Kirjoittaja Aihe: Simulaatiopeliprojekti (kuollut)  (Luettu 11538 kertaa)

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Simulaatiopeliprojekti (kuollut)
« : 02.05.2010 12:20 »
Olen pitkään miettinyt jotain mielekästä ohjelmointiprojektia, joka olisi mielenkiintoinen toteuttaa, sopivan kapea-alainen (ei liikaa työtä yhdelle ihmiselle) ja jota ei vielä olisi toteutettu. No, totesin että koska harrastan kartingia, eikä Suomen karting ratoja ole vielä mihinkään peliin mallinnettu, olisi tässä varsin hyvä projekti. En halua haukata liian suurta palaa kerralla, joten aluksi tarkoituksena on saada ajokelpoiseksi Ruukin FK-rata ja ajoneuvoksi Raket 120. Ruukin rata siksi että se on minua lähinnä, joten voin käydä ottamassa siitä mittoja ja kuvia helposti jotta saan sen mallinnettua mahdollisimman tarkasti. Myöhemmin jos projekti jatkuu, voisin mallintaa Oulun radan ja vaihtoehtoiseksi ajoneuvoksi jokin TaG-luokan auto. Pidemmälle en halua suunnitella, noissakin on jo tekemistä kesälle hyvästi.

Pelin tekemiseen käytän ilmaisia työkaluja - mm. Unity, Blender, GIMP ja Audacity. Unity on itse pelin tekemiseen käytettävä ohjelma, joka nopeuttaa hommaa pirusti normaaliin koodin kirjoittamiseen verrattuna (minulta sekin luonnistuu, mutta sillä tavalla valmista ei tule ikinä). Blender on 3D-mallien tekemiseen käytettävä ohjelma, GIMP kuvankäsittelyohjelma ja Audacity äänieditori.

Ajomallista pyrin tekemään mahdollisimman realistisen, näin pelistä voisi jopa olla käytännön hyötyä kun voi ihan kotikoneellakin harjoitella ajamista - en tosin voi luvata että onnistuisin niin hyvin että peli korreloisi suoraan tosielämän aikojen kanssa. Mutta siihen pyritään niin hyvin kuin mahdollista.

Tässä muutaman päivän olen tätä työstänyt, fysiikkamoottorin kanssa meni taisteluksi mutta nyt se tuntuu toimivan ok, nopeasti tein myös Ruukin radan profiilin aloituspohjan ja auton rungon ja renkaat (alkuun). Eli nyt pystyn ajamaan tuolla rataa muistuttavalla lätyllä, tästä se lähtee.

Arvaako kukaan mikä kohta radasta?  ;D



Ehdotuksia niin pelin nimen kuin sisällönkin suhteen saa antaa.

Jos tiedätte löytyykö jostain Ruukin radasta tarkemmat piirustukset ja mitat kuin mitä on Ruukin FK -kerhon sivuilla, kertokaa!!!
« Viimeksi muokattu: 23.06.2011 14:37 kirjoittanut Rasenger »

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #1 : 02.05.2010 13:19 »
Kiitoksia, noita olen ennenkin katsellut aikani kuluksi.  :D Kyllä niistäkin apua on siinä vaiheessa kun lähden radan ympäristöä rakentamaan.

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #2 : 04.05.2010 14:30 »
Näköjään täytyy itse tehdä fysiikkamoottori, noilla valmiilla ei saa lainkaan realistista ajomallia aikaiseksi. En ole mikään matemaattisfyysinen nero joten en tiedä onnistunko, mutta se jää nähtäväksi. Ei tuota ainakaan ihan muutamissa päivissä tehdä, se on varma. Pacejka-rengasmalli olisi hienoa saada tuohon, sehän on jonkin sortin standardi kaikessa realistisessa mallinnuksessa.

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #3 : 04.05.2010 14:55 »
Sitten kun pääset vauhtiin nin tässä on Paimion rata malliksi =)
http://www.swkfinry.com/images/rata_iso.gif

Rata on 8m leveä ja 1km mittainen
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010 14:57 kirjoittanut arsalone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #4 : 04.05.2010 14:56 »
rFactort yms. karting-modit ei oikein vakuuta luultavasti siksi, ettei enginessä ole tarvittavia ominaisuuksia. Esim. rungon vääntymä on kartingissa "aika" olennainen juttu.

Mutta onhan tuossa kova projekti. Oletko saanut kumppaneita? Ilman jos on voi olla, ettei loppua tule, tai sitten ei tule lopputulosta..
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #5 : 04.05.2010 15:03 »
Mutta ilman muuta mielenkiintoinen projekti.
Olispa itselläkin aikaa tollaiseen

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #6 : 04.05.2010 21:19 »
Oletko saanut kumppaneita? Ilman jos on voi olla, ettei loppua tule, tai sitten ei tule lopputulosta..

Yksin teen jotta saa tehdä rauhassa, mutta siksipä en aiokaan tähän mallintaa puolta maailmaa, ja vaikka tästä realistista tavoittelenkin, ei minun taidoillani ruveta tekemään mitään tarkkaa simulaatiota, riittää että ajaminen tuntuu realistiselle. Kuten ajomallinkin, myös tavotteiden tulee olla realistiset.  :)

Löysinkin hyvän pohjan fysiikkamoottorille, se rullaa jo ja vaikka en autoa ole vielä säätänyt oikein, ajomalli tuntuu oikein hyvälle ja niin kuuluukin, se kun perustuu ihan Pacejka "magic formulaan" ja kaikki slip ratiot sun muut lasketaan oikein. Rataan jää jo kumin jälkiäkin, tosin niitä pitää vielä säätää mutta alla vähän näytettä:


KalleH

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #7 : 04.05.2010 22:52 »
Hyvältä näyttää, tosin vielä on matkaa vastaaviin maisemiin kuin "KartSimissä" (mikäli ikinä ilmestyykään): http://www.ogre3d.org/forums/viewtopic.php?t=39101&highlight=kartsim

Eipä ole pahemmin kartingsimulaatioita olemassa PC:lle (paitsi tietysti rFactor, jonka voi grafiikoidensa ja pelimoottorinsa puolesta heittää jo romukoppaan). Onko syynä sitten liian pienet markkinat, lajin tuntemattomuus vai haasteellinen pelimoottori... En tiedä. Lupaavalta vaikuttanut SE Gamesin "Kart Championskin" on näillä näkymin kuollut kuopattu, joten ainoa vakavasti otettava kartingsimulaatio tällä hetkellä on australialainen em. "KartSim". Yleensä nuo pienten pelitalojen projektit tuppaavat kaatumaan ajanpuutteeseen (eivät tee pelejä päätoimisesti) tai resurssien ja tarvittavan informaation puuttumiseen. Varmasti myös runkomerkkien/kilpasarjojen lisenssit maksavat hunajaa. Toisaalta, jos pelintekijä on tyyliin EA SPORTS tai Codemasters, ovat tuotokset usein suurelle yleisölle sunnattua arcadepaskaa. Sama sääntö pätee myös muihin ajo- ja formulapeleihin. Esimerkiksi allekirjoittanut ei koske muihin kuin GTR2:een ja Live for Speediin pitkällä tikullakaan. ;)

"KartSimin" julkaisu on kuulemma vielä tänä kesänä, mutta eivät ne aikataulut ole ennenkään pitäneet. Toivottavasti se ei tule olemaan mikään arcade, vaan ihan kunnon simulaatio, jossa säätöjä riittää ja käyttäytyminen olisi mahdollisimman lähellä oikeaa. Olisipa siinä vielä hyvä muokattavuus, jotta pystyisi itse luomaan erilaisia skinejä, malleja ja ratoja... ;)
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010 23:06 kirjoittanut KalleH »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #8 : 05.05.2010 01:11 »
Esimerkiksi allekirjoittanut ei koske muihin kuin GTR2:een ja Live for Speediin pitkällä tikullakaan. ;)
Nooh, koita kuitenkin GTR Evolutionia ja iRacingiä vielä.. ;)
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #9 : 06.05.2010 20:33 »
Kävin tänään ottamassa paikan päällä toistasataa kuvaa radasta ja sen ympäristöstä, sekä mittasin radan leveyksiä ja kallistuksia. Melko tasalaatuista työtä, radan leveys kauttaaltaan 7.0 metriä 10cm tarkkuudella lukuunottamatta pääsuoraa edeltävää mutka-aluetta josta löytyy peräti 7.3m leveä kohta. Mutkien kallistukset 2 asteen luokkaa, eli ulkoreuna on n. 25cm sisäreunaa korkeammalla. Kallistukset alkoivat usein kunnolla vasta radan keskikohdasta ulkoreunaa kohti, ja monesti ajolinja meni lähes vaakasuoralla alueella.

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #10 : 09.05.2010 19:49 »
Aloitin ajokauden Ruukissa eilen ja siinä missä ajaminen oli huippuhauskaa niin tämän projektin osalta alkoi "masentaa". Ei sitä tunnelmaa, maisemaa ja ajotuntumaa voi tietokoneelle siirtää... Mutta eipä tässä kiire ole, pitää vähitellen rakentaa tuo rata kasaan ja katsoa näyttääkö yhtään sinne päinkään olevan sitten.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #12 : 23.06.2010 11:56 »
Joillain kuskeilla saattaisi olla gps dataa eri radoista. GPS data sisältää ilmeisesti myös korkeuseroista. Jos ajotietokoneessa on myös G anturi, niin kuoppaisuuskin voisi näkyä.

Kunnollinen simulointi eri radoista helpottaa ratojen opettelua. On nimittäin kallista mennä opettelemaan etäällä sijaitsevia ratoja.

Jotta simulaatio olisi hyvä harjoituskäytössä olisi siitä hyvä löytyä:
Asfaltin pinnan laatuvaihtelut, uusi osuus / vanha osuus, pakkaukset.
Kanttien korkeudet ja muodot.
Radan epätasaisuudet.
Ylä ja alamäet.
Mutkien kallistukset.
Kumin määrä/sijainti mutkissa ja jarrupaikoissa.

Muut forumin lukijat keksii vielä varmaan lisää...
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Simulaatiopeliprojekti (toistaiseksi nimetön)
« Vastaus #13 : 23.06.2010 13:33 »
Joillain kuskeilla saattaisi olla gps dataa eri radoista. GPS data sisältää ilmeisesti myös korkeuseroista. Jos ajotietokoneessa on myös G anturi, niin kuoppaisuuskin voisi näkyä.

Kunnollinen simulointi eri radoista helpottaa ratojen opettelua. On nimittäin kallista mennä opettelemaan etäällä sijaitsevia ratoja.

Jotta simulaatio olisi hyvä harjoituskäytössä olisi siitä hyvä löytyä:
Asfaltin pinnan laatuvaihtelut, uusi osuus / vanha osuus, pakkaukset.
Kanttien korkeudet ja muodot.
Radan epätasaisuudet.
Ylä ja alamäet.
Mutkien kallistukset.
Kumin määrä/sijainti mutkissa ja jarrupaikoissa.

Muut forumin lukijat keksii vielä varmaan lisää...

GPS-datan korkeustieto on käytännössä tuohon tarkoitukseen käyttökelvoton, Z-suunta on epätarkempi kuin X/Y-sijainti, ja X/Y sijaintikaan ei ole kuin metrin luokkaa optimioloissa, käytännössä enemmän.

G-data sen sijaan olisi hyödyllistä, varsinkin jos saisi nopean kuskin dataa. Pitoa voi arvioida ja korkeuserotkin voinee laskea huomattavasti GPS:ää tarkemmin, samoin kallistukset. Korkeuseron laskeminen ei tosin onnistu, jos mutkassa on yhtäaikaa bodeerausta ja korkeuseroa, mutta taitaa olla aika harvinainen tilanne.

Oikeastihan radat laser-skannattaisiin, mutta taitaapi mennä vähän isolleen tähän projektiin.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway


 

Team Laine Verkkokauppa