Kirjoittaja Aihe: Jun Max vs. Jun Max EVO tehot  (Luettu 6368 kertaa)

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Jun Max vs. Jun Max EVO tehot
« : 07.01.2020 20:37 »
Moro!

Kaivan vanhan vastakkainasettelun pölyistä pöytään. Kertokaahan nyt faktaa asiasta, onko EVO versio tehokkaampi kuin vanha (2013) Jun Max? Minulle on kerrottu, että eroa ei ole, mutta miten nuo joskus julkaissut tehokäppyrät kertovat toista (tehoero EVOn hyväksi > 2kW välillä 8500 - 12500 rpm).

Minulla on vanha Jun Max ja en missään tapauksessa ole siihen tyytymätön, sillä on hauska ajaa. Mutta, kun alan vertailla junnujen tuoreita kierrosaikoja aika-ajoissa syksyltä, jään niistä 1 - 3 s (Kangasalan radalla, korjaus: toki erot ovat 2 - 4 s elokuun aikoihin verrattuna, mikä ei selity missään tapauksessa pelkällä tehoerolla...). Tiedän, ero on niin suuri, että pelkkä tehoero ei sitä selitä... Olen jo vanhemman puoleinen kuski ja ajan vain huvikseni, mutta joskus on kiva tehdä vertailuakin etenkin, kun yritän pitää pintani Sen Maxien kanssa. Ajotaidoissani on hiomista, mutta olisi hyvä, jos edes kalusto olisi sinne päin (tai ainakin voisin tappiota edes yrittää selittää alitehoisella koneella tai olisin ainakin tietoinen siitä ;)) Onko joku täällä foorumilla itse penkittänyt vanhaa (-2014) ja uutta mallia (EVO) rinnakkain?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2020 10:01 kirjoittanut ratia69 »

Meitzi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Jun Max vs. Jun Max EVO tehot
« Vastaus #1 : 07.01.2020 23:39 »
Moottorin valmistaja ei koskaan, ei koskaan voi tehdä muutosta joka on huonompi kuin edellinen. Eli mikä tahansa muutos pitää olla joko tismalleen yhtä hyvä tai hieman parempi.
Eli, kun nyt rotaxin pytty on lähiaikoina uudistunut, jotta se olisi tasalaatuisempi. Tasalaatuisempi tarkoittaa siis sitä, että ei olisi enää niin iso ero jos sattuu tulemaan hyvä tai huono. Niin hehän eivät voi tehdä tästä uudesta keskivertoa vaan sen on pakko olla yhtä hyvä kuin edellisen paras. Ja onko uusi sytytys parempi kuin vanha? on.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Jun Max vs. Jun Max EVO tehot
« Vastaus #2 : 08.01.2020 07:25 »
Kysyn asian toisella tavalla. Olisiko juniori kilpailukykyinen tällä vanhalla 2013 koneella nykykisoissa? Tarkoitan kaluston osalta. Ja, jos ei, kuinka paljon tulee pataan? Sen olen myäs jostakin kv-palstalta lukenut, että esim. sylinteri on pyritty tekemään tasalaatuisemmaksi verrattuna vanhaan. Onko sitä sitten vieläkin parannettu parina viime vuonna? Ja edelleen, minulla on se käsitys, että tehoero vanhan ja uuden moottorin välillä ei johtuisi sylinteristä.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2020 07:55 kirjoittanut ratia69 »

LekaMi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 91
Vs: Jun Max vs. Jun Max EVO tehot
« Vastaus #3 : 14.01.2020 08:15 »
2013 kone ei ole kilpailukykyinen ilman viimeisimpiä päivityksiä nykykisoissa. Pataan tulee useita kymmenyksiä/kierros.
Ero tulee nykyisestä, siis 2017 asti käytössä olleesta sylinteristä, kaasuttimesta (2015->), pakoputkesta ja sähköistä.

http://www.rmcfinland.net/ohjeet/

https://youtu.be/fa6D-1epqSk

"Mitä pienempi vika, sitä suurempi Leka..."

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Jun Max vs. Jun Max EVO tehot
« Vastaus #4 : 14.01.2020 14:09 »
Kiitos tiedosta! Tämä on jotain, mitä oletinkin. Nyt voin hyvillä mielin itse ajaa vanhalla JunMaxillani (tai hankkia aikuisten Evon sopivan tilaisuuden tullen). Ensin pitää vähän kehittyä itse ajamisessa ja saada renkaat myös pitämään parhain päin (tilalle uudehkot renkaat, oikeat paineet jne). Juniorille (sitten, kun ikää tulee tarpeeksi), voikin hankkia uudempaa versiota  :)


 

Team Laine Verkkokauppa