Kirjoittaja Aihe: F 250 -luokassa kilpaileminen...  (Luettu 113741 kertaa)

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
F 250 -luokassa kilpaileminen...
« : 06.02.2010 19:34 »
Olisin kiinnostunut aloittamaan F250-luokassa kilpailemisen(aikaisempaa kilpailukokemusta ei ole)...

Lähinnä haluaisin tietoa, millaisella kausibudjetilla tiimit kilpailevat?

Lisäksi kaipaan tietoa, mistä Kart runkoja saisi "hommattua"... Käsittääkseni Runkothan ovat samoja kuin SUPERKARTeissa eli NS. "pitkiä"...
Muustakaan INFOsta ei ole haittaa, sillä todennäköisesti en ole huomioinut jotain asiaa(ja onhan siitä apua varmasti muillekkin kuin minulle).

Koneeksi olen ajatellut Hondan tai Yamahan nelaria.

Muusta ei vielä olekkaan tietoa.... tavoite olis kilpailla(täysikausi) viimeistään 2012 tai 2013...
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #1 : 06.02.2010 20:11 »
Olisin kiinnostunut aloittamaan F250-luokassa kilpailemisen(aikaisempaa kilpailukokemusta ei ole)...

Lähinnä haluaisin tietoa, millaisella kausibudjetilla tiimit kilpailevat?

Lisäksi kaipaan tietoa, mistä Kart runkoja saisi "hommattua"... Käsittääkseni Runkothan ovat samoja kuin SUPERKARTeissa eli NS. "pitkiä"...
Muustakaan INFOsta ei ole haittaa, sillä todennäköisesti en ole huomioinut jotain asiaa(ja onhan siitä apua varmasti muillekkin kuin minulle).

Koneeksi olen ajatellut Hondan tai Yamahan nelaria.

Muusta ei vielä olekkaan tietoa.... tavoite olis kilpailla(täysikausi) viimeistään 2012 tai 2013...
Runkoja saa melkein miltä merkiltä tahansa, mutta meiltä toki saat vaikka koko auton ja ennen kaikkea parasta tietoa kyseisestä luokasta.
Rungot ovat siis KZ-luokan runkoja, ei Superkartin delta-runkoja. Vaikka ulospäin autot käyttävätkin paljon Superkartista tuttua tekniikkaa, niin erot ovat kuitenkin huomattavat.

Meillä on jo valmistettu myyntiin tarkoitettuja osia F250-luokan autoja varten, jotta aloittaminen olisi mahdollisimman helppoa ja kaikkia noita osia saa myös kisapaikoilla, joten tukikin on taattu.

Soittele vaikka numeroon 040-8200085 ja kerron lisää. Erikoisosia, runkoja ja katteita löytyy osoitteesta shop.teamlaine.fi.

Budjetti vaihtelee kovasti. Toiset ajavat todella pienellä budjetilla ja toiset taas pistävät hieman enemmän rahaa ajamiseen. Yhteistä kuitenkin kaikilla on että ajaminen on hauska harrastus aikuisiässä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #2 : 06.02.2010 20:26 »
Joo totta nuo katteet tekee kyllä runkon arvioinnin vaikeaksi...

No mitäs Luokan kuskit ovat mieltä Yamahan 450cc 4tahti koneesta... tarkoituksena olis hommata -09 kone... KOKEMUKSIA??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #3 : 06.02.2010 20:49 »
Missähän hinnoissa olis käytetyt runkot??

Itse oon nimittäin miettiny tän näköistä kartia rakentavani...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ben_Willshire_GP1.jpg

Enkä tälläistä tyypillistä "kuplaa" F250 kartia
http://www.formula250.fi/assets/images/IMG_0214.JPG

Muuten mistähän löytäs tarkempia teknisiä tietoja F250 säännöistä??
Onko tuo "pitkällä" runkolla tuo ylemmän linkin kuva??
Lisäksi olis kiva tietää miten nuo vaihteet on toteutettu YLEENSÄ?? manualisesti kepillä vai NS. nappivaihdein?

Itse olen ajatellu ensimmäisen kauden budjetiksi noin 10 t€ ja sen jälkeisille kausille noin 7 500€(+sponsoroinnit, mikäli niitä tulee).
Onko Budjetti liian "niukka"?? tiedän että uuden F250 KARTin hankkimiselle se ainakin on tiukka, mutta uskoisin sen olevan aika hyvä mikäli ei laske käytetyille tunneilleen/HIELLE/kyyneleille HINTAA...
« Viimeksi muokattu: 06.02.2010 22:18 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #4 : 06.02.2010 22:41 »
Meiltä löytyy kolmen tonnin pintaan uusiakin runkoja, joten vanhan rungon hankkiminen ei välttämättä ole järkevää, jos sitten ei satu olemaan jo valmiiksi rakennettu auto.
Yamahan nelarikone on varmasti ihan ok sekin, Hondan nelarista tosin on kokemuksia enemmän eli vuodesta 2004 karting-käytössäkin.

Noissa kuvissa ylempi on takapuskurinkin perusteella Superkart-runko, kun taas alempi on F250-luokan runko (Tonterin auto). Sivukatteet ovat molemmissa lähes samasta muotista, ylemmässä vain katteen sisäisellä jäähdyttäjällä. Ylemmässä on myöskin käytetty Anderssonin etukatetta, josta toki löytyy muotti Suomestakin, mutta tuo Tonterin auton PVP-malli on Suomessa pääosin käytössä. Tuossa Superkart-rungossa mittasuhteetkin ovat aika paljon erilaiset.

Sarjasäännöt ovat sääntökirjan ohella paikka jossa sääntöjä kerrotaan tarkemmin, mutta kysymällä aina saa helpoiten tiedon, koska jotkin asiat eivät ole kovin selkeästi esitettyjä.

Yleisimmin käytetään normaalia vaihdekeppiä, mutta sen lisäksi on käytössä ollut rattivaihteita niin sähköisenä, paineilmalla kuin mekaanisenakin. Sähköisillä ja paineilmavaihteilla haittana on isompi paino.

Käytetyn auton kanssa kymppitonnilla ajaa pitkälle tulevaisuuteen. Suurin osa kuluista tulee matkustamisesta ja majoituksista sekä renkaista. Muuten ajaminen on todella edullista noilla isoilla koneilla kun mäntiä ja koneita ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa. Tuo kaluston hankinta on sinänsä ehkä se suurin kun raha menee kerralla, mutta kauden aikana toki raha menee vain pikkuhiljaa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2010 22:43 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #5 : 06.02.2010 23:15 »
Yamahan nelarikone on varmasti ihan ok sekin, Hondan nelarista tosin on kokemuksia enemmän eli vuodesta 2004 karting-käytössäkin.

Yamaha kiinnostaa lähinnä siksi että oon kuullu Crossi ja Enduro puolelta niistä hyvää... Ei Hondan nelarikaan ole mikään huono.. Tietääkseni kummatkin on ruiskulla nykyään(?).

Noissa kuvissa ylempi on takapuskurinkin perusteella Superkart-runko, kun taas alempi on F250-luokan runko (Tonterin auto). Sivukatteet ovat molemmissa lähes samasta muotista, ylemmässä vain katteen sisäisellä jäähdyttäjällä. Ylemmässä on myöskin käytetty Anderssonin etukatetta, josta toki löytyy muotti Suomestakin, mutta tuo Tonterin auton PVP-malli on Suomessa pääosin käytössä. Tuossa Superkart-rungossa mittasuhteetkin ovat aika paljon erilaiset.

Mutta kieltääkö säännöt Superkart-runkon?? Olis kiva tietää paljonko toi Superkart-runko on mitoiltaan??
Muokattu: Ainakaan nuo säännöt mitä netistä löysin ei estäis tuota Superkart runkoa, mikäli se vaan täyttää tietyt vaatimukset.

Lähinnä nyt vaan ihmetyttää tuo että onko todella noin että nelari koneelle ei saa tehdä muuta kun "Nelitahtimoottoreihin saa tehdä muutoksia aino
astaan pakoputkeen ja voitelujärjestelmään."(lainattu suoraa säännöistä)??


Käytetyn auton kanssa kymppitonnilla ajaa pitkälle tulevaisuuteen.
Suurin osa kuluista tulee matkustamisesta ja majoituksista sekä renkaista.
Muuten ajaminen on todella edullista noilla isoilla koneilla kun mäntiä ja koneita ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa.
Tuo kaluston hankinta on sinänsä ehkä se suurin kun raha menee kerralla, mutta kauden aikana toki raha menee vain pikkuhiljaa.

Totta että tuo kaluston hankkiminen syö seuraavan 2vuoden budjettia aika rajusti..
Mutta tarkotus olis toisena vuonna hommata NS. varamoottori, jota käyttää tarvittaessa ja harjoituksissa...

No onneksi Suomi on kuitenkin suhteellisen pieni maa että ei noita kilometrejä tule kuin loppujen lopuksi montaa tuhatta, kartin takia...
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 02:14 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #6 : 06.02.2010 23:16 »
Terve,

Miksi muuten F250 säännöt ovat noinkin huonolla tolalla?  :o
Kaikissa muissa harrastesarjoissa säännöt ovat helposti ja julkisesti saatavilla, mutta F250:siin niitä ei vaan ole ymmärrettävässä muodossa... ? Jos jollain sellaiset on käsissä, niin otan ilomielin vastaan.
(voi olla että tulee rakeneltua myös F250 auto tässä kevään mittaan... Säännöt vaan puuttuu  :-\ )
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #7 : 06.02.2010 23:32 »
Miksi muuten F250 säännöt ovat noinkin huonolla tolalla?  :o
Kaikissa muissa harrastesarjoissa säännöt ovat helposti ja julkisesti saatavilla, mutta F250:siin niitä ei vaan ole ymmärrettävässä muodossa... ? Jos jollain sellaiset on käsissä, niin otan ilomielin vastaan.
(voi olla että tulee rakeneltua myös F250 auto tässä kevään mittaan... Säännöt vaan puuttuu  :-\ )

Sama "vika" mulla :(...

Itse mietin kyllä sitä Superkart-runkon hankkimista ihan siitä syystä että saatais suomeenkin 2-syl luokka(käsittääkseni Suomessahan on vain 1-syl sallittu)... sillä itse ainakin haluaisin nostaa Suomen harrastaja kart määrää.... täällä on paljon saatavilla noita vanhoja 2-syl 2tahteja(250cc) joten karteja tulis paljonkin lisää kun saatais kaikki KONEET käyttöön...

En tiedä miten on ulkomaisten F250 ja SuperKart sääntöjen laita, mutta eiköhän se ole selvä että suomen pitää yhtenäistää säännöt Brittien ja muiden "kokeneempien" kanssa...

Jos saa moittia niin eikö sekin kerro jotain Australian ja Brittien tasosta jos koneistä otetaan ~90HV samoista 250cc(2t) ja 450cc(4t) koneista... Missä Suomessa on 10-20HV vähemmän... mutta ehkä tuo teho "PUUTE" johtuu siitä että ei ole niitä 2-syl...
« Viimeksi muokattu: 06.02.2010 23:48 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #8 : 07.02.2010 00:12 »
Terve,

Miksi muuten F250 säännöt ovat noinkin huonolla tolalla?  :o
Kaikissa muissa harrastesarjoissa säännöt ovat helposti ja julkisesti saatavilla, mutta F250:siin niitä ei vaan ole ymmärrettävässä muodossa... ? Jos jollain sellaiset on käsissä, niin otan ilomielin vastaan.
(voi olla että tulee rakeneltua myös F250 auto tässä kevään mittaan... Säännöt vaan puuttuu  :-\ )


Niinpä, joskus piti autoo rakennella tai oikeestaan useampia mutta mistään ei saa sääntöjä, ei edes AKK:sta.

Tarkotan lähinnä tarkkoja katteiden mittoja. Mulle ei kelpaa vastaukseksi se että osta tolta tai tolta meidän kaverilta, jos haluaisinkin tehdä itse ja vähän erilaista ku nykyiset laatikon muotoset. Ei kiinnosta tehdä kymmeniä tunteja töitä muottien ja rautojen kanssa jos jostain syystä ei kelpaakkaan katsastuksessa.

Onko tarkotuksena säädellä sisäpiirin kesken kuka pärjää ja keneltä ostetaan osia vai onko ns. laiva ilman kapteenia?  ;D

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #9 : 07.02.2010 00:27 »
Niinpä, joskus piti autoo rakennella tai oikeestaan useampia mutta mistään ei saa sääntöjä, ei edes AKK:sta.

Tarkotan lähinnä tarkkoja katteiden mittoja. Mulle ei kelpaa vastaukseksi se että osta tolta tai tolta meidän kaverilta, jos haluaisinkin tehdä itse ja vähän erilaista ku nykyiset laatikon muotoset. Ei kiinnosta tehdä kymmeniä tunteja töitä muottien ja rautojen kanssa jos jostain syystä ei kelpaakkaan katsastuksessa.

Onko tarkotuksena säädellä sisäpiirin kesken kuka pärjää ja keneltä ostetaan osia vai onko ns. laiva ilman kapteenia?  ;D

No en mä ketään lähtis syytteleen kuitenkaan ;)... mut tottahan se on että pitäs tohon F250nkin päästä NS. kotikonstein... Koppiauto puolella ainakin on selvät säännöt missä on kaikki mitat jne...
Ehkä pitäs vaan alkaa +10hepun rakentaa SuperKartteja 2syl koneilla niin saatais Suomeenkin NS. "kartin kuninkuus luokka" mikä on jo monessa muussa maassa... kovimpana tietty Australiassa ja Briteissä, no okei laitetaa ne jenkit vielä mukaan siihenki ;)...

SuperKart mua ainakin kiinnostaa kovasti, kun koppiauto puolelle pitää olla sponssit, kun ei alussa ainakaan saa niitä... mun mielestä ei se vajaa10t€  ole niin iso raha siitä että pääsee kuitenki tollasen suorituskyvyn omaavaan laitteeseen koko kaudeksi...
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 00:49 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #10 : 07.02.2010 10:41 »
Kuka tahansa saa alkaa valmistamaan tai valmistuttamaan noita F250-luokan osia ihan vapaasti myyntiin saakka. Me ollaan sitä tehty sen takia että jokaisen ei tarvitsisi niitä itse alkaa tekemään vaan niitä voi ostaa myös suoraan hyllystä. Kaikilla kun ei ole myöskään mahdollisuus noita osia alkaa tekemään. Voin kertoa että tienestin takia noita ei ole tehty.

Olemme kyllä kovasti pyytäneet että noi säännöt olisivat kokonaisuutenaan sääntökirjassa, mutta jostain syystä ne lopulliset saadaan aina vain tuonne sarjasääntöihin keväällä.
Kyllä ne säännöt noista edelleenkin löytyy ja niistä on joskus tehty koosteetkin vain F250-luokkaa varten, mutta toki niitä pitää myös lukea ajatuksella. Tällä hetkellä sääntöjä voi siis lukea sääntökirjan lisäksi vuoden 2009 sarjasäännöistä. Mitään teknisiä muutoksia ei ole tulossa. Säännöt vastaa hyvin pitkälti kansainvälisiä sääntöjä ja siksikin autot näyttävät täällä samalta kuin muuallakin maailmassa.

Mitä tulee Superkart-runkojen säännönmukaisuuteen, niin kovin paljon muutoksia siihen pitäisi tehdä että kaikki pohjalevy, pituus ym. säännöt toteutuisivat, puhumattakaan siitä että kyseinen runko on hidas ja painava tavallisilla kartingradoilla. Sääntöjen mukaisella moottorilla varustettuna ero oli n. 2 sekunnin luokkaa kun sellaista Lahdessa testattiin. Superkart-runko kun on tarkoitettu isoille radoille jossa ei ole niin jyrkkiä mutkia kuin kartingradoilla.

Lyhyillä radoilla ei ole mahdollista käyttää noita kaksisylinterisiä koneita, joten tehoissa ei voida koskaan mennä samalle tasolle. Pitkille radoille tarkoitettuja Superkartteja on Suomessa kyllä jo useampia ja lisää on tulossa, uusiakin. Tällä hetkellä vain lähin sarja löytyy Ruotsista. Mitä tulee sitten kustannuksiin, uuden luokitellun Superkartin hinta on yli 20000€ Suomeen kuljetettuna, kun tuollaisen uuden F250-luokan auton pystyy rakentamaan kaksitahtisena alle 10000€.

Tommi varmaan muistaa Kososen Pasin Pirkanmaalta, joka luokassa on ajanut menneinä vuosina. Hänellähän oli muista suuresti poikkeavat katteet, joten kyllä niitä katteita saa tehdä ja nehän tuli AKK:ssa hyväksytetyksi, joten ei niitäkään kysymättä tehty.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #11 : 07.02.2010 11:00 »
Superkart-runko kun on tarkoitettu isoille radoille jossa ei ole niin jyrkkiä mutkia kuin kartingradoilla.

Lyhyillä radoilla ei ole mahdollista käyttää noita kaksisylinterisiä koneita, joten tehoissa ei voida koskaan mennä samalle tasolle. Pitkille radoille tarkoitettuja Superkartteja on Suomessa kyllä jo useampia ja lisää on tulossa, uusiakin. Tällä hetkellä vain lähin sarja löytyy Ruotsista. Mitä tulee sitten kustannuksiin, uuden luokitellun Superkartin hinta on yli 20000€ Suomeen kuljetettuna, kun tuollaisen uuden F250-luokan auton pystyy rakentamaan kaksitahtisena alle 10000€.

No sillonhan Suomessa olis tarvetta SuperKart-sarjalle.. Lähinnä itseä häiritsee toi monien asenne(yleisön) että isot ukot ajaa "leluautoilla".. Kun vois verrata aikoja Legendsiin tai Formula Fordeihin tms niin monet innostuis varmasti lajista... Ja täällä keski-/pohjois-suomessa kun ei oikeen oo noita kart-ratoja(muita ratoja kyllä löytyy mm. Kemora, Botniaring), niin sillä itse "haikailen" tännekkin tuota Superkarttia... Ruotsin sarja kun on ainakin näin Aloittelijana hiukan liian kaukana ja kun tuo kielitaito on mitä on...
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 14:34 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #12 : 07.02.2010 18:53 »
F250 sääntöjen pitäisi olla kyllä suht koht selkeät ja määritelty samalla rakenteella kuin muidenkin luokkien. AKK:n käytäntönä on nykyisin että itse sääntökirjaan kirjataan vain yleiset karttien tekniikkaa ja rakennetta koskevat säännöt ja kaikki luokkakohtaiset asiat löytyvät omista dokumenteistaan, esim. kv luokkien kuten KF3, KF2 jne osalta nämä löytyvät CIK:n luokkakohtaisista säännöistä ja valmistajien luokitustodistuksista. F250 luokan osalta nämä luokkakohtaiset määrittelyt ovat löytyneet SM sarjasäännöistä. Eli lukemalla sääntökirja ja SM sarjasäännöt pitäisi sääntöjen selvitä. Vuodelle 2010 ei ole niinkuin Marko sanoo juurikaan tulossa muutoksia teknisiin sääntöihin. F250 luokkakohtaiset määrittelyt ovat olleet hyvin pitkälle samanlaiset vuodesta 2006 lähtien.

Myös katteiden osalta säännöt ovat selkeät. Katteina voi käyttää joko CIK:n luokittelemia katteita tai AKK:n hyväksymiä katteita. Helpoimmalla pääsee kun käyttää vaikka PVP:n tai Andersonin katteita jotka ovat CIK:n luokittelemia. Jos haluaa rakentaa omansa tulee niistä tehdä piirustukset ja hyväksyttää ne AKK:lla jotta tarkistetaan täyttävätkö ne sääntöjen vaatimukset ja sen jälkeen ei muuta kun rakentamaan. Käytäntö on aivan sama kuin esimerkiksi rallipuolella jossa AKK:n toimesta voi luokitellaan ja hyväksytään esimerkiksi turvakaaria ja turvavyön kiinnityspisteitä rungoissa. Mutta tosiaan helpoimmalla pääsee kun ostaa valmiit :-)

Nimimerkki "tyytyväinen kuplan omistaja"


fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #13 : 07.02.2010 20:57 »
OLIS kiva saada tänne joku selkee LINKKI mistä voi lukee VIRALLISET säännöt F 250-luokkaan...

Siis mikäli on olemassa netissä selkeämmät säännöt kun nuo mistä on linkki tällä sivulla pari kommenttia aijempana...
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 21:02 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #14 : 07.02.2010 22:06 »
Jos haluaa rakentaa omansa tulee niistä tehdä piirustukset ja hyväksyttää ne AKK:lla jotta tarkistetaan täyttävätkö ne sääntöjen vaatimukset ja sen jälkeen ei muuta kun rakentamaan. Käytäntö on aivan sama kuin esimerkiksi rallipuolella jossa AKK:n toimesta voi luokitellaan ja hyväksytään esimerkiksi turvakaaria ja turvavyön kiinnityspisteitä rungoissa. Mutta tosiaan helpoimmalla pääsee kun ostaa valmiit :-)

Nimimerkki "tyytyväinen kuplan omistaja"



Ei tana ei voi olla niin vaikeeta että ensin tarvii tehdä suunnitelma ja sitten hyväksyttää jossain. Kyllä edes minimit ja maksimit pitäisi olla saatavilla jostakin ja edes 4 suunnasta kuva mistä näkyy missä katteen osia saa olla.

En usko että Akk:n kavereita kiinnostaa tutkia mun johonki autotallin seinään timpurinkynällä tekemiä luonnoksia.

Ite kun pääsis tekeen niin sais tasan semmosta kun tulee. ;D



fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #15 : 07.02.2010 22:13 »
Heh heh.... Eihän kaiken tartte olla niin helppoa... Pitää vaan näyttää että tää toimii ja on hyvä, ennen kaikkea turvallinen, sitähän tuo Tonteri meinasi.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 22:15 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #16 : 07.02.2010 22:29 »
Lainaus
Jos haluaa rakentaa omansa tulee niistä tehdä piirustukset ja hyväksyttää ne AKK:lla jotta tarkistetaan täyttävätkö ne sääntöjen vaatimukset ja sen jälkeen ei muuta kun rakentamaan.

Mitä,mitä?? Eli jossain ON nuo säännöt!!  Muutenhan ei voitaisi niitä vasten tarkistaa yhtään mitään!
Nyt ne säännöt pöytään.  ;D  Kiitos.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #17 : 07.02.2010 22:37 »
Ei siinä sitten muuta ku ettimään 5mm pohjalevytoleransseja ja muotoileen takapuskureista tripladiffuusereita. Mää maalaan ainakin sitten katteet punaseks ja laitan maltan ristit siipiin. Mitähän säännöt sanoo nahkapuvusta ja kaulaliinasta?

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #18 : 07.02.2010 22:39 »
Mitä,mitä?? Eli jossain ON nuo säännöt!!  Muutenhan ei voitaisi niitä vasten tarkistaa yhtään mitään!
Nyt ne säännöt pöytään.  ;D  Kiitos.

Todellakin ne SÄÄNNÖT kiinnostais monia... Tai voihan joku laittaa linkin edes muiden maiden SuperKARTien sääntöihin niin eiköhän ne 2tahtisten osalta oo aika samat kun suomen F250 single sylinterillä tietty vaan  8)
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #19 : 07.02.2010 22:49 »
Kaikki karting sääntöihin liittyvät asiat löytyvät AKK:n sivuilta:

SM sarjasäännöt 2009

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-03-26T14-19-0631.pdf

ja siellä kohta LUOKKAKOHTAISET ERITYISMÄÄRITTELYT F 250 luokka

ja Kartingin sääntökirja

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-11-02T15-31-18175.pdf

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #20 : 07.02.2010 22:58 »
Ei siinä sitten muuta ku ettimään 5mm pohjalevytoleransseja ja muotoileen takapuskureista tripladiffuusereita. Mää maalaan ainakin sitten katteet punaseks ja laitan maltan ristit siipiin. Mitähän säännöt sanoo nahkapuvusta ja kaulaliinasta?

Paa Tommi tälläkertaa sit se kokonainen nahkapuku, etkä sitä sex-shopista hankittua...   ;D

Mulla jo toimii ABSien ja jatkuvavetoisen vaihdelaatikon prototyypit. Ohjaustehostinkin jäi puoleen ajatellusta painosta.
Turha tulla sitten 1. korokkeelta hylkäämään sääntöjen kanssa, joita ei ole voinnut ennen kilpailua lukea.  :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #21 : 07.02.2010 23:08 »
MKR... nyt sulla on ongelma auto on liian kevyt  :'(...

No muista popsii niitä laskiaispullia sitten kunnolla että tulee painoraja ylitettyä  ;D

Itse onneks oon sen kokonen että auton saa huoletta tehdä niin kevyeksi kun saa  8) , Vai onko jollain alle 125kg kuivapainoinen auto??
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #22 : 07.02.2010 23:17 »
Sääntökirja kieltää muilla kuin luokitelluilla ajohaalareilla ajamisen ja tietääkseni yksiäkään nahkaisia haalareita ei ole lyhyiden ratojen karting käyttöön luokiteltu. F250 luokassa on käytetty shiftereitä jotka mahdollistavat vedon katkeamisen minimoinnin vaihtaessa. Mutta Tommi ja Markku, vakavasti ottaen, teillä on sen verran pitkä tausta lajista että olisin olettanut että tiedätte miten karting säännöt rakentuvat ja mistä ne löytyvät sekä luette ne ennen kuin alatte heittämään levottomia juttuja sääntöjen puutteista ja porsaanrei'istä? Jos säännöistä oikeasti löytyy puutteita ja korjattavaa niin rakentavaa palautetta otetaan erittäin mielellään vastaan ja korjataan sitten ne puutteellisuudet.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #23 : 07.02.2010 23:28 »
Kaikki karting sääntöihin liittyvät asiat löytyvät AKK:n sivuilta:

SM sarjasäännöt 2009

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-03-26T14-19-0631.pdf

ja siellä kohta LUOKKAKOHTAISET ERITYISMÄÄRITTELYT F 250 luokka

ja Kartingin sääntökirja

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-11-02T15-31-18175.pdf

Eli jos meinaa katteet rakentaa nuilla säännöillä, niin mitä vastaan AKK tarkistaa esim kiinnitykset?
Pakkohan ennen suunnittelun alkua on saada tietää kelpuutetaanko 3mm metallitanko (HV5 arvo 150) kiinnikkeeksi jos sen pituus on 20cm jne. Mihin katteet saa kiinnittää kartissa (varmaakin käytetään rungon alkuperäisiä ponttoonien kiinnitysrakenteita?) ja onko määritelty mitä yksittäinen (esim sivukate) saa painaa?

MKR... nyt sulla on ongelma auto on liian kevyt  :'(...

Juu, ei mulla hätää ole. En meinaa ite enään kilpailla, ainakaan ens kautena... kovinkaan paljon...  :P
Keskityn "tallipäällikön" tehtäviin ja muuhun taustatoimintaan. Ajatuksena olisi tuoda kalustoa myös F250:siin, mutta voi olla että kuskit menee kuitenkin suoraan KZ2 luokkaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #24 : 07.02.2010 23:48 »
Sääntökirja kieltää muilla kuin luokitelluilla ajohaalareilla ajamisen ja tietääkseni yksiäkään nahkaisia haalareita ei ole lyhyiden ratojen karting käyttöön luokiteltu. F250 luokassa on käytetty shiftereitä jotka mahdollistavat vedon katkeamisen minimoinnin vaihtaessa. Mutta Tommi ja Markku, vakavasti ottaen, teillä on sen verran pitkä tausta lajista että olisin olettanut että tiedätte miten karting säännöt rakentuvat ja mistä ne löytyvät sekä luette ne ennen kuin alatte heittämään levottomia juttuja sääntöjen puutteista ja porsaanrei'istä? Jos säännöistä oikeasti löytyy puutteita ja korjattavaa niin rakentavaa palautetta otetaan erittäin mielellään vastaan ja korjataan sitten ne puutteellisuudet.

Pekka:
Jep. Kyllä nuo on luettu tässä viimeviikon aikana moneenkin kertaan.
Jos nollaat oman varsin kattavan tietotaitosi ja alkaisit noilla säännöillä F250 autoa rakentelemaan, niin sullakin olisi varmaan aikalailla lapaset suorina niinkuin on nyt täälläkin. ( ja näköjään muuallakin )

Koska levoton läpänheitto sai aikaa toivotun reaktion niin tässä olisi rakentavaa palautetta:
- Säännöistä puuttuu katteiden rakenteellinen ohjeistus. Sitä ei välttämättä tule varsinaiseen sääntökirjaan välttämättä sisällyttääkään, kuten ei monien merkkiluokkienkaan omia rakenneselvityksiä, vaan toimii myös viittauksena liitteeseen joka löytyy esim ladattavana tiedostona jostain. (vaikka sitten AKK:n sivuilta jos ei muuta keksi)
- Rakenteellinen ohjeistus voi olla esimerkki olemasta olevasta sekä lista suositelluista materiaaleista, paksuuksista, pulteista, jne..  Myöskään suora ohje katteiden kiinnittämiselle ei olisi huono idea. (nykyäänhän kaikissa rungoissa on suunnilleen samanlaiset kiinnitykset sivu, etu, taka ponttooneille.)

Jos dokumentin luomisessa tarvitaan apua; olen käytettävissä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #25 : 07.02.2010 23:53 »
Sääntökirja kieltää muilla kuin luokitelluilla ajohaalareilla ajamisen ja tietääkseni yksiäkään nahkaisia haalareita ei ole lyhyiden ratojen karting käyttöön luokiteltu. F250 luokassa on käytetty shiftereitä jotka mahdollistavat vedon katkeamisen minimoinnin vaihtaessa. Mutta Tommi ja Markku, vakavasti ottaen, teillä on sen verran pitkä tausta lajista että olisin olettanut että tiedätte miten karting säännöt rakentuvat ja mistä ne löytyvät sekä luette ne ennen kuin alatte heittämään levottomia juttuja sääntöjen puutteista ja porsaanrei'istä? Jos säännöistä oikeasti löytyy puutteita ja korjattavaa niin rakentavaa palautetta otetaan erittäin mielellään vastaan ja korjataan sitten ne puutteellisuudet.

Samaa täällä peräänkuulutetaan, kuvia oon pyytänyt joskus 4 vuotta sitten mutta ei niitä ilmeisesti pystytä piirtämään. Muihin luokkiin kyllä löytyy kaikki mahdolliset mitat ja jopa minimisäteet pyöristyksille.

Asia on vaan niin että kilpailijan edun vuoksi säännöt pitää olla selkeät ja yksiselitteiset. Tollanen 20 riviä yhteen pötköön on aika vaikea tulkita ja toisaalta helppo tulkita kilpailijaa vastaan tarvittaessa.



Sääntökirjasta löyty:

 10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet
CIK/FIA:n hyväksymä yhtenäinen ajoasu tai nahasta tai
vastaavasta materiaalista valmistettu, joka peittää koko
vartalon, jalat ja käsivarret ja joka antaa suojan hankautumista
vastaan.

Käyköhän lateksi?

« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 23:55 kirjoittanut Tommi Lehto »

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #26 : 07.02.2010 23:57 »
Joo samat säännöt kun mitä mä luin mutta 2009...

Verratkaa esim autojen sääntöihin niin tajuatte mitä kaipaan!!! Selkeät säännöt missä "väännetään rautalankasta" mitä saa TEHDÄ ja olla ja mitä EI!!

Mulle vaan ei mene päähän se että 2tahdit saa virittää mielin määrin, mutta "Nelitahtimoottoreihin saa tehdä muutoksia ainoastaan pakoputkeen ja voitelujärjestelmään."(lainattu suoraa säännöistä)...

F250 sarjaa siis halutaan pitää 2tahti sarjana on vaan TIP ja TAP..

Koska levoton läpänheitto sai aikaa toivotun reaktion niin tässä olisi rakentavaa palautetta:
- Säännöistä puuttuu katteiden rakenteellinen ohjeistus. Sitä ei välttämättä tule varsinaiseen sääntökirjaan välttämättä sisällyttääkään, kuten ei monien merkkiluokkienkaan omia rakenneselvityksiä, vaan toimii myös viittauksena liitteeseen joka löytyy esim ladattavana tiedostona jostain. (vaikka sitten AKK:n sivuilta jos ei muuta keksi)
- Rakenteellinen ohjeistus voi olla esimerkki olemasta olevasta sekä lista suositelluista materiaaleista, paksuuksista, pulteista, jne..  Myöskään suora ohje katteiden kiinnittämiselle ei olisi huono idea. (nykyäänhän kaikissa rungoissa on suunnilleen samanlaiset kiinnitykset sivu, etu, taka ponttooneille.)

Jos dokumentin luomisessa tarvitaan apua; olen käytettävissä.

Tälläiset DOKUMENTIN on autopuolella ainakin esim.Super Salooneihin... vaikka siellä(SSissä siis) onkin "kaikki" sallittua!
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 00:01 kirjoittanut fmondeo »
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #27 : 08.02.2010 00:00 »
Jos kate on kiinnitetty etu- tai sivupuskurin
ulkopuolelle, puskurin tulee täyttää kaikki vaatimukset ja jäädä auton uloimmaksi osaksi, kun kate tai
korirakenne poistetaan.

Eli sivurautojen tulisi ulottua takarenkaan ulkopuolelle. Kaikki on siis ajanu wilppivehkeillä

fmondeo

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #28 : 08.02.2010 00:11 »
Eli sivurautojen tulisi ulottua takarenkaan ulkopuolelle. Kaikki on siis ajanu wilppivehkeillä

HYI HYI  >:(
-"Sääliä saa täälä ilimaaseksi, mutta kateus on ansaittua"(Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Tytönhupakko).
- Tulossa F250 kaudelle 2012 tai 2013

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: F 250 -luokassa kilpaileminen...
« Vastaus #29 : 08.02.2010 00:15 »
Jos kate on kiinnitetty etu- tai sivupuskurin
ulkopuolelle, puskurin tulee täyttää kaikki vaatimukset ja jäädä auton uloimmaksi osaksi, kun kate tai
korirakenne poistetaan.

Eli sivurautojen tulisi ulottua takarenkaan ulkopuolelle. Kaikki on siis ajanu wilppivehkeillä

Nonni !!

Ny ne tumput putos sormenpäihin asti.
Jos mä ny rakennan auton noilla säännöillä lailliseks ja mun kuski, maksettuaan ensin (huomattavan) summan rahaa, vetää sillä kisaa ja sitten se hylätään sääntöjen vastaisesta autosta (koska koko muuta porukkaa ei hylätä) niin se kuski ehkä haluu jutella mun kanssa siellä varikkorakennuksen kulman takana hetken. (sanoja ei siellä paljon tarvita)
 :P
Kyllä nämä säännöt olis syytä käydä läpi, koska kuten Tommi mainitsi, niin kuvia katsellessa ei juuri radalla näkynyt tuon säännön täyttävää autoa. Tässä olis hetki talvea vielä jäljellä ennenkuin tulee rakentelussa kiire.  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa