Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505105 kertaa)

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #60 : 04.07.2008 18:05 »
Eipä se pakosti hitaampi ole varsinkin jos saa pomputuksen pois!
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #61 : 04.07.2008 22:26 »
Moi!

Tuli hommattua tuollainen Parilla 100cc ica-j motti ja harmaita hiuksia aiheuttaa nuo kaksi ruuvia kaasarin kyljessä. Voisitteko kertoa miten ja missä asennossa ruuvien pitäisi olla?
Jos kyseiset säätöruuvit ovat suoraan edessäni, niin kertokaa mitä tekee vasen ja mitä oikea ruuvi??? Käytän 5% bensaa ja savuttaa ainakin melkoisesti käynnistyessään...

Vastauksista kiitollinen:

OF  :D

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #62 : 08.07.2008 07:43 »
Huomenta vaan.

Taidan siis olla ainoa, jolla on koko maassa 100cc Parilla ica-j moottori...  ;D
Neuvokaahan nyt joku noiden ruuvien kanssa? Toinen on ylä- ja toinen alaruuvi, mutta kumpi on kumpi ja missä asennossa niitä pidetään käynnistettäessä/ajossa kun kone lämmennyt?

OF  :D

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #63 : 08.07.2008 08:53 »
Onhan noita varmaan monella ja ainakin on ollut monella. Tärkeämpi tieto ilmeisesti (kuin Parilla) olisi tietää mikä kaasari siinä on. Junnu-ICA:n koneissa lienee ollut käytössä ainakin Walbro, Tryton, IBEA, Baron ... mitä nyt heti tulisi mieleen. Kaasarin valmistajan nettisivuilta saattaa löytyä myös vinkkejä. Itselläni oli joskus hetken aikaa Tryton (valmistaja Vamec) kaasari, jolle löytyy tästä vihjettä:

http://www.vamec.it/uk/catalogue.php?azione=zoom&articolo=31

Tuossa alaruuvi 1,5 kierrosta ja yläruuvi 1/6 kierrosta.

Omakohtainen havaintoni on, että yleensä alaruuvi on kauempana moottorista ja yläruuvi on lähempänä moottoria. Viisaammat korjatkoot jos havaintoni perustuu liian pieneen otantaan.
eksyvä ei tietä kysy

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #64 : 09.07.2008 21:01 »
Katselin tuolla noita Yamahan mäntiä, niin niitä oli monessa koossa, mikä niistä on paras? http://nylundracing.fi/sivut/varaosat/motor_yamaha100.html
F1 on musiikkia korvilleni.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #65 : 09.07.2008 23:01 »

Paras on se joka sopii sinun moottorisi sylinteriin.
Eri kokoja on sen takia olemassa kun käytössä sylinterin sisäpinta kuluu samoin kuin männän ulkopinta pienenee. Kun mäntä ja sylinteri ovat tarpeeksi kaukana toisistaan, niin moottori ei oikein enää jaksa polttaa kaikkea bensaa mitä pitäisi eikä meno maistu.
Silloin tällöin sisäpintaa voi hoonata tarkoitukseen sopivalla laitteella jonka jälkeen männän voi korvata uudella samankokoisella kuin alkuperäinen oli.
Kun ikää tulee riittävästi tai käy pieni kiinnileikkautuminen, niin sylinteri joudutaan poraamaan seuraavaan kokoon, eli siihen seuraavaan saatavilla olevaan mäntäkokoon. Kun mantäkoot loppuvat, niin menee sylinteri vaihtoon ja ollaan taas siinä pienimmässä männässä.

Ok?
 8)
Homman Pitää Olla Hauskaa

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #66 : 09.07.2008 23:56 »
Äkkivilkaisulla näyttäisi olevan todella suolaiset hinnat tuossa laittamassasi linkissä. Jammun mäntien hinnat näyttävät halvoilta mutta ovatkohan ilman männänrenkaita, jotka taasen näyttivät kalliilta....
eksyvä ei tietä kysy

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #67 : 10.07.2008 09:35 »
Taas yksi tyhmä kysymys...tossa pojan raket 85:ssa näyttää männänrenkaan tappi (siis se tappi, joka estää renkaan pyörimisen) olevan imuaukon kohdalla. Männänrenkaan päät käyvät kurkkimassa imuaukosta. Kaikissa aikaisemmissa härveleissä tapin kohta on ollut sylinterin aukottomassa kohdassa. Onkos tämä nyt ihan loppuun asti suunniteltu? Onko kenties mahdollista, että olisi tullut väärä mäntä koneeseen? Kone on uusi.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #68 : 10.07.2008 13:55 »
Eli sylinteri pitää mitata ennen kuin ostan männän? Esim, jos sylinteri on koossa 52.10 niin ostan 52.15 vai 52.20?
 
F1 on musiikkia korvilleni.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #69 : 10.07.2008 14:10 »
Luultavasti ostat hieman pienemmän männän kuin sylinterin halkaisija, saattaa helpottaa männän asentamista sylinteriin. Joku viisaampi kertoo välyksen, mutta kannattaa viedä jollekin osaavalle kauppiaalle hoonattavaksi, niin samalla saat siihen oikean kokoisen männän. Toinen vaihtoehto on, että viet paikalliseen koneistamoon ja he mittaavat sylinterin ja tarkistavat mahdollisen hoonaustarpeen. Tulosten perusteella hommaat oikean kokoisen männän.

Kolmaskin vaihtoehto on, ostaa omat hoonaustyökalut esim. biltemasta ;).

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #70 : 10.07.2008 18:17 »
Eikö sitä sitten voi itse mitata?
F1 on musiikkia korvilleni.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #71 : 10.07.2008 22:49 »

Lainaus
Eikö sitä sitten voi itse mitata?

Voi toki... jos sulla on pajon rahaa.
Virhevalinta / mittaus tarkoittaa helposti kiinnileikkaamisen ja homma alkaa taas alusta.

Opettele hommaa halvemmalla vaikka seuraavasti: Mittaa pyttysi ja mäntäsi. (tarvitset sopivat ja tarkat mittalaitteet)
Pytty mitataan eri korkeuksilta ja useista suunnista. Kuluu yleensä "tynnyriksi" joka ei ole niin paha asia kuin että sylinteri on soikea.
Kiikuta asiantuntijalle laitettavaksi ja osta samalla sopiva mäntä jonka asiantuntija valitsee.
Kipitä kotiin ja mittaile jälleen, jolloin näet minkälaisilla välyksillä asiantuntija pelaa.
 8)
Huom; uusi mäntä/pytty täytyy ajaa "sisään" (break in). Ohjeet manuskasta.

Homman Pitää Olla Hauskaa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #72 : 11.07.2008 12:55 »
Niin, on siinä männän vaihdossa muutama toimenpide mitkä vaativat erikoiskaluja ja kokemusta.

Muistaakseni hoonaus ja männän valinta/männän renkaan viilaus tarvittaessa maksaa n. 20€ eli saat muutaman männän ajella kesässä että kannattaa ostaa mittavehkeet ja pöytähoonit... ;D

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #73 : 11.07.2008 14:42 »
Ja vielä yksi kysymys... tarviiko Jammuissa olla ensi vuoden kisoissa semmonen muovinen takapuskuri? Aika helvetin kallis ainakin

« Viimeksi muokattu: 11.07.2008 14:59 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

PAO

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 93
    • http://www.linkedin.com/in/jppalo
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #74 : 11.07.2008 18:58 »
Ja vielä yksi kysymys... tarviiko Jammuissa olla ensi vuoden kisoissa semmonen muovinen takapuskuri? Aika helvetin kallis ainakin

Sääntökirja 2008, sivu 160, kohta 9.2.6. Katteet / Takarenkaiden suoja.

Eli ainakin tänä vuonna pitää, joten oletettavasti myös ensi vuonna.
J-P Palo

Absintti

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #75 : 06.08.2008 01:20 »
Joo eli puras pahan kerran karting kärpänen.
Kokemusta ei nyt hirveesti oo, mitä nyt viitisen vuotta sitten tuli ahkerastikki käytyä vuokra-autolla pyörimässä.
Sen jälkeen viitisen kertaa vuodessa on tullu ajeltua.
Nyt kiinnostas ostaa oma auto. Vaatimuksena ois et ois helppo ja halpa huoltaa, käyttää ja mielellään hankkia, tehoo nyt ei tarvii olla niin älyttömästi. Sitten yks "ongelma" on et oon melkei kaks metrine, ni ei ihan mikää pien auto sovi.
Kisailu nyt ei oo mielessä, ikääkin jo yli 18 vuotta.

Että jos jaksasitte auttaa miestä ja antaa vinkkejä et millanen auto ni ois kiva  :)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #76 : 06.08.2008 02:17 »
takapuskuri? Aika helvetin kallis ainakin


kallis, riippuu, mihin vertaa.
ilman puskuria tottakai kalliimpi.
huomattavasti halvempi, kuin viikko lasareetissa kaikkien kipujen kanssa.

ihan valinta kysymys ;).


Että jos jaksasitte auttaa miestä ja antaa vinkkejä et millanen auto ni ois kiva  :)

rotax max tai vortex rok. hyvinkäällä ja vihdissä pyörii votexin cuppi, joka on aikuis harrastajille. siellä on isojakin poikia/miehiä niin painon, kuin pituudenkin mukaan verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2008 02:20 kirjoittanut iskä »
.

Danello

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 101
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #77 : 06.08.2008 02:27 »
Omakohtainen havaintoni on, että yleensä alaruuvi on kauempana moottorista ja yläruuvi on lähempänä moottoria. Viisaammat korjatkoot jos havaintoni perustuu liian pieneen otantaan.

Alakierrosruuvi on jokaisessa ajamassani kaasuttimesta harrastajasta-kf2'een ollut lähempänä moottoria ja yläkierrosruuvi sen jälkeen. Aivan jokaisessa: Tillotson, Walbro, Tryton, Ibea, Baron. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta kaasuttimesta jossa ne olisi väärinpäin. Vilanderin Teuvo neuvo ja sanoi näin, että alakierrosruuvi on aina lähempänä moottoria. Nimim. joskus itsellä ollu ruuviasetukset "väärinpäin".  :P
http://www.zanardi.fi || Zanardi Finland
KZ2
#4 Daniel Lindholm
Zanardi / TM / Bridgestone

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #78 : 06.08.2008 12:58 »
myönnän erheeni   :-[ :-[ :-[  . Jotenkin olin mielessäni kääntänyt asian väärinpäin. Nyt selittyykin sitten se, että viimeksi pojan kanssa radalla ei tahtonut kaasarin säädöistä tulla mitään   :-[ :-[ 

Tero
eksyvä ei tietä kysy

Absintti

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #79 : 06.08.2008 23:01 »


Että jos jaksasitte auttaa miestä ja antaa vinkkejä et millanen auto ni ois kiva  :)

rotax max tai vortex rok. hyvinkäällä ja vihdissä pyörii votexin cuppi, joka on aikuis harrastajille. siellä on isojakin poikia/miehiä niin painon, kuin pituudenkin mukaan verrattuna.
Viittisitkö kertoo vielä jotai noista luokista, et mitä eroo käytännössä ja paljon irtoo moottoreista tehoja yms sellasta perus inffoo. Kustannuksista ois myös kiva tietää vähä enemmän.  :-*
« Viimeksi muokattu: 07.08.2008 01:03 kirjoittanut Absintti »

melkkis

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 190
    • mKartTeam
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #80 : 06.08.2008 23:03 »
www.rokcupfinland.com <--- tuolla kaikki tarvittava tieto ROK-sarjasta ja moottorista.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #81 : 07.08.2008 09:37 »
Taas yksi tyhmä kysymys...tossa pojan raket 85:ssa näyttää männänrenkaan tappi (siis se tappi, joka estää renkaan pyörimisen) olevan imuaukon kohdalla. Männänrenkaan päät käyvät kurkkimassa imuaukosta. Kaikissa aikaisemmissa härveleissä tapin kohta on ollut sylinterin aukottomassa kohdassa. Onkos tämä nyt ihan loppuun asti suunniteltu? Onko kenties mahdollista, että olisi tullut väärä mäntä koneeseen? Kone on uusi.

Näin se kuuluu olla raket 85 koneessa, ei huolta.
Kuitenkin on hämmästyttävää, että kone on rakennettu näin. Mopoajoilta muistan, että virittäessä piti välttää aukon leventämistä niin suureksi, että männänrenkaan katkoskohta tulisi aukon kohdalle.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

oopee

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #82 : 07.08.2008 10:16 »
Osiskohan joku selittää vähän millä tavalla nuo aurauskulmat mitataan. Osaan kyllä mitata, että molemmissa renkaissa tuo auraus on sama. Mutta miten siis mitataan se että auraus saadaan esim. täysin nollaan. Tiedän että asia on varmasti vaikea selittää ja se pitäisi varmaan olla itse näkemässä, mutta jos joku kuitenkin yrittäisi selittää asiaa.

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #83 : 07.08.2008 11:48 »
Linear powerin sivuilla on yksinkertainen säätöohje aurauskulmille

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #84 : 08.08.2008 20:41 »
Perinteinen metodi aurauskulmien säätöön on jokseenkin seuraava.

Tarvikkeet:  Kaksi palaa teippiä, tavallinen rullamitta ja raidetankojen säätöön tarvittavat kiintoavaimet

1) Laita molempiin eturenkaisiin kulutuspintaan teippipala ja lukitse ohjaus suoraan keskelle
2) Pyöräytä molemmat renkaat sellaiseen asentoon, että teippi on niin edessä kuin mahdollista
3) Mittaa teippien välinen etäisyys
4) Pyöräytä molemmat renkaat siten, että teippi on niin takana kuin mahdollista
5) Mittaa teippien etäisyys (samasta kohtaa kuin kohdassa 3!)
6) Vähennä jälkimmäinen mitta ensimmäisestä. Jos tulos on esim 4mm, on autossa 4mm haritusta. Jos taas -2mm, on 2mm aurausta (renkaiden etupuolen leveys on 2mm kapeampi kuin takapuolen)
7) Säädä aurauskulmia kiertämällä molempia raidetankoja saman verran (huom -- toisessa päässä tankoa yleensä vääränpuolen kierteet, jotta tangon pyöritys tosiaan muuttaa mittaa)
8) Toista kohdat 2-7 kunnes kulmat ovat halutunlaiset. Varmista, että ohjaus pysyy koko ajan keskiasennossa, sillä rattiputken kääntyessä myös kulmat muuttuvat.

Hommaan on myös olemassa eturenkaiden tilalle vaihdeltavia tankoja, lasereita ja muita systeemeitä, jotka mahdollisesti helpottavat mittausta ja/tai tekevät hommasta tarkempaa. Tässä kerrottu lienee kuitenkin yksinkertaisin ja edullisin tapa tehdä homma.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2008 21:54 kirjoittanut astro »

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #85 : 09.08.2008 02:39 »
Moi!

Onko 120 raketin kurkkuputken pituudelle jotakin suositusta? Paljonko minimi-maksimipituudet jos käytetään eripituisia holkkeja väännön/kierrosten aikaansaamiseen?

Kiitos etukäteen

OF  :D

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #86 : 11.08.2008 13:09 »
Mistä sais tummia visiirejä AGV kypärään?
F1 on musiikkia korvilleni.

T.J

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
    • www.freewebs.com/tomijaaskelainen
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #87 : 11.08.2008 21:51 »
Mistä sais tummia visiirejä AGV kypärään?


Tästä tulikin mieleen että mistä mäkin saisin x- liteen tummia visiirejä ;D

sori tää mun lainaus sun viestist ;)

tos

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #88 : 14.08.2008 12:05 »
Että jos jaksasitte auttaa miestä ja antaa vinkkejä et millanen auto ni ois kiva  :)

rotax max tai vortex rok. hyvinkäällä ja vihdissä pyörii votexin cuppi, joka on aikuis harrastajille. siellä on isojakin poikia/miehiä niin painon, kuin pituudenkin mukaan verrattuna.
Viittisitkö kertoo vielä jotai noista luokista, et mitä eroo käytännössä ja paljon irtoo moottoreista tehoja yms sellasta perus inffoo. Kustannuksista ois myös kiva tietää vähä enemmän.  :-*


Tässä mun kulut Vortex Rok sarjasta viime vuodelta, 6 kisaa ja 4 harjotusta:

- Renkaat 3 sarjaa: 600 e.
- Moottorin huolto: 500 e.
- kisakaluston arvon alenema (laskennallinen): 500 e.
- 2 sarjaa jarrupaloja, yhdet ketjut, 2 ponttonia + ohjausniveliä (kolareissa): 250 e.
- kilpailumaksut ja ratamaksut 250 e.
- kuljetuskaluston kulut (0,2 e/km) 250 e.
- sekalaista 150
 = 2500 e.

Joku rakettisarja lienee vähän halvempi, varsinkin kun kulut voi jakaa kolmeen pekkaan. Mutta on tuollaisella 30 hv rokilla paaljon hauskempi ajaa kuin 14 hepan täryttimellä.
Timo Salmi

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #89 : 15.08.2008 16:22 »
Onko jollain käsitystä, miten paljon Yamaha kausi noin suunnilleen maksaa? Esim jos ajaa 5-7 kisaa kesässä?
F1 on musiikkia korvilleni.


 

Team Laine Verkkokauppa