22.08.2012 14:12 »
Mitä haittaa on liiallisesta ackermanista?
Tuossa kolmannella kotimaisella melkoisen ymmärrettävästi mitä ongelmia liika tuo tullessaan
http://www.longacreracing.com/articles/art.asp?ARTID=11

Lyhykäisesti vaikuttaa suoralle lähtövauhtiin kurvit hidastaa liikaa(rengasta pitää pakottaa enemmän läpi kurvin) ja toisaalta renkaat voi kulua&kuummua pian pinnaltaan väärin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012 15:33 kirjoittanut vtuonone »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #63 : 22.08.2012 18:20 »
Moi,

Radassa paljon loivia mutkia vähän ackermania, jyrkkiä mutkia niin enempi.
Ackermanin vaikutuksen huomaa muutamalla kierroksella, vaikutus on kuulemma huima.
Itse olen kädetön, joten joudun tukeutumaan muiden sanaan tässä.

Junnareilla vaikuttaa enempi  että eivät jaksa kääntää rattia, jos laittaa rattiputken uloimpiin kiinnikkeisiin, tämä on kokeiltu useammalla pikkupojalla. Eli tämä on enempi välityskysymys kuin Ackerman. Miehellä kädet kun riisipuikot, ja vasta nyt huomaa tämän ;D
Tarvitaan enempi voimaa, mutta pienempi rattiliike kun laitat uloimpiin.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #64 : 23.08.2012 08:43 »
Kompataan edellistä. Tuon rattiputken välityssäädöllä (ylempi hidas, alempi nopea) on korjattu levotonta autoa. Jos auto tuntuu tekevän ylimääräistä liikettä mutkassa tai sen jälkeen, on ohjausta hidastettu nostamalla  raidetangot lähemmäs rattiputkea. Ratin liike kasvaa mutta samalla kuski jaksaa kääntää koko mutkan samalla säteellä.
Ackermanin kasvatus myös keventää ohjausta, kun sisempi rengas tehostaa käännökseen lähtemistä. Nämä toimii juuri riisipuikkokäsillä mutta on saatu korjattua myös isojen poikien pompottavaa ajotyyliä.
-petri-

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #65 : 23.08.2012 10:26 »
Mitä tuossa käytännössä tarkoittaa tuo "Ylempi hidas, alempi nopea".

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 807
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #66 : 23.08.2012 10:39 »
Mitä tuossa käytännössä tarkoittaa tuo "Ylempi hidas, alempi nopea".
paikkoja, joihin kiinnitetään raidetangot rattiputkessa. merkistä riippuen 2-3 vaihtoehtoa valittavana.
mitä lähenpänä rattiputkea raidetangot on itä "hitaanpi " ohjaus on
.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #67 : 23.08.2012 11:17 »
Mitä tuossa käytännössä tarkoittaa tuo "Ylempi hidas, alempi nopea".
Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa.
Katso sivu 14 http://www.kartingsa.com.au/kart%20manuals/ArrowManual.pdf

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #68 : 24.08.2012 22:16 »
Sitten tuli tälläinen mieleen, että mitä autolle/kuskille tarttis tehdä kun auton ETUrengas nousee? Hevosenkengän ulos tulossa poika yhtäkkiä nosti kaasun ni takarengas pamahti maahan ja etunen nousi. Mistä moinen ilmiö johtuu?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #69 : 10.06.2013 22:27 »
Jos Lontoo taittuu niin kannattaa muuten vilkaista näitä videoita...
http://kracer.com.au/steering.html
« Viimeksi muokattu: 10.06.2013 22:34 kirjoittanut vtuonone »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #70 : 28.08.2013 21:07 »
Tuli tällainen liitteenä oleva säätötaulu vastaan.
Tuon voi, vaikka tulostaa radalle matkaan.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2013 21:20 kirjoittanut vtuonone »

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 296
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #71 : 29.08.2013 08:34 »
Rämis..  Äkillinen kaasun nosto mutkassa irroitti perän ja kuski joutui tekemään vastaohjauksen..  Ehkä..   8)

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #72 : 28.08.2018 12:20 »
Mites jos varikolla kokeilee vaihtaa raidetankojen paikkoja rattiakselissa tai kääntövarsissa, niin siinä samallahan muuttuu auraus. Eli samalla pitäisi säätää kenttäolosuhteissa myös aurauskulmat, laserilla vai mittanauhalla? ;D Tai sama casterin säädössä.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #73 : 29.08.2018 20:52 »
Mites jos varikolla kokeilee vaihtaa raidetankojen paikkoja rattiakselissa tai kääntövarsissa, niin siinä samallahan muuttuu auraus. Eli samalla pitäisi säätää kenttäolosuhteissa myös aurauskulmat, laserilla vai mittanauhalla? ;D Tai sama casterin säädössä.

Kenttäolosuhteissa? Jos sitä sellaseksi kutsuu, niin kaikki kilpakuskit sitä sit tekee. Toiset kutsuu sitä normaaliksi tilanteeksi jos haluaa muutoksia kokeilla. Ps. Laseria melko moni tuntuu käyttävän kun sellaset on keksitty.

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #74 : 30.08.2018 17:33 »
No kaikki täällä ei ole kilpakuskeja. :)

Lueskelin vaan tuossa diy mittauskikkoja suoralla lattialla tai auto huoltokärryllä suoraan passattuna, koska en oo nyt satsaamassa lasereihin ja erikoistyökaluihin. Tästä ainakin piti tulla perheen yhteinen vapaa-ajanviettotapa ja hauska harrastus. Parantelu ja säätäminen olisi sinällään ihan kehittävää, mutta ehkä vaan ajelen ja unohdan muut viritykset ja kotkotukset. ::)

Forsto

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
  • Kotirata: Kouvola
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #75 : 10.05.2019 17:10 »
Otetaas käsittelyyn minipainoisen kuskin / auton sijaan vähän pullea harrastaja. Esim vaikka +15kg yli määräistä. Miten penkin paikka? Tehtaan ohjeen mukaan vai vaakalla (60/40 tjsp) ? Entä taka-akseli? Tehoa 50 ja painoa 190kg, niin haetaan akseli jäykemmästä päästä? Aika hyvin löytyy ohjetta kun pyöritään minimipainossa mutta ylipainoa ei ole luonnollisesti käsitelty auton säädössä elleskään...

-tom-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1638
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #76 : 10.05.2019 19:59 »
Oman kokemuksen myötä painopisteen paikka on ajettavuuden kannalta tärkein, oli paino mika tahansa. Eli n. 40/60 jakaumalla. Taka-akselin jäykkyys ei määräydy juurikaan kokonaispainon mukaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Auton pikasäätöohje
« Vastaus #77 : 16.05.2019 18:24 »
Moi,

Pakko vastatat tänne.

Kalle Jokinen antoi virikeen tämän kirjoittamiseen. Värikäs selittäjä oli nimen omaan Kalle.

R.I.P.

/kimi
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"