Kirjoittaja Aihe: tasoituksesta  (Luettu 13040 kertaa)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
tasoituksesta
« : 21.07.2006 22:41 »
:lol: kuinka paljon  hyvin syöneet antavat tasoitusta vahemmän syöneille?
onko asiaa koskaan kukaan miettinyt? :wink:
.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
tasoituksesta
« Vastaus #1 : 21.07.2006 23:06 »
On mietitty ja tutkittu, mutta tulokset riippuvat tutkijasta. Useampia tutkimustuloksia ja mielipiteitä tuntuu löytyvän. Riippuu tietysti myös luokasta, radasta, kuskista, kalustosta, painosta ja ajokelistä, kuinka se painotasoitus vaikuttaa. Selkeää vastausta, josta kaikki olisivat yhtämieltä on siis vaikea antaa.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Kohtala Sports

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 93
    • http://www.kohtalasports.com
tasoituksesta
« Vastaus #2 : 21.07.2006 23:29 »
Testattiin Bottaksella Parmassa huhtikuussa. Kuljettaja ja auto yhteispaino ensin 150 kg. Sen jälkeen varikolle ja neljän kilon lisäpaino kiinni. Vaikutti aikaan selkeästi. Noin 0,3 sekuntia per kierros! Ja kuski tunsi eron itsekin heti ensimmäisessä mutkassa.
Kynän varressa: Jussi Kohtala

tuomas

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
tasoituksesta
« Vastaus #3 : 21.07.2006 23:30 »
VauhdinMaailma muistaaksen kokeili joitain vuosia sitten ja tais olla aika vähän eroo kierrosajoissa, jossain sisäradalla taisivat ajaa, itsellä oli kerran kova väittely entisen työkaverin kanssa samasta asiasta ja itse olen kevyemmän kannalla mutta paljon riippuu radasta ja yms.

F250

  • Vieras
tasoituksesta
« Vastaus #4 : 22.07.2006 12:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Kohtala Sports"
Testattiin Bottaksella Parmassa huhtikuussa. Kuljettaja ja auto yhteispaino ensin 150 kg. Sen jälkeen varikolle ja neljän kilon lisäpaino kiinni. Vaikutti aikaan selkeästi. Noin 0,3 sekuntia per kierros! Ja kuski tunsi eron itsekin heti ensimmäisessä mutkassa.

Sitten taas kunnon sadekelillä aikaero olisi toisinpäin...
Ja onhan se selvä että mitä pienempi vääntö koneessa, sen enemmän tuo vaikuttaa. Meinaan meillä tuo tarkoittaisi 1,5 sekunnin eroa kärkeen ja nyt kuitenkin ollaan joskus oltu jopa paalulla.

JL

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
tasoituksesta
« Vastaus #5 : 24.07.2006 15:06 »
Lainaus käyttäjältä: "F250"
Lainaus käyttäjältä: "Kohtala Sports"
Testattiin Bottaksella Parmassa huhtikuussa. Kuljettaja ja auto yhteispaino ensin 150 kg. Sen jälkeen varikolle ja neljän kilon lisäpaino kiinni. Vaikutti aikaan selkeästi. Noin 0,3 sekuntia per kierros! Ja kuski tunsi eron itsekin heti ensimmäisessä mutkassa.

Sitten taas kunnon sadekelillä aikaero olisi toisinpäin...
Ja onhan se selvä että mitä pienempi vääntö koneessa, sen enemmän tuo vaikuttaa. Meinaan meillä tuo tarkoittaisi 1,5 sekunnin eroa kärkeen ja nyt kuitenkin ollaan joskus oltu jopa paalulla.



Paljonko puolikkaissa on minimipaino ja paljonko auto painaa. Eli mikä on kuskin maksimi paino, jos ei halua painossa tasoitusta antaa?

F250

  • Vieras
tasoituksesta
« Vastaus #6 : 24.07.2006 15:25 »
Lainaus käyttäjältä: "JL"

Paljonko puolikkaissa on minimipaino ja paljonko auto painaa. Eli mikä on kuskin maksimi paino, jos ei halua painossa tasoitusta antaa?

F250-luokassa minimipaino on 195kg. Autot painavat 113-127 kg, joten siitä voi toki laskea mitä kuskille jää painoksi. Kuskin paino tuohon minimirajaan on siis 82-68 kg riippuen auton painosta. Yleisimmillään painot ovat siinä hieman päälle 200 kg. Monet toki joutuvat käyttämään suuriakin määriä lyijyä, mutta toiset taas ovat rakentaneet autot hieman vahvemmiksi katteiden ja muiden osien avulla, joten lisäpainoja ei tarvita.
Meillä nelitahtisessa painoa lisää akku, sähköinen bensapumppu, iso äänenvaimentaja sekä hieman painavampi kone, joten siitä tuo painotasoitus. Toki kuskikaan ei ole mikään riisitautinen.

tos

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Re: tasoituksesta
« Vastaus #7 : 25.07.2006 12:07 »
Lainaus käyttäjältä: "iskä"
:lol: kuinka paljon  hyvin syöneet antavat tasoitusta vahemmän syöneille?


Yksi tuttu laihdutti talven aikana 20 kg, auton paino 175 -> 155. Vihdissä auttoi noin puoltoista sekuntia ja Lahdessa vajaat sekunnin. Voimanlähteenä ICA.
Timo Salmi

F250

  • Vieras
Re: tasoituksesta
« Vastaus #8 : 25.07.2006 12:10 »
Lainaus käyttäjältä: "tos"
Lainaus käyttäjältä: "iskä"
:lol: kuinka paljon  hyvin syöneet antavat tasoitusta vahemmän syöneille?


Yksi tuttu laihdutti talven aikana 20 kg, auton paino 175 -> 155. Vihdissä auttoi noin puoltoista sekuntia ja Lahdessa vajaat sekunnin. Voimanlähteenä ICA.

Paljonko lähti ilmanvastuksen pienenemisestä?  :lol:

tos

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Re: tasoituksesta
« Vastaus #9 : 25.07.2006 12:14 »
Lainaus käyttäjältä: "F250"
Paljonko lähti ilmanvastuksen pienenemisestä?  :lol:


Luulen, että ilmanvastus vaan lisääntyi kun ei raaskinut ostaa pienempää ajohaalaria. Pussit suorilla...  :)

En muuten suosittele tuollaista laihduttamista. Menee voimat, paitti käsistä niin myös päästä.  :cry:
Timo Salmi

Anttoni

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
tasoituksesta
« Vastaus #10 : 24.09.2006 04:36 »
Kyllähän painoero vaikuttaa, varsinkin pienemmissä luokissa. Mutta eipä sitä suoraan voi ajallisesti kertoa kuinka paljon hitaampi kuski se on, joka on "enemmän" syönyt kuin vähän vähemmän syönyt. Jos on painavampi ku muut niin sitä pittää vaan treenata enemmän jotta pärjää :D

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #11 : 17.03.2007 16:30 »
Meidän radalla kokeneet pojat kokeilivat kisan jälkeen..
Fossiililla 10kg:n painon eroa.
Sama kuski peräkkäisillä sessioilla "Riisitautisten" 10kg:n lisäpainoilla
ja puhtaalla 160+kg:n yhdistelmällä..
Ero oli vain 0.5s.

Mutta jos kysmys koski, että kun molemmat yhdistelmät ovat samanpainoiset
ja toisella kuskilla ei ole lisäpainoja ja toisella on...
niin veikkaisin sen lisäpainottoman saavan etua kisassa.
Kosken hän pystyy isomman painonsa takia paremmin "Tasapainottamaan"
autoansa ajon aikana.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2007 16:41 kirjoittanut epä »
Minä mitään tiedä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #12 : 21.03.2007 16:45 »
Jup. Aika reiluilla painoilla varustettuna voin sanoa että jossain tapauksissa 10kg:n poisto autosta voi jopa hidastaa menoa.
Kun on painoa, niin on kitkaakin... Tosin sitä painoa tai myös keveyttä pitää osata käyttää hyödykseen ajossa.
 ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #13 : 21.03.2007 21:48 »
Moi,
Itse olen huomannut  että keveiden mielestä painolla ei ole merkitystä ja mitä pulskempi kuski niin sitä suurempi vaikutus painolla näyttää olevan.

Esim. VM:n sisäradalla kun ollaan ajettu noilla omilla B&S vehkeillä jos edessä on kevyt veijari niin ne katoaa horisonttiin suoraosuudella. Mutkasella saan kiinni koska toi meitin tonyswissgoldgillardbirelkosmic runko on aika hyvässä "balanssissa", mutta suorilla ei mitään jakoa jos painoeroa jossain 15-20kg.

Vammalan radalla kun otettiin 2kg puntti pois keulasta niin ajat huononi noin 3 kymppää.

Viime keväänä ajettiin tattiksella R-120:llä 16 kg alipainoisella, ajat oli 55,8 parhaimmillaan, kun laitettiin auto painoihin  niin ajat oli 57.5 paikkeilla eli 16 kg vastasi noin  1,7 sek. Renkaat oli vanhat HG2:set.
Sama testi Conti sporteilla ja aikaero putos 0,8 sekkaan. Kokonaisajat kasvoi 57.0 / 57.8 vastaavasti.

Mitä opimme tästä ? Ei mitään!

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #14 : 21.03.2007 22:13 »
Vertailu eri painoisten kuskien suhteen on kaiken kaikkiaan vaikeaa ellei mahdotonta. Mikäli testiä tekee yhdellä kuskilla ja painoja lisäämällä/poistamalla, pitäisi koko ajan huolehtia vähintään siitä, että yhdistelmän painopiste pysyisi koko ajan samalla kohtaa kolmiulotteisesti, mikä käytännössä ei koskaan onnistu. Varsinkin kun se kuski ei kuitenkaan pysy paikallaan penkissä vaikka sitä kuinka yrittäisi. Äkkiseltään ajatellen kart on yksi vaikeimmista nelipyöräisistä kilpa-ajoneuvoista, jos asiaa haluaisi tutkia. Mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan ja ainahan kilpaurheilussa pitää pystyä selittämään asia johtuvaksi jostain muusta kuin siitä penkin ja ratin välissä olevasta eloperäisestä aineksesta ;D
Perässäjuoksija...

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #15 : 22.03.2007 17:27 »
Moi,
Toi painon lisääminen just kolmiuloitteeseen keskikohtaan on aika helppo juttu.
Ensin sormet kurkkuun,vatsalaukku tyhjäksi ja  vetää parit kierrokset. Sen jälkeen
syö esim 10Kg sisäfilettä tai juo 5 mäyräkoiraa  niin lisäys tulee aika hyvin painopisteen kohdalle. ::) ::) ::)
Koe voidaan uusia laattaamalla file/juomat. :D
Koe kannattaa tietysti tehdä sekä kiinteällä että nestemäisellä tankkauksella. :D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #16 : 22.03.2007 19:25 »
Varsinkin 5 mäyräkoiraa vastaa vähintään 2 hevosvoimaa ja jos ne oli kylmiä niin mukaan voi laskea vielä puolikkaan aasin. (etupää)
:)

Testaamisen tekee vielä mielenkiintoiseksi se että kuski oppii ajamaan hyvin painolla jolla ajaa paljon. Kun siitä otetaan pois tai lisätään 10kg voi vaikutus olla sama molemmissa tapauksissa. Tämä tuo lisää riemastusta testailuun.
(itse muuten paransin 0.5sek VM:llä WordFormulalla kun nostin auton painon 165kg tasolle. Auto tuli vakaammaksi ajaa. Lisäsin siis 10kg)
 :o
Homman Pitää Olla Hauskaa

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #17 : 22.03.2007 20:51 »
Aasina sillalla  ;D

Ootteko kokeilleet ajaa ilman jarruja radalla.
Itse olen saanut parhaat kierrosaikani ilman jarruja.
Tulee nimittäin mentyä riittävän reippaasti mutkaan..

Jarrut on vauhdin surma. ;)
Ja tämähän ei kerro mitään ajotaidoistani, eihän..
Minä mitään tiedä.

Harjunpää

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
    • http://www.gillard.fi
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #18 : 23.03.2007 09:36 »
Testattiin Bottaksella Parmassa huhtikuussa. Kuljettaja ja auto yhteispaino ensin 150 kg. Sen jälkeen varikolle ja neljän kilon lisäpaino kiinni. Vaikutti aikaan selkeästi. Noin 0,3 sekuntia per kierros! Ja kuski tunsi eron itsekin heti ensimmäisessä mutkassa.

Viitsimättä lukea väliosastoa: Jokunen vuosi sitten Vroom-lehti testasi painon vaikutusta kärkikuskeilla. Mukana olivat ainakin Vore ja Cesetti. Laittoivat 2 kiloa lisäpainoa ja tulos oli Lonatossa ja Parmassa inan alle kympin. Tarkoituksena oli kokeilla myös 4 kiloa, mutta niin ei tehty, sillä he totesivat sen johtavan vain katasstrofiin! Bottas on kuskina samaa luokkaa, joten nyt sen 4 kilon vaikutus tiedetään, eli potenssiin menee.
Kalevi Harjunpää

Turoz

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #19 : 26.06.2010 18:32 »
Moikka! Nyt olisi mahdollisuutenki kokeilla kartinkia. Olen aika isokokoinen ~100kg poika. Mietin, että onko näsissä vempeleissä jotain painorajaa? Ja mihihin kokoon pukuja on?
En ole näiden kanssa ollut ennetekemisissä, mutta olen kuullut, että isokin mies matuu näihin "mikroautoihin"?
Tällasita pient' kysymystä painon/koon puolesta vähän...  :P

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #20 : 26.06.2010 18:38 »
iso mies mahtuu hyvin, kun on isompi penkki.
kaikki painorajat on "ala rajoja", joiden alle auton ja kuskin yhteispaino ei saa jäädä. jos olet miehen kokoinen, niin noista rajoista ei tarvii stressata ;D.
.

Turoz

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #21 : 26.06.2010 21:31 »
...Riippuu tosin ihan ihan siitä, minkälaiseen mieheen vertaa...  ::)
Mutta kiitos vastauksesta. Olen lukenutkin noista, mitä ylipaino vaikuttaa ajoissa, mutta tarkoitus on ohjatusti testata lajia, ei kilpailla.

Edit: Tulipas ekaan viestiin paljon kirjoitusvirehitä.  :o

Turoz

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: tasoituksesta
« Vastaus #22 : 05.07.2010 10:25 »
Noniin käytiin sitä Kartingia kokeilemassa. Kyllähän sinne penkkiin mahtu. Mutta kiinnitys oli tehty jännästi, joten penkin sivutuet painautui sisäänpäin, joka sitten vähän vaikkeutti istumista...  :P
Mutta todella hauskaa oli! Rata oli aika pienehkö (koko rataa ei käytetty) mutta mukavaa sitä oli ajaa. Kädet siinä väsyi.  :D Ja kyllähän tuo alkoi hengästyttääkkin, kun tarpeeksi tiukasti, ja kovaa ajoi mutkat. Olikos se näitä G voimia sitten.  ;D
Viimesimmillä ajoilla, ajoin yhtä autoakin takaa. ehkä suorilla pääsi vähän nopeampaa, mutta mutkia radalla oli aika paljon. Aina mutkaan tultaessa otin kiinni, mutta kun pääsi mutkasta ulos, oli jo ks. henkilö kauempana.  ;D

Niin ja, siellä aina heiluteltiin ruutulippua, kun piti tulla takaisin. No, sen jälkeen sai aina ajaa yhden kierroksen. Mutta kun ensimmöisen kerran ajoin, unohdin tämän, painoin nopiasti jarrua ja tulin komiassa sivuluisussa varikolle :D

Mutta yhden porukan kanssa voidaan ottaa uudelleen, ainakin hän itse ehdotti sitä :)

btw...  Autoon oli aika hankala mennä. Jaloille oli justiinsa tilaa siinä runkokehikkojen välissä, mutta kun meni istumaan, auto liikahti taakseppäin, ja jalat jäivät runkokehikkojen väliin.
No, piti sitten siihen rungolle jalat hetkellisesti nostaa, niin pääsi. Että jalansijat puuttui :D
Pääasia , että päästiin kuitenkin ajamaan. Ja avustajaporukat olivat mukavia :)


 

Team Laine Verkkokauppa