Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505349 kertaa)

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #120 : 19.11.2008 21:50 »
Kyllä ainakin ennen on ajettu mm. Jaffa CUP jne.
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #121 : 20.11.2008 10:33 »
Xoncuppia saa ajaa yhden hengen joukkueella.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #122 : 06.02.2009 20:45 »
Sanokaas, kumpi on kannattavampi tällaiselle noviisille. Olen tässä nyt pari kesää kurvaillu raketilla(85) ja Yamahalla. täytän tänä vuonna 16 niin kumpaan kannattaisi mieluummin osallistua Yamahaan vai Raket 120 vaikka xon-cuppiin. Yamahassa on kuulemma aika kova taso, mutta toi xon cuppi on kai vähän enemmän harraste meininkiä.
F1 on musiikkia korvilleni.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #123 : 06.02.2009 22:44 »
jos sulla ei ole nousu pistet kasassa, niin joudut aloittaa jammu junnuissa.
siellä ei taso ole niin hirvee, vaikka onkin kova. muutamia on ollu kisoissa, jotka on aloittaneet yammuista ja alkaneet keräämään pisteitä yleiseen luokkaan.
R120 luokkaa en tiiä muuta, kuin jos olet ajannu jammuilla, niin saattaa alkuun olla hitaampi vauhti "ongelma".
.

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #124 : 07.02.2009 07:27 »

Yammut opettaa säätämään isoa runkoa ja löytämään oman ajotyylisi. (Meille viime kausi junnuissa opetti enemmän kuin edelliset mini-raksu vuodet yhteensä)
Ikäsi ei ole ongelma, sillä viime kaudella taisi junnujen ikä haitari olla ihan reunasta reunaan 13-17v, tai kenties vielä enemmänkin. Jos painosi sallii (= ei tule paljoa ylipainoa 140kg:sta) niin Yammu junnua voi ehdottomasti suositella.
Epä ja Tomppeliz saavat jatkaa hehkuttelua yammu junnujen puolesta  ;D
...ja eikun hanaa...

MP4-18

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #125 : 07.02.2009 16:06 »
Jos ei halua ylipainoisena ajaa, niin 65kg on aikalailla se kuljettajan maksimipaino. Sen jälkeen antaakin jo painossa muille kuskeille tasoitusta. Olikait se Yammujen ikähaitari viime kesänä ainakin sinne 20v asti. Tosin ainoastaan yhden kisan ehdin käydä junnuissa ajamassa. Hauskaa oli ;D

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #126 : 07.02.2009 16:42 »
Joo jammu junnu alko kuulostamaan hyvältä. Vieläkun sais öljyt poies sieltä kampikammiosta. Oon tässä vähän aikaa sillontällön pyöritelly eturattaasta ja aina vaa tulee oilia ulos. :-\
F1 on musiikkia korvilleni.

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #127 : 07.02.2009 17:37 »
Paineilmaa tulpan reiästä sisään ja mosa vaaka-asentoon että pulssireikä on alaspäin, niin saat kerralla kampikammion puhtaaksi. ;) Tarpeen mukaan kämmenellä imu ja/tai pako aukko kiinni.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2009 17:42 kirjoittanut jarit »
...ja eikun hanaa...

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #128 : 16.02.2009 21:16 »
http://www.tuningpoisto.fi/?osat&cat=801

Onko nuo ajohaalarit pelkkään treenaamiseen vai onko noi oikein hyväksyttyä mallia. Kellään kokemusta? Toi K-MX 5 KART AJOPUKU 19 (Hopea) näyttää olevan aika halpa ainakin..
F1 on musiikkia korvilleni.

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #129 : 17.02.2009 07:33 »
Riippuu mitä luokkaa ajat. Sääntökirjasta poimittua. 


"10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet
CIK/FIA:n hyväksymä yhtenäinen ajoasu tai nahasta tai
vastaavasta materiaalista valmistettu, joka peittää koko
vartalon, jalat ja käsivarret ja joka antaa suojan hankautumista
vastaan. Luokissa Cadetti, Mini, Raket ja Yamaha
hyväksytään ajoasuksi tukevasta kankaasta (ei nailonkangasta)
valmistettu yhtenäinen ajoasu. Suositellaan
LEVEL2-tason mukaista ajopukua.
Kylkiliivit tulee olla ajopuvun alla.
Kädet kokonaan suojaavat hansikkaat.
Jalkineiden tulee peittää ja suojata nilkat."


Toi KMX-5 näyttäis olevan jopa CIK-FIA Level2  luokiteltu.

-  CIK FIA Level 2 Homologation.
-  SFI 40.1/1 (this is an ABRASION protection rating only - the suit is NOT FIRE RESISTANT)
-  Full floating arm construction for maximum flexibility.
-  Exclusive 3 panel ergonomic armand leg construction for increased comfort in the driving position.
-  Mesh lining on arms and legs for increased ventilation and breathability.
-  Abrasion resistant shell: high levels of protection for the driver.
-  Soft and ergonomic collar.
-  Internal cotton lining on back and chest for greater moisture absorption.
-  Internal flat seam construction for maximum reduction of internal pressure points with added comfort.
-  Youth sizes also available.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2009 07:40 kirjoittanut Moppe »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #130 : 17.02.2009 16:03 »

Yammut opettaa säätämään isoa runkoa ja löytämään oman ajotyylisi. (Meille viime kausi junnuissa opetti enemmän kuin edelliset mini-raksu vuodet yhteensä)
Ikäsi ei ole ongelma, sillä viime kaudella taisi junnujen ikä haitari olla ihan reunasta reunaan 13-17v, tai kenties vielä enemmänkin. Jos painosi sallii (= ei tule paljoa ylipainoa 140kg:sta) niin Yammu junnua voi ehdottomasti suositella.
Epä ja Tomppeliz saavat jatkaa hehkuttelua yammu junnujen puolesta  ;D

Jep Jammu on hyvä peli ajamisen opetteluun.. ;)
Olen riehunut Jammulla, Fossarilla ja Rotaxilla hupimielessä, Kaikilla noin 2sekkaa kärjestä.
Nyt olisi tarve opetella ajamaan, joten siirryn Jammulla kruisailemaan, toki Yamahan valintaan vaikuttaa, että niittä myllyjä löytynee muutama ylimääräinen, vaan Fossiileja ei enään yhtäkään.
Minä nyt vain tarvitsen leikkikavereita oppiakseni ja sattumoisin meidän ratakäynneillä todennäköisyys törmätä Jammuun on huomattavasti isompi.
Kyllähän Rotaxillakin oppii ajamaan, vaan haasteena on että, jos leikkikaverit ovat heikompitehoisia, niin sitä jämähtää "Sukellus/Teholla Mutkasta Ulos Jippoon" ja sillä ei paljoa juhlita "Isojen tyttöjen/poikien" leikeissä. Sitäpaitsi ne ylimääräiset sekunnit luuraavat mutkassa; Sisäänmeno, Apex ja Ulostulon ajoitus.
Minä mitään tiedä.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #131 : 17.02.2009 16:46 »
Mulla on jotain häikkää jarrutuksissaku lähte perä lapasesta ja siihe spinni perää :D
F1 on musiikkia korvilleni.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #132 : 17.02.2009 16:58 »
Jarrua pitää keventää mieluusti jo ennen kuin auton kulma etenemissuuntaan nähden on yli 90 astetta.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #133 : 17.02.2009 18:09 »
Mulla on jotain häikkää jarrutuksissaku lähte perä lapasesta ja siihe spinni perää :D

Jammua heikkotehoisena ja suoravetoisena ajetaan yleensä kaasu pohjassa.
Kuskin ja Rungonsäädöillä takarenkaan saa pysymään ilmassa mutkan aikana kaasu pohjassakin.
Rullaamistakin osa menestyvistä kuskeista käyttää vaan tulee pakolliseksi TAG ja KOFF luokissa.
 (Liian aikaisella kaasulla laskee takarenkaat maahan rungosta kuin rungosta TAGeissa ja KOFFeissa ja luistavan kytkimen "Teholisä" mutkasta ulos tullessa jää hyödyntämättä)
Jammussa kannattaa unohtaa Stop and Go. Kyseessä on isojen luokkien Mini. Vauhtia ei saa tuhota vaan on opittava vauhdin ylläpito. Oma harjoitusohjelmani sisältää "Liian aikaiset" jarrutukset, jotta liika kiire ei pilaa mutkaan menoa ja jää enempi aikaa ajolinjojen ja oikean vauhdin etsintään.
Eli ensin ajolinjat ja vauhti kohdalleen ja vasta sitten oikean jarrutuspaikan etsintä.
Minä mitään tiedä.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #134 : 17.02.2009 19:07 »
Okei.. kiitos neuvoista. Ettäku haluis jo päästä radalle :D
F1 on musiikkia korvilleni.

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #135 : 17.02.2009 22:22 »
mäkin ostin viimekesän lopussa jammun ja olen kuitenkin vanha kun peippo 26v. kyllä sillä jammulla ainakin hien saa päälle.. toivotaan et ens kesänä sais pikkasen kokeiltua säätö kun viimekesänä ei ehtinyt kokeileen pari kertaa.mikä on jammun männän vaihtoväli?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2009 22:47 kirjoittanut hannes »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #136 : 18.02.2009 10:10 »
...............mikä on jammun männän vaihtoväli?

Pitäsi tietää vähän enempi koneesta..mutta periaatteessa:
Uudella männällä pyritään 5-6 satkun välykseen..
8-9 satkun välyksen kohdalla rupeaa tehot karkaamaa. No kuumat koneet saattaa jaksaa 10 välykselläkin.
Liian väljällä männällä ajo kuluttaa sylinteriä nopeammin kuin tiiviillä.
Itsellä on pari pyttyä harrastajan jäljiltä ja hoonaus pitää suoritaa 2 ylikokoa isompaan kun sylinterit on ajettu vähän turhankin väljiksi.

Männällä pääsee noin 4-6 tuntia. No jos tehohävikki ei pelota ja sylinterin kuluminen ei kiinosta senkään vertaa niin männän tapin laakerin kiinnileikkautumisen riski rupeaa kasvamaan 8 tunnin jälkeen.

Sylinteri tarvitsee hoonata seuraavaa ylikokoon yleensä 4-6 männän välein. Kuluma pari satkua.
Vaan on tuolla kisoissa koneita joita ei ole hoonattu viimeiseen 10 vuoteen. Mäntä vain vaihtuu 1 tunnin välein.

Ps. Kiertokanki kestää noin 4 mäntää. Kun kiertokangen alalaakeri kuluu väljäksi niin se leikkaa kiinni.
Minä mitään tiedä.

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #137 : 18.02.2009 15:21 »
täytyy varmaan ruuvata toinen kone kiinni autoon kattoo mitä kone on syönyt..kun en tiedä millon tonne on tehty mitäkin huoltoja.. kuulemma toisella koneella on saavutettu sm 3 paikka..  2001 tai jotain semmosta.. jätetty seisontaan koko paketti sen jäljiltä.. toisaalta tekis mieli ostaa joku pidempi huolto välillinen  kone kun mietin monta mäntää sitä ruisailee meneen kesässä. no onneks toi paketti ei ollu kallis. pirusti osaa pari konetta vanteita 3 settiä 1200e .runkon 01 tonykart.

ps voi tarjota koneita.. (EI rakettia 120)/ EI heikompi tehosia.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #138 : 18.02.2009 17:42 »
4-6 mäntää kesässä tulee riittämään, jos nyt ihan sikana ajele. 1 ajotunti = 50 kierrosta, yli 100 kierrosta vaatii jo ihan kunnon ajopäivän, tyyliin 7*15 kierrosta neljässä tunnissa. Eli aktiivisella ajolla kerran kuussa uutta mäntää ja talvella sitten alakertaremontti. Rotax maxilla taitaa mennä mäntä jotain kolme kertaa pidempään. Renkaat se rahareikä lopulta kuitenkin on, max 200 kierrosta per setti, jotkut vaihtaa joka reissulle uudet.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #139 : 18.02.2009 19:28 »
mä ajelin 7vuotta vanhoilla kumeilla toijalalassa et ei tässä nyt renkailla aleta pelaan .. enkuitenkaan jäänyt jammun ajoista kauheesti (junnun) alta sekuntti.. pikkasen kun pääsis jonkun oppiin et osais pikkasen säätää.. autoo..

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #140 : 18.02.2009 20:49 »
Kyllä niillä vanhoilla renkailla kilpaa pystyy varmaa ajaan. Paalupaikat ja voitot taas sitten.. On se kyllä nyt kallista jos joka kisaan uuden renkassarjan ostaa, tai no riippuu monta kisaa ajaa. Ostan korkeintaan 2 sarjaa ens kesänä. On ne niin kalliit ainakin noi Yamahan renkaat. mitä ne nyt oli 150 -170 € 4kpl?
F1 on musiikkia korvilleni.

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #141 : 18.02.2009 21:03 »
Meillä meni pikku-minissä viime kesänä yksi kuivan kelin rengas sarja koko kesänä joilla hajoiteltiin ja ajettiin kisat
Kait viel tänä kesänä ajavat niilla tuolla nuoriso kodissa minne menivät vanhan auton mukana
Kovasti harjotellaan/huolletaan

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #142 : 18.02.2009 22:38 »
Äkkiseltään laskin että meidän Jammut söivät noin 8 mäntää ja kuski oli mukana sentään 14 Finaalissa ja niihin harkat ja erät päälle. Eli äkkiseltään 2:lla rempatulla koneella ajaa kesän komeasti. Männän vaihto on Jammuun nopea ja helppo homma, mitä nyt joskus männän lukkorenkaan ura pitää puhdistaa, jotta saa tapin ulos ilman väkivaltaa.
Renkaista: YKC kestää 2 kisat tai 1 kisat ja harkaa kohtalaisesti. Pisin elinikä YKC:lle jonka kuulin oli 7 kisaa  ::) ja vasta silloin etuset kankaille. Itse olen pörrännyt 2 viimeistä kesää roskiksista kerätyillä renkailla ja kisakuskin jätteillä, jos ei muuta ole oppinut niin renkaan vaihto tapahtuu melko vikkelästi ;D. Dyykattujen ja kankaille ajettujen etusten ero on itsellä yleensä 1 sekuntti
Minä mitään tiedä.

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #143 : 18.02.2009 22:50 »
 ;D täytyy kyllä varmaan yks setti ostaa kumeja.. kokeilla miten se pitää.. mut kai niillä muitten jäte kumeilla tulee vedettyä..
aloin tässä miettiin onko jollain tietoo my-charon light mittarista .. kun purin sen sielä olis niin kun yks paikka jollekkin toiselle anturille. siinä on nyt rmp kiinni. tai jos jollain on joku halpa mikä mittaa kierrosajan niin voisin olla kiinnostunut.

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #144 : 19.02.2009 07:34 »
aloin tässä miettiin onko jollain tietoo my-charon light mittarista .. kun purin sen sielä olis niin kun yks paikka jollekkin toiselle anturille. siinä on nyt rmp kiinni. tai jos jollain on joku halpa mikä mittaa kierrosajan niin voisin olla kiinnostunut.
Meillä on light käytössä jossa infrapuna kieros ajan otto ja rpm mahdollisesti jatketaan samalla mittarilla minitkin
Kovasti harjotellaan/huolletaan

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #145 : 19.02.2009 12:00 »
missä köhän olis antureita myynnissä? mihin hintaan?

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #146 : 19.02.2009 18:31 »
Teippakkaa puhelin kii rattii ja sekunttikello päälle ja painaa aina suoralla samaan aikaan. Aika epätarkka tapa, mutta ainakin sekunnit on tiedossa :DDDD
F1 on musiikkia korvilleni.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #147 : 19.02.2009 23:38 »
No tuohon ainakin tuo tarkkuutta jos voi kännyyn ottaa monta kierrosta peräjälkeen nollaamatta välillä. Jos ottaa vaikka 10 kierrosta putkeen ja laskee yhteisajan ja sitten siitä keskimääräisen virheen ajanotolle niin sillä sitten +/- korjaa jokaisen yksittäisen kierrosajan. Tulee huomattavasti pienemmäksi tuo yhteisajan virhe kuin yksittäisen kierroksen virhe jos aina samassa kohdassa yrittää näpytellä kännykkää :)
eksyvä ei tietä kysy

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #148 : 21.02.2009 19:52 »
Mistä muuten noita runkomerkkien ajohaalareita sais. Ku näyttää siltä että aika monella on ajopuku samaa merkkiä kun runkoki. Tarvis tony kartin ajopuku jostai hommata. käytettyki käy hyvin, koko 52, voi vaikka pistää yv:iä jos haluis myydä.
F1 on musiikkia korvilleni.

ponikart

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #149 : 21.02.2009 20:42 »
noo jos haluut ihan uudet nii mee linear powerii ja osta  mut voi maksaa joku 400e  ja kyll niit saa ostettuu täältä netistäki pistä esim tänne osto ilmotus ja johki keltasee pörssii ja muualle mitä nyt ikinä keksitkää :)


 

Team Laine Verkkokauppa