Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle karting auto vauhdinnälkään!  (Luettu 1094 kertaa)

DonTombou

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Hei harrastajat!

Aloittelijalle karting auto!
Kuski: 36v mies 187cm 93kg.

Kuvailisitteko eri karting mallien luonteenpiirteitä:
1.   millaista on ajaa ko. mallia?
2.   huoltotarve / moottorin ym. luotettavuus?
3.   kausikustannukset, huolto, polttoaine, renkaat?
4.   muuta

Haluan
•   ajaa lujaa (”formula simulaattori”, kisa-auton huumaa edullisesti)
•   käyttää aikani ajamiseen, en auton virittämiseen ja huoltamiseen
•   maltilliset käyttökustannukset
•   lisäksi olisi kiva vaihdella vaihteita ja etujarrut olis hyvä olla, että uskaltaa ajaa lujaa

Mallit, jotka ovat mielessä:
•   Raket 120   (Fossiilisarjaa varten, riittääkö näissä potku? heppoja 14hv, riittääkö tuo?)
•   Mega R01   (taitaa olla liian tehokas? millaista on ajaa tätä?)
•   Rotax DD2   (kardaaniveto! ja kaksi vaihdetta, tähän saa vissiin etujarrut?)
•   KZ2       (6 vaihdetta ja etujarrut!)
•   F250      (onko kiva ajaa? ei vaihteita? etujarrut?)
•   Superkart   (tämä vaikuttaa kivalta, kun on vaihteita ja varmaan formula tyyppistä ajoa)

Jarrutehon säätö etu- ja takarenkaiden välillä olisi kiva sekä vaihteet.
Samoin huoltovapaus, mutta nuo ovat varmasti keskenään ristiriidassa.

Mihin hintaan saa Formula 3 tai 4 autoja?
Superkart olisi selkeästi edullisempi, ja pääsis kuitenkin yhtä lujaa.
Mutta varmaan F3 ja F4 autoja on kivempi ajaa?
Käyttökustannukset nousevat varmasti myös Superkart vs. F3 tai F4.
Superkart taitaa olla karting autoista ”automainen” ajaa tai ”open-wheel” henkinen?

KZ2:sta pääsin ajamaan, mutta ko. autossa oli omaan makuun vähän liian kapea vääntöalue vaihteilla.
En ehtinyt kunnolla vaihtamaan vaihteita kun 14000rpm raja tuli jo vastaan.
Voiko KZ2 vaihteiden kierrosalueita muuttaa siten, ettei heti 8000 rpm jälkeen räjähdä 14000 rpm:ään?
Eli vaihtaminen ei olisi niin hektistä tai kaaottista? Harjoitus tekee toki mestarin.
KZ2:sen kaaottisen tai hektisen vaihtamisen takia tuo DD2 vaikuttaa miellyttävältä vaihtoehdolta, kun kardaaniveto olisi myös huoltovapaampi ja ehkä myös kustannukset alhaisemmat kuin ketjuvetoiset moottorit?

Nuo vuokra-autot ovat vissiin aikuiselle Raket 120?
Niissä vuokra-autoissa, joita olen ajanut niin tuntuu, että moottorista saatava teho jää aika nopeasti liian pieneksi.
Vauhtihinkua olisi enemmän, mutta autossa tehot pohjaa!
KZ2 taas meinasi lähteä lapasesta ja pää irti hartioista, mutta ehkä se olisi kesytettävissä.
Pitäisi päästä ajamaan muutakin kuin Raket 120:sta.

Formula 1:stä pääsisi Suomessa ajamaan speedpassion.fi kautta. Vähän olisi vauhdin nälkää.

Entä miten virkavalta suhtautuu siihen, jos ajaa karting autolla vaikka päällystetyillä mökkiteillä kun muuta liikennettä ei juuri ole?

Laittakaas asiallisia mielipiteitä, kiitos!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 813
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijalle karting auto vauhdinnälkään!
« Vastaus #1 : 02.08.2019 13:53 »

Kuvailisitteko eri karting mallien luonteenpiirteitä:
1.   millaista on ajaa ko. mallia?
2.   huoltotarve / moottorin ym. luotettavuus?
3.   kausikustannukset, huolto, polttoaine, renkaat?
4.   muuta

Haluan
•   ajaa lujaa (”formula simulaattori”, kisa-auton huumaa edullisesti)
•   käyttää aikani ajamiseen, en auton virittämiseen ja huoltamiseen
•   maltilliset käyttökustannukset
•   lisäksi olisi kiva vaihdella vaihteita ja etujarrut olis hyvä olla, että uskaltaa ajaa lujaa

Mallit, jotka ovat mielessä:
•   Raket 120   (Fossiilisarjaa varten, riittääkö näissä potku? heppoja 14hv, riittääkö tuo?) ei vaihteita, eniten osallistujia kisoissa. varmasti tulee hiki kun yrittää ottaa jonon toiseksi viimeistä kiinni. Kulkeeko ison miehen alla koskaan satasta???
•   Mega R01   (taitaa olla liian tehokas? millaista on ajaa tätä?) ei kokemusta
•   Rotax DD2   (kardaaniveto! ja kaksi vaihdetta, tähän saa vissiin etujarrut?) pääsee kyllä vauhdin makuun
•   KZ2       (6 vaihdetta ja etujarrut!) tää on kiva luokka. ja on joku aikuisharrastaja lähtenyt kisapoluille KZ2 luokkaan. haastavaa oppia jos ei ole kokemusta auto kiihtyy varmasti riittävästi. 0->100 alle 5s normi kisaajalla
•   F250      (onko kiva ajaa? ei vaihteita? etujarrut?) harjoittele pienemmillä luokilla. tehokas, mutta useimmilla radoilla hitaampi kuin KZ2
•   Superkart   (tämä vaikuttaa kivalta, kun on vaihteita ja varmaan formula tyyppistä ajoa) harjoittele pienemmillä luokilla

Jarrutehon säätö etu- ja takarenkaiden välillä olisi kiva sekä vaihteet. kuuluu pakettiin, jos on etujarrut ja takajarrut
Samoin huoltovapaus, mutta nuo ovat varmasti keskenään ristiriidassa. Raket 120.. mut ei sekään. jos huoltovapaus on tärkee, niin pysy Pleikkarin Gran Turismo 6:a


Kustannukset riippuu luokasta ja ajomäärästä. mut jos heitän harrastus kustannuksista niin ilman kolarointeja raket 120 = 2-4€/ratakierros ja KZ2 6-10€/ratakierros ja arvatenkin isommat luokat maksaa enemmän 

alkukustannuksiin voi tulla sitten vielä peräkärryja / tai paketiauto ja työkalut, kompressori ym vakiotarvaraa

suosittelen aloittamaan pienestä luokasta ja jos intoo riittää, niin sitten isompaa alle.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2019 14:27 kirjoittanut iskä »
.

U. Turhapuro

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 33
Vs: Aloittelijalle karting auto vauhdinnälkään!
« Vastaus #2 : 05.08.2019 22:05 »
Tuossa on vähän mahdottomia ajatuksia, mitä ei saa samassa paketissa. Yksinkertaisuudessaan järkeviä autoja aikuiselle on X30 tai Rotax Max, jos olet kokeillut R120 autoa ja todennut sen liian laiskaksi. Itse unohtaisin kaikki muut vaihtoehdot jos haet hyvää hinta/laatusuhdetta ja kohtuullisen luotettavaa pakettia. Toki näitäkin joutuu huoltamaan, mutta ovat käyttökustannuksiltaan järkevät.

Moottori uutena noin 2750€ ja siihen vaikka aluksi 1-2 kautta ajettu runko, niin pääset jo jyvälle ajamisesta. Käytettynä runko 1500-2000€ ja uusi 4500€. Lisäksi tarvitset mittarin pako-ja vesiantureilla. Jos intoa riittää, niin käy ajamassa harjoituskisoissa, niin huomaat, että ei se ajaminen olekaan niin yksinkertaista, kun junnut ajaa kovempaa, mutta siellä oppii paljon ja saa omaan ajamiseen vauhtia.