Kirjoittaja Aihe: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?  (Luettu 14495 kertaa)

112

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« : 31.01.2008 10:10 »
Terve

Tuolla Suomi 24:lla nyt nää jutut saa aikamoisen palon aikaan aika-ajoin (melkein aina). Itse en sinne kirjoita.
Ajattelin herätellä kuitenkin vielä keskustelua tästä KF6 luokasta ja siinä mielessä että ENNUSTETAAN kuinka meidän käy tulevaisuudessa ja paljonko se maksaa -->(lue varovasti lisää..).

Alimpana on lainaus Suomi24:lta, jossa selvitetään hiukan kartingin lähihistoriaa Suomessa, ja siitä kiitos kirjoittajalle.
Oma ennusteeni mukailee ko. kirjoitusta joiltain osin, kaikissa en ole samaa mieltä.

Oma ennusteeni on kuin luin ton jutun on että, tulevana vuonna kansallisissa (valitettavasti emme itse vielä näihin pääse ensivuonna) kun MINI, R85 ja KF6 ajaa samoina päivinä, niin osa tulee varmasti siirtymään KF6 oli se kansallinen tai ei. Osa uutuuden viehätyksestä, osa selkävioista, helppoudesta (nappi), osa meno/kultamoottorin puutteesta jne..  Ajan kuluessa (2-3v) nähdään ajavatko iso osa KF6 luokassa vai ei ja ajaako R85:lla vain enää "kultamoottorien" omistajat ("ja kansallisen voittaja" tittelistä ajavat). Paineita KF6 puolella tulee varmasti matkan varrella koneiden tasoeroista ja eri merkeistä ja "uusista päivityksistä", jotka maksavat rahnaa. Ja säännöstöön tulee paineita tehdä tästä merkkiluokka, koska joka vuosi joku konemerkki on ylitse muiden (ja niille jotka haluavat kärkikahinoihin kustannukset kasvavat ja kukapa ei haluaisi) ja väki vähenee, koska "tavalliselle duunarille" kustannukset alkavat olla liikaa.
Joten lopputulemana n 4 vuoden arviolla ajaminen on entistä kalliimpaa, koneita on enemmän (/kuski) ja homma on hieman "elitistisempää" ja harrastajia on 30% vähemmän ja ajamme kansallista KF6 luokkaa (kuulostaa muuten tosi hienolta tuo KF6 termi...)
-(Ja jos matkan varrella joku luokka tapetaan yhtäkkiä (veikkaus 20%) lopettaa, jota en kyllä usko tapahtuvan. Niin harrastajia on vielä ennustettakin vähemmän).
Tässä MUN skenaario miten käy. Toivottavasti näitä tulee lisää (ei tää niin hyvä ole).

Lainaus:
Samalla
Kirjoittanut: linjalla! 30.1.2008 klo 21.05
Muistaakseni toi prikka oli 10mm, kaasaria ei saanut toimimaan oikein ollenkaan, cadetti
oli todellinen pelastus.
Näitä kynnyksiä on useita, esim kun Formula G McCulloch lopetettiin ja tilalle tuli
Ruususen mahantuomat Yamput vuonna 84 . 82 vai 83 tuli toi prikkajuttu, jolloin
perustetiin Formula F-Junior, joka on nykyinen mini. Formula F on nykyinen Raketti.
Cullochit katos ku pieru saharaan ja Yamppuja ilmestyi kun sieniä sateella. Näin tulee
käymään myös Raket-85lle kun Tag-moottorit yleistyy. Onko tämä hyvä vai paha, sillä ei
ole merkitystä, pääasiaa että harrastus jatkuu ja lapset saa ajaa kilpaa.
Huonoa tuossa Tagissa on se, että siinä on liian paljon tekniikkaa verrattuna Rakettiin,
hintakin pitäis saada tuonne 600 eur paikkeille.
Jos Tag maksais 700, niin satavarmasti kaikki ostaisivat Tagin ja ajaisivat kyläkisoissa.
1600 on liikaa. Mun ehdotus on että Juniorluokka tapetaan ja vapaa tila täytetään
JrTagilla, jolloin Raket kuskit pääsee kaikki ajelemaan samassa lähdössä ja kisaajien
määrä ei vähene, päinvastoin kasvaa. Ne jotka tykkää raketista jatkaa sillä, ja Tagilaiset
saa ajella Tagilla.
Tiedoksi että olen verrannut noita kaikkia TAG moottoreita, ja määrätystä merkistä saa
ihan hirveesti enempi vääntöä ulos, tarkoittaa sitä että tag-luokasta tulee myös
merkkiluokka.
Verratkaa vaikka miten kävi Junnu-A:n, kun lyhytiskunen Parilla rupes laulamaan.
Minulle on ihan sama mitä Te tuotte remonttiin.
Tommi-

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #1 : 31.01.2008 14:33 »
Olen huomannut, että maxterilla on uutta ja vanhaa versiota JrTag moottorista. Suomessa on näkynyt ainakin yksi vanhempaa mallia oleva. Valmistajan sivuilta löytyy dokumentti asiasta.
http://www.maxterengines.com/omologhe/vom60maxter.pdf
Uudemmassa näyttäisi olevan tilavammat huuhtelukanavat ja parempi jäähdytysrivoitus.
Luulisi tuon jo tuntuvan tehoissa.
Eikös tälläselle koneelle kannata tehdä samoja juttuja kuin Yamahassa, parin kisan jälkeen porataan sylinteri vähän isommaksi ja suoraksi. Talvella kromataan kampiakselinkaulat.
Tämä ei suoranaisesti liity otsikkoon, mutta mietiskelin näitä luokkaan liittyviä väittämiä.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

112

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #2 : 31.01.2008 15:18 »
Pari oikaisua vielä aloittaneeseen tekstiin, lipsahti pari kirjotus/asia virhettä.

Eli kirjoituksessani tarkoitan "harrastajilla" tietenkin kilpailijoita (harrastajia varmasti riittää).
Ja lisäys: KF6 vois tarkoittaa myös KF6-SM ??

Tepolle, väittävät että Bullpower ja Maxter olisivat ylitse muiden KF6 koneista. Katsoin myös maxterin valmistajan kuvat ja oli melkonen ero ainakin huuhtelukanavissa (ja dremel:kin oli kanavissa käynyt kuvista päätellen tiuhaan tahtiin). (nuova versione=uusi versio jos joku jäi epäileen että kumpi oli uusi). 8)
Tommi-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #3 : 01.02.2008 02:22 »
Moi,
Ihan alimpaisena  kopio jossa 17.7.07 kirjoitin toisessa säikeessä  TAG moottorista.

Jokaiselta tulee nyt nuevo, tarkoittaa sitä että tänä kesänä uudet koneet ostaneet menee lujempaa kuin viime vuoden koneet. Tämä jatkuu joka vuosi, kukaan ei osta viime vuoden mallia, koska se on todennäköisesti hitaampi, paitsi jos käy vahinko ja esim joku valmistuserä sattuu olemaan hyvä, niin ollaan kultamunamarkkinoilla noidenkin osalta. Ihan samalla tavalla kuin Raketissakin.
Eiköhän tämä Nuevojen tuleminen jo osoita, että tuolla luokalla ei ole tulevaisuutta, ja katsotaan avoimin mielin, mitä Raket luokitukselle pitäisi tehdä, jotta se jatkuisi terveenä. Jos Radnen laatu läpi vuosien olisi tasapaksua, niin luokitukselle  ei tarvitsisi tehdä mitään. Huoltajien keksimät jipot ja sääntöjen kiertäminen pitää estää luokitusta muuttamalla, muutokset pitää tehdä heti kun epäkohtia havaitaan.

Raketin voi aina laittaa kiertoon, sen voi myydä aina pois halvalla, mutta kuka myy tuollaisen 1600 eur maksavan tulevaisuuden pelin 500 eurolla. Ei kukaan pitkään aikaan, eikä sitä kannata edes ostaa, koska uusi on varmasti parempi. Radnen ei ole tavinnut kehittää, koska heillä on monopoli, joka erittäin hyvä asia, tosin Mahlen sylinterien laatu vaihtelee.

Kaikki penäävät tasapuolisia ja oikeudenmukaisia kilpailuja ja tasavertaisia mahdollisuuksia kaikille, jota Raket-luokitus ei   tuollaisena mahdollista. Noilla TAG koneilla ei saavuteta sitä, paitsi jos kaikki ostavat joka vuosi uuden moottorin.
Oikeudenmukainen ja sääntöjen seuraaminen kuuden eri moottoreiden kohdalla on katsastusmiehelle mission impossible.
Keimolan ja FD:n kyläkinkereissä tarkistaminen on mahdollista, kun siellä ei olla  niin veren maku suussa, eikä epäselvissä asioissa tarvitse asioida AKK:n kanssa. Sääntöjenmukaisuus on huoltajien ja mekaanikkojen itsekurista kiinni, jota ei löydy tuossa kategorissa.

Huom että tuossa luokituksessa on loppupäivämäärä 31.12.2009, tarkoittaa sitä ett valmistaja takaa valmistavansa tuota moottoria tuollaisena, noilla mitoilla tuohon päivään asti. Mitä tapahtuu tuon jälkeen ? Moottori vaihtuu totaalisesti tai valmistus lopetetaan, ja sitten täällä on uuden moottorin  valinta taas edessä. Siirytään vuonna 2010 uuteen luokitukseen, jolloin nyt ostetuilla moottoreille ei löydy mitään käyttö kilpailuihin. Ihan samalla tavalla kuin kävi nyt ICA ja ICA-j moottoreille. Niille ei ole tästä eteenpäin käyttöä kuin harrastemielessä. Uusi moottori on taas pikkuisen tehokkaampi, ja AKK:n mielestä pienet lapset ei sais ajaa niin lujaa, jolloin ikärajaa taas nostetaan, tai konetta kuristetaan jne.

Uudelle luokalle pitää olla selkeä markkinarako, tällä hetkellä tätä markkinarakoa haetaan keinotekoisesti.
Markkinoihin liittyy oleellisesti raha, ja edullisin ja paras tuote tähän kategoriaan on Raket-85.
Jos aloituskynnys on 1600 eur moottorista ja 1600 eur rungosta, niin uusien harrastajien määrä ei kasva. 3200 eur on isolle
osalle harrastajia iso investointi. Uusi on pakko ostaa, koska edullisia käytettyjä ei ole, eikä tule.
Käytetyn Raketin saa runkoon ruuvattuna tonnilla. Ja ei kun radalle, Kun tulee paha addiktio, niin sitten jatketaan isompiin luokkiin asti.

17.7.07

TAG moottoreista sen verran että niistä tulee uudemmat tehokkaammat versiot joka vuosi, ne ei ole CIKin luokituksen alaisia, joten valmistajat parantavat niitä koko ajan ja kauppa käy. Sitten kun näillä ruvetaan ajelemaan kansallisia, niin en usko että yhdellä moottorilla lähdetään matkaan. Ovat sen verran rimpuloita. Jatkuvasti startti, akku ,sytytys  tai kaasareissa jotain ihmeellisiä ongelmia.

Näissä TAG-moottoreissa on ihan samat ongelmat kuin Raketissa. On hyviä ja huonoja. Lisäksi ne tarvitsee hoonata, jolloin ne kuluu ja pitää mitata välyksiä, joka kisaan vaihdetaan mäntä, joka kooltaan kasvaa pikkuhiljaa. Ja sitten joku kaunis päivä sylinteri on ylikoossa, ja pitää mennä kauppaan hakemaan uusi. Ei löydy ladon takaseinältä vanhaa kulkevaa TAG-moottorisahaa.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #4 : 01.02.2008 04:45 »
Tossa on muutama vähän ristiriitanen kommentti asiallisten seassa:  ???


Jokaiselta tulee nyt nuevo, tarkoittaa sitä että tänä kesänä uudet koneet ostaneet menee lujempaa kuin viime vuoden koneet. Tämä jatkuu joka vuosi, kukaan ei osta viime vuoden mallia, koska se on todennäköisesti hitaampi, paitsi jos käy vahinko ja esim joku valmistuserä sattuu olemaan hyvä, niin ollaan kultamunamarkkinoilla noidenkin osalta. Ihan samalla tavalla kuin Raketissakin.

Ensin puhutaan kultamunista myöskin Raketissa ja sitten taas -->

Raketin voi aina laittaa kiertoon, sen voi myydä aina pois halvalla, mutta kuka myy tuollaisen 1600 eur maksavan tulevaisuuden pelin 500 eurolla.



Eiköhän tämä Nuevojen tuleminen jo osoita, että tuolla luokalla ei ole tulevaisuutta

Eli erilaisten moottorien tulo markkinoille pilaa mahdollisuudet kyseiseltä luokalta ja -->

Jos Radnen laatu läpi vuosien olisi tasapaksua, niin luokitukselle  ei tarvitsisi tehdä mitään.

Eli kun on kyseessä Lefan kokoonnuijima Raket, selvitään sääntömuutoksilla, mutta jo on kyseessä kartingmoottori niin ei? Hä?

Eiköhän uusien ja erilaisten moottorien tulo tarkota vaan sitä että sääntöjä ruuvataan niinku ennenkin??

Oikeudenmukainen ja sääntöjen seuraaminen kuuden eri moottoreiden kohdalla on katsastusmiehelle mission impossible.

Eli kaikki menneiden vuosien ICA ja ICA-junior kisat ajettiin niin että katsastusmiehellä oli kädet pystyssä??


17.7.07

TAG moottoreista sen verran että niistä tulee uudemmat tehokkaammat versiot joka vuosi, ne ei ole CIKin luokituksen alaisia, joten valmistajat parantavat niitä koko ajan ja kauppa käy. Sitten kun näillä ruvetaan ajelemaan kansallisia, niin en usko että yhdellä moottorilla lähdetään matkaan. Ovat sen verran rimpuloita. Jatkuvasti startti, akku ,sytytys  tai kaasareissa jotain ihmeellisiä ongelmia.

Näissä TAG-moottoreissa on ihan samat ongelmat kuin Raketissa. On hyviä ja huonoja. Lisäksi ne tarvitsee hoonata, jolloin ne kuluu ja pitää mitata välyksiä, joka kisaan vaihdetaan mäntä, joka kooltaan kasvaa pikkuhiljaa. Ja sitten joku kaunis päivä sylinteri on ylikoossa, ja pitää mennä kauppaan hakemaan uusi. Ei löydy ladon takaseinältä vanhaa kulkevaa TAG-moottorisahaa.


Niin että nää Italialaiset moottorit on rimpuloita verrattuna Rakettiin??  ;D



Jep.

Mutta.

Oma mielipiteeni on viime vuoden kokemusten perusteella se, että helpoimmalla päästään kun nämä mini60 moottorit ajaisivat merkkiluokissa esim. maahantuojien omien sarjojen yhteydessä (Leopard-cuppi, Rok-trophy jne.) eli ennenkuin saadaan riittävästi innokkaita asiantuntijoita määrittämään näille moottoreille tarkat säännöt (saadaanko koskaan? millekään luokalle, jos takerrutaan joka asiaan?).

Kansallisissa säännöissä sitten annetaan mitat esim ICA-junior sääntöjen mukaan ja muuten on suht vapaata niin peli on reilua ja jokainen voi ottaa koneestaan niin paljon tehoa pois kun haluaa.. ;D


Työstämisen kieltäminen ei käy päinsä kun nuo Italialaiset on tottuneet "siivoamaan" koneista valujälkiä ym. pykäliä pois valmistuksen jälkeen. Ei ole sellaista katsastajaa joka näkee onko dremeliä käyttäny Wille Wiilari vai joku Fabrizio jo tehtaalla.

Noihinhan on mitat aukkojen osalta olemassa ja asteetkin eli sitten vaan mitataan niitä.

Joo, mutta tähänkään ei tarvii mennä niin kauan kun ei ajeta Karnevaali - Cup -tai SM-arvosta???

Eli jos meininki pysyy HARRASTAMISENA niin voidaan ajaa uusilla ja vanhoilla ja kaiken merkkisillä koneilla sekasin samoissa kisoissa ja tasaillaan eri koneiden kulkua esim painoilla (ei kuitenkaan aina nopeimman painoa nostamalla).

Niin ja sitten vielä kustannuskysymys, puhutaan ummet ja lammet siitä kun säästetään koneen hinnassa kymppi, satanen tai tonni mutta ei ajatella paljonko tämä ja muutkin harrastukset missä pyöritään kilpailemassa ympäri maata nielee "välillisiä" kustannuksia esim. tiimin rekan bensat, yöpymiset, huoltoasemakahveet(aina ei muista ottaa kahvia termospulloon ja illalla sekin on kylmää) vapaapäivät töistä ym. Puhumattakaan kymppitonnin kuljetuskalustosta ja tiimin väreissä olevista haalareista jo Mini-luokassa ja niin edespäiten. Jotkut vain ovat valmiita maksamaan mahdollisesti enemmän jos kokevat että harrastus on näin mielekkäämpää ja sen parissa vietetystä ajasta saa enemmäm "irti" :o

112

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #5 : 01.02.2008 12:33 »
Moro

Mitenkähän ne on tuolla maailmalla (ex. italiassa) hoitaneet nuo katsastusasiat sylinterin osalta näissä KF6 moottoreissa. Mittaavatkohan ne vain nuo asteet?

Onko se likimain samoin kuin oli takavuosien ICA-moottoreissa, että fysiikka sitten lopuksi rajoitti sen mitä koneesta sai irti, ja oli siellä muistaakseni sylinterin osalta "kuutiotilavuus", pakoaste ja (en muista oliko huuhteluaste, ei tainnu olla?) määrätty, muu oli käsittääkseni suht vapaata. Tämä tietysti toimisi nytkin ettei olla kieltämis linjalla vaan vapauttamislinjalla. Tietysti tämä tarkoittaa hommia "virittäjille" ja tätä kautta kustannukset tietenkin karkaavat jos niitä joutuu käyttämään.

No enpä tiedä, taitaa olla järkevintä pysyä raketeissa, ja eiköhän nuo kultamunatkin joskus lopu (nicasil finito, vai onko näitä myös pinnoitettu uudelleen?).
Tommi-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #6 : 01.02.2008 22:22 »
Moi Tommi, tässä tarkennusta, kun ymmärsit väärin.

Vanhoista koneista kukaan ei ole kiinnostunut, koska ensi kevään koneet ovat nopeampia.
Tästä kärsii eniten ne, jotka haluaa kilpailla tasaväkisesti, ja haluavat ajaa samalla moottorilla useamman vuoden.
Kustannus lasten harrastuksessa nousee 1600 eur/vuosi. Uusi versio on "kultamuna",mutta sen saa kaupasta.

Vuoteen 2009 homma ok, mutta mitä sen jälkeen. Tapahtuuko samanlainen hyppäys kuin ICA ja ICA-j:stä KF luokkiin.
eli ostellaan koneita muutamaa vuotta varten, jonka jälkeen niillä ei tee mitään, nostetaan tallin seinälle roikkumaan.

Lefa kokoaa koneet ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Mutta osissa on isoja eroavaisuuksia, varsinkin sylinterissä. Ruotsin luokituksen takia, Lefa joutui ilmoittamaan Mahlelle uudet toleranssit, jolloin sylinteri muuttui huonompaan suuntaan. Radnen moottoreissa on todistettavaa jatkuvuutta, kun taas Italiassa markkinat on sen verran suuremmat että voivat muuttaa sääntöjään vaikka joka vuosi. Iso muutos tapahtuu taas 2009 Joulukuussa, jonka jälkeen laitetaan koneet taas  tallin seinälle roikkumaan, noiden ICA-j ja ICA koneiden vierelle, ja ketään ei v..uta.

Isolla osalla harrastajilla on sellainen virheellinen käsitys että näitä Jr Tag moottoreita saa tuollaisina maailman tappiin. Luokitus on voimassa vuodeen 2009 loppuun, jolloin valmistajat sopii taas uusista kulmista,palotiloista jne.Yksikään valmistaja ei ole kertonut millaisia suunnitelmia on vuoden 2009 jälkeen. Radne on luvannut että tuo on tuollainen kunnes valmistus lopetetaan  ja piste.

Kaikissa ICA ja ICA-j moottoreissa oli/on  CIKin luokitus (6 vuotta), jolloin katsastusmies nosti kädet pystyyn, jos kilpailijalla ei ollut mukana luokitustodistusta. Haluan nähdä kun kansallisissa kisoissa minihuoltajat kävelee koppiin uusin luokitustodistus kädessä, jossa kaikki versiot Buenosta nuevoon. Katsastuspäällikkö hois itse homman. ICA-j ja ICA koneet on tallin hyllyssä ikuisesti, ja ketään ei v..uta. Kaikki siirtyy onnesta kirkuen halpaan,  KF2 ja KF3 luokkiin, joiden moottorit kelpaavat jopa vuokrakäyttöön.

Jos Lajiryhmä ja harrastajat olisivat  ajattelevaa väkeä, niin perustettaisiin ICA-j CUP ja ICA CUP Yamaha-Cupin rinnalle, säännöt samat kuin Yamahassa, mutta vain moottori olisi eri. ICA-j menee lujempaa leveillä takanakeilla. Siinä ois hyvä luokka CUP-kisaviikonlopuille, mutta ei ISOT pojat satsaa rahaa Cuppiin, pitää olla Suomen Mestaruus katkolla. Parilla PV-100 Swiftissä on muuten pari vuotta luokitusta jäljellä, mutta ei kisaluokkaa.

JrTagit on tehty kertakäyttömarkkinoille, eikä 20 vuotista käyttöä varten. Tosin kokemus on hyvä, niillä on ajettu kokonainen kesä! Ne on samanlaisia rimpuloita kun Raketitkin, ei huonompia eikä parempia. Elinkaari niissä on huomattavasti lyhempi. Mainoslauseissa "UUSI", napista käyntiin helposti,suorituskyky. Unohdettu mainita että ne pitää hoonata, hankkia isompaa mäntää, mittailla jne. ja kun ne ovat ylikoossa, roskis kutsuu. Kaikki sellaisia argumenttjea mitä ei tarvita. Kerrotaan hyvät puolet mutta ei huonoja.

Omissa harrastesarjoissa ajaminen on hyvä homma. Onko joku luokka kansallinen vai ei, sillä ei ole mitään merkitystä, kunhan kisaajia ja kisoja on riittävästi ja säännöt ovat samat ja kaikkien tiedossa.
Siitä en pidä että kierrätetään huhuja että Raket luokkaa ollaan ajamassa alas.
Mieluummin vaikka Honda GX-200 nelitahtinen, Painaa 16 Kg, maksaa alle 500 eur, eikä tarvi huoltaa kun kerran viidessä vuodessa. 2T öljyä ei mene ollenkaan, ajokustannukset putoaa 20 eur/10 litraa menovettä. Lisäksi kuluttaa huomattavasti vähemmän. Tota konetta löytyy lumilingoista, generaattoreista jne. Toimii talvella kovilla pakkasillakin. Kun lumet tulee ruuvvat koneen kiinni linkoon, ja keväällä taas mikroautoon. Meteliä tuottaa reippaasti alle 100 db.

Sen sijaan että haetaan uutta ja upeeta, niin minun mielestä pitäisi myöntää että täällä luoteismongoliassa tämä raket on ok.

Voin tietysti olla myös väärässä,noin 300:lta mikroautoilua aloittelevalla ja jo harrastavalla on 5000 eur löysää taskussa joka kevät (runko+2* moottorit).

Vaihtoehto aloittelevalle vuoden vanha runko ja käytetty moottori, jolla pääsee keskiskastiin kivailemaan, hankintahinta 1200 eur. Näin tämä tapahtuu useimmiten.

Jos Rakettivehkeet on jo alla, niin en näe mitään syytä vaihtaa, ennenkuin ikä tulee vastaan.
Jos on aloittamassa, niin noita raketteja saa alle 500 eur, ja kun homma maistuu, niin vaihtaa sitten siihen luokkaan
jossa haluaa ajaa kilpaa.

Katsastustoiminta on helppoa niin kauan kun luotetaan kisailijoihin, mittaillaan kulmia,iskun pituutta ja palotiloja.
Heti kun Jekkumiehet tulee mukaan peliin, niin katsastustoiminta muuttuu totaalisesti.

Tästä saa viisaammat jatka.

P.S. Tommi, laitoin tyhjiä rivejä väliin, niin voit taas lainailla  ;)
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #7 : 02.02.2008 04:43 »
Sen verran tarvii vaan tässä kysyä että mitenkä esim Yamaha on sitten niin helevatan hyvä vehje vaikka on tekniikaltaan samankaltaista kamaa ku jrTag??

Pytty kuluu, joka vuosi erilaiset sylinterit ja kannet, jne??

Niin ja Parillassa ei oo luokitusta enää (154/m/06), Vorressa ja TM:ssä kyllä ja Maxteria en muista. 8)

Eikä tässä mitään alasajoo olla tekemässä millekkään luokalle, annetaan vaan vaihtoehtoja.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #8 : 02.02.2008 11:45 »
Moi,
Yamahassa on mäntäkokoja 12, välillä alikoko-52,55, Samaa mäntäkokoa voi käyttä välein 0.04-0.07 ylikokoon.
JrTageissa  on puolet vähempi kokoja,  männät parin satskun välein.
  Se kuluu kuukauden käytössä noin 2 satskua, ja sitten hoonataan pari, jolloin 0.04 on väli, eli mäntäkokojen yli tehdään hyppäyksiä. Yhden sylinterin  elinaikana siinä käytettään 5 mäntäkokoa, eli sylinterin elinikä on noin 5-6 huoltokertaa.
Tämän jälkeen ostetaan uusi sylinteri, kustannusta en tiedä. Ja taas pitää muotoilla kanavat uusiksi, joka maksaa rahaa, jos ei itse osaa.Noissa kaikissa on työstetyt kanavat, joten ei voi tietää missä se on tehty.
Yamahankin haluaisin nikasil pinnoittaa ja käyttää kovempaa männänrengasta,  mutta kun ei saa.

Parillan PV-100:n luokitus on alkanut 1.1. 2004, voimassa 6 vuotta.
Sivulla 1 voimaanastumispäivä ja sivulla 2 voimassaoloaika.  ::) 2004+06 on mun  matikkaopin mukaan 2010 8)
http://www.russellkarting.com/IAME/iame%20files/Iame%20154-M-06%2001-01-VO.pdf

Ja jos jotain nyt kiinnostaa miten tuosta otetaan vauhtia.
Työstetään pakokanavan yläreuna aivan suoraksi, alle parin satskun tarkkuuten. Tällä saadaan kierrosherkkyys kohdalleen.

Huuhtelut laitetaan tasan samalle tasolle, jonka jälkeen imukanavan puolelle tehdään noin 3-4 satskun korotus noin 5mm leveydeltä, jolloin saadaan sylinterin tyhjennys hyväksi. Vahvin puhallus kierrätetään pakokanavan vastakkaiselta puolelta. Putken myötäkartio hoitaa kavitaatiosta sitten loput.Tällä kasvatetaan vääntöä.
Tästä sitten kehitetään eteenpäin tykkisylinteriä.

Että silleen.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #9 : 02.02.2008 14:48 »
Ei jaksa tapella mutta /06 luokitus on käsittääkseni -06 voimassa, ihan niinku rungoissa, muoveissa, jarruissa ja puskureissa tänä vuonna /08 luokituksia jotka menee umpeen. Tää nyt on sivuseikka tohon alkuperäseen aiheeseen liittyen eli antaa olla..

Mutta on se kumma kun Yamahassa voi käyttää suurinpiirtein mäntäkokoja eikä sylinterit kulu mutta paholaisen >:( jrTag moottoreissa sylinteriputki on tehty viemäriputkesta joka kuluu kuukaudessa 0.02 mm vaikka kone seisois hyllyssä.. Mitäs sitten tehdään ku nikasil-sylinterissä pyörii jotain ylimäärästä esim. männäntapin sokan palasia tai männänrenkaan pätkiä?? No, poistetaan nikasil, hitsataan kolot täyteen, tehdään muut halutut muutostyöt ::) ja peitetään koko hoito sitten uudella Nikasil-pinnalla. Rautasylinteriin pannaan hooni sisään pyöräytellään sylinteri pyöreeks ja laitetaan uus mäntä. Kumpi on kalliimpaa??  ??? ???

Minkä takia CIK:n uuden sukupolven moottorit on rautasylinterillä, siihen haluaisin rofessorilta vastauksen..

Turhaan täällä vaahdotaan satkuista ja tonneista, kehitys menee eteenpäin ja jotkut vetää puusuksilla ja jotkut uudemmilla. ;D

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #10 : 02.02.2008 15:51 »
Moi Tommi,
Sen takia että Nikasil pinnoittaminen on harvinaista.  Ei CIK hae 30 vuoden käyttöikää noille moottoreille vaan max 6 vuotta.
Rautaputki on yleisin tekniikka. CIK ei ole määritellyt että putken pitää olla rautanen, vaan se on valmistajien valinta.

Mäntien kokoero Yammussa on 5 satskuu, kun se Tagissa on 2 satskuu.

Samalla tavalla ne moottorit kuluu, varsinkin jos ne on hyllyssä ;)

Uudelleen pinnoittaminen on minun käsityksen mukaan työstämistä. Jos jollain on hyvä sylinteri niin se on oma asia kannattako pinnoittaminen.

En tiedä kumpi on kallimpaa, hoonaminen jonka lopputuloksena on edessä uuden sylinterin hankinta, vai nikasil pinnoittaminen. Uskoisin että noi 5 *hoonaustyö+ uusi sylinteri on kalliimpaa kuin pinnoittaminen, jonka tarve on tosi minimaalinen.

Parillan luokitus on voimassa vuoteen 2010, aivan kuten dokumentissa on mainittu, mutta CIKillä ei ole sille enää kilpaluokkaa. Vuonna 2003 syksyllä ei KF luokkien moottoreista ja määräyksistä tiedetty mitään. Luokitus tarkoittaa sitä että valmistaja on sitoutunut toimittamaan tuota moottoria tuollaisena ja varaosia siihen vuoden 2009 loppuun, eli ois pari hyvää vuotta jäljellä ajaa esim ICA-j Cuppia.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #11 : 02.02.2008 20:53 »
Ne on tuolla Ialiassa onnistuneet hyvin tässä KF 6 luokassa, joten on se kumma miten se aiheuttaa huolta täällä meillä Suomessa. Kiitos vaan Kimi, kun kannat huolta meidän JrTAG harrastajien kuluista, mutta käsittääkseni kaikki ovat ihan vapaaehtoisesti tässä mukana!  Huvittaa, kun tätä Jr60 luokka nimitellään rikkaitten etelän isien luokaksi ja taivastellaan että isiltä on karannut mopo käsistä.  Voi olla että tää Ylöjärvi on etelässä ja ehkä meidänkin huoltoauto (Volvo-farkku 740 GL ! vm -89 arvo n. 600 €) on liian pröystäilevä, mutta pakkohan lapsia on kuljettaa luotettavalla kalustolla!
Aikas synkän kuvan saa Kimin jutuista näistä uusista moottoreista. Olen keskustellut muuutaman muun maamme karting-kärkimekaanikon kanssa aiheesta ja heillä on luokasta ollut paljon valoisampi käsitys. ilmeisesti suhtautuminen on asennekysymys. R 85 koneelle on tässä uudessa luokassa hyvä vaihtoehto.
Yksi kausi on meillä Suomessa näillä Jr 60 koneilla takana ja kun on ajattanut sekä Rakettia että Vortexia niin täytyy kyllä todeta, että paljon enemmän tehokasta ajoaikaa on Vortexilla päästy vetään.  En ymmärrä ollenkaan väitettä siitä, että dellorttojen kanssa olisi mitään rimpuloimista.  Johan jokainen mopopoika kyliltä osaa ne huoltaa ja säätää. Ja kun koneet on osaavan huollon käsissä niin laitteet laulaa ja auto kulkee.  Paljon vähemmän meillä on ollut noiden Vortexien kanssa riesaa kuin R 85 tai jopa R 60 koneiden. Ja ainakin meillä on mennyt vähemmän rahaa Vortexien huoltoihin kuin Rakettien. Vaikuttaa vähän siltä, että vannoutuneet raket-mosamiehet haluavat vainoharhaisesti pelotella KF 6 luokkaan tulijoita kuvitelluilla tulevaisuuden ongelmilla.  Mutta tuskin näillä uuden sukupolven moottoreilla ihan niin syvään suohon upotaan kuin mitä on käynyt R 85 kohdalla.
Kokemuksia eri Jr 60 moottoreista alkaa Suomessakin olla.  Se mitkä moottorit milloinkin ovat nopeimpia jää nähtäväksi.  Nyt on paria konetta hehkutettu (mm. suomi 24:llä), että niistä saa nopeimpia, mutta eikös se Italiassa mestaruus viety Parillalla?  Uuden luokan herrasmiessääntöihinhän on kuulunut, että palkinnot jaetaan moottorimerkeittäin. Ja hyvä niin.  Kiinnostus näitä moottoreita kohtaan on kasvanut koko ajan ja jo viimevuotinen JrTAG Finland sarja samoinkuin esim. Lavinto Cupin Jr 60 luokka olivat tämän luokan osalta mukavia tapahtumia, joiden ilmapiiri oli vertaansa vailla.  Ja ainakaan meillä ei ole tarkoitus hakea Italiasta uusia koneita alkavalle kaudelle.  Sen sijaan moottorit on jo huollettu! 
Toinen poika ajaa KF 6:ta (ja ehkä Raket Junioria?) ja toinen vielä Cadetilla, jonka runkoon väännetään vuoroin R 60 ja Vortex 60 pikkuputkella ja pienemmällä dellortolla.  Menestyvät miten menestyvät, mutta jos on edes alkuunkaan yhtä mukavaa kuin viime vuoden JrTAG kisoissa niin se riittää. Nappistartti ja oikea kilpamoottori ovat kuitenkin poikien mielestä kova juttu.
Sitä kun on ihmetelty,  että  nämä uudet moottorit maksavat ja että R 85 koneilla ajaminen tulee muka niin ja niin paljon halvemmaksi, niin sitä olen joskus ihmetellyt, että mistä nämä maailmanmestarien tekijät sitten löytävät näille pojilleen 16 - 18 v. iässä sen 250.000 - 500.000/ v.  uran jatkoa varten, kun 10 v. iässä 900  euroa (Jr 60 1500 - R 85 600) on ylipääsemätön lisäpanostus oikeiden kilpamoottorien hankkimisessa!

OSN

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #12 : 02.02.2008 21:22 »
Eiköhän toi swiftin luokitus todellaki menny vanhaksi 2006 (154/M/06) ja mini swiftin luokitus vanhenee 2009 (25/M/09). Mini swiftin sylinterin halkaisija uutena on 41.80 ja viimeinen ylikoko on 42.10. Mäntiä saa satkun välein, ja mun laskuopin mukaan eri mäntä kokoja on hippasen enemmän kuin kuusi.

melkkis

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 190
    • mKartTeam
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #13 : 02.02.2008 21:56 »
juuri näin. Paljakalle pongot !

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #14 : 03.02.2008 02:19 »
Moi,
Paljakan viesti on hyvä.

Tätä pitää katsoa kahdesta eri suunnasta, jo harrastavien ja lajiin tulevien näkökulmasta.
Jos aloitusinvestointi on liian korkea, niin uusia harrastajia tulee tähän lajiin vähemmän.
Hyvin harvan aloittelevan kalusto on kaupasta uusi runko ja uusi moottori.
Jo harrastavat voivat sitten siirtyä mihin luokkaan haluavat.

Huoltajat vievät lapsensa toisiin harrastuksiin jos tämä menee liian kalliiksi, esim. Golf on nousemassa erittäin suosituksi
nuorten keskuudessa.
En näe TAG-60:stä suomen kartingin pelastavana enkelinä.

Italiaa ei tähän pidä sotkea, siellä on 58 miljoonaa kansalaista, ja karting on siellä lähes kansallislaji.

OSN:lle tiedoksi, luokituksen sivulla 1 lukee 1.1.2004 ja sivulla kaksi Valid for  6 years. Dokumentin kirjausnumerolla ei ole
mitään tekemistä voimassaolon kanssa, tuo on tietääkseni luokiteltu ekan kerran 2001 ja sitten jatkettu vuonna 2004, siksi siinä on poikkeava kirjausnumero, (CIKin sivuilta  Homologation extensions).

Säikeen aihe on Ennustetta KF6.
En usko että tuosta tulee mitään  suurta menestystä ennenkuin moottoreiden hinnat on 800 eur paikkeilla.
Raketit ja Tagit pitää saada samoihin lähtöihin suurinpiirtein tasaväkisinä, ja sitten jaetaan Paljakan ehdotuksen
mukaan palkinnot Raketikuskeille ja TAG-kuskeille. Silloin voi homma lähteä liikkelle.

Tietääkö kukaan miksi toi Mac Gulloch kuoli ja Yammu tuli tilalle ja kuinka nopeasti toi tapahtui ?
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #15 : 03.02.2008 04:44 »
Siis Kimi nyt kirjotan tätä juttua ehkä 7 romillen kännissä mutta jos ajattelet kartingin alotuskustannuksia niin mulla se oli 50 markkaa LeManseen ja sillä tiellä ollaan.

Ajelin ekat vuodet Raket 120 ja ICA ilmakoneilla ja sitten tuli joku valaistus tai pimennys mutta hommasin RotaxMaxin missä oli ihan sähköstartit ja kaikki, menin sitä sitten ajaan sisään Toijalaan. Suoralla juuttu kivi pohjapellin alle ja jouduin pysähtyyn ja sammuttaan moottorin. Nostin autoo, heitin kivenmurikan Wi**uun ja istuin auton penkkiin. Ei tarvinnu huitoo kaveria apuun, painoin napista motoorin käymään ja jatkoin ajoo.

Siinä se on, harrastajan kartingmoottorin perusprinsiippi. Eli ei tarvii työntää, push, sitä karting-laitetta, kart, vaan voi painaa nappia, push the button and have fun. Eli K.I.S.S. Keep It Simple Stupid. Hyvä Tami!

Jos tosta lähetään vähän alaspäin niin päästään JunnuA ja R120 moottoreihin mitä ei edelleenkään työnnellä vaan käytetään ihmisen keksimiä laitteita käynnistämiseen.

Ainoo työntöstarttinen luokka mitä jään kaipaamaan on Formula-A, koska siinä oli painot kohillaan ja muutenkin kyse siitä kuka oikeesti tekee sen Mooottttorin joka laulaa 23000 tai jotain.





OSN

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #16 : 03.02.2008 12:57 »
Käyppäs Kimi katsomassa sieltä cik:n sivuilta että löytyykö swiftiin extensionia.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #17 : 03.02.2008 13:13 »
pongot Tommille.....:)

Mielenkiintoinen kiistely, jonka sisällöstä ja pointista en ymmärrä mitään.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #18 : 03.02.2008 17:37 »
Moi Tommi,
Mulla on tuosta Tamin K.I.S.S. oma laajennettu versio.
K.I.S.S,S.S, Keep It Simple Stupid, Stay Stupid  ;D

Eli asennetaan starttivehkeet  ja kytkin rakettiin ja kaikki on sen jälkeen häppy?
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #19 : 03.02.2008 18:50 »
pongot Tommille.....:)

Mielenkiintoinen kiistely, jonka sisällöstä ja pointista en ymmärrä mitään.


Niin eikös tämän threadin aihe ollut KF 6 luokan tulevaisuuden ennustaminen. Hyvä että aiheesta on täälläkin keskustelua, ettei jää vain tuon Suomi24:n varaan.  Osa tuosta Kimin ja T.Lehdon välisestä väännöstä voitaneen laittaa tekniikkamiesten sisäpiirijutuiksi, joilla ei tämän KF-6 luokan yleistymisen kanssa ole mitään tekemistä?
Erilainen näkökulma asioihin syntyy usein myös siitä, että kartingiinkin on yhä enemmän hakeutunut lapsia, joiden isät eivät osaa/halua/pysty  tehdä kaikkia huoltohommia itse.

Olen tuonut mielipiteitäni julki - ja omalla nimellä-, sillä taitaa olla niin, että useimmat Jr 60 luokan harrastajat eivät vaivaudu näihin keskusteluihin.
"Me vaan ajetaan, annetaan niiden jauhaa..." totesi eräskin jo viime vuonna JrTAG sarjassa mukana ollut näistä keskusteluista.
 Mielipiteitä ovat enimmäkseen esittäneet he, joilla ei luokasta ole omakohtaista kokemusta.

KF-6 luokalle on selvästi tilaus olemassa. Se että R 85 lakkaisi, tuskin on lähitulevaisuutta. Mutta on paljon muitakin kuin minä, joita kiinnostaa
tämä Jr 60 moottorien luokka vaihtoehtona R 85 luokille.
Nyt keväällä 9-vuotta täyttävä poikani (aloitti 6 vuotiaana) aikoo ajaa kartingia siihen asti kun harrastaa ajamatta lainkaan R 85 moottorilla!  Hän haluaa nyt ajaa vielä cadetilla ja ensi vuonna KF 6:lla.  Sitten 13-vuotiaana nähdään millä haluaa ajaa.  (Tällä hetkellä kuitenkin mäkihyppy  on pojan ykköslaji.) 
Vasta 9-vuotiaana aloittanut, keväällä 12 vuotta täyttävä poika taas oli parin R 85 kauden jälkeen jo lopettelemassa, mutta innostui tuosta JrTAGista niin, että en tiedä miten saan häntä enää Raket Juniorin puikkoihin, kun ei minikisoihinkaan viime kesänä suostunut.
Tuosta harrastusten kustannuksista on tässä autourheilussa eri lajeissa tullut käytyä elämän aikana toinenkin keskustelu. Nyt olen todennut, että meidän pojat harrastaa kartingia, kun meillä ei ole varaa harrastaa jääkiekkoa ::)   
Karting-harrastus aloitetaan nykyisin cadett-luokassa, jossa Suomessa ajetaan R 60 koneille.  Se miten Jr 60 moottorit leviää cadett-runkoihin vaihtoehdoksi jää nähtäväksi, mutta ainakin meillä on jo sekin vaihtoehto - ja poika tykkää ajaa nappistartilla mieluummin!  Näyttäisi kuitenkin siltä, että cadett vuosien jälkeen moni isi on kiinnostunut siitä, että R 85 koneille eli mini- ja Raket-luokille on vaihtoehtoinen tie juniorin kulkea.  Ja kun tämä Jr 60 luokka kasvaa, niin niitä moottoreita tulee käytettynä sopivasti myyntiin cadett-kuskellekin.  Ja hyvin sekin sopii, että kun perheessä on yksi cadett-kuski ja yksi KF-6 kuski, niin moottoria / moottoreita voi hyvin käyttää molempien rungoissa...
...muuten Kimi olen sitä mieltä, että kyllä Italiasta kannattaa hakea mallia tähän kartingiinkin
« Viimeksi muokattu: 03.02.2008 19:04 kirjoittanut paljakka »

112

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #20 : 09.04.2008 15:23 »
Terve
Näyttäis pudonneen KF6/(JrTAG) listalta PARILLA Gazelle 60.
Tommi-

henkker

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 146
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #21 : 17.04.2008 09:33 »
Noh tossa kf6 aikaan saamiseksi kestää varmaan vielä jonkun aikaa  ::)
Kyllä lähtee

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Ennustetta KF6 (tag Jr60)?
« Vastaus #22 : 08.05.2010 16:22 »
Tuolla Suomi 24:llä taitetaan peistä siitä kuka sanoi mitä KF6 kytkimistä jo vuonna keppi ja käpy. ;D
Luokka on herättänyt paljon keskustelua edelleen, mutta enää ei ilmeisesti kovin moni ole ennustamassa luokan kuolemaa, kuten vielä tämän keskustelun alussa 2007 - 2008.
Nyt on KF6-luokassa varattu jo 72 numeroa alkaneelle kaudelle 2010, joten vaikuttaa siltä, että luokka on tullut jäädäkseen. 
Ja aika taitavasti mielestäni AKK toimi tämän luokan moottorien luokituksen päätyttyä 2009 lopussa. Nyt näyttää siltä, että maahan jo hankittu konekanta on edelleen täysin kilpailukykyistä uuden luokituksen moottorien kanssa.


 

Team Laine Verkkokauppa