Kirjoittaja Aihe: Välityksistä  (Luettu 20789 kertaa)

karpo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Välityksistä
« : 27.06.2010 17:33 »
 Kuinka paljon vaikuttaa moottorin kierroksiin eturattaassa yhden piikin vaihto? Takarattaan vaihto vaikuttaa noin 500rpm, mutta mites eturatas?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 830
Vs: Välityksistä
« Vastaus #1 : 27.06.2010 20:03 »
Piikejä jakolaskemalla selviää. Esim välitykset

Etu    Taka   Välitys
15  /  28  =  0,54
14  /  26  =  0,54

Ovat ihan samat. Noilla rattailla voisi sanoa, että eturataan piikki vastaa kahta takarattaan piikkiä.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2010 20:07 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Välityksistä
« Vastaus #2 : 27.06.2010 23:14 »
Jälkimmäisen kyllä ymmärrän, mutta tuota kierroksiin vertaamista en. Pidemmillä välityksillä kestää vaan pidempään ottaa tuo sama kierroslukema. Puolestaan tiheämmillä välityksillä kierrokset nousevat herkemmin. Puolikkaassa hieman virityksestä riippuen 520-ketjua käyttäen sopiva välitys kartinradalle on luokkaa 14-21. Laitteesta riippuen sitten yleensä piikki-pari takarattaalta tiheämmäksi. Eli välityksillä 13-21, 14-22, 14-21 pitäisi pärjätä Suomen radoilla hyvin. Nelarissa otetaan listalle mukaan vielä 23-piikkinen takaratas.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

karpo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Välityksistä
« Vastaus #3 : 28.06.2010 18:53 »
kiitoksia. olen menossa Ahvenistolle ajamaan ja itselläni on TM:ssä 13 piikkinen edessä ja taakse löytyy 19-21. Taitaapi olla aivan liian lyhyet välitykset niin ajattelin jos ostaisi eteen isomman rattaan. Olisikohan 15 sopiva? Ja nyt kun olen huvikseni menossa ajamaan niin ei oo vakavaa vaikka tulisi hieman liian pitkät välitykset. Eipähän kone huuda pitkää matkaa tapissa.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 830
Vs: Välityksistä
« Vastaus #4 : 28.06.2010 19:09 »
Jos oletetaan, että tuolla Markon 13-21 välityksellä pääsee 150km/h, niin 15 piikin eturattaalla saat seuraavat kyydit, jos kone jaksaa:

21 piikkiä 173,08 km/h
20 piikkiä 181,73 km/h
19 piikkiä 191,3 km/h

Siitä en sitten tiedä, onko TM:ssä kutosvaihteella sama ensiövälitys kuin hondassa, josta varmaan puhuttiin.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2010 19:14 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Välityksistä
« Vastaus #5 : 28.06.2010 20:41 »
Jos oletetaan, että tuolla Markon 13-21 välityksellä pääsee 150km/h, niin 15 piikin eturattaalla saat seuraavat kyydit, jos kone jaksaa:

21 piikkiä 173,08 km/h
20 piikkiä 181,73 km/h
19 piikkiä 191,3 km/h

Siitä en sitten tiedä, onko TM:ssä kutosvaihteella sama ensiövälitys kuin hondassa, josta varmaan puhuttiin.
Sanoisin että jos 14 ja 15 piikkisen hankkiin eteen, niin aika nopeasti löytyy se sopiva välitys pitkällekin radalle. Noissa koneissa oikeastaan voima on se joka ensin loppuu kesken.
Eipä noissa puolikkaissa crossikoneissa yleensä ole kuin viisi vaihdetta.  ;)
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 830
Vs: Välityksistä
« Vastaus #6 : 28.06.2010 21:36 »
Ai niin. Ilmankos niillä ei pääse niin kovaa kuin piikkisellä...  :P
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Hiltupe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: Intrepid
Vs: Välityksistä
« Vastaus #7 : 13.10.2011 10:15 »
Ai niin. Ilmankos niillä ei pääse niin kovaa kuin piikkisellä...  :P
Onpas sulla kovakulkuinen piikki. Mulla on molemmat. Piikissä n40hp puolikkaassa n65hp ensiövälitys aikalailla sama. Eräällä radalla piikillä huiput 135km/h puolikkaalla 150km/h lyhyt pää suora. Kierros ajassa eroa n1,5s, puolikkaan hyväksi. Rungot ovat samanlaiset. ;D
Puolikkaalla kivempaa kun on VÄÄNTÖÄ ja VOIMAAjavascript:void(0);

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 830
Vs: Välityksistä
« Vastaus #8 : 13.10.2011 20:18 »
Moni asia tietysti vaikuttaa, mutta em. perustui kierrosaikoihin mitä sm-kisatuloksista löytyy, kun F250 oli vielä 2009 mukana.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Välityksistä
« Vastaus #9 : 13.10.2011 21:08 »
Moni asia tietysti vaikuttaa, mutta em. perustui kierrosaikoihin mitä sm-kisatuloksista löytyy, kun F250 oli vielä 2009 mukana.
Kyllähän se on niin että F250 luokka oli liian nopea 2000-luvun alussa, jolloin sitä hidastettiin lisäämällä minimipainoa. Sitten tuli vielä nelarit joille laitettiin taas 10 kg lisää painoa. Eli painot kasvoivat 20kg siitä millä ajettiin esim. Lahden radalle rataennätys. On muuten edelleen voimassa. Sama koskee ainakin Lappeenrannan rataa, jossa F250 rataennätys on puoli sekuntia parempi kuin KZ2.
Painoilla on siis merkitystä, koska osa kuskeista ajoi koko vuosikymmenen.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 830
Vs: Välityksistä
« Vastaus #10 : 14.10.2011 12:54 »
Painoa suurimmaksi syyksi epäilinkin. 2T-F250 painaa varmaan 100kg ja 4t ehkä 5kg enemmän. KZ2 taas on 90kg. Painorajojen ollessa F250 195kg ja KZ2 175kg, jää KZ2 -kuskin painoksi 85kg ja F250 95-100kg? Ajaako siis valtaosa F250 -kuskeista lisäpainoilla vai painaako F250 enemmän kuin 100 tai 105kg?

Jos tuo 100kg arvaus osui kohdalleen, niin 250 -painot tuntuu kyllä kovilta. Kenen mielestä luokka oli aikoinaan "liian nopea"?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Välityksistä
« Vastaus #11 : 14.10.2011 13:46 »
Painoa suurimmaksi syyksi epäilinkin. 2T-F250 painaa varmaan 100kg ja 4t ehkä 5kg enemmän. KZ2 taas on 90kg. Painorajojen ollessa F250 195kg ja KZ2 175kg, jää KZ2 -kuskin painoksi 85kg ja F250 95-100kg? Ajaako siis valtaosa F250 -kuskeista lisäpainoilla vai painaako F250 enemmän kuin 100 tai 105kg?

Jos tuo 100kg arvaus osui kohdalleen, niin 250 -painot tuntuu kyllä kovilta. Kenen mielestä luokka oli aikoinaan "liian nopea"?
Keveimmillään meillä taisi auto painaa 107 kg, mutta yleisimmin se on 112-115kg, kun taas nelarissa se on n. 10 kg enemmän. Eli osa tarvitsi lisäpainoja ja osa ei. Ikähaarukka kun on 16 v. -> yli 40 v. niin painokin on hieman erilainen.
Nähtävästi joku ei halunnut nähdä kansallista luokkaa nopeampana kuin KV-luokat, mutta kyllähän F250-luokan kohdalla lajiryhmä on tehnyt kaikkensa luokan poistamiseksi ja vihdoin siinä onnistuikin. Valitettavaa mutta totta. Toki lajiryhmässä on ollut myös puolestapuhujia, vaan yksi mies ei siinäkään kohtaa riitä. Äänestyksen tulos ratkaisee, ihan samalla tavalla kuin Halmeen valinnassa eduskuntaankin.

No tuo on jo tapahtunutta eikä sitä enää miksikään muuta. Kuskeilla on kuitenkin ollut hauskaa noiden laitteiden kanssa ja se on pääasia. Nyt kalusto on harrastuskäytössä, mutta ehkä jo lähiaikoina noita nähdään kotimaassa isoilla radoilla. Sen jälkeen ei tuo suorituskykykään jää kenellekään epäselväksi.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

karpo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Välityksistä
« Vastaus #12 : 20.10.2011 17:44 »
"Nyt kalusto on harrastuskäytössä, mutta ehkä jo lähiaikoina noita nähdään kotimaassa isoilla radoilla. Sen jälkeen ei tuo suorituskykykään jää kenellekään epäselväksi."   
   Toi kuullostaa sen verta mielenkiintoselta että joutuis kyll ottaa auton pois myynnistä jos toi toteutuis. Lappeenranta on mukava rata tolle omalle autolle, kun siellä alkaa jo tuntee 250 voiman. Toi Lahti ja Vihti ei oikein päästä autoa oikeuksiin...ei ainakaan itteä innosta.
   Toivottavasti asiasta kuuluu lisää.   ;D