Kirjoittaja Aihe: Jarrujen hienosäätöä  (Luettu 22914 kertaa)

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Jarrujen hienosäätöä
« : 19.05.2010 09:20 »
Tervehdys!

Nyt on sitten savut otettu ulos kolhoosi kartista ja onneksi kaikki pelas, mutta huomattiin että jarrua saa tosiaan painaa todella paljon ennekuin alkaa hidastumaan vauhti...onko tähän ongelmaan kohtuu helppoa säätö ratkaisua, jarrut palat ovat uudehkot sekä jarrulevy on hyvä kuntoisen näköinen...jarrulevyn ja jarrupalojen välissä on kohtuu reilusti rakoa

Kyseessä siis on -07 TonyKartin runko alkp.osilla, eli hydrauliset jarrut.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2010 09:22 kirjoittanut xenoa »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #1 : 19.05.2010 09:27 »
Ilmeisesti pääsylinterin tiivisteet fuskaa, tiivisteet vaihtoon..

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #2 : 19.05.2010 09:36 »
Vuoto(j)a ei ole silmämääräisesti havaittavissa

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #3 : 19.05.2010 09:43 »
Tervehdys!

Nyt on sitten savut otettu ulos kolhoosi kartista ja onneksi kaikki pelas, mutta huomattiin että jarrua saa tosiaan painaa todella paljon ennekuin alkaa hidastumaan vauhti...onko tähän ongelmaan kohtuu helppoa säätö ratkaisua, jarrut palat ovat uudehkot sekä jarrulevy on hyvä kuntoisen näköinen...jarrulevyn ja jarrupalojen välissä on kohtuu reilusti rakoa

Kyseessä siis on -07 TonyKartin runko alkp.osilla, eli hydrauliset jarrut.

Häviääkö jarrut pitkissä tai usein toistuvissa jarrutuksissa? Jos häviää, jossain on vuotoa tai pääsylinteri rikki. Jos ei häviä, mutta jarrutusteho heikko, niin liikkuuko molemmat satulan jarrumännät? Onko järjestelmästä varmasti saatu kaikki ilmat pois? Onko palat liian kaukana? Jos on, niin säätöä...

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #4 : 19.05.2010 09:47 »
Slowfly, ei ole ajettu kuin vasta laitetta sisään...eli 3-5 kierroksen mittaisia körryyttely ajoja, joten en osaa vastata tuohon häviämis puoleen mitään...mutta kuten aikaisemmin jo kerroin palat ovat aika kaukana levystä
« Viimeksi muokattu: 19.05.2010 09:57 kirjoittanut xenoa »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #5 : 19.05.2010 10:04 »
Tehkää se ilmaus vielä. Kannattaa ennemmin painaa uusi neste sisään kuin imeä vanhoja pois. Tuntuisi, että noinpäin on onnistunut paremmin.

Palat pitää jollain keinolla saada mahd. lähelle levyä ja keskitettyä kunnolla. Eli männät ja sylinterit pitää olla puhtaat, palautusjouset samassa kunnossa ja jarrulevy keskellä. Kun ilmeisesti ei ole itsesäätyvät jarrut, pitäisi palojen alle laittaa simmejä.

Jos simmejä ei ole tai ei saa, voi jarrut hätätapauksessa ylitäyttää; eli painetaan jarrua, lukitaan poljin ja palat sopiville kohdille, akaistaan pääsylinterin täyttöruuvi ja kaadetaan nestettä sisään samalla kun vapautetaan jarrupoljin hitaasti.

« Viimeksi muokattu: 19.05.2010 10:06 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #6 : 19.05.2010 10:11 »
Tehkää se ilmaus vielä. Kannattaa ennemmin painaa uusi neste sisään kuin imeä vanhoja pois. Tuntuisi, että noinpäin on onnistunut paremmin.

Palat pitää jollain keinolla saada mahd. lähelle levyä ja keskitettyä kunnolla. Eli männät ja sylinterit pitää olla puhtaat, palautusjouset samassa kunnossa ja jarrulevy keskellä. Kun ilmeisesti ei ole itsesäätyvät jarrut, pitäisi palojen alle laittaa simmejä.

Jos simmejä ei ole tai ei saa, voi jarrut hätätapauksessa ylitäyttää; eli painetaan jarrua, lukitaan poljin ja palat sopiville kohdille, akaistaan pääsylinterin täyttöruuvi ja kaadetaan nestettä sisään samalla kun vapautetaan jarrupoljin hitaasti.



En suosittele tekemään noin, männät tulee liian ulos ja sivuttaisvoimat vetää sylinterit kieroksi.

Jos pääsette käymään meidän liikkeessä (Linear Power) Vihdin karting-radalla niin voidaan vaikka aluksi ilmata jarrut oikeilla työkaluilla, ja jarrut toimii taas. Mikäli kumit on rikki niin niitäkin löytyy tuosta hyllystä.

Kaikkina muina päivinä ollaan paikalla paitsi maanantaisin!

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #7 : 19.05.2010 10:23 »
Mikä on rungon malli? Tämä kertoo lääkkeen ongelmaan (itsesäätyvät jarrut vai ei)

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #8 : 19.05.2010 10:31 »
Mikä on rungon malli? Tämä kertoo lääkkeen ongelmaan (itsesäätyvät jarrut vai ei)

-07 TonyKart Racer (käsittääkseni)

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #9 : 19.05.2010 12:39 »
Luultavasti siinä on itsesäätyvät jarrut. Vaikka siinä on jarrunesteelle lisäsäiliöt, niin ilmaamiseen tarvitsee ilmauslaitetta.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #10 : 19.05.2010 12:47 »
Pitäisi olla itsesäätyvät, tsekkaa nesteen määrä säiliöstä.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #11 : 19.05.2010 18:22 »
itsellä neste jarrut uksi säiliö ja on simmejä toisella puolella 2 ja toisella 1 hyvin pelaa ottaa tosi herkästi eihän jarruissa ole rasvaa tai jotain liukasta kalvoa en tarkoita muovi yms... kalvoo

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #12 : 20.05.2010 10:53 »
Eilen tuli sitten hieman ronskimmin poljettua ja kyl se auto pysähtyy sitten ku painaa...mutta se polkimen liikerata on liian pitkä

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #13 : 20.05.2010 13:24 »
Tuosta jarrujen säätämisestä. Kuten edellä yksi kirjoittaja toteaa, pitää jarrupalan ja -levyn välinen rako saada mahdollisimman pieneksi. Tähän voit käyttää kahta hyvin yksinkertaista tapaa, joilla esim. itselläni olevien autojen jarruja säädetään. Toisessa autossa (TopKart) jarrusatuloiden etäisyyttä toisistaan muutetaan niiden välissä olevia "prikkoja" lisäämällä tai vähentämällä ja näin saadaan palojen ja levyn väli sopivaksi. Toisessa autossa (CRG) jarrupalan ja -männän väliin asetetaan ohuita (itse tehtyjä) levyjä sitä mukaa kun palat kuluvat ja näin pidetään väli mahdollisimman pienenä. Kolmas tapa, jota tenavien käytössä olevissa Dino-autoissa käytetään, on jarrusatulan takana, keskellä mäntään oleva säätöruuvi, jolla väliä säädetään estämällä jarrumännän palautumista liian syvälle.

Koita jotain noista, niin ei tarvitse poljinta survoa turhan pohjaan.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2010 13:34 kirjoittanut B.O.A. »
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #14 : 20.05.2010 18:47 »
Eilen tuli sitten hieman ronskimmin poljettua ja kyl se auto pysähtyy sitten ku painaa...mutta se polkimen liikerata on liian pitkä

ihan oikeesti, kannattaa nyt unohtaa kaikki hätävarakonstit ja ilmata ne jarrut oikeilla työkaluilla.

Jos ne on säätyvää mallia niin palat jää kauas mikäli järjestelmässä on ilmaa. Toisaalta jos on kyse säätölevyillä säätyvästä jarrusta niin silloin vaan levyjä mänän ja palan väliin.

Elikkä jos satut liikkumaan lähellä Vihdin kartingrataa autosi kanssa niin tule käymään, saadaan laite varmasti keralla kuntoon. 

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #15 : 20.05.2010 19:26 »
Eilen tuli sitten hieman ronskimmin poljettua ja kyl se auto pysähtyy sitten ku painaa...mutta se polkimen liikerata on liian pitkä

ihan oikeesti, kannattaa nyt unohtaa kaikki hätävarakonstit ja ilmata ne jarrut oikeilla työkaluilla.

Jos ne on säätyvää mallia niin palat jää kauas mikäli järjestelmässä on ilmaa. Toisaalta jos on kyse säätölevyillä säätyvästä jarrusta niin silloin vaan levyjä mänän ja palan väliin.

Elikkä jos satut liikkumaan lähellä Vihdin kartingrataa autosi kanssa niin tule käymään, saadaan laite varmasti keralla kuntoon. 

Kiitos kaikista neuvoista!

Ei oikeen helposti päästä täältä 800km päästä käymään Vihdissä :D
Mutta kokeillaan tuota ilmausta jos sopivat laitteet löytyy ja tutkaillaan muita vaihtoehtoja

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #16 : 20.05.2010 21:03 »
oisko oulu lähellä käy tsekkaa prospeed siellä myös autetaan ja huolletaan säädetään

JjaJ

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #17 : 30.06.2010 10:50 »
Ilmeisesti pääsylinterin tiivisteet fuskaa, tiivisteet vaihtoon..

Onkos noi tiivisteet "standardoitu" vai onko joka merkillä erilaiset?
Minulla on joku vuosituhannen vaihteen "hetekka" (rungon merkistä ei tietoa) ja tuntuu jarrut häviävän.
Tiivisteet ja varmaan jarrumännätkin pitäisi varmaan vaihtaa.

Mites paljon jarrumäntien "välys" saa olla?
Tuntuu noi männät olevan aika väljää mallia.
Jarrurasva tiivisti kyllä jonkin verran, mutta silti ne vaikutti turhan väljiltä.

Vai onko niille männille varattu lämpölaajenemiselle tilaa?
Eli kuuluuko niiden ollakin väljiä?

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #18 : 24.08.2018 10:45 »
Vanha topic mutta sopinee lainata,

Mistähän voisi kysellä EA Racing merkkisen rungon jarrusylinterin tiivisteitä? Lienee vanha ja vähän harvinaisempi runko, mutta onkohan maahantuojaa?

Jarrut siis pitävät kyllä hyvin, mutta polkimen liike tuntuu pitkältä vaikka tangon säätö on melkein lopussa, ja poljin painuu melkein pohjaan ennenkuin jarrut ottavat. Sylinteri hieman hikoilee nestettä.

Ja myös ilmata varmaan pitäisi, satulassa ei ole ilmausruuveja joten onko nämä tarkoitus ilmata letkun liitintä avaamalla?

paavojaelvis

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Kotirata: Kokemäki
  • Moottorimerkki: R120
  • Runkomerkki: GoldKart
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #19 : 24.08.2018 15:23 »
Eiks noi kuusiokoloruuvit letkunipan yläpuolella ole nimenomaan ilmausta varten???

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #20 : 24.08.2018 16:14 »
Totta. Voi ollakkin. Jotenkin vaan etsin sellasta tavallisen näköistä ilmausruuvia. ;D

isukki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Tm
  • Runkomerkki: Tulossa
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #21 : 28.08.2018 06:48 »
Kysys Kari Vihreälehto. Löytyy facesta. Lavinnon sepällä vois olla noihin jarruihin osia jos kaipaat.

Nemo_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Moottorimerkki: Raket & Rotax
  • Runkomerkki: CRG & Haase
Vs: Jarrujen hienosäätöä
« Vastaus #22 : 30.08.2018 17:37 »
Kysys Kari Vihreälehto. Löytyy facesta. Lavinnon sepällä vois olla noihin jarruihin osia jos kaipaat.

Kiitti. :) Lavinnolla ollaankin käyty huristelemassa, pitänee seuraavaksi kysyä.

Selailin tosin, että tuohon taitaa löytyä ihan uusia tarvikesylintereitä mitkä sopii kun on vaan tuo 35mm jako kiinnityksessä.


 

Team Laine Verkkokauppa