Kirjoittaja Aihe: TAG Cup 2010  (Luettu 43087 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #30 : 04.11.2009 13:09 »
se on muuten sillä lailla, että oli vampire malli mikä tahansa, niin mettään menee. Liikaa voimaa ja sillä sipuli.

Muistan viikinki trophyn muutaman vuoden takaa. Vampire heppu ajo puolet porin pääsuorasta nurmikolla, vaan oli kuitenkin ennen maxia suoran päässä. Ohi ei päässyt muuallakaanå vaikkei se vampire ollu oikein hallinnassa missään vaiheessa.

Ja jos en ihan väärin muista, ennen yhden jarruttoman vampire auton tuloa tag sarjaan, oli osallistujia likemmäs 60.
Eihän noissa koskaan ole liikaa voimaa, jos auto ei pysy radalla, niin se on kuskista kiinni, ei liiasta voimasta. Tuossa 450cc nelarissa on voimaa rutosti enemmän ja hyvin sekin radalla pysyy.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #31 : 04.11.2009 14:14 »
Muistan viikinki trophyn muutaman vuoden takaa. Vampire heppu ajo puolet porin pääsuorasta nurmikolla, vaan oli kuitenkin ennen maxia suoran päässä. Ohi ei päässyt muuallakaanå vaikkei se vampire ollu oikein hallinnassa missään vaiheessa.

Höpö höpö! Vampirella ei Viking Trophyssa ole kukaan ajanut, NEZ-kilpailussa kyllä. On ne kyllä nopeita nuo Vampiret, kun voi ajella puolet pääsuorasta nurmikolla ja pyöriä ympyrää turistina, eikä Maxit pääse silti ohi? Jos näin tosiaan oli, niin Maxin kuljettan on etsittävä sitä ohittamista rajoittavaa tekijää peilin avulla.

Ja jos en ihan väärin muista, ennen yhden jarruttoman vampire auton tuloa tag sarjaan, oli osallistujia likemmäs 60.

Ja ennen Bilandin tuloa kuskeja taisi olla melkein 200. Ja jos totta puhutaan, niin 40 kuljettajaa lähempänä totuutta. Ja ne jarrut olivat tosiaan vain sen yhden auton ongelma.



melkkis

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 190
    • mKartTeam
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #32 : 04.11.2009 16:31 »
Team Laine: Kyse ei nyt periaatteessa ole siitä. Jos laitetaan vampire R -malli viivalle muiden TAG-moottorien kanssa, niin tasoituspainoa saataisiin lyödä se yli 200kg ja riittäisiköhän sekään? Toinen näkökulma on myös ajettavuus, se ei ole todellakaan mikään nautittava ajokokemus viedä autoa, joka tuntuu kuin ohjaisit panzerwagonia. Voin ihan käytännön kokemuksesta sanoa. Voi sitä riemun rajaa kun pääsi hyppäämään 182kg bilandin jälkeen 165kg painoisen rok-luokan vehkeeseen. Ei ollut riemulla rajaa..  ja tuollaiset painot rassaavat runkoja ja jarruja kahta kauheemmin. toki jos on 4-piirijarrut niin tilanne voi vähän helpottua.

Kolmas näkökulma on turvallisuuskysymys: ei tunnu varmaa kovin mukavalta, kun lähemmäs 200kg tulee sun niskaan jonkun häikäilemättömän peliliikkeen osalta. Edes mennyt Thomas Knopperkin olisi saattanut selvitä onnettomuudestaan, jos autot olisivat olleet sen lähemmäs 20kg kevyempiä kuin nykyään...

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #33 : 04.11.2009 19:18 »
Team Laine: Kyse ei nyt periaatteessa ole siitä. Jos laitetaan vampire R -malli viivalle muiden TAG-moottorien kanssa, niin tasoituspainoa saataisiin lyödä se yli 200kg ja riittäisiköhän sekään? Toinen näkökulma on myös ajettavuus, se ei ole todellakaan mikään nautittava ajokokemus viedä autoa, joka tuntuu kuin ohjaisit panzerwagonia. Voin ihan käytännön kokemuksesta sanoa. Voi sitä riemun rajaa kun pääsi hyppäämään 182kg bilandin jälkeen 165kg painoisen rok-luokan vehkeeseen. Ei ollut riemulla rajaa..  ja tuollaiset painot rassaavat runkoja ja jarruja kahta kauheemmin. toki jos on 4-piirijarrut niin tilanne voi vähän helpottua.

Kolmas näkökulma on turvallisuuskysymys: ei tunnu varmaa kovin mukavalta, kun lähemmäs 200kg tulee sun niskaan jonkun häikäilemättömän peliliikkeen osalta. Edes mennyt Thomas Knopperkin olisi saattanut selvitä onnettomuudestaan, jos autot olisivat olleet sen lähemmäs 20kg kevyempiä kuin nykyään...
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.
Se on ihme homma että tuo Vampire on niin äärettömän ylivoimainen että pitää olla 40 kg enemmän kuin jossain Rok-laitteessa. Tämä voidaan kääntää siis siten että onko Rok-todellakin niin hidas ettei sillä pääse mihinkään?
Paino toki rasittaa jarruja ja noissa yli 190kg painoissa nelipyöräjarrut ovat toki ainoa järkevä vaihtoehto. Nykyisin niistä löytyy onneksi sellaisiakin jarruja jo vakiona että ne kestää jopa noi nelipuolikkaan painot ja nopeudet.

Tosin ylipäänsä noi "tasoituspainot" ovat hieman hankalia. Sateella painosta on hyötyä ja tilanne voi siis kääntyä reilustikin painavan eduksi. Kuivalla taas renkaat kuluvat painavalla nopeammin ja pitkissä kaarteissa kaasua ei voi avata samalla tavalla. Siltikin on jokaisen kuskin oma valinta millaisella autolla haluaa ajaa. Jos haluaa kevyttä tehotonta autoa, niin valitsee sitten sen ja toinen taas haluaa tehoa, niin sillekin löytyisi mahdollisuus. Hyvillä säännöillä lopputulos on varmasti hyvin tasaväkinen, kuten nyt F250-luokassa huomattiin. Neljän joukossa oli kaksi nelaria ja kaksi 2-t-konetta.

Ja toivon tosiaan että tuo ajaminen TAG-luokassakin muistuttaisi sääntöjen mukaista kilpa-ajoa eikä mitään "häikäilemättömiä peliliikkeitä", kuten nyt on noista nettivideoistakin saanut havaita. Riittävästi vaan huilitaukoa sääntöjen vastaisesta ajosta. Cup-kisoissa ainakin pitäisi löytyä järjestäjän puolelta riittävästi kanttia saada homma aisoihin.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

OilEye

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #34 : 04.11.2009 22:21 »
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.

nautittavaa?!? ja ehkä helpompaakin ku ei tarvii kestää sivuttais g-voimia. ehkä pitäis siirtyä kiihdytysajoon, siltä se meno nimittäin näytti, suorilla miljoonaa, sit vehkeet parkkiin, koitetaan saada keulaa oikeeseen suuntaan ja taas mennään. Näkyköhän kaudella yhtään ohitusta?

Ja kyllä mun mielestä yhdessä luokassa pitäis olla kohtuu samantehosia laitteita, ettei tarviis mitään tasoituspainoja. Nelarit omaan luokkaansa ja sillä sipuli.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #35 : 04.11.2009 22:53 »
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.

nautittavaa?!? ja ehkä helpompaakin ku ei tarvii kestää sivuttais g-voimia. ehkä pitäis siirtyä kiihdytysajoon, siltä se meno nimittäin näytti, suorilla miljoonaa, sit vehkeet parkkiin, koitetaan saada keulaa oikeeseen suuntaan ja taas mennään. Näkyköhän kaudella yhtään ohitusta?

Ja kyllä mun mielestä yhdessä luokassa pitäis olla kohtuu samantehosia laitteita, ettei tarviis mitään tasoituspainoja. Nelarit omaan luokkaansa ja sillä sipuli.
Täytyy varmaan pistää nettiin videota esimerkiksi vikasta kisasta Lahdesta jossa ekalla kierroksella tulee mentyä viidestä ohi ajamalla (nyt löytyy http://vholdr.com/video/karting-lahti-23-8-2009-final-2). Että ehkä sitä öljysilmällä on liikaa sitä öljyä silmissä.  ;) Ja olis varmaan ihan reilua kirjoittaa edelleen sillä omalla nimimerkillä eikä tehdä uutta vain tuota kommenttia varten.

Se on totta että G-voimat eivät ole kuin 3,1 luokkaa (tiedonkeruusta tarkistettuna). Kerrohan paljon ne on muissa karting-luokissa?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2009 00:22 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #36 : 05.11.2009 00:50 »
Moro,

Muistaakseni Laine et ole ollut vetämässä yhtäkään TAG-kisaa koskaan?
Oletko ajanut TAG-luokan kartilla?

Tämä 2T / 4T on jo aikoinaan nähty ja kokeiltu.

Homma menee niin että alhaalta tehoiltaan heikommat mutta kevyemmät 2T koneet pakkautuvat painavamman 4T koneisen kaverin taakse mutkissa. Ohi ei pääse, koska kun suora aukeaa, niin 4T katoo horisonttiin. Seuraavassa jarrussakaan ei rinnalle ihan yllä, kun 4T:ssä on nelipyöräjarrut. Näin ollen taas 2T koneiset ajavat mutkan tyhjäkäyntiä (pakkautuneena päällekkäin, limittäin, solmuun) 4T kaverin koittaessa pitää malmikasan ladulla. Hyvällä ajolinjan valinnalla ja tuurilla 2T vehkeellä pääsee ulostulossa rinnalle... mutta taas 4T ponkasee horisonttiin kun sen kuski saa renkaat suoraan ja oikaisee nilkkaa.  :-[

Lopputuloksena on paljon romua, kun tuskastuneet 2T miehen puskevat ensin toisensa ulos ja sitten lopulta sen 4T kaverin. Sieltä ne "peliliikkeet" tulevat kun jotain on pakko yrittää. Esim tänä vuonna TAG suomensarjassa oli todella siistiä ajamista, eikä ratasikailua nähty lainkaan. Vahinkoja toki sattui ja niistä varikolla heput kävivät pyytelemässä reilusti anteeksi.  :-*
Samoin merkkisarjassa LeopardCup:issa sama tyyli on jatkunut jo sarjan alusta alkaen.

En ole nelareita vastaan, omistan itsekkin 4T karttimyllyn. Ovat vaan sen verran ominaisuuksiltaan erillaisia noissa vaihteettomissa ettei oikein painollakaan voi tasata. Vaihteellisissa homma onkin toinen, koska vaihteella voidaan aina valita käyttöön sopiva tehoalue kustakin moottorista. Näin ollen et voi verrata 2T ja 4T moottoreiden ominaisuuksia vaihteellisten ja vaihteettomien luokissa.

Jos haluut, niin minulta voit ensi kesänä vuokrata kalustoa TAG kapinoihin, niin pääset kokeilemaan.  ;)

Vielä toistaiseksi ei nelareita oikein voi omiin lähtöihinkään kasata, niiden vähäisen lukumäärän johdosta. Ehkä ne kuitenkin tästä pikkuhiljaa lisääntyvät, jolloin ne saavat omat lähtönsä. Tämän jälkeen niiden painotkin voidaan pudottaa inhimillisempiin lukuihin, joka taas lisää taatusti niiden suosiota entisestään.

T:Markku
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jarppis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #37 : 05.11.2009 09:14 »
Yhdyn kyllä Markun sanoihin, TAG luokassa nelarit ja 2t eivät sovi samaan lähtöön, moottorien luonteet ovat liian erilaisia, eroa ei saada tasoitettua painoilla tai jarruilla. Eikä se nyt kovin oikealta kuulosta että toiset kurvaa 10hp enemmän omaavalla moottorilla, puhumattakaan väännöstä.

Kaks ja puolikkaissa en voi ihan yhtä vahvaa mielipidettä muodostaa, mutta sen verran kyllä mitä tänäkin vuonna katsoin kisoja, niin kyllä nelarit meni suorien alussa ja suorilla karkuun, kun taas 2t otti kiinni jarruissa ja mutkissa. Veikkaisin että 4t puolikas saattais olla melko nopee jossain töysän radalla kun siellä ei noita ajettavia mutkia paljoa oo. Rohkenen väittää että Kz rungoista mitä moni 250:ssä käyttää loppuu ajo-ominaisuudet noilla painoilla, MSKartilta taitaa löytyä oma runko kyseiseen luokkaan. Ainakin ite on huomannut kun tota elopainoo on aikas rankasti ja hyppää KZ auton puikkoihin niin yli 200kg yhteispainolla ei se putkikäkkyrä oikeen pelaa niinkuin pitäis. Eroo tietysti tulee 250 käyttämästä renkaasta.
If it has wheels or skirt, I can't afford it

aku131

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Kotirata: Vihti
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #38 : 05.11.2009 09:18 »
No nyt tuli valaistusta tohonkin. Jatka sinä Jarppis kyselyjä ja infoilua suomensarjasta.

Ja minä pyydän, että Aku Ankan autolla ajeleva kirjoittelija ei kirjoita mitään TAG suomensarjaan liittyviä asioita omalla "käsialallaan", koska kiinnostus tekstin lukuun loppuu kaikkien niitten pilkkujen ja hymiöiden takia!!
Siellä tekstissähän saattaa olla jotain asiaakin, mutta en jaksa keskittyä lukemaan moista sotkua. Pyydä vaikka joku muu kirjoittamaan.
Jos suutuit, niin olen pahoillani. Tää nyt on vaan mun mielipide....ehkä jonkun muunkin.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #39 : 05.11.2009 10:12 »
..Veikkaisin että 4t puolikas saattais olla melko nopee jossain töysän radalla kun siellä ei noita ajettavia mutkia paljoa oo..
Anteeksi osittainen offtopic; varmaan en vaan ajettavista mutkista tiedä, mutten ihan ymmärrä. Toki Töysän hidas osuus on yhtä mutkayhdistelmää, R120:llä ei tarvitse parhaalla pidolla oikein edes kaasua nostaa. Vääntävä kone on tuommoisessa helppo, jos sitten tätä tarkoitit.  ???
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jarppis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #40 : 05.11.2009 11:01 »
Tarkoitin nopeita ajettavia mutkia, joissa painavalla autolla ladulla pysyminen on mahdotonta. Tosiaan tarkemmin ajateltuna eipä töysässä montaa stoppari mutkaa olekaan, muuten vaan hitaasti ajettavia.
If it has wheels or skirt, I can't afford it

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #41 : 05.11.2009 12:46 »
Moro,

Muistaakseni Laine et ole ollut vetämässä yhtäkään TAG-kisaa koskaan?
Oletko ajanut TAG-luokan kartilla?

Tämä 2T / 4T on jo aikoinaan nähty ja kokeiltu.

Homma menee niin että alhaalta tehoiltaan heikommat mutta kevyemmät 2T koneet pakkautuvat painavamman 4T koneisen kaverin taakse mutkissa. Ohi ei pääse, koska kun suora aukeaa, niin 4T katoo horisonttiin. Seuraavassa jarrussakaan ei rinnalle ihan yllä, kun 4T:ssä on nelipyöräjarrut. Näin ollen taas 2T koneiset ajavat mutkan tyhjäkäyntiä (pakkautuneena päällekkäin, limittäin, solmuun) 4T kaverin koittaessa pitää malmikasan ladulla. Hyvällä ajolinjan valinnalla ja tuurilla 2T vehkeellä pääsee ulostulossa rinnalle... mutta taas 4T ponkasee horisonttiin kun sen kuski saa renkaat suoraan ja oikaisee nilkkaa.  :-[

Lopputuloksena on paljon romua, kun tuskastuneet 2T miehen puskevat ensin toisensa ulos ja sitten lopulta sen 4T kaverin. Sieltä ne "peliliikkeet" tulevat kun jotain on pakko yrittää. Esim tänä vuonna TAG suomensarjassa oli todella siistiä ajamista, eikä ratasikailua nähty lainkaan. Vahinkoja toki sattui ja niistä varikolla heput kävivät pyytelemässä reilusti anteeksi.  :-*
Samoin merkkisarjassa LeopardCup:issa sama tyyli on jatkunut jo sarjan alusta alkaen.

En ole nelareita vastaan, omistan itsekkin 4T karttimyllyn. Ovat vaan sen verran ominaisuuksiltaan erillaisia noissa vaihteettomissa ettei oikein painollakaan voi tasata. Vaihteellisissa homma onkin toinen, koska vaihteella voidaan aina valita käyttöön sopiva tehoalue kustakin moottorista. Näin ollen et voi verrata 2T ja 4T moottoreiden ominaisuuksia vaihteellisten ja vaihteettomien luokissa.

Jos haluut, niin minulta voit ensi kesänä vuokrata kalustoa TAG kapinoihin, niin pääset kokeilemaan.  ;)

Vielä toistaiseksi ei nelareita oikein voi omiin lähtöihinkään kasata, niiden vähäisen lukumäärän johdosta. Ehkä ne kuitenkin tästä pikkuhiljaa lisääntyvät, jolloin ne saavat omat lähtönsä. Tämän jälkeen niiden painotkin voidaan pudottaa inhimillisempiin lukuihin, joka taas lisää taatusti niiden suosiota entisestään.

T:Markku

Se on totta että en ole noilla ajanut, vain videoista nähnyt kisoja. Ja siksi noista niin kovasti kyselenkin.
Ei mun tarvitse vuokrata kalustoa, koska jos haluan mukaan niin voin toki ottaa hyllystä rungon, hankkia koneen ja pistää auton nippuun. Eli toki kiinnostaa, joskin sitä en vielä tiedä kuinka sitä ehtisi kahta luokkaa ajamaan samana viikonloppuna.
AKK on tehnyt säännöt jonka mukaan noi on samoissa lähdöissä, joten ei kai siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa samoissa lähdöissä. Mitään merkkiluokkaa noista ei varmasti ihan heti saa, joten jollain konstilla noita eri koneita on tasoitettava joka tapauksessa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #42 : 05.11.2009 13:02 »
Kaks ja puolikkaissa en voi ihan yhtä vahvaa mielipidettä muodostaa, mutta sen verran kyllä mitä tänäkin vuonna katsoin kisoja, niin kyllä nelarit meni suorien alussa ja suorilla karkuun, kun taas 2t otti kiinni jarruissa ja mutkissa.
Friskin laite toki meni suorillakin hyvin, mutta kyllä musta mentiin kaksitahtisilla nimenomaan suorilla ohi. Tuosta videostahan voi katsoa missä ne ohitukset tapahtuivat Lahdessa.

Se on selvää että ajorytmi on erilainen nelarilla ja kaksitahtisella, mutta sekin on osittain moottorijarrun syytä, painon lisäksi. Kaksitahtinen rullaa helposti kurviin, mutta nelarilla ajolinjatkin pitää sovittaa hieman eri tavalla. Loppupeleissä kierrosajat ja lopputulokset olivat tällä kaudella hyvin samanlaisia.

Mutta kun taas palataan aiheeseen TAG Cup, niin kyseessähän on keskustelu tulevasta sarjasta. Viimeistään nyt olisi varmasti aika miettiä onko sääntökirja ajan tasalla, vai pitäisikö siihen saada vielä jotain korjauksia. Eli aiemmin TAG-sarjoja ajaneet, kertokaa kokemuksianne onko säännöt hyvät (kun otetaan nyt huomioon että 2t ja 4t ajavat samassa lähdössä), vai pitäisikö niihin vielä saada jotain muutoksia aikaan. Jos kaikki vaan murehtii asioita yksinään tai porukalla, mutta ei tuo sitä lajiryhmän eteen, niin mitään muutoksiakaan ei tule. Moottorivalikoima on ainakin suuri ja painoja on paljon, mutta ovatko ne ajan tasalla? Muistetaan myös että järjestäjänkin olisi nämä säännöt saatava hanskattua ilman suuria selvitystöitä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #43 : 05.11.2009 14:27 »
Tarvittaisiin Super-TAG -luokka, jossa nelarit, wankelit jne. ajavat etujarruilla ja järkevillä lisäpainoilla. Ja jos multa kysytään, niin samaan soppaan harraste-kz2-kuskit, kun noita kisamahdollisuuksia ei oikein ilman yleistä lisenssiä muuten ole. Ja ajetaan vielä Keski-Suomessa, eikös niin...

Osallistujia vaan ei liikaa liene. :(

Jotain tuollaistahan ylöjärven FK-Kerho järjestää, eli F250, wankel ja KZ2 samassa lähdössä. En tiedä kuinka tuolla homma toimii. Ehkä jopa hyvin, kun se 4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen, joka vaihteellisilla onnistuu tahdeista riippumatta samaan tahtiin, kuten F250:stäkin näkee. Pitää varmaan tuolla joskus vierailla.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2009 14:42 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #44 : 05.11.2009 15:53 »
Tarvittaisiin Super-TAG -luokka, jossa nelarit, wankelit jne. ajavat etujarruilla ja järkevillä lisäpainoilla. Ja jos multa kysytään, niin samaan soppaan harraste-kz2-kuskit, kun noita kisamahdollisuuksia ei oikein ilman yleistä lisenssiä muuten ole. Ja ajetaan vielä Keski-Suomessa, eikös niin...

Osallistujia vaan ei liikaa liene. :(

Jotain tuollaistahan ylöjärven FK-Kerho järjestää, eli F250, wankel ja KZ2 samassa lähdössä. En tiedä kuinka tuolla homma toimii. Ehkä jopa hyvin, kun se 4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen, joka vaihteellisilla onnistuu tahdeista riippumatta samaan tahtiin, kuten F250:stäkin näkee. Pitää varmaan tuolla joskus vierailla.

Ihan vain rehellisesti oma luokka nelareille. Wankelilla ja Vampirella on kulussa eroa todella paljon. Ja taas tarvittaisiin 200 kg painoa, ei järkeä.

Ylöjärven FK-kerhon kisoissa ei ollut tänä vuonna yhtäkään Wankelia tai F250:stä. Sinne vaan ajamaan ensi kaudelle, siisti rata ja hyvät kisat.

4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen

Riippuen mutkasta. Jos aivan nollasta lähdettiin, niin nelari vei esimerkiksi Rotax Maxia. Mutta jos oli vähänkin vauhtia, lähti Maxi paremmin. Nelarissa vaan kun on sitä vääntöä, niin se voidaan välittää kulkemaan sinne suoran päähän kovempaa ja silti se jaksaa lähteä mutkasta. Eli suurimmat edut 2T vastaan sai sinne suoran päähän.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2009 16:00 kirjoittanut JTH »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #45 : 05.11.2009 19:00 »
Tässä keskustelussa on jäänyt Super Rok ihan ilman kritiikkiä. Joten itkut siitäkin.

Super-Rok moottori ei myöskään mielestäni kuulu "tavallisisten" TAGien sekaan. Jos verrataan vaikka Rotaxiin, niin Super-Rokin pitäisi painaa 210 kiloa ollakseen sama tehopainosuhteinen 172kiloisen Rotaxin kanssa!
Ei edes mielipide, vaan täyttää faktaa :) vissii....

Laskekaa ite: Rotax 28,5hv 172kg
                   S.Rok 35hv   ____kg?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #46 : 05.11.2009 19:19 »
211,2kg, jos teho/painosuhteen mukaan lasketaan. Onko lisäksi superrokissa olla laajempi tehoalue, ainakin kiertää paljon pidemmälle? Tietystikin painon haittavaikutus mutkissa "yli"kompensoi tilannetta.

Tarkoituksella jätin Super-Rokin pois Super-TAG -ehdotuksesta, 2-tahtisuuden takia pääasiassa ja lisäksi näin painavahkona kaverina pidän hyvänä, että on raskaampikin vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2009 19:36 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jarppis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #47 : 05.11.2009 20:43 »
Eipä taida ilmotettu teho pitää ihan paikkaansa, ainakin meikäläisen alla Tag-suomensarjan painolla kyyti oli samaa tavallisen rokin kanssa. moottorissa kaikki teho keskellä, alhaalta ei lähde mihinkään, hetken ampuu,14000 jälkeen ainoo mikä kasvaa on ääni...rokin maailman finaalissakin oli tavallista rokkia sekunnin nopeempi vaikka paino ero oli 5kg...
If it has wheels or skirt, I can't afford it

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #48 : 05.11.2009 21:31 »
Eipä taida ilmotettu teho pitää ihan paikkaansa, ainakin meikäläisen alla Tag-suomensarjan painolla kyyti oli samaa tavallisen rokin kanssa. moottorissa kaikki teho keskellä, alhaalta ei lähde mihinkään, hetken ampuu,14000 jälkeen ainoo mikä kasvaa on ääni...rokin maailman finaalissakin oli tavallista rokkia sekunnin nopeempi vaikka paino ero oli 5kg...

Allekirjoitan tämän SuperRok koneesta. (ajoin sellaisella ekan kerran nyt world finaalissa) Mutkasta lähdettäessä tekis mieli mennä työntämään edes vähän vauhtia, sitten rynnätäänkin kuin lingottuna 14100rpm asti ja siinä kolahtaakin pää rattiin kun meno tyssää kuin seinään.
En kyllä huomannut sitä äänen kasvamista kun se pannu piti jo muutenkin meteiliä kuin kivimylly.  :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #49 : 05.11.2009 21:46 »
Spekulaatiot on ihan hyviä.
Kaikenlaisia eroja löytyy koneen luonteesta, pidosta, ratojen luonne-eroista, kuskin taidoista ja rungon toimivuudesta suuremmilla painoilla. Nää samat jutut on esiintyny aikaisemminkin, kun ollaan keskusteltu nelareiden osallistumisesta. Super-Rok painii samassa sarjassa nelareiden kanssa.
Kyllä toi tehopainosuhde jotain osviittaa mielestäni antaa.

Tää keskustelu voi aiheuttaa negatiivista kuvaa luokkaa kohtaan, vaikkei se tarkoitus olekaan. Luokan kilpailu ilmapiirihän on aivan huippua. Valitettavasti raha tässäkin ratkaisee niin kuin kaikessa. Joku vaan sattuu hommaamaan jonkun tietyn merkkisen koneen ja rupee etsimään syitä miksi joku toinen meni kovempaa :)

Ei muuta, ku järjestetään super testivkloppu, jossa kauden 2009 KF2 luokan TOP 10 ja Rotax Max TOP 10 ajaa skaban omilla runkomerkeillään ja ripotellaan tasaisesti eri TAG konemerkkejä pojille runkoihin TAG-sarjan säännön painoissa kisaamaan. Ei pitäis olla kuskien taidoista kiinni!
Ainii...kellään ei oo varaa järjestää tollasta testivkloppua :'(

Rotaxillahan kai voitettiin sarja.....silti! Hatun nosto sille!




Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #50 : 05.11.2009 21:56 »
Niin, olis nyt vaan hyvissä ajoin kiva tietää miten siellä AKK:ssa on nämä asiat suunniteltu kun tuo TAG Cup on päätetty tehdä. Vai onko suunniteltu? Valitettavasti lajiryhmästä ei tänne taideta mitään kommenttia saada asioita selventämään.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #51 : 05.11.2009 23:22 »

Toisaalta eihän tuo TAG Cup ole kuin 4 kisaa.
Tänä(kin) kautena tuli vedettyä about 15-17 kisaa TAG pelillä, ja enemmänkin olis menny jos XONni sarja olis toteutunut..

-> Eli Laine: Kyllä sulle ajomahdollisuuksia löytyy.  ;)  Don´t worry.

Katsotaan nyt yksi kausi kuinka homma lähtee käyntiin ja heilutaan vasta sitten.

Olen muuten nähnyt kuinka kartin ajo-ominaisuudet menee painon myötä aika "kiville". Jarppis saatiin tungettua Gardalla Henkan Birelliin, eikä siinä juuri maavarasta juuri enää voinnut puhua.  :D  Ei se Birelli tosin Henkankaan alla mitenkään korkeella leijunut...   :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #52 : 06.11.2009 00:58 »

Toisaalta eihän tuo TAG Cup ole kuin 4 kisaa.
Tänä(kin) kautena tuli vedettyä about 15-17 kisaa TAG pelillä, ja enemmänkin olis menny jos XONni sarja olis toteutunut..

-> Eli Laine: Kyllä sulle ajomahdollisuuksia löytyy.  ;)  Don´t worry.

No itselläni on sen verran monta rautaa tulessa että voi siitäkin huolimatta tulla aikapula kotimaan kisojen suhteen. Täytyy nyt katsoa miten hommat etenee tässä talven aikana.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

JH2003

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #53 : 06.11.2009 10:29 »
Olemme broidin kanssa ajaneet pahamaineisella Vampirella TAG-kisoja kolme kesää ja täytyy todeta ettei minkäänlaisia jarruongelmia ole ollut kertaakaan. Samat jarrupalat koko kauden. Nelipyöräjarruja meillä ei ole, enkä ole nähnyt niitä kenelläkään muulla nelarikuskilla.

Tänä kesänä hommasimme Rotaxin koneet lähinnä kisojen puutteen takia. Kun Rotaxin säätämisestä rupesi pääsemään kärryille, ajat Kaanaan radalla olivat nopeampia kuin Vampirella. Ajaminen on tietysti erilaista painoeron ja koneiden luonteiden takia mutta yhtä hauskaa se on molemmilla. Maxi lähtee mutkista paremmin kunhan on tehoalueella ja Vampire kulkee kovempaa suoran päähän. Nelareiden hyvä puoli on se, että hieman painavampikin kuski pääsee kisaamaan ilman, että antaa liikaa tasoitusta. Allekirjoittaneekin piti pudottaa painoa 8 kiloa, että pääsi Maxin TAG-painoihin.

Mulla ei ainkaan ole mitään nelareita vastaa TAG-sarjoissa ja ensi kauden kisoihin EN osallistu nelarilla. Tai ehkä sittenkin...  :P

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #54 : 06.11.2009 10:44 »
Kiinnostavaa olisi tietää saako nelareilla ajaa 2010 TAG Suomensarjassa?
Jos Mr. Jarppiksen aiemmasta meilistä vetäisi jonkun johtopäätöksen, niin ilmeisesti ei?

Iamen X30:sta ei ole taasen mainittu TAG Cupin sääntöjen moottorilistassa, vaikka sillä
sai ajaa vanhan Leopardin kanssa Leopard Cupissa (samoilla painoilla?) ja myös TAG Suomensarjan
kisoissa ko. pannulla ajettiin.

Omalta kohdalta spekulointi TAG -moottorien erilaisuudesta ja painoista päättyy, kun siirryn pääasiassa ajamaan
Leopard Cup -merkkiluokkaa (ok, onhan sielläkin vanha Leopard ja uusi X30). Kertokaapa Leopard Cupia
ajaneet kokemuksia moottorien eroista? Onko niitä?

Ja voihan se olla, että mut myös näkee jossain yksittäisessä TAG kapinassa mukana...jos siis tuo X30 sinne vaan kelpaa mukaan.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2009 10:57 kirjoittanut Jarno_71 »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #55 : 06.11.2009 15:32 »
x30 on kf4 luokiteltu kone. Eli saa ajaa TAG-cuppia.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #56 : 06.11.2009 22:43 »
Kiinnostavaa olisi tietää saako nelareilla ajaa 2010 TAG Suomensarjassa?
Jos Mr. Jarppiksen aiemmasta meilistä vetäisi jonkun johtopäätöksen, niin ilmeisesti ei?

Iamen X30:sta ei ole taasen mainittu TAG Cupin sääntöjen moottorilistassa, vaikka sillä
sai ajaa vanhan Leopardin kanssa Leopard Cupissa (samoilla painoilla?) ja myös TAG Suomensarjan
kisoissa ko. pannulla ajettiin.

Omalta kohdalta spekulointi TAG -moottorien erilaisuudesta ja painoista päättyy, kun siirryn pääasiassa ajamaan
Leopard Cup -merkkiluokkaa (ok, onhan sielläkin vanha Leopard ja uusi X30). Kertokaapa Leopard Cupia
ajaneet kokemuksia moottorien eroista? Onko niitä?

Ja voihan se olla, että mut myös näkee jossain yksittäisessä TAG kapinassa mukana...jos siis tuo X30 sinne vaan kelpaa mukaan.

Juu, alkukaudesta, kun X30:set oli vielä uudenkarheita ja säädöt hakusessa, niin tilanne oli aika tasan. Puolen kauden jälkeen X30:sistä alkoi löytymään hyvin vahva keskialueen vääntö. TAG Suomensarjassa X30:seen 3kg Leopardia enemmän painoa.

Rotax:it muuten saivat uusien pyttyjen myötä aimo annoksen potkua, Ei muutosta painoihin?
Hmmm...
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #57 : 06.11.2009 23:03 »
Aimo annos tarkoittaa puolta hevosvoimaa korkeintaan.


Lepardin painot nostettiin, kun "proot" kävi vetäsee huippu aikoja.
Rotaxin paino nousi ku 1 kaveri meni menojaan. Välillä vähä erimerkkisillä renkaillaki.

Missään muissa koneissa ei oo, niin isoja eroja tehopainosuhteissa.
1-2 kiloa tai 1-2 heppaa suuntaan tai toiseen ei oo mitään, mut 6-7 heppaa on paljon alle 200 kilon laitteissa.

Miksi et MKR halua sanoa mitään Super-Rokkia vastaan hmmmmmm.......?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2009 06:43 kirjoittanut olpe78 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #58 : 07.11.2009 10:50 »

Miksi et MKR halua sanoa mitään Super-Rokkia vastaan hmmmmmm.......?

No joo. Ajattelin sen olevan selviö.
Ei ollut Superia vastaan mitään mahdollisuutta esim Hyvinkäällä Leopardilla. Sai ajella yli sekunttia hiljasempia aikoja.  ::)
(paitsi kun satoi. Sillon olis ehtiny, jos ei olis ite vedelly 360:siä ... ja täysin omiin nimiin   :'( )

26 heppaisella Leopardilla oppii kyllä tehokkaasti ajamaan hyvin jo pelkästään 2.5hp tehokkaampia ja kevyempiä Rotax:seja vastaan, puhumattakaan vielä kevyemmistä samantehoisista PerusRok:eista. Leopardilla ei aina kannata lähteä kisoista hakemaan sitä parasta kierrosaikaa vaan välityksillä hakea paras isku / puolustus kohta radasta ja koittaa sinnitellä loppuosa rataa läpi.
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #59 : 07.11.2009 11:04 »
Niin siksi just ihmettelin, kun ajattelin kans sen olevan selvää :)

Oon muuten ajatellu Leopardin tai X30 hankkimista.....



 

Team Laine Verkkokauppa