Kirjoittaja Aihe: kannettavaa paineilmaa..  (Luettu 10049 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
kannettavaa paineilmaa..
« : 09.06.2010 22:10 »
Mietin tuossa, josko tekisi tuollaisesta tavan komposiittisesta nestekaasupullosta mukaan otettavan paineilmavaraston. Saman verran vie tilaa kuin pikkukompura, mutta sähköt ja paino ei ainakaan ole ongelma. Ja jos kunnollinen kompura on jo tallissa, niin matkamallia ei enää tarvita.

Painettahan nuo pullot kestävät turvallisesti ainakin 9bar, sen verran kun nestekaasu voi tuottaa painetta normaalissa käyttölämpötilassa, mutta mutta..

Tuleeko jotain huomioitavaa mieleen? Saakohan tuollaista normi paineilmaliitintä tuohon pulloon miten kiinni? Tuolloin täyttö onnistuisi suoraan paineilmaletkusta, antaa vaan kompuran lätkyttää ilmaa sisään kunnes kompura sammuu ja nyppää letkun sitten irti. Edellyttäen tietenkin, että kompura on säädetty sammumaan pienemmässä paineessa kuin pullo räjähtää. Normi peruskompura tuottaa yleensä 10bar. Eli jos joku tietää mille paineelle tuollainen komposiittipullo on speksattu, niin kertokaa ihmeessä.

Entäpä riittoisuus? Mietiskelin asiaa näin: 1bar paineen lisäys renkaaseen vähentää saman tilavuuden omaavan paineastian painetta 1bar. Puolta isomman astian painetta 0,5bar jne..

Jos renkaan tavoitepaine on 1bar, täyttöpullo 13 litraa*9bar ja renkaan täytettävän osan tilavuus vaikkapa  5 litraa, täyttää tuolla pullolla helposti 20 rengasta. Itseasiassa noin puolta pienempi pikkupullo riittäisi yhdelle autolle/reissu paremmin kuin hyvin, kun ei rengasta pakko ole tyhjästä täyteen täyttää. Vannetyöt pitänee kuitenkin jättää tallille.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2010 23:25 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #1 : 10.06.2010 00:32 »
Onhan se vähän noinkin, mutta älä nyt pilaa hyvää ajatusta jollain turhalla realismilla. Ja rakentelun ilo, se tosiaan on tärkeä, tosin vain jos hommassa on jotain järkeä.. Kun tuntuu vaan vähän turhalta kantaa sitä moottoria mukana.  Komposiittipullo painaa 5kg, eli kyllä kai se nyt ainakin puolta kevyempi on kanniskella kuin saman tilavuuksinen kompressori, tulee mukana vaikka lyhyen letkun päässä kartin ympärillä häärätessä. Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2010 00:40 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Iso III

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #2 : 10.06.2010 00:39 »
Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.

Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #3 : 10.06.2010 00:41 »
Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)
Tuo oli otettu huomioon, niin kauan riittää hönkä kuin pullossa on enemmän painetta kuin renkaassa. En tosin miettinyt kuinka hitaaksi virtaus/paine-eron tasoittuminen käy paine-eron pienentyessä. Tuo ei liene kuitenkaan varsinaisesti ongelma jos ajattelee vaikka, kuinka nopeasti renkaasta tippuu paine yhdestä puoleen baariin. Samaa vauhtia menee hitaimmillaan ilmaa renkaaseen päin, kun pullossa laskee paine kahdesta puoleentoista baariin jos täytetään rengasta puolesta yhteen baariin (paine-ero 1,5->0,5bar).
« Viimeksi muokattu: 10.06.2010 00:50 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #4 : 10.06.2010 01:28 »
Jo muinaiset Foinikkialaiset kantoivat mukanaan paineilmaa kevyellä ja halvalla jalkapumpulla, jolla saa noin kahdella polkasulla nostettua eturenkaan paineen 0.5:stä 1.0 baariin.  :o

Ihan varmasti kätevämpi pyöritellä varikolla ja kuljetuskalustossa kuin komposiittipullo.
 ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #5 : 10.06.2010 06:55 »
Clas Ohlsson. Jalkapumppu 6,90€. Toimii.

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #6 : 10.06.2010 22:40 »
ja rahamiehelle. Sukelluspullo. riittää ilma koko kesäksi.Miinuksena lähtöhinta ja täyttö :D
menee ne lujaa

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #7 : 10.06.2010 23:21 »
Vanhajauhe sammutin.. on valmis..   siihen kun laitta semmosen pään missä on letku.. mut pitää muistaa sit vaan maalata eri väriseks, ettei sitä luulla sammuttimeks.. mulla kokemusta..  suosittelen jalka pumppua

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #8 : 10.06.2010 23:38 »
Nyt kun tälle linjalle lähdettiin, niin tuollainen pieni n. 70 barin paineen sietävä CO2-pullo (joita on ilmeisesti käytetty vähän isompia sammuttimia paineistamaan) voisi olla myös kätevä. Itselläni on tuollainen MIG-hitsauskoneen suojakaasupullona...olisi samalla inertti kaasu  ;D
Perässäjuoksija...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #9 : 11.06.2010 00:11 »
Kyllä sellaisella 10 litran pullolla radalla pärjää. Huoltiksilla kun on ne kannettavat rengaspaineakut, niin niissä on varmaan vähemmän ilmaa.
Se tosin korpeaa kun viimeisen renkaaseen ei riitä ilmaa ja sitten pitää raahata se täytettäväksi.

Muutaman kerran olen nähnyt radalla paineakkuja, vanhoja kaasupulloja yleensä. Leimasta vanhoja kaasu/hitsaus ja sammutin pulloja voisi saada romikselta. Sellainen alumiininen kaljatynnyri olisi cool.
Sukelluspulloa tms. 50 bar säiliötä en toisi radalle. Siitä kun irtoaa kolauksessa venttiili niin menee kaikista teltoista läpi. Hitsauskaasupullot menee läpi tiiliseinästäkin. Jos paineet jää alle 10 bar, ei liene suuri riski kanssakilpailijoille.
-petri-

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #10 : 14.06.2010 11:13 »
Asian vierestä.

Annan ääneni kompuralle.

Meillä käytetään tappavaan tahtiin paineilmaa takalaakereiden putsaukseen aina
Nurmikonleikkuun, hiekkamalle perunakylvövakojen teon ja kylvön peitton jälkeen, ...
Minä mitään tiedä.

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: kannettavaa paineilmaa..
« Vastaus #11 : 18.06.2010 07:57 »
T-mallinen fillaripumppu on meillä mukana treenireissuilla kun laiska mekatsu ei viitsi nostella pikku-kompuraa kärryyn kyytiin.
...ja eikun hanaa...


 

Team Laine Verkkokauppa