Kirjoittaja Aihe: TAG Cup 2010  (Luettu 43021 kertaa)

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #60 : 11.11.2009 17:21 »
kuinkas paljon nykyää toi rotaxksin paino tos taagiis on?

CHR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #61 : 11.11.2009 17:44 »
Tuollahan se sääntökirjassa taisi lukea 172kg.

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #62 : 11.11.2009 17:53 »
pitää siis, keksiä jostain paikat lisä 7 kilolle, et pääsee ajamaa kouvolan kisan: )

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #63 : 11.11.2009 19:14 »
Helpompi se on noin päin..  ;)
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #64 : 11.11.2009 23:13 »
Helpompi se on noin päin..  ;)
Mitä mitä, eikös meillä hieman painavammilla ole helpompaa kun ei tarvitse etsiä niitä painojen paikkoja ja se paino on kaiken lisäksi liikuteltavissa erän aikana; tiukoissa kurveissa eteen ja suorilla taakse.  ;D
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #65 : 12.11.2009 07:47 »
Kyllähän se nyt vaan on niin että 2T-moottoreilla ajetaan kilpaa ja nelitahtisilla leikataan rataa reunustavia nurmikoita.

Perusteluna mielipiteelle vois antaa esimerkiks kummallisen yhteensattuman niin SuperCup/Tag sekä FORMULA-250 luokissa.

Sen jälkeen kun jotkut on tuoneet väkisin täysin eriluonteisia moottoreita 2T-kisaajien sekaan, on osallistujamäärät pudonneet näissä luokissa.
Toisin voidaan sanoa esimerkiks merkkiluokista. Rotaxeja, Rokkeja ja Lepardeja on joka vuosi ollu suunnilleen sama määrä viivalla ellei jopa hieman enenevässä määrin.

Kaks-ja-puolikkaat on pidetty täysin keinotekosesti SM-luokkana sen jälkeen ku joku sai päähänsä sallia luokkaan moottorit joiden hinnalla saa ajokuntosen auton. Ja aivan turha on kenenkään syöttää mitään "huoltovapaa, taloudellinen" paskapuheita, kilpaa kun ajetaan niin osia kuluu ja hajoo. No, nythän voidaan sitten hakee vauhtia Cup-radoilta. Oliskohan osallistujakatoon syynä se että selkeesti harrastelijamaisin sm-luokka vaati rahallisesti isomman panostuksen kalustoon ku muut sm-luokat..

Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.


Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #66 : 12.11.2009 10:58 »
Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.
Joku vois tutkia myös miten osallistujamäärä muuttui kun samaan aikaan kilpailujen maksut nousivat moninkertaiseksi. Kaudella 2001 SM-kisan maksu oli 75 euroa / kolme päivää, kun tällä kaudella se oli samalta ajalta jo 180 euroa. On ihan turha väittää ettei tuo vaikuta asiaan.

Kaudella 2001 tehtiin myös täysin edesvastuuton ilmoitus josta tuo alamäki myös johtui kustannusten nousun lisäksi:
Lainaus
4.4. Kartingin tulevaisuus

Muutamien (3-5) lähivuosien aikana tulevat kansainväliset tekniset säännöt siirtymään 4-T-moottoreihin.

AKK:n karting-lajiryhmä on päättänyt seuraavasta siirtymisen puiteaikataulusta:

Kansallinen F-250:

Kaudella 2001 tiedotetaan ko aikataulusta maahantuojille, kilpailijoille ja harrastajille.

Kaudella 2002 ajavat nykyisillä ja tulevilla 4-T moottoreilla (n 450 ccm) varustetut yhdessä.

Kaudella 2003 (2004) siirrytään käyttämään pelkästään 4-T-moottoreita ko luokassa.

Kansalliset harrastusluokat (esim Rotax Maxi, Raket 120) siirtyvät 4-T-tekniikkaan 01.01.2004.

Kansalliset nk pienet luokat (raket, yamaha) siirtyvät 4-T-tekniikkaan vuoden 2004 alussa (aikaisintaan) mikäli sopivia moottorivaihtoehtoja on riittävästi tarjolla. Kyseisen päätöksen aikataulu tiedotetaan kauden 2002 lopussa.

Kansainväliset luokkamme (FA, ICA, Junior-A, ICC) siirtyvät 4-T-tekniikkaan CIK-FIA:n heinäkuussa 2002 ilmoittaman aikataulun mukaisesti.
Lähde http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/1413.html
Vaikka Tommi oletkin nelareita vastaan etkä F250-luokkaankaan uskaltanut tulla kovista puheista huolimatta, niin ei sitä aina tässä yhteydessä tarvitse toistaa. Kaikki tietää jo kantasi. Ei nyt viedä taas tätä ohi aiheen, joka on siis edelleen TAG Cup.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #67 : 12.11.2009 14:25 »
helpompi ja helpompi, rungon ominaisuudet kärsii jo jonkun verran kun tarvii melkein sen 30kg paino autoon.
(kyllä taitaa olla helpompaa laihuttaa 7 kiloo ku lihottaa) ainakin mulla :D

Nico

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #68 : 13.11.2009 09:06 »
Lainaus
Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.


Tommikin varmaan muistaa, että tässä vaiheessa 4-tahtisuus oli (piti olla) sitä TAG:n tulevaisuutta ja 4-T TAG moottoreita oli jo useammallakin valmistajalla. Vuonna 2006 oli kaikilla jo odotuksena että tulevaisuudessa siirrytään sinne 4-tahti koneiden puolelle. Eikö ollutkin näin?

Itse ainakin Hyvinkäällä ajoin lähes sekunnin kovempaa Sonikin 2-T koneella kuin Vampirella.. Tietenkin Sonikistakin nostettiin painorajaa tämän yhden kilpailun perusteella?

Mielestäni panojen säätämistä kauden aikana pitäisi seurata hieman kokonaisvaltaisemmin, eikä vain sen kärjen mukaan, kuten kaudella 2005 ja 2006. Painot muutettiin yhden kuljettajan takia 2 eri moottoriin ja oli siellä letkassa muitakin samanmerkkisiä moottoreita esim. usean Biland moottorin takana.


Hyvinkäälläkin taisi olla kärjessä 1 Sonik ja sen perässä 5 Bilandia ja kilpailun jälkeen Sonikin paino nousi ja Bilandin paino pysyi ennallaan? Ei tämäkään taida ihan oikein olla?

Vampiren koneeseenkin on saatavilla kuristin, joka olisi huomattavasti viisaampi "hidastus" keino kuin se painojen nosto. Kuristintakin ehdoitettiin kauden 2006 jälkeen, jotta Vampiren painoa saataisiin alemmaksi ja silti pudotettua moottorin nopeutta.

Mutta kokonaisuudessaan hieno luokka ja kisoissa oli erittäin hieno meininki! Toivottavasti säännöt saadaan kaikille mieleiseksi ja luokka kasvaa takaisin kauden 2005 mittoihin.

Vauhtilaji on kyseessä niin aina jostain ilmaantuu nopeampi kone kuin sillä toisella..

Mukavaa alkavaa talvea kaikille!

Niko Sjölund

PS. Huokeita : 2kpl Vampire sekä 1kpl uusi Sonik 125..

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #69 : 13.11.2009 16:23 »
Mielestäni panojen säätämistä kauden aikana pitäisi seurata hieman kokonaisvaltaisemmin

Nyt Nico vähä malttia joihin juttuihin. Näitä lukee myös alaikäiset.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #70 : 16.11.2009 13:51 »
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

mjkh

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #71 : 16.11.2009 15:32 »

Hyvinkäälläkin taisi olla kärjessä 1 Sonik ja sen perässä 5 Bilandia ja kilpailun jälkeen Sonikin paino nousi ja Bilandin paino pysyi ennallaan? Ei tämäkään taida ihan oikein olla?


Kyllä niitä Bilandinkin painoja nostettiin pari kiloa.

182 kiloisena Bilandi ei tuntunut mitenkään ylivoimaiselta TAG koneelta, mutta ongelma saattoi olla penkin ja ratin välissä. Sonikistahan oli silloin kerran semmonen kaasuttimiton(oikeinkirjoitus?) malli tai ainakaan parc fermessä ei kaasari ollut enää kiinni :)
Sinänsä outoa että Biland ja Vampire löytyy listoilta, kun kumpaakaan konetta ei kai enää tehdä. Vampiresta mulla ei ole tarkkaa tietoa mutta...
Mun mielestä SuperRokkikin oli aika outo valinta sallituksi TAG koneeksi, kun sopivampiakin Rokkeja olisi ollut. Jenkeissä ainakin ajavat TT mallilla Lepardeja vastaan suht tasaväkisesti.
Järkevintähän olisi järjestää TAG luokka perus 2T TAG koneille ja vaikka VT250 luokka nelareille... ei taida vaan löytyä rittävästi kalustoa kahteen luokkaan.

Mika
Mika Hirvonen

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #72 : 16.11.2009 20:37 »
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?

Kuulitko viikonloppuna huuhaa huhuja vai ihan oikeaa asiaa?
Minä olen kuullut ihan muuta, mutta jätetään tämä asia nyt homman järkkärien harteille.  ;)

Kukaan ei voi nykyisessä tilanteessa vetää kristallipallosta oikeita, kaikille myllyille sopivia painoja. Nyt on lähdettävä jollain liikkeelle ja säädettävä esim ekan kauden kokemuksen perusteella hommaa etiäpäin. Ei ole ehkä reilua kaikille, mutta HEI: Ketä meistä aikuisista oikeesti ajaa kilpaa sen 10€ pokaalin tähden?  ::) (No joo, ne Tampereen kaverit siellä takarivissä laskee sen käpalän nyt vaan alas.  ;D )

Älä Laine huolestu: Tästä TAG luokasta kokemusta keränneitä, jo sen alkuajoista (2001-2003) asti, on täällä linjoilla runsaasti.
Kisoja on parhaimmillaan ollut joka kesä 8-25 riippuen millä moottorilla on ajellut, joten ehtivimmille kuskeille on kisapäiviä kertynyt tuossa ajassa noin 200kpl. Jos lasketaan että kisapäivänä on lähtöjä keskimäärin 3kpl, niin tarkoittaa se sitä että hepuilla on TAG luokasta noin 600 lähdön kokemuskantaa. Lisäksi osa on ajanut esim SEN-100 luokkaa aikaisemmin, jota kait voidaan pitää TAG-luokan esi-isänä?

P.S. Jos haluat testata TAG kisaa, niin tarjoan sulle edelleen valmista peliä kisapaikalle tuotuna, huollettuna, säädettynä ja muutenkin valmiina, jolloin sun ei tartte vetää rautaa pois tulesta sen tähden että pitäis ruveta autoa niputtamaan. (eikä maksa paljon)
 
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #73 : 16.11.2009 20:47 »
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?

Kuulitko viikonloppuna huuhaa huhuja vai ihan oikeaa asiaa?
Minä olen kuullut ihan muuta, mutta jätetään tämä asia nyt homman järkkärien harteille.  ;)
No tämä tuli lajiryhmän henkilön suusta, joten jos joku asiaa puuhaa niin kertokaa nyt ihmeessä lajiryhmällekin se.  ??? Jos asioita ajetaan eteenpäin vain täällä linjoilla, niin sen varaan ei paljon kannata laskea, koska jonkun pitää koostaa homma kasaan.

Oma kilpailukalenteri kaudelle 2010 löytyy osoitteesta http://www.teamlaine.com/events.asp ja ihan kaikki ei siellä vielä edes ole, joten siitä voi jo sanoa että ei tuota tekemisen puutetta ainakaan ole.  :P Itseasiassa nytkin jo joutuu valitsemaan kun ei voi kahdessa paikassa olla samaan aikaan.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2009 21:04 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #74 : 16.11.2009 21:17 »


Noo, tuollahan oli vaikka kuin paljon tyhjää. :)
Emmää pakota, mut jos yht´äkkiä kiinnostut testaamaan niin ilmoita ja saavu paikalle kypärän kanssa.  8)
-> Lopettelen meinaan itse ajamista toistaiseksi.


Homman Pitää Olla Hauskaa

Nico

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #75 : 17.11.2009 07:03 »
Lainaus
Sonikistahan oli silloin kerran semmonen kaasuttimiton(oikeinkirjoitus?) malli tai ainakaan parc fermessä ei kaasari ollut enää kiinni

Jos Hyvinkäätä meinaat, niin kaasarihan oli autossa kiinni, joka oli park Fermessä. Kun sanottiin että kaasutinta ei tarvitse mukaan kun kone irroitettiin..
Sitäpaitsi, kyllä sitä syynättiin siellä punnituksessa jokaisen lähdön jälkeen.




spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #76 : 20.11.2009 12:08 »
kävinpäs tuolta toisesta aiheesta löytyneellä supernationals sivuilla....

Lainaus
TaG Engines (Updated Sep 15th, 2009)
Class A (Senior 375lbs, Master 415lbs): Rok TT
Class B (Senior 365lbs, Master 405lbs): Rotax, Motori 7
Class C (Senior 355lbs, Master 395lbs): Leopard

leopardi vaan 4 kiloa kevyempi kuin rotax... suomen nykysäännöissä 2kg painavempi

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #77 : 20.11.2009 17:17 »
http://www.tagracing.net/rules2009.html

Ja tuolla ne on saman painoisia.

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #78 : 21.11.2009 11:21 »
Ja suomessa saa "tehokkaammalla" x-30:llä ajaa 172-kilosena...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #79 : 21.11.2009 19:45 »
Mun ajatus. Vaik ei se mitään hyödytäkään :)

TAG

Rotax 168kg
Leopard 168KG
ROK 165kg
Sonik 172kg
IAME X30 172kg???

Super TAG(oikeesti oma sarja)(voi olla samassa lähdössä)

Super rok ? kg
Biland      ?kg
vampire    ?kg

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #80 : 24.11.2009 16:04 »
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #81 : 24.11.2009 21:11 »
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa

eikä haittais jos rengaskin ois D2
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #82 : 24.11.2009 23:03 »
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa

eikä haittais jos rengaskin ois D2

No eipä se vannesarja paljo mitään maksa...
Hyvin suju viime kesä vuorotellen Vegoilla ja Maxxiksilla.   8)
Homman Pitää Olla Hauskaa

m.autio

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #83 : 13.04.2010 17:36 »
Mitäs TAG-kuskeilla on suunnitelmissa, onko TAG-Cuppiin osallitujia? Katoin vaan Akk:n sivuilta varattuja numeroita, ni ei ainakaa viel näytä siltä, että olis pelkoa karsiutua finaaleista   8)

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: TAG Cup 2010
« Vastaus #84 : 14.04.2010 19:51 »
Mitäs TAG-kuskeilla on suunnitelmissa, onko TAG-Cuppiin osallitujia? Katoin vaan Akk:n sivuilta varattuja numeroita, ni ei ainakaa viel näytä siltä, että olis pelkoa karsiutua finaaleista   8)

pikkusen on eteläsuomi painotteinen.. ainakin lahteen vois tulla peräpäätä pitämään..
Lievestuoreella ei taida olla tänävuonna mitään "aikuisten lasten" kisoja :'(

ainii, pitikö tagissa olla plommi koneessa? pitääkös esim lentola/kaanaa cupeissa olla tag ryhmässä plommia?
vähän OT mut onko yleensä paljon ollu porukkaa noissa kaanaa cupeissa tag ryhmässä ajamassa? kannattaako raahata karvainen perse paikanpäälle ja tulla mukaa nahistelee toiseks viimisestä sijasta?
« Viimeksi muokattu: 14.04.2010 19:55 kirjoittanut bogger »
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi


 

Team Laine Verkkokauppa