Kirjoittaja Aihe: TAG moottoreista  (Luettu 9786 kertaa)

Tuninki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
TAG moottoreista
« : 30.03.2010 17:49 »
Moro.

Sattui löytymään oheiset tulokset saksalaisten viime kesänä tekemästä laajasta TAG moottoreiden testistä. Moottoreilla ajettiin erityyppisillä radoilla ja alla kierrosaikoja..

Kyseiset kierrosajat kopioin keskustelupalstalta osoitteesta: http://kartingsingapore.invisionzone.com/index.php?/topic/10-iame-parilla-x30/
Koko raportti kyseisestä testistä Kreikan kielellä osoitteesta: http://interkart.blogspot.com/search?updated-max=2009-03-04T16:18:00%2B02:00&max-results=7

The results form various tracks where as follows:

Ampfing track(1063m):
The slowest track of all with plenty of slow corners.
Rotax showed it's best self here.

Vortex SuperRok (11/82): 44,108
Rotax Max (12/84): 44,132
IAME X30 (11/79): 44,272
PRD Fireball (11/80): 44,717
IAME Leopard (11/80): 44,828
Vortex Rok (11/81): 45,610
SQ Cheetah (11/83): 47,209

Wackersdorf(1275m):
50mph (80km/h) track with medium speed corners.
Vortex SuperRok (11/80): 49,452
IAME X30 (11/7: 50,401
Vortex Rok (11/81): 50,520
PRD Fireball (11/79): 50,729
IAME Leopard (11/79): 50,823
Rotax Max (12/82): 50,828
SQ Cheetah (11/80): 51,904

Liedolsheim(1060m):
fast track, 85 km/h, no slow corners, plenty of fast bends and plenty of medium length straights.

Vortex SuperRok (11/79): 45,100
ΙΑΜΕ X30 (11/7: 45,507
Rotax Max (12/81): 45,633
PRD Fireball (11/80): 45,804
ΙΑΜΕ Leopard (11/80): 45,891
Vortex Rok (11/80): 45,899
SQ Cheetah (11/80): 46,912

Hahn-Hunsrueck(1375m):
93km/h track, fast but has some slow corners.
Hard on the clutches.

Vortex SuperRok (11/82): 54,762
IAME X30 (11/79): 55,610
Rotax Max ‘09 (12/84): 55,908
IAME Leopard (11/80): 56,278
PRD Fireball (11/80): 56,401
Vortex Rok (11/81): 56,503
SQ Cheetah (11/80): 58,296

Kerpen-Manheim(1107m):
90km/h, bit of everything.

Vortex SuperRok (11/79): 45,009
ΙΑΜΕ X30 (10/79): 45,826
Rotax (12/81): 46,321
PRD Fireball (11/80): 47,001
Leopard (10/80): 47,677
Vortex Rok (11/80): 47,750
SQ Cheetah (11/80): 48,776


Siinä vähän miettistä miten saataisiin painoilla tasattua eri moottoreiden erot...

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #1 : 30.03.2010 19:28 »
Kiinnostavaa. Löysitkö mistään millaisilla painoilla nämä
ajat oli vedetty? Ajokausi lähestyy ja joka vuotinen
pulina "sopivista" TAG painosta on alkanut... ::)

Tuo Kreikan kielen taito on hieman ruosteessa eli
voisiko joku suomentaa artikkelin iltapuhteena?
Mr. MKR?

TAG Suomensarjassa 2009 painot oli näin:

-Rotax Max FR 125 paino vähintään 172 kg
-Parilla Leopard paino vähintään 174 kg  
-Sonik VX 125 paino vähintään 176 kg  
-VORTEX ROK paino vähintään 165 kg  
-VORTEX SuperROK paino vähintään 182 kg 
-COMER K365 paino vähintään 176 kg
-PRD Fireball paino vähintään 174 kg  
-KF4 luokiteltu moottori paino vähintään 176kg

Nuo ovat varmasti koko lailla kohdallaan, paitsi Leopardissa
on mielestäni liikaa painoa. X30 voisi olla joitain 172-174kg.

No, kilo sinne tänne. Itselläni suuremmat haasteet on penkin ja
ratin välissä. Toki on tärkeää, että painot on ainakin sinne päin oikein...
« Viimeksi muokattu: 31.03.2010 07:51 kirjoittanut Jarno_71 »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #2 : 30.03.2010 22:51 »
« Viimeksi muokattu: 30.03.2010 22:54 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #3 : 31.03.2010 07:54 »
Kiitos käännöksestä. Jotkut osaa käyttää tietotekniikkaa, hyvä niin.

Eli kaikissa autoissa/koneissa ollut ilm. sama paino.

Tuo kierrosaikavertailu erityyppisillä radoilla tukee aikas hyvin niitä havaintoja
joita tein viime vuonna eri moottorien suorituskyvystä.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2010 10:47 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #4 : 31.03.2010 22:50 »

Tuo Kreikan kielen taito on hieman ruosteessa eli
voisiko joku suomentaa artikkelin iltapuhteena?
Mr. MKR?


Kyllähän tuo kääntö sujuu, perjantaina kavereiden Gin ja Tonic apua käyttäen aivan mallikkaasti.  ;)
Google on aika näppärä, vaikka osa sanoista meneekin aivan metsään, niin asian ymmärtää.

Moottorien erot on tuossa hyvin nähtävissä, aivan kuin ne näkyvät radallakin.
Toistaiseksi Suomessa on painoja rukattu hyvin vähän. Kuuleman mukaan joissain maissa on jopa eri radoille moottorikohtaiset painot.
Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #5 : 31.03.2010 23:45 »
Innostuin hieman pelailemaan noiden lukujen kanssa ja ohessa kaikkien Saksan ratojen kierrosaikojen keskiarvon perusteella tehty kuva yhdistettynä Suomen luokituspainoihin (en nyt muista oliko X30 1-2kg painavampi kuin Leopard).

Tuon perusteella kaikki muut osuvat samalle viivalle paitsi Leopard, jonka tulisi olla 6-7kg kevyempi osuakseen samalle viivalle...

EDIT: Ohessa linkki kuvaan, kun upotus ei onnistunut http://picasaweb.google.com/lh/photo/vXQc0qeRa8aq-Tz1WW_qNg?feat=directlink
« Viimeksi muokattu: 31.03.2010 23:59 kirjoittanut TJR »

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #6 : 31.03.2010 23:57 »
Innostuin hieman pelailemaan noiden lukujen kanssa ja ohessa kaikkien Saksan ratojen kierrosaikojen keskiarvon perusteella tehty kuva yhdistettynä Suomen luokituspainoihin (en nyt muista oliko X30 1-2kg painavampi).

Tuon perusteella kaikki muut osuvat samalle viivalle paitsi Leopard, jonka tulisi olla 6-7kg kevyempi osuakseen samalle viivalle...

EDIT: Ohessa linkki kuvaan, kun upotus ei onnistunut http://picasaweb.google.com/lh/photo/vXQc0qeRa8aq-Tz1WW_qNg?feat=directlink

Ohessa vielä data...

Eng:  Ampfin   Hahn-H   Kerpen   Liedorf   Wacker   Averag
Leop   44,828   56,278   47,677   45,891   50,823   49,099
PRD    44,717   56,401   47,001   45,804   50,729   48,930
Rota   44,132   55,908   46,321   45,633   50,828   48,564
SQ     47,209   58,296   48,776   46,912   51,904   50,619
Supe   44,108   54,762   45,009   45,100   49,452   47,686
Rok    45,610   56,503   47,750   45,899   50,520   49,256
X30    44,272   55,610   45,826   45,507   50,401   48,323
Avg    44,982   56,251   46,909   45,821   50,665   48,926


sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #7 : 01.04.2010 08:28 »

Ohessa vielä data...

Eng:  Ampfin   Hahn-H   Kerpen   Liedorf   Wacker   Averag
Leop   44,828   56,278   47,677   45,891   50,823   49,099
PRD    44,717   56,401   47,001   45,804   50,729   48,930
Rota   44,132   55,908   46,321   45,633   50,828   48,564
SQ     47,209   58,296   48,776   46,912   51,904   50,619
Supe   44,108   54,762   45,009   45,100   49,452   47,686
Rok    45,610   56,503   47,750   45,899   50,520   49,256
X30    44,272   55,610   45,826   45,507   50,401   48,323




Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #8 : 01.04.2010 15:28 »
Kiitos TJR!

Eli painot muuten ennallaan, paitsi Leopardista jonkin verran kiloja pois.
X30 olkoon 174 kg. En kannata kisakohtaisia painoja, vaikka idean ymmärrän...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #9 : 01.04.2010 20:48 »

Lainaus
Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.

SuperRok osuu kuitenkin 182Kg painolla indeksiviivalle. Leopard on surullisen kaukana linjasta ja tämänhän on kyllä kaikki hiljaisesti myöntäneet, muttei sääntöjä ole silti muutettu.  ::) Ehkä me Leopard kuskit ollaan liian hiljasia valittajia ja meillä on aika lailla mukava merkkikohtainen sarja, joten hirveetä tunkua ei sen ulkopuolelle ole ollut. Paitsi me muutamat sekopäät.  :P
Näin ollen älämölö asiasta on ollut pientä, jos ollenkaan.
Leopardin paino tulisi olla saksan testien mukaan suhteutettuna 167Kg tienoilla.

Voi veljet, jos olisin päässty viime kesänä ajamaan 167Kg painolla TAG:issa, niin ....   ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Digi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #10 : 01.04.2010 21:14 »
Itse suhtaudun näihin vertailutesteihin hieman varauksella. Miten kauan on haettu optimaalisia säätöjä moottorityypille, mitens ratas, runko, kuski....... Mitens itse moottori, koska huollettu, mikä väljys jne?

Okei, kyllähän noi antaa suuntaa, mutta antaako oikeaa - luoja tietää.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #11 : 01.04.2010 21:44 »
No jos luet ton käännetyn jutun, niin on se testi aika hyvin toteutettu. Monta kuskia ym.ym.

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: TAG moottoreista
« Vastaus #12 : 01.04.2010 23:46 »
Sitä en tiedä onko kulmakerroin indeksiviivassa oikein alkuunkaan, mutta Leopard ei ainakaan osu mitenkään samalle viivalle muiden kanssa


Lainaus
Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.

SuperRok osuu kuitenkin 182Kg painolla indeksiviivalle. Leopard on surullisen kaukana linjasta ja tämänhän on kyllä kaikki hiljaisesti myöntäneet, muttei sääntöjä ole silti muutettu.  ::) Ehkä me Leopard kuskit ollaan liian hiljasia valittajia ja meillä on aika lailla mukava merkkikohtainen sarja, joten hirveetä tunkua ei sen ulkopuolelle ole ollut. Paitsi me muutamat sekopäät.  :P
Näin ollen älämölö asiasta on ollut pientä, jos ollenkaan.
Leopardin paino tulisi olla saksan testien mukaan suhteutettuna 167Kg tienoilla.

Voi veljet, jos olisin päässty viime kesänä ajamaan 167Kg painolla TAG:issa, niin ....   ::)


 

Team Laine Verkkokauppa