Kirjoittaja Aihe: Raket renkaat  (Luettu 5758 kertaa)

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Raket renkaat
« : 02.11.2018 12:08 »
Onneksi näinä epävarmoina aikoina on vielä jotain mihin voi luottaa:

Kartingin renkaat 2017-2019 (päivitetty 13.1.2017)

2.11.2016


Kartingin rengastoimittaja kilpailutettiin avoimella haulla kausille 2017-2019

Kartingin lajiryhmä on tehnyt päätöksensä ja se on seuraavanlainen:

SM-luokat: OKJ, OK ja KZ2

rengastoimittaja MPT-Racing, kaikkien renkaiden osalta.

Slicks: BS YNB OK, OKj ja KZ2 (muokattu kaikkiin luokkiin YNB medium 13.1.2017)

Sade: BS YLP/YNP kaikkiin yllä mainittuihin.

 

YAMAHA: Slicks: Vega XH (Racing Service Jaatinen) Sade: Mojo W2 (MPT)

 

Pikkuluokat: Cadet, Micro60/95, Raket ja Mini60 (KF6)

rengastoimittaja Racing Service Jaatinen, kaikkien renkaiden osalta.

Slicks: Vega Cadetti, kaikkiin yllä mainittuihin.

Sade: Vega WE, kaikkiin yllä mainittuihin.

 

AKK-Motorsport ry

Kartingin lajiryhmä



Eiku...


KARTINGIN LAJIRYHMÄ 4/2018

Aika:              23.10.2018, klo 14.00

Paikka:          AKK:n toimisto

Paikalla:        Mikko Marjosalmi, Markku Ryynänen, Aaro Vainio, Pekka Säynevirta (lajipäälllikkö)

Etäyhteydessä: Mikko Laine, Jaakko Markula


Mini60- ja Raket95 -luokkien rengas vaihtuu. Tästä tiedotetaan erikseen, kun renkaan malli varmistuu.



Olisiko ollut mitenkään mahdollista pitää voimassaoleva päätös ja tehdä muutos kaudesta 2020 eteenpäin?  Vai lopettaako Vega renkaiden valmistuksen?  Mielestäni on ollut etu, että samoilla renkastyypeillä ja vanteilla on voinut ajaa kaikki pikkuluokat läpi.



MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #1 : 02.11.2018 18:13 »
Hei,

Pahoittelen epäselvyyttä muistiossa.

Olisi ollut mahdollista, mutta:
Vega Cadet rengas on saannut runsaasti palautetta käyttäjäkannalta ja tähän palautteeseen on reagoitu selvittämällä rengastoimittajalta mahdollisuutta vaihtaa toiseen samanhintaluokan Vega rengasmalliin. Näillä näkymin muutos tulee koskemaan kaikkia pikkuluokkia. Nykyinen vannekoko tulee säilymään.

Eli huolimatta siitä että kärkkäästi asian esität niin huomautan sinulle mitä ystävällisimmin, että lajiryhmä ei suinkaan näitä hommia itselleen hatusta vedä, vaan tämäkin asia on tullut harastajien esittämänä pöydälle.

T:Markku Ryynänen
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #2 : 03.11.2018 18:13 »
Slikseissä on tosiaan ollut muutama huono valmistuserä, mutta Kimi Räikköstä lainaten "tilanne on kuitenkin ollut kaikille sama".  Tilanne ei välttämättä parane vaihtamalla.  Ymmärtäisin tilanteen paremmin, jos muutosta suunniteltasiin kaudelle 2020.  Sitä ennen olisi syytä testata vaihtoehtoiset renkaat ja saada käyttäjien kommentit, ettei tarvitsisi vaihtaa rengasmallia arpapelillä.  Nykyinen tilanne on antanut pienen mahdollisuuden tasoittaa kilpailua huippumoottoreiden ja rivikoneiden välillä.

Onko muuten kukaan ollut yhteydessä Vegan laadunvalvontaan ja antanut palautetta renkaiden erien vaihtelusta?  Kyseessä on prosessiteollisuus, jossa lopputulokseen vaikuttavia parametrejä pystyy säätämään.

Mielestäni lajissa on hyvä olla ennakoitavuutta ja tehdyistä päätöksistä pitäisi pitää kiinni.  Esitetty muutos ei olisi mahdollista millään muulla yhteiskunnan alueella.  Kaikkiin muuttuviien säädöksiin tulle aina tieto vähintäänkin vuoden etukäteen.  Vaikka kartingissa on kyseessä harrastustoiminta, niin siinäkin on kuitenkin kyseessä taloudellinen näkökanta.  Esitetty päätös aiheuttaa usean tuhannen renkaan muuttumisen kelvottomiksi kilpailemista harrastavien varastoista.

 

 

JarnoH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 33
  • Kotirata: Kotkan FK
  • Moottorimerkki: IAME
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #3 : 03.11.2018 19:26 »
Hyvä että rengas vaihtuu.Vega Cadet on huono pidoltaan jolloin pienikin pitoero näkyy kellossa.Ja mielestäni rengas kuten muutkin säännöt olisi hyvä olla linjassa millä muuaalla maailmalla ajetaan.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #4 : 03.11.2018 20:20 »
eipä niillä varastoiduilla renkailla paljon ensivuonna tee...varsinkaan, jos jo valmistuserien väliset erot ovat liian suuret, sitten ne erot vasta suuria ovatkin, kun ajatte ylivuotisilla renkailla ja muut vetävät uusilla 8)
pari sekuntia liikaa...:D

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #5 : 05.11.2018 09:52 »
Ei kilpailuihin voi hyväksyä rengastyyppiä, joiden valmistuserissä on yli 0,5 sek kierrosaikaerot. Näin oli ainakin Mini 60 sarjassa kaudella 2018. Muutos on "pakollinen".  Ellei vaihdettaisi, pitäisi  kisat muuttaa vain kivoiksi kimpassa ajeluiksi ilman ajanottoa ja tulosluetteloa.

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #6 : 06.11.2018 13:02 »
Hyvä että saadaan keskustelua aikaan.

Ymmärtääkseni ainoa ongelma on ollut valmistuerien epätasaisuus pidon suhteen, eikä varsinaisesti itse renkaan pito.

Vegan sivulta poimittuna seoksen kovuutta kuvaava IRHD eri renkaille:

Cadetti 69 +/-5
Mini 60 +/-5
New Cadetti 52 +/-5

Jos lähdetään oletuksesta, etteivät speksit ole vuosien saatossa muuttuneet, niin Cadetin seos IRHD 64 voisi olla esimerkiksi rengas erä 306xxxx (siis ilman V-kirjainta koodin alussa) ja seos IRHD 74 voisi olla V309xxxxx viime vuodelta.  Tämä IRHD kohdistus eri valmistueriin on siis puhdasta spekulointia, mutta tässä on ääritapaukset meidän kokemuksista näistä renkaista.  Cadettin valmistajan takaama vaihteluvälin haarukka on +/- 7%.  Mini-versiossa vaihteluväli on jo hieman suurempi +/- 8%.  New Cadettilla vaihteluväli nousee jo +/- 10%.  Teoreettisesti katsoen eri valmistuerien seoksilla on jopa suurempi mahdollisuus saada isoja eroja kytettäessä Vegan pehmeämpiä versioita.  Tämä ei käsittääkseni ollut tavoite. 

Toisaalta muutosta suunniteltaessa kannattaa ottaa myös taludelliset seikat huomioon.  Vega itse kuvaa Cadetti renkaita helppokäyttöiseksi, suorituskyvyn pitäviksi ja edullisiksi.  Kun Raketin renkaat edellisen kerran vaihdettiin Bridgestonesta Vegoihin, niin rengaskulut ilmeisestikin tuplaantuivat.  Me emme itse ajaneet Bridgestoneilla, mutta meille kerrotun mukaan renkaiden kestoikä kierroksissa putosi puoleen.  Mikäli nyt lähdettäisiin vielä pudottamaan renkaiden kestävyyttä, niin mikä olisi sopiva tavoite 250 kierrosta vai vielä alempi?  Eli renkaiden käyttöikä jäisi siihen yhteen kisaan riippuen vähän radan asfaltin karkeudesta.  Voi olla että New Cadetti on jo suunniteltu kestämään ainoastaan se yksi kisa tai sitten Euroopassa radat on sileämpiä ja siellä renkailla voisi ajaa vielä vähän treeniäkin kisa  jälkeen.  Suomen radoilla pitävä rengas karkealla asfaltilla kyllä sulaa helposti ja vaatii kuskilta ja vanhemmalta tarkkaavaisuutta. 

Mikä on muuttunut Bridgestone ajoilta?  Kymmenen vuotta sitten osallistujamäärät kisoissa oli kaskeasti laskien kaksikertaiset.  Tähän ajanjaksoon osuu tietysti moottorityypin vaihto ja taantuma.  Jostakin syystä harrastajamäärät eivät ole nousukaudellakaan nousseet.  Kun kiinnostuneiden kanssa tulee puheeksi lajin harrastaminen, niin kaikki pitävät lajia kalliina.  Eili mielikuva lajin kalleudesta estää nykyisin harrastajamäärien nousun.  Itse olen koittanut vakuttaa, ettei tämä lasten sarjoissa mitään äärettömän kallista ole ja suurin menoerä on rengaskulut.  En näkisi lajin säilymisen kannalta suotavaksi rengaskulujen kasvattamista.

 

 

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #7 : 06.11.2018 17:49 »
Pakko kysyä ajatteko te R95 luokkaa jota ratkaisu koskee?


Hyvä että rengas vaihtuu ja se taitaa olla aika yleinen mielipide.


Hienosti on otettu esiin kustannuksia, historiaa ja taulukoita, pisteet siitä.


Se renkaan hinta näyttelee kuitenkin murto-osaa kauden budjetista, mutta kaikesta ois toki hyvä säästää. Nyt et vaan ole ottanut huomioon renkaiden hankintahintoja? Mielestäni SL10 renkaan hintaa ei ole kerrottu vielä maahantuojan toimesta? Suurempien valmistuerien takia se saattaa olla jopa edullisempi.
Jos kestävä rengas maksaa 140€ ja kuluva 100€ niin saattaa se rengaskulujen ero jäädä aika marginaaliseksi. Kyllä ne kulut loppujenlopuksi tulevat ihan muualta kuin renkaiden hinnasta tai siitä meneekö niitä 10 sarjaa vai 8 sarjaa kesässä.

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #8 : 07.11.2018 12:22 »
Ajamme Raket 95 luokkaa ja tulevana kautena lisäksi Microa.

Valmistajan sivuilta ei löytynyt SL10 seoksen kovuutta.  Kannatan kyllä ajatusta, että kaudella renkaat olisi syytä olla pidoltaan lähempänä toisiaan, mutta toivoisin siihen löytyvän muita keinoja kuin seoksen muuttamisen pehmeämmäksi.  Eikä tämä Vegan mukaan edes takaisi parannusta ja tilanne voisi mennä jopa huonommaksi.  Yhtenä keinona kisoissa käytettävien renkaisen tasoittamiseksi voisi olla esimerkiksi maahantuojan ostokriteerit kauden renkaista neuvoteltaessa.  Ostotilanteessa luulisi voivan rajata erien IRHD arvot lähemmäksi keskimääräistä, jolloin esimerkiksi rengaserän V309xxxx kaltaiset erät jäisivät pois.  Lisäksi keväällä toimituserä voisi olla sen verran iso, että se kattaisi koko kauden renkaat.  Taloudellisesti kuvio olisi raskaampi maahantuojalle, mutta kauden treeni- tai kansallisten kisarenkaat voisi myydä kilpailijoille huokuttelevammalla hinnalla keväällä, jolloin renkaita ei tarvitsisi varastoida niin paljoa maahantuojan toimesta.  Kaikkien etu olisi, että SJM:n kisoissa käytetyt renkaat olisivat tiedossa ja niihin olisi jo päässyt treeneissä hakemaan paineet kohdalleen.

Missään tapauksessa renkaiden pehmeneminen ei ole etu ajamisen opettelun suhteen.  Siinä tapauksessa kisat ratkaistaan lähes pelkästään moottoritehoilla ja ajotaidoilla ei enää olisi merkitystä, kun kaarteisiin voi mennä aina täysillä kun auto kuitenkin menee kuin kiskoilla.   

Kustannuksia arvioitaessa pitäisi huomioida koko lajin harrastajat, eikä pelkästään SJM-luokat.  Mikäli rengaskulut nuorilla Kadet- ja Micro kuskeilla alkaa lähentyä 50 c ajettua ratakierrosta kohti, niin on aivan varmaa että lajin aloittajat tulevat putoamaan nykyisestä.  Kun katsoo vuoden 2018 aluemestaruuskilpailijen kilpailijamääriä, niin olisin kartingliitossa todella huolissani ja välttäisin tekemästä päätöksiä jolla aloitus- ja kilpailukynnystä vielä tästä kasvatetaan.   

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #9 : 07.11.2018 13:02 »
Nyt löytyi Googlelta kysymällä SL10, eli kyseessä on tuo aikaisemmin listaamani "Mini".

Kyseisellä renkaalla kovuuden vaihteluväli on toisaan suhteellisesti laajempi kuin Cadettilla.

Lisäksi kyseessä on on ilmeisemminkin enemmän isompien luokkien vastaavaa kumiseosta kuin nykyisessä Cadettissa.  Tästä seuraa, että SL10 renkaissa säilytysjalla ja olosuhteilla alkaa jo olla merkitystä verrattuna Cadettiin.  Tämän perusteella alkuperäinen suhteellisesti laajemman kovuusluokasta johtuvat pitoerot tulevat vielä kasvamaan säilytysolosuhteista riippuen.  Lisäksi renkaissa on riski, että kisapäivän jälkeen renkaiden parhaat pito-ominisuudet on jo käytetty vaikka niillä olisi ajettu vain yksi lähtö.  SJM:ssä tällä ei tietysti ole niin suurta merkitystä, mutta muutosta kaavailtiin myös kaikkiin pikkuluokkiin RaketJr, Micro ja Cadet.
Näiden luokkien renkaskulut kasvavat kaavaillulla päätöksellä merkittävästi.

Olisiko mahdollista, että rengasmuutos koskisi vain Mini-luokkaa vuonna 2019?  Tämä tietysti siinä tapauksessa, että kuskien enemmistö olisi muutoksen kannalla.  Ilmeisesti siellä puolella moottorit ovat vähemmän yksilöitä ja kilpailu sen puolesta tasaisempaa.  Tämä on omasta puolesta puhdas veikkaus, kun ei ole omaa kokemusta.   

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #10 : 09.11.2018 22:01 »
Tony60
Huomaathan että KAIKKI nämä pikkuluokan renkaat ovat HARD tason seoksia ja nyt esittet faktoihin perustelemattomia ajatuksia, jotka eivät päde edes nykyisiin CIK:n luokittelemiin SOFT luokituksien renkaisiin, kuten F -Prime tai Z - Prime. ("Keltainen" & "Valkoinen") Molemmat noista renkaista kestävät vetää n.40hp teholla 150-175kg painoisilla autoilla koko kisapäivän ja vähän jääkin vielä. Esimerkiksi Cadetin tehoilla ja painolla noilla SOFT luokituksen kumeilla rullaisi varmaan rataa ympäri viikon, jos käy niin hyvin ettei radasta tartu kumia renkaisiin enemmän kuin renkaasta rataan ;D Välissä on vielä MEDIUM seostason renkaat. Lisäksi pelkkä Shore luku ei kerro renkaan kulumisominaisuuksista juuri mitään.
Esimerkkinä Contin Sport renkaat joita käytettiin R120 luokassa aikoinaan -> Piti heittää puolen kesän(4-5 kisaa) jälkeen pois vaikka "nappulaa" oli jäljellä 3mm (uudessa 5mm) kun kuivui liuotinpohjaisena seoksena ennenkuin kului loppuun. (liuotinpohjaiset kielletty nykyään) Oli nopeudeltaan nykyisen Vega SL8:n luokkaa.
Eli taidat nyt kerätä hieman turhaan kierroksia asiasta. Miksi muuten on näin?

Kulumiskestävyyteen sekä säilyvyyteen vaikuttanee eniten rengasseos tai tarkemmin styreenibutadieenikumin(sbr) ja piioksidin (silica) määrä suhteessa muihin raaka-aineisiin. (sen mitä olen asiaa tutkinut. Tieteellistä laskentakaavaahan ei ole renkaan ja tien välisen kitkan osalta pystytty keksimään, vaikka esim Chevrolet & Ford on käyttänyt kymmeniä vuosia asian tutkimiseen. Kaikki tehdään edelleen kokeellisesti - hyvä kirja yleisesti kilpa-autoista: Milliken/Milliken Race Car Vehicle Dynamics)

Meillä on erittäin hyvä tietopankki käytettävissä miten Vegan Junnu renkaat käyttäytyvät, kun kaikkia näitä renkaita on käytetty pitkään ja runsaasti Euroopan eri maissa.

Jos haluat tietoa arvuuttelemisen sijaan niin ota yhteyttä eri maiden kattojärjestöjen sekä tiimien yhteyshenkilöihin. Saat faktatiedot eri junnu rengas mallien ominaisuuksista ketterästi.

Olet muuten väärässä tuon SL10 mallin osalta. Se ei ole Vega Mini.
Cadet - 69 shore
Mini - 60 shore
New Cadet - 54 shore
SL10 - 52 shore
(Lähde: Vega Tyres - italy)

SL10 on tällä hetkellä käytössä mm italian, viron ja wsk sarjoissa. Noista on hyvä aloitaa kyseleminen. Sieltä löytyy tietoa myös Vega Mini sekä Vega Cadet renkaiden käytöstä.
Italian pojat ja tytöt vetävät siis kovalla pidolla, kun siellä on muutenkin pitävämmät radat, joten teoriasi mukaan he eivät opi ajamaan koska mutkaan voi vetää täysillä? Outo juttu, kun me saadaan niiltä kuitenkin aikalailla pataan  :-[ ... Olisikohan kuitenkin niin että renkaan pitoa pitää oppia lukemaan ja käyttämään se maksimaalisesti hyväksi? Rungon säädöissäkin meillä näyttää olevan vain yksi valtavirta: Niin kapea kuin pystyy.

Kuten aiemmin mainittua niin voimassa oleva rengasopimus ei salli vain yhden luokan vaihtoa.
Päätöstä renkaan mallista ei ole vielä tehty, mutta tehtäneen lähiaikoina.
Maahantuoja Racing Center Jaatinen on ollut suureksi avuksi selvitystyössä, josta iso Kiitos.

Mukavaa viikonloppua  :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #11 : 12.11.2018 12:44 »
Omasta mielestäni en ole ottanut kierroksia, mutta ei siitä sen enempää.  Ainoa seikka mistä olen huolissani on lajin elinkelpoisuus myös harrastajaluokissa.  Syksyn Aluemestaruuskisoissa Alue 5:ssä oli muistaakseni 6 Cadettia, 4 Microa ja 15 Raket Jr-luokan autoa.  Alue 7:llä osallistujamäärät taisi olla aika tarkkaan samaa luokkaa.  Mikäli tästä vielä osallistujamäärät putoaa, niin halukkaita kilpailunjärjestäjiä ei enää löydy.  Osallistumismaksuja nostamalla voidaan koittaa järjestäjän tilannetta koittaa parantaa, mutta se taas toisaalta edelleen pudottaa osallistujamääriä. 

Minulla ei ole kokemusta SL10:n renkaista, joten joudun arviomaan tilannetta pelkästään Vegan sivuilta saatavissa olevan tiedon perusteella.  Sen mukaan Cadettista pehmeämpiin renkaisiin mentäessä pito paranee ja renkaan kulutus kasvaa.  Liitin kuvan pidon ja kulumisen suhteista eri rengasseoksilla Vegan sivuilta liitteeksi.  Minun on kyllä vaikea uskoa, ettei rengaskulut esitetyn vaihdoksen myötä kasvaisi.  Itselläni varmaan on varaa kustantaa uudet renkaat vaikka joka kisaan Micro luokassa, mutta luokassa näyttää tyypillisesti olevan n. viisi kilpailijaa kisassa, joten kilpailuun osallistumisessa ei enää ole mieltä.  Parasta lapsille on kuitenkin päästä kilpailemaan, eikä ajamaan yksikseen, kun ihan samaa vauhtia ajavia ei aina pienestä osallistujamäärästä välttämättä löydy.  Raket Jr:ssä vauhdit on jo sitä luokkaa, että rengaskulut tulevat nousemaan reippaasti (puhdas arvio) suomalaisilla karkean asfaltin radoilla ja tulee todennäköisesti edellyttämään aina uudet renkaat jokaiseen kilpailuun.  Ulkolaiset kartingkaupat näyttävät takaavan kahden viikon välein vaihtuvaa varastoa maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi.  Kisa on Raket Jr:ssä jo niin tiukkaa, ettei muille voi antaa etua uudemmista renkaista, joten aina olisi oltava mahdollisimman tuoreet renkaat alla. 

Itse en tunne laija niin paljon, että osaisin sanoa Italialaisten ajotaidoista mitään.  Johtuuko parempi menestys renkaiden hallinnasta tms.  Puhtaasti amatöörin arvio on, että myös radan pinnoitteella (pitävämpi asfaltti) voisi olla merkitystä, samoin ympärivuotisella harjottelumahdollisuudella ja väestöpohjalla.   

Te tietysti teette oman päätöksenne ja kilpailijoiden täytyy niihin tyytyä.  Meillä on onneksi muitakin lajeja, joihin voidaan taas panostaa, mikäli kilpaileminen harrastajaluokissa ei enää ole mielekästä. 


P.S Täytyy vielä erikseen tähdentää, että omat viestiketjussa esittämäni huolet ja arviot ovat puhtaasti MUTU-tuntumaan perustuvia.  Lukijoiden täytyy siten suhtautua esitettyihin mielipiteisiin pelkästään arviona ja muodostaa oma mielipiteensä eri lähteistä saatavien tietojen perusteella. 


     


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #12 : 12.11.2018 21:15 »
Te tietysti teette oman päätöksenne ja kilpailijoiden täytyy niihin tyytyä.  Meillä on onneksi muitakin lajeja, joihin voidaan taas panostaa, mikäli kilpaileminen harrastajaluokissa ei enää ole mielekästä. 

Toistan vielä: Lajiryhmälle on erittäin voimakkaasti ja laajalla kannalla harrastajien keskuudesta esitetty että rengas vaihdettaisiin. (vapaaehtoistyötä ei kovin herkästi ketään tee ihan vaan hetken mielijohteesta  ::) )
Varmaan olet näitä viestejä tästäkin ketjusta lukenut?
Jos tilanne on se että 90% lopettaa jos ei vaihdeta ja 10% lopettaa jos vaihdetaan niin miten sinä valitsisit? Montako kuskia jää viivalle kummassakin tapauksessa esittämässäsi tilanteessa?

Hyvä tilanne tässä on se että nyt meillä on harvinainen mahdollisuus ajaa yksi kokonainen kausi "testiä", ennen seuraavaa rengassopimusta.
Fakta on se ettei parhaalla mahdollisella tavallakaan järjestetyssä yksittäisessä tapahtumassa saada riittävän hyvää ja kaikille kelpaavaa rengastestiä aikaiseksi. Renkaissa, rungoissa, radoissa sekä kuskeissa on vaan niin paljon muuttujia, että todelliset tulokset näkyvät vasta esim 2-4 kilpailuviikonlopun jälkeen, varsinkin pikkuluokissa joissa tyypillisesti niin kuljettajat kuin mekaanikotkaan eivät ole kymmeniä vuosia ratoja kiertäneitä konkareita.

Kuten sanottua niin kokemusta ko renkaista käyttämisestä löytyy kyllä runsaasti heti rajojemme ulkopuolelta, tai siellä vierailleilta.

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta Cadet-kuljettajien vauhtieroista ja siitä että kuljettaja kanta ko luokassa tulisi saada laajemmaksi. Muistan hyvin ajan kun Cadet luokassa ei ajettu lainkaan kilpaa ja siinä oli harrastajia kuin "meren mutaa". Mene ja tiedä olisiko se oikea tie, harrastajilta jos kysytään niin ei.
Tällä hetkellä harrastajat toivovat käyttöönsä välineitä jotka ovat tasaväkisiä kilvanajoa varten.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #13 : 13.11.2018 12:11 »
Olisko sellainen vaihtoehto ollut mahdollinen, että testi olisi suoritettu pelkästään SJM-luokissa?  Meille tämä olisi ollut ok, sillä olemme itsekin olleet pulassa joillakin meille oudommilla radoilla.  Tämän olen pistänyt oman osaamattomuuden piikkiin, sillä toiset on saaneet renkaat toimimaan näilläkin radoilla.  SJM Raketissa ja Minissä kustannusten nousu olisi suhteellisesti paljon vähäisempi kuin harrastelijaluokissa. 

Itse en uskaltaisi riskeerata harrastajaluokkien alueellisia kisoja rengaskustannusten nousulla.  Toivottavasti löytyy myös vastuunkantoa siinä tapauksessa, että renkastyypin vaihto vahingoittaa lajia harrastajamäärien vähenemisenä.  Aloitusikäisten ikäluokat pienenevät koko ajan ja meilläkin seurassa koitetaan tehdä työtä harrastajmäärien nostamiseksi.  Suurin este lajin aloittamiselle on taloudelliset syyt ja itsellänikin saattaa olla hieman hämärtynyt käsitys, kuinka paljon rahaa keskivertolapsiperheellä on käytettävissä esimerkiksi kartingin harrastamiseen vuosittain.  Mikäli harrastesarjan kilpailjan rengaskulut nousevat vuodessa 500-1000€, niin se monelle perheelle olla liikaa.   

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #14 : 13.11.2018 22:52 »
Vielä kerran pojat: Rengasopimus ei salli yhden luokan mallin vaihtoa. Fakta on se että menee vähintään 3-4 kisaa ennenkuin renkaasta päästään varmuudella jyvälle -> Ollaan puolivälissä kautta.

Cadetin tehoilla / painoilla taitaa enemmän olla se ongelma että nykyinenkin rengas vaan kasvaa käytössä kun rengas kerää kumia asfaltista. Ajoin aikoinani kilpaa useamman vuoden n.30hp / 172kg autolla, sarjassa jossa renkaan shore luku oli 50. (Rengas oli Vega SL6, jotka olivat tuolloin pehmeämpiä kuin nyt) Kaudessa oli 8 osakilpailua, käytin 4 sarjaa per kausi. Setti maksoi 175,-Euroa eli yhteensä meni siis 700 euroa renkaisiin ko sarjaan kaudessa. (ajoin kyllä muitakin sarjoja) Keskinopeus tuolla härvelillä oli esim Vihdissä n 80kmh. = Aika hätäinen vehje verrattuna Cadettiin.
Olet varmaan samaa mieltä että renkaan kulumiseksi tarvitaan rengasta kuluttavia voimia, niin sivu- kuin pituussunnassakin? Nämä voimat kasvavat vauhdin ja massan mukaan. Eikö vain?  :P

Jos nyt ynnätään, niin olet esittänyt aika hurjia lukuja:
Esittämälläsi kasvavalla rengaskulu summalla (500-1000€) Cadet/Mikro harrastaja hankkisi 3-6 rengassarjaa ENEMMÄN renkaita kaudessa, jotka eivät edes tahdo kulua ko luokassa.  ;D Jos kuluminen lisääntyy vaikka yläkanttiinkin arvioituna 25% niin yhteensä siis Cadet/mikro harrastaja hankkisi keskimäärin kaudessa 12-18 sarjaa renkaita, nykyisen käyttämänsä 9-12 sarjan sijaan?  ;D Joku Kroisos voi toki näin toimiakin, mutta se on silloin vain perusharrastajan etu, kun hyvää ja kulumatonta rengasta löytyy kivasti rengaskeräyshäkistä ilmaiseksi!

Ynnäilläämpä hieman lisää. Otetaan kuvitteellinen kausi: Ajetaan koko kausi kovilla renkailla, joita kuluu kaudessa 3 sarjaa. Viimeinen sarja oli pakko ostaa viimeiseen kisaan syksyllä, kun toka sarja oli jo aivan loppu. Viimeinen sarja jää kisan jälkeen syksyllä yhden kisan ajettuna niin sanotusti näppeihin. Sama variantti 25% enemmän kuluvilla renkailla: 3. sarja hankittiin jo loppukesästä ja riitti hyvin viimeisen kisan läpi. Syksyllä näpeissä 3 loppuunajettua sarjaa. Mikä oli ero rengaskuluissa?
Toki ruletti voi pyörähtää niinkin että enemmän kuluvia olisi pitänyt hankkia vielä yksi setti, mutta näillä rengasmäärillä kaudessa tuo voi osua miten päin tahansa.
 
Kartinkia pystyy edelleen harrastamaan erittäin edullisesti, vaikka junior luokkiin valittaisiinkin hieman pitävämpi rengas. Voi jopa käydä niin että kumi kuluu vähemmän kun se ei luista koko ajan?  :P  (tämäkin on todettu ihan käytännössä kun vastakkain on hyvä ja huono kuski samoilla laitteilla)
Tasapuolisemmalla välineistöllä on myös puolensa: Lajiin on helpompi ja edullisempi astua, kun ei tunnu siltä että täytyy olla houdini saadakseen edes renkaat toimimaan, saati rungon säätöjen loogisempi toimivuus. Lajin etu on että se ei tunnu salatieteeltä ja mitä aikaisemmin aloittelija pääsee "ryhmän vauhtiin" mukaan niin sen varmemmin se saapuu myös seuraavaan tapahtumaan.

Jos oikein säästölinjalle haluaa niin ainahan voidaan tilata kiinasta renkaat:
https://oasislandwheel.en.made-in-china.com/product/wNAmEzKYhghB/China-Go-Kart-Wheel-and-Tires-10X4-5-5-11X7-10-5-.html
(Tosin olen kuullut että nämä kovuudesta huolimatta kuluvat pölynä ilmaan suorastaan silmissä)

Sekä moottorit:
https://china-artex.en.made-in-china.com/product/OManQtovaFAG/China-Gx200-168f-6-5-HP-Go-Kart-Gasoline-Petrol-Engine.html
 ;D

Vastuunkanto voisi olla myös toisinpäin: Jos nyt ei tehtäisikään päätöstä vaihtaa, niin kantaisitko vastuun että 90% nykyisistä junior-luokan harrastajista lähtisi vaikka kivenveistoon?
Kuten huomaat: Asiat eivät välttämättä olekaan niin yksiselitteisiä, vaan pöydällä on monta muuttujaa. Meillä suomessa on siitä hyvä tilanne että aktiivisia harrastajia, jotka ovat olleet lajissa pitkään ja joilla on tahto kehittää lajia eteenpäin on paljon ja lajiryhmäkäytäntö mahdollistaa asioihin vaikuttamisen. Lisäksi meillä on hyvät suhteet suuriin keski-euroopan karting maihin aktiivisen kilpailutoiminnan myötä. Tietoa ja ymmärrystä on siis runsaasti saatavilla.

Jos me koskaan tehdä mitään muutoksia tai seurata mitä/miten maailmalla toimitaan, niin me ollaan pian samassa Soviet Finland pisteessä jossa katsastusmies hylkää autosi vaarallisena koska siitä puuttuu roiskeläppä, jotka oli todettu euroopassa 20 vuotta aiemmin erittäin vaarallisiksi näkökenttää haittaavan vesisumun johdosta. Puhumattakaan lisäjarruvaloista jotka oli Suomessa myös vaarallisia kapineita aikoinaan.  ::)

Isolla osaa harrastajista on polte päästä ensi kaudella ajamaan hieman pitävämmällä ja tasapuolisemmalla renkaalla, joten eiköhän mekin jäädä odottelemaan jännityksellä miten homma etenee ja ollaan sitten seuraavaa rengassopimusta sorvattaessa pitkän verran taas kokeneempia.  8)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #15 : 19.11.2018 13:29 »
En nyt halua mitenkään väheksyä kokemustasi lajin parissa, mutta mielenkiinnosta kysyisin, kuinka pitkä aika siitä on kun olet viimeksi ollut mukana harrasteluokkien kilpatoiminnassa?  Tarkoitan luokkia Cadet, Micro tai Raket Jr.  Mikäli Raket Jr:ssä ajaa tyypillisesti esim 12-15 kisaa kauden aikana, niin nykyisillä renkailla on päässyt esimerkikisi kahdeksalla rengassatsilla, kun uusilla on voinut ajaa esim. kansalliset ja samoilla renkailla vielä esim. Pirkan harrastajakiertueen kisat.  Hieman pelottaa että uusiksi renkaiksi esitetyillä tämä ei enää onnistu tai siinä tapauksessa käytetyn ja uuden renkaan eroa ei enää hanskalla korjaa.   Seitsemän rengassatsia maksaa nykyisellä renkaalla aika tarkkaan 1000 euroa.  Tähän vielä kauden alkuun täytyy ostaa pari satsia renkaaseen tutustumiseen, niin esittämäni 1000 euroa on jo reilusti alakanttiin.  Itseäni vielä arveluttaa uuden renkaan kilpailukelpoisuus kun sillä on yksikin aika-ajo tai erä ajettu.  Mikäli loppupäivä menisi saderenkailla, niin onko uuden renkaan parhaat pito-ominisuudet jo menetetty ja renkaalla ei enää kannattaisi osallistua seuraavaan kisaan.  Välttämättä näin ei ole, mutta mikäli rengas käyttäyisi näin, niin kilpaileminen tulee huomattavan paljon kalliimmaksi.  Monet ajavat jo Cadet luokassa uusilla renkailla lähes joka kisan ja tyypillisesti renkailla ajaetaan pari kisaa.  Microssa ehkä saman verran, joskin uusien renkaiden osuus kasvaa hieman.  Raket Jr:ssä uudet renkaat alkaa olla jo 80 %:sti alla joka kisan aika-ajossa riipuen tietysti radasta ja kelistä.

Meillä ei ole oikein sellaista kokemusta, että rengas ei olisi kulunut jo Cadet luokasta asti.  En ole siinä vaiheessa tietystikään ymmärtänyt lajista mitään, joten olemme voineet ajaa ihan väärillä paineilla tms. mutta joka tapauksessa renkaat on aina kuluneet.  Aloittaessa kuluma oli tietenkin vähäisempää, mutta vauhdin kasvaessa renkaat kyllä kuluvat varsinkin karkeammilla asfalttipinnoilla.   

En kyllä usko väitteeseen, että 90 % kilpailijoista lopettaisi nykyisen renkaan vuoksi.  Itse asiassa en usko, että kukaan lopettaa nykyisen renkaan vuoksi. Luulin tätä aikaisemmassa viestissäsi hypoteetiseksi väittämäksi, mutta kun otit sen uudelleen esiin, niin vastasin tähän oman kokemuksen perusteella.

Käsittääkseni nyt ollaan muuttamassa rengastoimittajan kanssa sopimusta, koska rengastyyppiä ollan vaihtamassa kesken sopimuskauden.  Eikö siinä tapauksessa sopimusta voida muuttaa myös luokkien osalta, koska sopimus joka tapauksessa kirjoitetaan uusiksi?

Kritiikistä ei kannata hermostua, vaan kuunnella harrastajakunnan ääntä.  Tällä hetkellä ajanohdasta riippuvasta syystä harrastakunnan mielipidettä ei saa kattavasti selville.  Varmaankin mielipiteitä on vaihdon puolesta ja vastaan.  Nykyinen tilanne on kaikkien tiedossa, mutta muutos on lähes kaikille arvoitus.  Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, niin ongelmallisinta on rengastypin vaihdos aikaisemmin tehdyn päätösen vastaisesti.  Tästä tulee varmaankin eniten palautetta, kun sääntökirja kaivetaan esiin kevät auringon alkaessa paistaa.   

 

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #16 : 19.11.2018 14:58 »
ja harrastuksen jatkuessa parin vuoden päästä teillä menee tonni per viikonloppu renkaisiin ... Kaikki on suhteellista.

Ollaan jokunen vuosi kans ajeltu pikkuluokissa ja ainoa juttu mikä noissa "cadet" -renkaissa harmittaa on se että niiden laatu tai sanotaanko renkaan ominaisuudet heittelee liikaa. Tilanne on kaikille sama, mutta kuitenkaan niitä huonoja renkaita ei kaikille satu, vaan niistä kärsii aina joku silloin tällöin. Ja silloin kun se sattuu omalle kohdalle, niin sitten harmittaa.
Mun mielestä tärkeintä olisi päästä renkaaseen, joka olisi mahdollisimman tasalaatuinen, ihan sama onko sen kovuus hard tai medium tai jotain muuta. Totuus vaan on se, että noissa halpisrenkaissa tasalaatuisuus ei taida kuulua vakio-ominaisuuksiin :-D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #17 : 19.11.2018 20:36 »
Monet ajavat jo Cadet luokassa uusilla renkailla lähes joka kisan ja tyypillisesti renkailla ajaetaan pari kisaa.  Microssa ehkä saman verran, joskin uusien renkaiden osuus kasvaa hieman.  Raket Jr:ssä uudet renkaat alkaa olla jo 80 %:sti alla joka kisan aika-ajossa riipuen tietysti radasta ja kelistä.

Juuri näin. Siksipä muutos ei olekaan suuri vaikka kuluminen olisi jopa 20% suurempaa, mitä se tuskin edes on. Missä ongelma?

Lainaus
Meillä ei ole oikein sellaista kokemusta, että rengas ei olisi kulunut jo Cadet luokasta asti.  En ole siinä vaiheessa tietystikään ymmärtänyt lajista mitään, joten olemme voineet ajaa ihan väärillä paineilla tms. mutta joka tapauksessa renkaat on aina kuluneet.  Aloittaessa kuluma oli tietenkin vähäisempää, mutta vauhdin kasvaessa renkaat kyllä kuluvat varsinkin karkeammilla asfalttipinnoilla.

Juuri näin: Cadet / Micro luokissa ainakaan aloittelija ei huomaa mitään eroa. Kun vauhti kasvaa niin sitten vasta alkaa rengas kulumaan. Enemmän ajetuilla radoilla (Lahti, Kouvola, Vihti, Pori, Lappeenranta.. jne Cadet rengas kasvaa aloittelijalla radasta siihen tarttuvan kumin johdosta) Missä ongelma?

Lainaus
Mikäli Raket Jr:ssä ajaa tyypillisesti esim 12-15 kisaa kauden aikana, niin nykyisillä renkailla on päässyt esimerkikisi kahdeksalla rengassatsilla, kun uusilla on voinut ajaa esim. kansalliset ja samoilla renkailla vielä esim. Pirkan harrastajakiertueen kisat.  Hieman pelottaa että uusiksi renkaiksi esitetyillä tämä ei enää onnistu tai siinä tapauksessa käytetyn ja uuden renkaan eroa ei enää hanskalla korjaa.   Seitsemän rengassatsia maksaa nykyisellä renkaalla aika tarkkaan 1000 euroa.  Tähän vielä kauden alkuun täytyy ostaa pari satsia renkaaseen tutustumiseen, niin esittämäni 1000 euroa on jo reilusti alakanttiin.
Eli kulumisen täytyisi olla 100% suurempi että jouduttaisiin tilanteeseen että renkaita menisi tuplamäärä nykyiseen nähden. (siis kaksi kertaa tuo 1000e potti jotta kulut lisääntyisivät ko summalla) Ei olla edelleenkään vaihtamassa valkoiseen Vega:an (SOFT), vaan edelleen pysytään HARD tason renkaassa! MEDIUM tason renkaatkin kestävät useamman kilpailun. Oletko tosiaan sitä mieltä että pehmeikään HARD tason rengas ei kestäisi kuin yhden kilpailun? Miten niillä mediumeilla / Softeilla sitten voi yleensä vetää...?   ;D
Selvittelyn perusteella (keski-euroopasta) kaikki nuo Vegan junnurenkaat kestävät hyvin säilytystä. Ongelma on enemmänkin "käyttösyklien" aiheuttama muutos kumissa "ikäännyttävästi". Käytännössä siis: Ajat 10 ajokertaa eri päivinä, joissa jokaisessa ajat 10 kierrosta = 100 kierrosta. Verrattuna että ajat yhtenä päivänä samat 100 kierrosta. Molemmilla renkailla on ajettu sama määrä kierroksia, mutta toisellä on 9 käyttösykliä enemmän. Ne ovat pidemmällä kumin ikääntymisprosessissa. Tämä on ilmiö sama kaikilla malleilla. Käyttösykli on monen asian summa. Siihen kuulemma liittyy niin lämpö, happi, UV... (en ole jaksanut tätä opiskella)

Lainaus
En kyllä usko väitteeseen, että 90 % kilpailijoista lopettaisi nykyisen renkaan vuoksi.  Itse asiassa en usko, että kukaan lopettaa nykyisen renkaan vuoksi. Luulin tätä aikaisemmassa viestissäsi hypoteetiseksi väittämäksi, mutta kun otit sen uudelleen esiin, niin vastasin tähän oman kokemuksen perusteella.

En minäkään usko että ketään lopettaa renkaan takia mentiin sitten mihin suuntaan tahansa. Esitin asian toiselta kantilta joka on valtaosan mielipide.  Kuten kirjoitit, iso osa harrastajista lyö nyt jo melkein joka kisaan uutta gummia alle. Edelliset jää harkkarenkaiksi tai niitä jaellaan tarvitseville kun ne tahtovat paljon kilpaileville kasaantua kärryyn. Fakta on se että iso osa harrastajakunnasta on toivonut muutosta. Missä ongelma?

Lainaus
Käsittääkseni nyt ollaan muuttamassa rengastoimittajan kanssa sopimusta, koska rengastyyppiä ollan vaihtamassa kesken sopimuskauden.  Eikö siinä tapauksessa sopimusta voida muuttaa myös luokkien osalta, koska sopimus joka tapauksessa kirjoitetaan uusiksi?

Me ollaan hattu kädessä rengastoimittajalta pyytämässä että saataisiko soppariin muutos, harrastajilta kahden kauden aikana kerätyn palautteen takia.
Sopimusta ei siis kirjoiteta uusiksi. Rengastoimittajan ei tarvitsisi suostua mihinkään.

Lainaus
Kritiikistä ei kannata hermostua, vaan kuunnella harrastajakunnan ääntä.  Tällä hetkellä ajanohdasta riippuvasta syystä harrastakunnan mielipidettä ei saa kattavasti selville.  Varmaankin mielipiteitä on vaihdon puolesta ja vastaan.  Nykyinen tilanne on kaikkien tiedossa, mutta muutos on lähes kaikille arvoitus.  Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, niin ongelmallisinta on rengastypin vaihdos aikaisemmin tehdyn päätösen vastaisesti.  Tästä tulee varmaankin eniten palautetta, kun sääntökirja kaivetaan esiin kevät auringon alkaessa paistaa.

En hermostu kritiikistä, se on aina kehittävää. Enkä itseasiassa näe kirjoittamaasi varsinaisesti kritiikkinä, vaikka alkuun hyvin provosoivasti kirjoititkin.
Kaikissa päätöksissä on aina kaksi puolta. Nyt tehty päätös on laajamittaisesti harrastajakentän toive. Ollaan siis kuunneltu ja toimittu.
Yksittäisiä, tai ryhmiäkin, aina on jotka ovat toista mieltä päätöksistä. Välissä on päättäjät jotka joutuvat tekemään parhaansa että päätöksillä saadaan mahdollisimman suuri joukko tyytyväisiksi. (Fakta on se ettei kaikille ikinä kaikki kelpaa)
Nyt minulla on tunne että sinä et ole tyytyväinen päätökseen, vaikka metriäkään et ole vielä päätöksen mukaisesti joutunut toimimaan?
(muista tulla sitten kiittämään jos tämä osoittautuukin hyväksi päätökseksi  ;) Vielähän sitä ei tiedä, vuoden päästä sitten)
Harrastajakunnassa mielipiteesi on kuitenkin hyvin yksittäinen. Tarkalleen toinen mikä minun korviin on kantautunut. Toivottavasti olette molemmat turhaan huolissanne.
Toisella puolella seisoo monikymmenkertainen joukko joka vaatii muutosta. Katso asiaa laajasti.

Olen tässä ketjussa esittänyt niitä asioita jotka ovat selvitettyjä ja mitä on otettu huomioon vaihtoehtoja metsästettäessä. Halusin korjata virheellistä esittämääsi ettei asia olisi tullut harrastajakunnan syvistä riveistä ja ettei tähän olisi uhrattu aikaa ja kahvia eri vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien selvittämiseen.
Nyt kun luet ajatuksella tuon kirjoittamasi viimeisen viestisi alkupään huomaat että itseasiassa vaikutus harrastajille on varsin pieni, mutta kaikki hyötyvät tasalaatuisemman tuotteen myötä.

Homman Pitää Olla Hauskaa

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #18 : 21.11.2018 12:10 »
ja harrastuksen jatkuessa parin vuoden päästä teillä menee tonni per viikonloppu renkaisiin ... Kaikki on suhteellista.

Ollaan jokunen vuosi kans ajeltu pikkuluokissa ja ainoa juttu mikä noissa "cadet" -renkaissa harmittaa on se että niiden laatu tai sanotaanko renkaan ominaisuudet heittelee liikaa. Tilanne on kaikille sama, mutta kuitenkaan niitä huonoja renkaita ei kaikille satu, vaan niistä kärsii aina joku silloin tällöin. Ja silloin kun se sattuu omalle kohdalle, niin sitten harmittaa.
Mun mielestä tärkeintä olisi päästä renkaaseen, joka olisi mahdollisimman tasalaatuinen, ihan sama onko sen kovuus hard tai medium tai jotain muuta. Totuus vaan on se, että noissa halpisrenkaissa tasalaatuisuus ei taida kuulua vakio-ominaisuuksiin :-D

Oikeastaan olin huolissani ennemminkin siitä, riittääkö nuoremmalle pojalle kilpakumppaneita Micron lähtöihin ensi vuonna.  Luokan osallistujamäärät näyttää olevan kisoissa niin pienet, ettei kunnon kilpailuja oikein saada aikaiseksi osallistujamäärien liikkkuessa keskimäärin viidessä.  Käytännössä taloudelliset seikat määräävät perheiden mahdollisuudet osallistua lajiin ja kilpailuihin.  Kalusto on kuitenkin suurimmalla osalla hankittuna, joten säästö täytyy tehdä kilpailuihin osallistumisten määrässä.  Tiedostan tilanteen, että tulevaisuudessa rengaskulut tulevat nousemaan ja siinä vaiheessa lajin harrastajamäärätkin putoavat.  Uskoisin että suurin syy tähän on nimenomaan taloudelliset seikat, eikä mielenkiinnon menetys lajiin.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että renkaan olisi syytä olla tasalaatuinen.  Meilläkin on jäänyt muutama satsi näitä V309xxxx renkaita autotalliin, kun ei ole sellaista rataa tullut vielä vastaan, missä rengasta olisi saanut pitämään.  Renkaiden tasalaatuisuuden lisäksi en ole kaivannut lisää pitoa.  Valmistajan sivuilta saatava tieto ei edes lupaa tähän tasalaatuisuuteen parannusta.   Valmistaja lupaa ainoastaan lisää pitoa.  Etukäteen ajatellen pelkään pehmeämmän renkaan kovaa kulumista varsinkin kovavauhtisilla radoilla kuten Pori tai Paimio.  Tällaisilla radoilla saa pehmeät eturenkaat menemään päivässä isommilla autoilla.  Paimion uusi asfaltti korjasi tilannetta melkoisesti, mutta silti paine kapealle eturenkaalle on melkoinen, kun pääsuoran kurviin mennään noin 70 km tunnissa.   

Tony60

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Kotirata: Turku
  • Moottorimerkki: Raket 96
  • Runkomerkki: Dino
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #19 : 21.11.2018 13:35 »
Monet ajavat jo Cadet luokassa uusilla renkailla lähes joka kisan ja tyypillisesti renkailla ajaetaan pari kisaa.  Microssa ehkä saman verran, joskin uusien renkaiden osuus kasvaa hieman.  Raket Jr:ssä uudet renkaat alkaa olla jo 80 %:sti alla joka kisan aika-ajossa riipuen tietysti radasta ja kelistä.

Juuri näin. Siksipä muutos ei olekaan suuri vaikka kuluminen olisi jopa 20% suurempaa, mitä se tuskin edes on. Missä ongelma?


Useat ajavat kerran kisatulla renkaalla pelkästään säästön takia.  Mikäli renkaat maksaisivat esim 80 euroa, niin kaikilla olisi aina uudet renkaat joka kisaan.  Säästyneellä 70 eurolla kattaa kisamaksun.  Pelkona on, että nämä samat perheet jättävät kisoja väliin kohonneiden rengaskulujen vuoksi.  Tämä vaihtoehto ei tietenkää ole hyväksi muille kilpailijoille, järjestäjille eikä lajille.  Kalusto pikkuluokissa on omasta mielestäni suhteellisen edullinen, joten olisi hienoa mikäli lapset pääsisivät kokeilemaan lajia, eikä osallistumisen esteenä olisi kilpailu- tai rengaskulut.  Nämä molemmat tulevat tulevat varmuudella nousemaan, mikäli osallistujamäärät kilpailuissa putoavat.   


Lainaus
Meillä ei ole oikein sellaista kokemusta, että rengas ei olisi kulunut jo Cadet luokasta asti.  En ole siinä vaiheessa tietystikään ymmärtänyt lajista mitään, joten olemme voineet ajaa ihan väärillä paineilla tms. mutta joka tapauksessa renkaat on aina kuluneet.  Aloittaessa kuluma oli tietenkin vähäisempää, mutta vauhdin kasvaessa renkaat kyllä kuluvat varsinkin karkeammilla asfalttipinnoilla.

Juuri näin: Cadet / Micro luokissa ainakaan aloittelija ei huomaa mitään eroa. Kun vauhti kasvaa niin sitten vasta alkaa rengas kulumaan. Enemmän ajetuilla radoilla (Lahti, Kouvola, Vihti, Pori, Lappeenranta.. jne Cadet rengas kasvaa aloittelijalla radasta siihen tarttuvan kumin johdosta) Missä ongelma?

Meillä on sama huomio aloitettaessa lajia, että ensimmäisten ratapäivien jälkeen tulee illuusio ettei rengas kuluisi ja harrastaminen tulee niiden puolesta edulliseksi.  Valitettavasti tämä illuusio haihtui ja renkaita kului loppuun jo ennen kisoihin osallistumista saman tien kun vauhti alkaa kasvamaan.  Microssa on jo sen verran painoa, että renkaat kuluu varsinkin kovavauhtisissa kurveissa.

Lainaus
Mikäli Raket Jr:ssä ajaa tyypillisesti esim 12-15 kisaa kauden aikana, niin nykyisillä renkailla on päässyt esimerkikisi kahdeksalla rengassatsilla, kun uusilla on voinut ajaa esim. kansalliset ja samoilla renkailla vielä esim. Pirkan harrastajakiertueen kisat.  Hieman pelottaa että uusiksi renkaiksi esitetyillä tämä ei enää onnistu tai siinä tapauksessa käytetyn ja uuden renkaan eroa ei enää hanskalla korjaa.   Seitsemän rengassatsia maksaa nykyisellä renkaalla aika tarkkaan 1000 euroa.  Tähän vielä kauden alkuun täytyy ostaa pari satsia renkaaseen tutustumiseen, niin esittämäni 1000 euroa on jo reilusti alakanttiin.
Eli kulumisen täytyisi olla 100% suurempi että jouduttaisiin tilanteeseen että renkaita menisi tuplamäärä nykyiseen nähden. (siis kaksi kertaa tuo 1000e potti jotta kulut lisääntyisivät ko summalla) Ei olla edelleenkään vaihtamassa valkoiseen Vega:an (SOFT), vaan edelleen pysytään HARD tason renkaassa! MEDIUM tason renkaatkin kestävät useamman kilpailun. Oletko tosiaan sitä mieltä että pehmeikään HARD tason rengas ei kestäisi kuin yhden kilpailun? Miten niillä mediumeilla / Softeilla sitten voi yleensä vetää...?   ;D
Selvittelyn perusteella (keski-euroopasta) kaikki nuo Vegan junnurenkaat kestävät hyvin säilytystä. Ongelma on enemmänkin "käyttösyklien" aiheuttama muutos kumissa "ikäännyttävästi". Käytännössä siis: Ajat 10 ajokertaa eri päivinä, joissa jokaisessa ajat 10 kierrosta = 100 kierrosta. Verrattuna että ajat yhtenä päivänä samat 100 kierrosta. Molemmilla renkailla on ajettu sama määrä kierroksia, mutta toisellä on 9 käyttösykliä enemmän. Ne ovat pidemmällä kumin ikääntymisprosessissa. Tämä on ilmiö sama kaikilla malleilla. Käyttösykli on monen asian summa. Siihen kuulemma liittyy niin lämpö, happi, UV... (en ole jaksanut tätä opiskella)

Oikeastaan tarkoitin, että mikäli vanhoista poiketen ei uusilla renkailla voisi käytänössä osallistua kuin yhteen kisaan.  Tässä tapauksesssa rengaskulut esimerkkitapauksessa nousisivat n. 1000 €.  Tähän vielä lisäksi ne kauden alkuun ostettavat treenirenkaat.

Tätä käyttösykli minua huolestuttaa kaikkein eniten.  Mikäli renkaita kaupataan lyhyellä varastokierrolla maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi, niin pelkoni on että ominaisuudet tulevat muuttumaan jo pidemmän varastoinnin ja varsinkin yhden käyttökerran jälkeen kun renkaat ovat kerran lämmenneet kisassa 70-80 C asteeseen. Tämä on erityisen ikävää, mikäli kisassa tulisi ainoastaan yksi "kuiva" lähtö ja renkaat olisivat tässä yhdessä alkuerässä menettäneet parhaan pitonsa.  Vega lupaa vanhalle Cadet renkaalle suorituskyvyn säilymistä pitkään ja niitä on voinut ajaa käytännössä "kuvion" loppuun kierrosajan juuri putoamatta. 



Lainaus
En kyllä usko väitteeseen, että 90 % kilpailijoista lopettaisi nykyisen renkaan vuoksi.  Itse asiassa en usko, että kukaan lopettaa nykyisen renkaan vuoksi. Luulin tätä aikaisemmassa viestissäsi hypoteetiseksi väittämäksi, mutta kun otit sen uudelleen esiin, niin vastasin tähän oman kokemuksen perusteella.

En minäkään usko että ketään lopettaa renkaan takia mentiin sitten mihin suuntaan tahansa. Esitin asian toiselta kantilta joka on valtaosan mielipide.  Kuten kirjoitit, iso osa harrastajista lyö nyt jo melkein joka kisaan uutta gummia alle. Edelliset jää harkkarenkaiksi tai niitä jaellaan tarvitseville kun ne tahtovat paljon kilpaileville kasaantua kärryyn. Fakta on se että iso osa harrastajakunnasta on toivonut muutosta. Missä ongelma?


Näistä mielipiteistä on varmaan vaikea saada kattavaa otosta.  Yleensä asiat suomessa etenee muutaman äänekkään toiveiden mukaan.  Kaikille sopisi varmaankin se, että renkaiden tasalaatuisuus pystyttäisiin takaamaan ja kustannukset pysyisivät entisessä.  Suomalaiset helposti jättävät mielipiteensä kertomatta ja äänestävät sitten "jaloillaan".  Luulen että teillekin tulee muutamalta pettyneeltä pyyntö ostaa käyttämättömät renkaat AKK:lle, kun näitäkin on useille harrastajille jäänyt varastoon.  Varmaankin vetoavat päätösen muutokseen kesken kauden. 


Lainaus
Käsittääkseni nyt ollaan muuttamassa rengastoimittajan kanssa sopimusta, koska rengastyyppiä ollan vaihtamassa kesken sopimuskauden.  Eikö siinä tapauksessa sopimusta voida muuttaa myös luokkien osalta, koska sopimus joka tapauksessa kirjoitetaan uusiksi?

Me ollaan hattu kädessä rengastoimittajalta pyytämässä että saataisiko soppariin muutos, harrastajilta kahden kauden aikana kerätyn palautteen takia.
Sopimusta ei siis kirjoiteta uusiksi. Rengastoimittajan ei tarvitsisi suostua mihinkään.

Lainaus
Kritiikistä ei kannata hermostua, vaan kuunnella harrastajakunnan ääntä.  Tällä hetkellä ajanohdasta riippuvasta syystä harrastakunnan mielipidettä ei saa kattavasti selville.  Varmaankin mielipiteitä on vaihdon puolesta ja vastaan.  Nykyinen tilanne on kaikkien tiedossa, mutta muutos on lähes kaikille arvoitus.  Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, niin ongelmallisinta on rengastypin vaihdos aikaisemmin tehdyn päätösen vastaisesti.  Tästä tulee varmaankin eniten palautetta, kun sääntökirja kaivetaan esiin kevät auringon alkaessa paistaa.

En hermostu kritiikistä, se on aina kehittävää. Enkä itseasiassa näe kirjoittamaasi varsinaisesti kritiikkinä, vaikka alkuun hyvin provosoivasti kirjoititkin.
Kaikissa päätöksissä on aina kaksi puolta. Nyt tehty päätös on laajamittaisesti harrastajakentän toive. Ollaan siis kuunneltu ja toimittu.
Yksittäisiä, tai ryhmiäkin, aina on jotka ovat toista mieltä päätöksistä. Välissä on päättäjät jotka joutuvat tekemään parhaansa että päätöksillä saadaan mahdollisimman suuri joukko tyytyväisiksi. (Fakta on se ettei kaikille ikinä kaikki kelpaa)
Nyt minulla on tunne että sinä et ole tyytyväinen päätökseen, vaikka metriäkään et ole vielä päätöksen mukaisesti joutunut toimimaan?
(muista tulla sitten kiittämään jos tämä osoittautuukin hyväksi päätökseksi  ;) Vielähän sitä ei tiedä, vuoden päästä sitten)
Harrastajakunnassa mielipiteesi on kuitenkin hyvin yksittäinen. Tarkalleen toinen mikä minun korviin on kantautunut. Toivottavasti olette molemmat turhaan huolissanne.
Toisella puolella seisoo monikymmenkertainen joukko joka vaatii muutosta. Katso asiaa laajasti.

Olen tässä ketjussa esittänyt niitä asioita jotka ovat selvitettyjä ja mitä on otettu huomioon vaihtoehtoja metsästettäessä. Halusin korjata virheellistä esittämääsi ettei asia olisi tullut harrastajakunnan syvistä riveistä ja ettei tähän olisi uhrattu aikaa ja kahvia eri vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien selvittämiseen.
Nyt kun luet ajatuksella tuon kirjoittamasi viimeisen viestisi alkupään huomaat että itseasiassa vaikutus harrastajille on varsin pieni, mutta kaikki hyötyvät tasalaatuisemman tuotteen myötä.


Olen pahoillani, mikäli koit aloituksen kärjekkyyden provosoinniksi.  Tarkoitus oli ainoastaan herättää keskustelua aiheesta.  Valitettavasti tähän aikaan vuodesta ihmisillä on muuta ajateltavaa kuin karting, eikä laajempaa mielipiteiden vaihtoa saada aikaiseksi.

Itselleni olisi ollut helppoa pitäytyä vanhassa renkaassa.  Meille renkaat on tuoneet pienen edun kovempia moottoreita vastaan.  Valitettavasti lapset on tietyn ikäisiä vain hetken ja kuviot ensi vuodelle olisivat olleet selkeät.  Nyt on vaikea arvioida miten kilpailijamäärät kehittyy.  Poika totesi ensimmäisen ajamansa Cadet-luokan kilpailun jälkeen, että tämä on parasta mitä hän on siihen mennessä tehnyt.  Toivottavasti laji säilyy ja useat muutkin lapset pääsevät kokemaan saman.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #20 : 21.11.2018 13:56 »
Katso nyt sieltä akk sivuilta kuinka moni sen micron numeron on hakenu. Rengasasia ei liity siihen paljonko microja on viivalla, mutta jotenkin on sellanen tunne että reilusti enemmän kuin kaudella 2018. Kyllä sieltä se kilpakumppani löytyy. Se että tämä sun aihe ei herätä keskustelua ei liity vuodenaikaan, vaan siihen että kellään muulla ei tunnu asian kanssa olevan ongelmaa. Tätä nyt on jauhettu tässä päivä jos toinenkin ja kuten huomaat asia ei paljon keskustelua herätä.

Asiasta on toki hyvä avata keskustelua ja esittää ajatuksia, mutta jos lankaan ei löydy keskustelijoita (koska ovat tyytyväisiä tulevaan), niin se saman levyn soittaminen ei paljon asiaa muuta.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #21 : 23.11.2018 11:51 »
Katso nyt sieltä akk sivuilta kuinka moni sen micron numeron on hakenu.
Ihan vaan mielenkiinnosta onko kukaan koskaan katsonut esim. juuri Micro-luokan osanottajamääriä verrattuna numeroiden varanneisiin.
Eli paljonko oli tänä vuonna varattja numeroita ja minkä verran eri kisoissa oli viivalla?
Se kun tuppaa olemaan niin että jos koko Suomessa on 30 varattua numeroa, niin joku ajaa kisan, joku enemmän ja viivalla onkin aika paljon vähemmän porukkaa kuin voisi olettaa.

Kyllähän tuo kesken luokituskauden tapahtuva renkaan vaihtuminen on ns. väärin sen suhteen että sen takia luokituskaudet ovat olemassa, jotta kaikki pystyy ennustamaan tulevaisuuden tarpeet. Jos ajattelen asiaa esim. kauppiaan näkökulmasta. Oletetaan että jokin luokiteltu tuote on otettu varastoon ja sille on voimassaoloaika, jonka aikana se on syytä saada myytyä. Sitten tuleekin kesken kaiken tieto että näiden arvo putosi juuri 99%, koska niillä ei saa ajaa enää kilpaa. Nyt en tarkoita näitä renkaita pelkästään, koska kovin suuria määriä niitä ei kannata muutenkaan hyllyyn jättää kuivumaan, vaan koskee periaatetasolla ihan kaikkia alan tuotteita.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1635
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #22 : 23.11.2018 20:02 »
Kyllähän tuo kesken luokituskauden tapahtuva renkaan vaihtuminen on ns. väärin sen suhteen että sen takia luokituskaudet ovat olemassa, jotta kaikki pystyy ennustamaan tulevaisuuden tarpeet. Jos ajattelen asiaa esim. kauppiaan näkökulmasta. Oletetaan että jokin luokiteltu tuote on otettu varastoon ja sille on voimassaoloaika, jonka aikana se on syytä saada myytyä. Sitten tuleekin kesken kaiken tieto että näiden arvo putosi juuri 99%, koska niillä ei saa ajaa enää kilpaa. Nyt en tarkoita näitä renkaita pelkästään, koska kovin suuria määriä niitä ei kannata muutenkaan hyllyyn jättää kuivumaan, vaan koskee periaatetasolla ihan kaikkia alan tuotteita.

Juuri näin. Ihan heppoisin perustein ei kesken minkään kauden tehdä muutoksia. (tässä asiassa kyseessä on sopimuskausi, ei luokituskausi) Tätä rengas asiaa pähkittiin pitkään ja hartaasti, jonka aikana alettiin jo saamaan kommentteja: "Taaskaan ei kenttää kuunnella"  -> Kuunneltiin, tehtiin mitä voitiin ja taas "lentää"   ::) ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 296
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #23 : 01.12.2018 00:10 »
Vuonna 2013 mini 60 luokassa ajettiin renkaalla jonka käyttöikä oli kilpakäytössä n.70 kierrosta. Tuon kierrosmäärän jälkeen rengas oli 0.5-1s kierroksella hitaampi kuin uusi.
Toivottavasti ei olla menossa takaisin sellaiseen renkaaseen.
Meitä ei asia enään kosketa mutta nuorempia harrastajia ja heidän vanhempiensa lompakoita varmastikkin.
Kisat ja treenimäärät  on junnuille kaikkein tärkein asia kehityksen kannalta. Mikäli nousevat kulut rajoittavat ajomääriä niin samalla ne rajoittavat myös kehitystä.
Tämä kommentti on kirjoitettu ilman mitään tietoa tulevasta renkaasta eikä varsinaisesti siis ole puolesta eikä vastaan.
Itku renkaiden tasalaatuisuudesta ei poistu vaikka rengas vaihtuu. Sama itku on ollut ihan jokaisessa luokassa ja jokaisella renkaalla, aina on jollain mielestään huonommat renkaat kuin muilla.
Toki välillä varmaan sattuukin paskoja renkaita mutta siihen on syytä tottua, se ei näillä näkymin miksikään muutu. Ei edes formula 1:n renkaat ole tasalaatuisia.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #24 : 19.02.2019 12:32 »
Sama itku on ollut ihan jokaisessa luokassa ja jokaisella renkaalla, aina on jollain mielestään huonommat renkaat kuin muilla.
Toki välillä varmaan sattuukin paskoja renkaita mutta siihen on syytä tottua, se ei näillä näkymin miksikään muutu. Ei edes formula 1:n renkaat ole tasalaatuisia.


Niin se on jännä että kärkiporukalla on aina parhaimmat koneet ja parhaimmat renkaat, etc.  Ei ne muuten kärjessä olisi  ::)    ;)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 807
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #25 : 21.02.2019 23:46 »
hyvä keino tarkistaa asia on, että joku kärki kuskeista ajaa teidän autolla pari kierrosta ni sitten näkee, mistä ero kärkeen johtuu....
.

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #26 : 27.02.2019 13:07 »
hyvä keino tarkistaa asia on, että joku kärki kuskeista ajaa teidän autolla pari kierrosta ni sitten näkee, mistä ero kärkeen johtuu....


Se oli sarkasmia  ;D . Niitä vaan löytyy varikolta kenen mielestä kärjellä on paremmat koneet ja paremmat renkaat, yms.


iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 807
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket renkaat
« Vastaus #27 : 27.02.2019 16:49 »
hyvä keino tarkistaa asia on, että joku kärki kuskeista ajaa teidän autolla pari kierrosta ni sitten näkee, mistä ero kärkeen johtuu....


Se oli sarkasmia  ;D . Niitä vaan löytyy varikolta kenen mielestä kärjellä on paremmat koneet ja paremmat renkaat, yms.
ymmärsin kyllä  :D :D
.