Kirjoittaja Aihe: Raket 120 Walbron peruskunto  (Luettu 2786 kertaa)

prautio

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Raket 120 Walbron peruskunto
« : 03.06.2010 10:45 »
Aloittelija kyselee apuja Walbron säätöön ja kunnostukseen.
Aiemmin lähti hyvin käyntiin, parhaiten toimi seosruuvi kiinni. Kuumana kasteli ja oli tosi vaikea saada käyntiin.

Nyt ei saa edes kylmänä käyntiin, puolipuristimesta alkaa tulla melkein raakaa bensaa kun nykii konetta käyntiin. Seosruuvi kiinni ei mitään vaikutusta.

Laitetaan uudet kalvot ja tiivisteet, mutta onko kaasarissa joku perusteellisempi vika, kun antaa niin rikasta seosta vaikka ruuvi on kiinni.

T: P.R.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 790
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #1 : 03.06.2010 12:16 »
Tarkasta, ettei pulssireikä ole ummessa - ts. tiivisteet on kaikki oikein päin. Sen jälkeen pitäisi kaasutinpumpulla tarkastaa, että neulaventtiili pitää.

Kaasutinpumppu on pieni käsipumppu painemittarilla, jolla pumpataan bensanipasta painetta sisään. Pumpatessa neulaventtiilin pitäisi aueta jossain 0,7-1,2barin välissä, ohjearvona voisi pitää 0,8:aa ja sulkeutua uudelleeen, ennen kun paine on pudonnut 0,5 barin alle.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 428
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #2 : 03.06.2010 13:31 »
Mulla kävi tossa viimeviikolla ihan saman oloinen case.  Tarpeeksi kun pyöritti startterilla niin bensaa alkoi tulla pakokäyrästäkin :)  Testasin kaasaripumpulla ja kaasari ei pitänyt paineita ollenkaan, ilmeisesti neulan alla oli joku roska tms.

Purin kaasarin yläpuolen, keinuvipu ja neula ja jousi irti, vähän putsailua ja osat takaisin paikalleen. Nyt pelittää.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #3 : 05.06.2010 20:47 »
luultavasti neula kulunu

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 169
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #4 : 07.06.2010 19:57 »
hmm... seos ruuvi kiinni? Eikös se ole aika rikkaalla silloin? ??? ???
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #5 : 08.06.2010 09:48 »
taitaa olla näissä vehkeissä ylä ja ala kierroksille oma ruuvi ja ilmeisesti h-yläkierros ruuvi on kiinni ja L-auki sen minkä pitää mutta koitapa aukasta sitä h ruuvia

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 167
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #6 : 08.06.2010 10:13 »
kaksi ruuvia juu, mutta toinen on tyhjäkäyntiruuvi.
http://www.radne.se/Store/Product/DisplayImage.aspx?Image=32048

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #7 : 08.06.2010 10:20 »
ala kierros ruuvi ja ylä kierros ruuvi on ainaskin itsellä ei ole erikseen mitään tyhjä käynti ruuveja ala kierros ruuvista säädetään tyhjä käynti jos on liian tiukalla tai liian auki en muista kummin päin niin menetti tyhjäkäynnin

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #8 : 08.06.2010 10:25 »
mutta ei tosin mikään raketin mopo

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 167
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #9 : 08.06.2010 11:43 »
mutta ei tosin mikään raketin mopo

Joo tosimiesten vehkeissä on niin paljon ruuveja ettei niistä saa mitään tolkkua

TJF

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 165
    • http://www.msf-fk-team.com
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #10 : 08.06.2010 14:27 »
HIH HIH !!! :D

prautio

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
kaasaria korjailtu ja säädetty
« Vastaus #11 : 08.06.2010 16:15 »
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.

Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.

Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 790
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #12 : 08.06.2010 16:46 »
Jos/kun kerran neula pitää niin tulee mieleen, että se keinuvipu jossa neula on on niin vääntynyt, ettei kaasutin toimi käytännössä oikein, vaikka paineet hyvältä näyttäisivätkin.

Joku voisi vinkata miten tuo kannattaa mitata ja mitä arvoja pitäisi löytyä.

Onhan se tyhjäkäyntipiirin seosruuvin pää muuten ehjä?

Varakaasutin olisi hyvä olla testailuun ja eipään jää ajot kesken jos tulee radalla probleemaa...
« Viimeksi muokattu: 08.06.2010 16:52 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Iso III

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #13 : 08.06.2010 19:11 »
Ryyppy pois ?
Kalvot ja tiivisteet oikeinpäin ?
Jos nipallinen kalvo, osuuko nippa paikkaansa ?
Ruuvien kärjet ehjät, 0-renkaat jousien ja kaasarin rungon välissä tallella ja ehjät ?
Keinuhaarukka originaalissa kuosissa eikä jumita akseliinsa ?
Runko putsattu paineilmalla useammin kuin parikertaa ?
Nukkasihti tallessa ja puhdas ?
Läpät ja akselit liikkuu kuten tarkoitus eikä jumita ?
Imukaula kaasarin ja koneen välissä ehjä eikä esim. halki ?

Niin tai näin, varakaasari tarvitaan  ;D







Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 418
  • Kynäniska
Vs: kaasaria korjailtu ja säädetty
« Vastaus #14 : 08.06.2010 19:15 »
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.

Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.

Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.

Lisätään tohon vielä että tuuleta se moottori tyhjäksi, laita uusi tulppa, kaasari kii, ja nykäse narusta.

yleensä kone on TÄYNNÄ bensaa jos neula on ollu jumissa ja auto vähänkään nokka ylöspäin säilytyksessä

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 558
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #15 : 08.06.2010 21:31 »
Moi,

Kalvon alla on keinuvipu ja sen toisessa päässä on hahlo. Kalvossa on nippa jossa ura, toi hahlo pitää pujottaa siihen
nipan uraan. Jos vivun hahlo ei ole paikallaan, niin kone käy tosi rikkaalla, koska neula on auki koko ajan. Nipattomia kalvojakin on.
Tää on aloittelijoiden perusvikoja, mutta ajattelin kuitenkin että tarkista tuo.

Jos pulssireijät on ummessa, niin ei toi kaasari nosta bensaa ollenkaan.

Kaasarissa on pelkkä L-ruuvi, Pääsuutin on kiinteä.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #16 : 08.06.2010 23:34 »
Ja kaasaria kootessa kalvojen ja tiivisteiden järjestyksellä on merkitystä. Pumppukalvo, eli se R120 tapauksessa kaasarin alapuolella oleva ohut kalvo tulee kaasuttimen runkoa vasten. Yläpuolella olevan (säätö)kalvon kanssa järjestys on toisinpäin, eli tiiviste kaasuttimen runkoa vasten ja kalvo sen yläpuolella. Väärällä puolella oleva säätökalvo aiheuttanee myös tulvimisoireita.
Perässäjuoksija...

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 128
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
« Vastaus #17 : 27.05.2011 19:03 »
Mistä noita kaasutin pumppuja saa? ja jos olisi jollain heittää linkkiä.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi


 

Arroxx Level 2