Löytyykö mistään käytetyn rungon ostajan opasta aloittelijalle?
Mihin pitää kiinnittää huomiota, miksi joku runko maksaa toista tonnia kun joku toinen maksaa vain puolet, kuinka paljon runko kuluu jne jne?
Riippuu mistä roikkuu. Runko pehmenee vanheteessaan, eli kierto/vääntöjäykkyys pienenee. Kovemmille renkaille ja aikuisen kokoiselle sopii hyvin vanha jo sopivasti löystynyt 32mm putkesta tehty runko, tällaisen uskoisin olevan haussa. Pehmeät kumit vaatii rungolta enemmän, esim. jos kisaa pitää jollain brikkareilla ajella, niin viime kesän runko on monen mielestä jo entinen. Taka-akseliksi on 40mm usein hyvä kompromissi.
Hitsauksista usein varoitellaan. Omasta mielestäni niin kauan kun varsinainen kantava putki, eli auton kiertävä paksu putki on ehjä, niin se riittää. Tuon putken korjaushitsaus vaikuttaa varmastikin rungon vääntöjäykkyyteen, jolloin auto kääntyy toiseen suuntaan kääntyy huonommin kuin toiseen.
5v vanhaa runkoa on kyllä todennäköisemmin hitsattu joko penkin kinnikkeistä tai ponttoonin kiinnikkeistä ja ennemmin moottorin puolelta tärinän vuoksi, mutten tuota pitäisi pahana ongelmana, lähinnä hintapoliittisena neuvottelukysymyksenä. Korkeintaan se kertoo siitä, että jossain vaiheessa saattaa se toiseksi heikoin sauma pettää. Kannattaa myös tarkastaa, ettei runkoputki ole alapuolelta kuskin kohdalta menossa puhki. Vanha runko voi olla aika kulunut jos kuski on kova ylittelemään korkeita kanttareita.
Tärkeintä on, että runko on suora. Tuon voi todeta kääntämällä rattia ääriasentoon molempiin suuntiin auto tyhjänä ja tasaisella alustalla. Renkaiden tulee irrota yhtä paljon molemmilta puolilta rattia veivaillessa. Joku on voinut korjata tuota säätämällä taka-akselin vinoon tai säätämällä olka-akseleiden korkeudet epäsymmetrisiksi, kanattaa tarkastaa. Vääntyneen rungon oikaisu (lue toiseen suuntaan vääntäminen) on voinut onnistua niin hyvin, ettei vääntymää enää noin edes huomaa, ajossa se voi kuitenkin tuntua. Koeajo siis kannattaa. Auto ei saa puoltaa, myöskään jarrutuksessa. Sen tulee myös kääntyä yhtä hyvin molempiin suuntiin.
Suoraan sivulle lähtevät ponttooninkiinnikkeet ovat paremmat kuin kulmassa olevat, säätäminen on helpompaa.
Malli/merkkiriippuvaisista asioista tärkein on jarrut, paloja ja muitakin varaosia pitää olla saatavilla. Tarvikeosat sopivat yleensä kaikkialle muualle paitsi jarruihin. Kelluvaa levyä en ottaisi, tietää turhaan kuluja.
Lisää ei nyt heti tule mieleen...
(edit: typoja)