Kirjoittaja Aihe: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu  (Luettu 10168 kertaa)

kossu79

  • Vieras
Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« : 10.12.2009 17:30 »
Moro.

Elikkä miten tarkastan rungon suoruuden?
Nyt purettuna kaikki irtoava pois rungosta maalauksen vuoksi.

Kiinnostaisi katsoa onko lähellekkään suora, jos joku viitsisi seikkaperäisesti kertoa... Ja jos kiero niin miten oikaistaan?
Millaista heitoa kannattaa lähteä korjaamaan?

Kiitos:)

juusto

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 45
    • http://racing.nyfors.fi
pete

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #2 : 10.12.2009 22:41 »

Joo,
Näyttää olevan mennyt arkistojen avaruuteen.

Periaatteessa runko voi olla vaikka kummoisella kierteellä tahansa, kunhan kaikki 4 pyörää ovat linjassa ja samalla "korkeudella".
Tässä "lyhyt oppimäärä":

- Eturenkaat pitäisi saada asentoon suoraan eteenpäin ja vielä samalle Camber kulmalle. (googleta)
- Auto kärrylle, vatupassilla vaakaan vaikka vihkoa rungon alle. Katsotaan etuvanteista että molemmat puolet ovat samassa Camber kulmassa.
Lasereilla nuo käy tietysti käden käänteessä.
- Lukitse ratti suoraan eteenpäin asentoon. (huom ratti itsessään ei välttämättä ole akselissa kohdillaan) Käytä vaikka "mustekalaa" ratista penkin selkänojaan sen paikallaan pysymiseksi.
- Mittaa akseliväli: oikea etupää <-> oikea takapää vs vasen etupää <-> vasen takapää. Esim etu-akselin päästä taka-akselin etureunaan. (taka-akselin on syytä olla suora) Jos mitat ovat 1-2mm sisällä samat, niin autosi kulkee suorassa, eikä kuten koira. (jaa, no mäyräkoiraa lukuunottamatta)
Jos tässä oli paljon heittoa, niin pyydä kokeneempaa Karting tuttua vielä tarkistamaan. Oikaisua voi koittaa liikuttamalla taka-akselin laakeripesää eteen / taakse kiinnitysruuveistaan.

Seuraavaksi tarkistetaan että renkaat ovat samalla "korkeudella".
- Tarvitset pitkän vatupassin, tai esim L-tankoa jonka päällä pysyy lyhyempi vatupassi. Sivuponttoonit ja renkaat napoineen irti.
- Edelleen etupää lukittuna suoraan asentoon. (nyt tarvitaan tiukkaa pitoa rattiakseliin. Esim lukkopihdit rattiakselin muoviholkkiin)
- Aseta pitkä vatupassi vaikka vasemman etu- ja taka-akselin päälle. (eli siihen ponttoonin tilalle)
- Aseta vaikka prikkoja taka-akselin ja vatupassin väliin kunnes saat kuplan "viivalle".
- Siirrä tismalleen sama setti toiselle puolelle liikuttamatta autoa. Jos kupla on samassa kohtaa, on kaikki Ok. Jos joudut lisäämään tai poistamaan prikkaa niin sen verran on pielessä.
- Olen itse oikaissut reilu kahden sentin heiton taka-akselin laakereiden korkeussäädöllä, ja sillä rungolla syssyllä kerittiin sijalle 11, Malmin Fosareiden kestävyyskisassa väärillä rengaspaineilla, eri luokasta olevilla kuskeilla (joista yksi lihava kuin sika  ;D ) ja vielä moottorilla, jolla ei kuulemma siellä tee mitään....  ::)
Etupään säädöt tulisi olla aina identtiset molemmille puolille, eli sieltä ei toisen puolen korkeutta tule prikoilla säätää.

Muutamaa milliä ei kannata lähteä korjaamaan. Ei tunnu missään, vasta 4-5mm alkaa vaikuttamaan.
(ei ne rungot täysin suorina tule tehtaaltakaan...  ::) )

Suoristaminen runkoputkea vääntämällä tulisi suorittaa vain äärimmäisessä hädässä, esim kisapäivän hätä kolarikorjaukseen.
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #3 : 10.12.2009 23:54 »

Jep. Tärkeintä on saada renkaat linjaan ja tasalle. Muu hässäkkä tuleekin siinä sitten kivasti mukana.
Ekalle kesälle sellaiset ohjeet että keskity vain ajamiseen, älä rungon säätämiseen.
Kun sinulla on ns selkärangassa ajolinjat ja auton käyttäytyminen, niin vasta sitten alat huomaamaan eri säätöjen vaikutuksen auton käyttäytymiseen.
Homman Pitää Olla Hauskaa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #4 : 17.12.2012 19:43 »
On tuore runko tulossa pojalle ni tarttee katsoo kuinka kieroja noi rungot tehtaalta tullessaan jo on. Informoin kun saan mittauksen tehtyä.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #5 : 17.12.2012 23:01 »
Laita runko suoralle lattialla/alustalle, jos se keinuu, niin on kiero.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #6 : 18.12.2012 01:08 »
Laita runko suoralle lattialla/alustalle, jos se keinuu, niin on kiero.

Vastaavasti suoralla rungolla voi tarkistaa lattian / alustan suoruuden. Jo 30mm heitot lattiassa / alustassa alkaa näkymään rungon keikkumisena.
 ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rungon suoruuden tarkastaminen/oikaisu
« Vastaus #7 : 18.12.2012 08:16 »
Eikös Tattikselta löydy tarkoitukseen pöytä? Tuskin ne uusina tehtaalta tullessaan kovin kieroja on, mutta kysymys on, mikä on sallittu toleranssi?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti


 

Team Laine Verkkokauppa