Kirjoittaja Aihe: Raket 95 kytkin ym.  (Luettu 1231 kertaa)

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Raket 95 kytkin ym.
« : 29.01.2020 09:30 »
Taas näitä kokemattoman kysymyksiä  :-\ Mistä tietää, että kytkin on kulunut liikaa? Mittasin kytkinlevyn sellaisesta kohtaa, missä ei näytä olevan kulumaa (82,3 mm) ja kuluneesta kohdasta (82,0 mm). Onko tällainen vaihtokunnossa?

Yritän tässä samaan aikaan selvittää, miksi Raket 95 ei kulje kuin cadetin nopeudella.. Lähes kaikki kivet on käännetty, kaasutin ok, imujalka ehjä, kampakselin kuluma n. 0,03-0,04 mm (16,96-16,97, ei siis kromattu), mäntä uuden karhee (sisäänajettu, n. pari tuntia). Pari lisäjuttua vielä: kampiakselin päittäisvälys 0,9 mm (onko dramaattista vaikutusta?) ja sylinterin ja alapään tiiviste ei ollut ihan asettunut kohdalleen, jolloin puristus oli yhdestä kohtaa aivan sisäreunasta (tässä saattaa olla potentiaalinen vuotokohta, jolla voi olla suurikin vaikutus tehoihin). Kuuluuko kierokangessa olla n. 1mm klappia, kun heiluttaa päittäin vapaasta (männän) päästä?
« Viimeksi muokattu: 29.01.2020 09:34 kirjoittanut ratia69 »

Timberman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Lentola
Vs: Raket 95 kytkin ym.
« Vastaus #1 : 13.02.2020 22:24 »
Moi
Kytkimen ja kytkinkellon mitat näkyy luokitustodistuksesta. https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1926/raket_95cadet_2019_15_05.pdf
Sen mukaan ei tarvitse kytkintä vaihtaa. Aika erikoista, että on noin paljon eroa eri kohdista mitattaessa. Mittausvirhe?

Oletko katsonut, että kaasu menee varmasti pohjaan eli läppä aukeaa täysin? Kuinka paljon kone kiertää? Pukilla pitäisi kiertää helposti >13000rpm. Jos ei, niin auttaako kaasuttimen säätäminen?

Voi olla että pääset helpomalla, kun viet koneen mosamiehelle, niin hän osaa kertoa onko välykset normaalit, eikä tarvi arvuutella.

ratia69

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 46
  • Kotirata: Lentola Karting
Vs: Raket 95 kytkin ym.
« Vastaus #2 : 14.02.2020 21:23 »
No, juu. Kytkin ylittää näköjään tuon minimimitan pienimmästäkin kohtaa. Mittavirhe ei ole kyseessä, koska jo silmällä näkee (sivusta katsottuna), että kytkin on toisesta reunastaan ylempänä (harjalla) ja laskee toiseen reunaan. Profiili ei ole siis suora vaan siinä on puolikkaan "half pipe" -muodon vinouma. Laittaisin tässä kohtaa kuvaa, mutta en tiedä, minkä osoitteen laitan noihin img-tageihin.

En ole pukilla täysiä kierroksia vielä kokeillut. Nyt, kun laitan koneen kasaan, voisin kierroksia kokeilla. Kyllä läppä on kokonaan auki siis kaasarin vipu menee jalalla poljettaessa ääriasentoon.

Jos ei kasauksen jälkeen kierroksia ala tulla,  kai se on mosamiehelle kiikutettava  :-\

Nyt sain kuvan kytkimestä tänne:
« Viimeksi muokattu: 17.02.2020 09:19 kirjoittanut ratia69 »


 

Team Laine Verkkokauppa