Joo,
Näyttää olevan mennyt arkistojen avaruuteen.
Periaatteessa runko voi olla vaikka kummoisella kierteellä tahansa, kunhan kaikki 4 pyörää ovat linjassa ja samalla "korkeudella".
Tässä "lyhyt oppimäärä":
- Eturenkaat pitäisi saada asentoon suoraan eteenpäin ja vielä samalle Camber kulmalle. (googleta)
- Auto kärrylle, vatupassilla vaakaan vaikka vihkoa rungon alle. Katsotaan etuvanteista että molemmat puolet ovat samassa Camber kulmassa.
Lasereilla nuo käy tietysti käden käänteessä.
- Lukitse ratti suoraan eteenpäin asentoon. (huom ratti itsessään ei välttämättä ole akselissa kohdillaan) Käytä vaikka "mustekalaa" ratista penkin selkänojaan sen paikallaan pysymiseksi.
- Mittaa akseliväli: oikea etupää <-> oikea takapää vs vasen etupää <-> vasen takapää. Esim etu-akselin päästä taka-akselin etureunaan. (taka-akselin on syytä olla suora) Jos mitat ovat 1-2mm sisällä samat, niin autosi kulkee suorassa, eikä kuten koira. (jaa, no mäyräkoiraa lukuunottamatta)
Jos tässä oli paljon heittoa, niin pyydä kokeneempaa Karting tuttua vielä tarkistamaan. Oikaisua voi koittaa liikuttamalla taka-akselin laakeripesää eteen / taakse kiinnitysruuveistaan.
Seuraavaksi tarkistetaan että renkaat ovat samalla "korkeudella".
- Tarvitset pitkän vatupassin, tai esim L-tankoa jonka päällä pysyy lyhyempi vatupassi. Sivuponttoonit ja renkaat napoineen irti.
- Edelleen etupää lukittuna suoraan asentoon. (nyt tarvitaan tiukkaa pitoa rattiakseliin. Esim lukkopihdit rattiakselin muoviholkkiin)
- Aseta pitkä vatupassi vaikka vasemman etu- ja taka-akselin päälle. (eli siihen ponttoonin tilalle)
- Aseta vaikka prikkoja taka-akselin ja vatupassin väliin kunnes saat kuplan "viivalle".
- Siirrä tismalleen sama setti toiselle puolelle liikuttamatta autoa. Jos kupla on samassa kohtaa, on kaikki Ok. Jos joudut lisäämään tai poistamaan prikkaa niin sen verran on pielessä.
- Olen itse oikaissut reilu kahden sentin heiton taka-akselin laakereiden korkeussäädöllä, ja sillä rungolla syssyllä kerittiin sijalle 11, Malmin Fosareiden kestävyyskisassa väärillä rengaspaineilla, eri luokasta olevilla kuskeilla (joista yksi lihava kuin sika
) ja vielä moottorilla, jolla ei kuulemma siellä tee mitään....
Etupään säädöt tulisi olla aina identtiset molemmille puolille, eli sieltä ei toisen puolen korkeutta tule prikoilla säätää.
Muutamaa milliä ei kannata lähteä korjaamaan. Ei tunnu missään, vasta 4-5mm alkaa vaikuttamaan.
(ei ne rungot täysin suorina tule tehtaaltakaan...
)
Suoristaminen runkoputkea vääntämällä tulisi suorittaa vain äärimmäisessä hädässä, esim kisapäivän hätä kolarikorjaukseen.