Kirjoittaja Aihe: Raket 95 ei käynnisty  (Luettu 11777 kertaa)

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Raket 95 ei käynnisty
« : 28.06.2019 18:30 »
Sähköstartillinen moottori, kaasutin ei ime bensaa, kipinä tulee. Tätä ennen vielä käynnistyi hyvin, otti isot kierrokset ja sammui sitten, jonka jälkeen ei inahdakaan. Kaasarista puhdistin sihdin (oli roskaa) ja vaihdoin kalvot ja tiivisteet. Kokeilin jopa toista  kaasaria, mutta ei tullut parannusta eikä muutosta. Kaasarin imukaula näyttää olevan ehjä, samoin tiiviste. Kaasari asettuu tiivisteen päälle suoraan. Bensaletku ehjä ja tankissa letkun pää reilusti bensapinnan alapuolella tankissa. Kaasariin ei vaan jaksa virrata bensaa. Mitä asioita voisi vielä tarkistaa?

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 29.06.2019 06:50 »
Oot varmaan jo kokeillut, mutta laitetaan silti. Putsari pois, käsi kaasuttimelle ja startti päälle. Tapahtuuko mitään bensaletkuissa?

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 29.06.2019 09:26 »
Oot varmaan jo kokeillut, mutta laitetaan silti. Putsari pois, käsi kaasuttimelle ja startti päälle. Tapahtuuko mitään bensaletkuissa?

Juu, olen kokeillut. Ei vaikutusta, ainoastaan tuntuu imusykäykset kädessä. Olen miettinyt, olisko pulssireikä tukossa, mutta tuskin se olisi molemmissa kaasareissa. Kaasaria kiinnittäessä olen huomannut, että kääntyy jonkin verran ennen kuin kiristän ruuveja. Olisko siis mahdollista, että pieni liike väärään suuntaan peittäää tiivisteen pulssireiän. Miten tämä olisi estettävissä tai miten sen saa kohdistettua? Pitäiskö tiiviste liimata imukaulaan kiinni?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 815
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 29.06.2019 10:24 »
vielä tyhmempi ajatus... ettei bensaletku ole pulssi nipassa?
.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 29.06.2019 10:53 »
vielä tyhmempi ajatus... ettei bensaletku ole pulssi nipassa?

Bensaletku on ainostaan sisääntulonipassa kaasarin yläosassa. Missä tuo pulssinippa on?

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 29.06.2019 11:02 »
Huomasin kaasarin räjäytyskuvasta, että pumppukalvon tiiviste pitäisi olla kalvon ja rungon välissä, olen laittanut tiivisteen  kalvon ja kannen väliin. Vaikuttaakohan tämä asiaan? Tosin toista kaasaria en ole purkanut ja sama toimivuusongelma siinäkin.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 815
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #6 : 29.06.2019 15:15 »
vielä tyhmempi ajatus... ettei bensaletku ole pulssi nipassa?

Bensaletku on ainostaan sisääntulonipassa kaasarin yläosassa. Missä tuo pulssinippa on?
sorry. olin eri (vääräs) kaasarissa :D

kannen ruuvit kiinni?
syöttö ruuvit auki
tää on 85 mosaan hoito-ohje, mut kaasari on sama... https://docplayer.fi/12317850-Lmm-karting-team-85-huolto-kisakaudella.html
.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 29.06.2019 17:37 »
vielä tyhmempi ajatus... ettei bensaletku ole pulssi nipassa?

Bensaletku on ainostaan sisääntulonipassa kaasarin yläosassa. Missä tuo pulssinippa on?
sorry. olin eri (vääräs) kaasarissa :D

kannen ruuvit kiinni?
syöttö ruuvit auki
tää on 85 mosaan hoito-ohje, mut kaasari on sama... https://docplayer.fi/12317850-Lmm-karting-team-85-huolto-kisakaudella.html

Kannen ruuvit kiinni on kiinni ja tarkistin, ettei roskaa mennnyt väliin. Tarkoitatko syöttöruuveilla L- ja H-ruuveja? Minulla L 1,75 ja H 0,75. On ainakin tuon ohjeen perusteella ala- ja yläkanttiin, mutta miten se ei pukahtaisikaan noilla arvoilla, kun on aiemmin toiminut. Toki kokeilen säätää.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 29.06.2019 18:51 »
Taisi vika löytyä. Eikä ollut kaasari vaan sylinterin kiinnitys.... Sylinteri on irti alapäästä(?) Toivottavasti ei ole enemmän mennyt rikki  :(

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101147
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 29.06.2019 21:08 »
Jos tuo säätökalvo ja tiiviste ovat väärinpäin niin ei jaksa kyllä pumpata bensaa. Toki jos siellä on sylinteri irti niin varmasti vielä korostuu tuo ongelma.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #10 : 29.06.2019 23:01 »
Jos tuo säätökalvo ja tiiviste ovat väärinpäin niin ei jaksa kyllä pumpata bensaa. Toki jos siellä on sylinteri irti niin varmasti vielä korostuu tuo ongelma.

Alunperin kaasarissa ei ollut erillistä tiivistettä ollenkaan vaan pelkkä (metallilaipallinen) kalvo, joten tilanne oli ilmeisen sama. Mutta tiivisteen vaihtaminen rungon puolelle ei auttanut asiaa, joten suurin ongelma oli tuo sylinterin kiinnityssauman vuoto. Mutta hyvä tietää, että tiivisteiden asennusjärjestys on myös oleellinen.

Timberman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Kotirata: Lentola
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #11 : 02.07.2019 14:27 »
Kokemukseni mukaan L-ruuvi pitää olla 2,1-2,5 auki riippuen H-ruuvin asennosta. Jos on liikaa kiinni, niin ei lähde käyntiin lainkaan, tai kiihtyy huonosti.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 ei käynnisty
« Vastaus #12 : 02.07.2019 22:43 »
Kokemukseni mukaan L-ruuvi pitää olla 2,1-2,5 auki riippuen H-ruuvin asennosta. Jos on liikaa kiinni, niin ei lähde käyntiin lainkaan, tai kiihtyy huonosti.

Otan tämän huomioon säätöjä tehdessä. Mutta 1.75 säädöllä lähti aiemmin hienosti käyntiin ja koeajokin onnistui hyvin. Ainostaan, jos oikein muistan, pienillä kierroksilla ei meinannut pysyä käynnissä.