Kirjoittaja Aihe: Leopard / X30 palotila  (Luettu 20937 kertaa)

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Leopard / X30 palotila
« : 02.08.2010 19:39 »
Uutinen Leopard Cupin säännöistä koskien moottorien palotilaa:

http://www.leopardcup.fi/fi/uutiset.html

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #1 : 04.08.2010 21:44 »
Ihan äärettömän hyvä että katsastuksia aloitetaan suorittamaan tässäkin sarjassa.

Hmm.. Tämä sääntömuutos ei ole kyllä ihan loppuun asti harkittu.
IAME:n valmistamat Leopard ja X30 moottorit ovat tehtaalta asti erillaisia rakenteeltaan ja erillaisilla palotiloilla varustettuja.
Jos palotilat määrätään samaksi, niin eikös myös kaasarit tällöin tulisi olla samat?  ::) (Leopardin kaasarin koko on 22mm ja X30:sen 27mm !! )

Täysin tehtaalta tulleen Leopard moottorin palotila ei taida ihan yltää tuohon mittaan asti? Kovin helpolla ei leopardin palotilaa saa kasvatettua ilman että edessä on miltei välitön kiinnileikkaaminen jäähdytysveden päästessä öljykalvoa rikkomaan.

Leopardi on jo noin 3-4hv X30:stä heikkotehoisempi. Tämähän on jokaisessa maassa jossa näillä ajetaan (about 20) hoidettu X30:sen suuremmalla minimipainolla. Kuten myös Suomen TAG sarjassa jossa on Leopardit ja X30:set ovat ajaneet tänä vuonna tasaväkisesti 6kg:n painoerolla !!!

Täytyy sanoa että jos omat koneeni, joita vuokrailen kisoihin tätänykyä, eivät kelpaa tehtaan kuntoisina enää sarjaan, niin en rupea ottamaan riskiä konerikoista, vaan keskityn kiikuttamaan kalustoani pelkästään TAG Suomensarjaan.
Pelkään pahoin että lopputuloksena tällä on se että loppukautena viivalla näkyy 5-6kpl X30:stä ja ensivuonna ei ole koko sarjaa, koska noin pienellä osanottajamäärällä ei kisoja voi järjestää kovin pitkään.   :'( ( Onnittelut vaan taholle joka sai tämän aikaan  >:( )
Toivottavasti olen tuon suhteen väärässä, koska tämä on ollut hieno AikuisHARRASTAJAsarja.

Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #2 : 04.08.2010 22:35 »
Eikös leopardin luokitustodistuksenkin mukaan minimi ole 9,5cm3 ?

Ja X30 9,7cm3.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2010 22:38 kirjoittanut olpe78 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #3 : 04.08.2010 22:46 »
Kyllä. Juuri tämä minua alkoi ihmetyttämäänkin ja aloin hieman tutkimaan taustoja.
X30:nen menee tuohon +/-5 toleranssilla juuri ja juuri, mutta Leopardi ei.

Toisaalta jos kantta onnistutaan jollain konstilla nostamaan ilman että jäähdytysvedet ovat pytyssä, ja tasapuolisuuden nimissä Leopardiin sallitaan sama kaasari, niin 27mm kaasarilla Leopardista tulee aika peto !!

Jo 22mm kaasarilla ja 10.5cm3 kokoon nostettu palotila antaa mahdollisuuden tiettyyn setuppiin, jolla jää varmaan jo formula-A koneetkin jalkoihin.
(tämä on tosin testaamatta ja toistaiseksi siis vain teoreettisesti ajateltuna)

« Viimeksi muokattu: 04.08.2010 22:50 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #4 : 05.08.2010 06:10 »
Kerro Markku miten sä saat öljyt ja vedet sekasin, jos laitat vähä paksumman tiivisteen sylinterin alle?

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #5 : 05.08.2010 07:37 »
jos koneet on tehtaan jäljiltä menee palotilat aivan varmasti luokkarin mukaisiin arvoihin.

Jykä

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #6 : 05.08.2010 08:44 »
Kerro Markku miten sä saat öljyt ja vedet sekasin, jos laitat vähä paksumman tiivisteen sylinterin alle?
Tiivisteenä on o-rengas

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #7 : 05.08.2010 09:00 »
TIMO sylinterin ALLE.

Mä en nyt suoraan ymmärrä tätä ongelmaa. Sen ymmärrän, että Leopardissa pitää olla luokituksen mukaan 9,5cm3 ja se on sen perusteella väärin, että nythän Leopardicup vaatii 9,7 mikä on taas X30 minimi vaatimus oikein luokkareiden mukaan.(onko tämä se sääntömuutos?)

Jos teillä on alle tuonne 9,5cm3 tai yli 10,5cm3, niin koneet on laittomia. Ja sehän on hienoa. Jos jonkun mielestä TAG-suomensarjassa voi ajaa tällaisilla vehkeillä, niin vielä hienompaa.

Toivottavasti mä oon nyt ymmärtäny tosi pahasti väärin asioita! Korjaa nyt Markku oikein rautalankaversiolla mulle WÄTS TÖ PROPLEM?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2010 09:03 kirjoittanut olpe78 »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #8 : 05.08.2010 09:24 »
Ulkopuolisena hieman ihmetyttää luokitustodistuksen vastainen vaatimus Leopardin osalta, en tiedä riittääkö tuplatiivisteet lohkon ja sylinteriin väliin täyttämään  uuden säännön mutta Leopardin kulkua toi ainakin vähentää, nythän ne on menneet suurin piirtei about samaa kyytiä. Lienekkö tarkoituksena saada myytyä X-30 mosia, suomihan on täyttä Leopardeja... :D


Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #9 : 05.08.2010 09:51 »
Tehtaan ja Pirkolan remontin jälkeen on Leopardissa palotila yli ton 9,7 ainekin minun moottorissa, mun mielestä sielä TAG suomensarjan puolellakin olisi hyvä joskus availla niitä koneita.

Jykä


TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #10 : 05.08.2010 10:17 »
TIMO sylinterin ALLE.

Good point :)

Sylinterin alle asetettuna tuo muuttaa myös imu- ja pakoporttien ajoituksia. Mikä ei taida olla tarkoituksenmukaista tai mikä voidaan toisaalta katsoa "kaikenpuoliseksi virittämiseksi"

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #11 : 05.08.2010 10:35 »
TIMO sylinterin ALLE.

Good point :)

Sylinterin alle asetettuna tuo muuttaa myös imu- ja pakoporttien ajoituksia. Mikä ei taida olla tarkoituksenmukaista tai mikä voidaan toisaalta katsoa "kaikenpuoliseksi virittämiseksi"

Ja mä en ymmärrä pätkääkään miks tehtaalta tullut virittämätön Leopard jonka luokkari on 9,5 pitäisi saada mahtumaan väkisin 9,7-10,7 välille... voi olla että se onkin siinä, mutta silti ::)

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #12 : 05.08.2010 10:41 »
Nii, se onkin ihmeellistä ja väärin! Ja varmaan joku virhe.

Ne on ne asteetkin luokiteltu. Markun älähdys vaan herättää mielenkiintoa, et miten tiukkona ne laitteet onkaan  ;) Toivottavasti oikeassa haarukassa.

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #13 : 05.08.2010 10:48 »
Nii, se onkin ihmeellistä ja väärin! Ja varmaan joku virhe.

Ne on ne asteetkin luokiteltu. Markun älähdys vaan herättää mielenkiintoa, et miten tiukkona ne laitteet onkaan  ;) Toivottavasti oikeassa haarukassa.

Eiköhän :) Ja ihan hyvä että aletaan hieman katsoakin noita...
...mutta tulisi ehdottomasti käyttää kummankin moottorin omia luokkariarvoja eikä sotkea niitä keskenään

Digi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #14 : 05.08.2010 10:57 »
Hyvät toverit!

Tässähän nyt voisi olla vielä sellainen mahdollisuus, että ottais ihan sellasen puhelimen käteen millä vois soittaa. Tämän jälkeen voisi valita Pirkolan numeron ja vaihtaa herrojen kanssa pari sanaa. Luultavasti asia ratkeaisi nopeammin kun täällä keskustelupalstalla pyörittämällä. Lopputuloksen voi toki tänne myös laittaa.

Vaikka tietysti spekulointi on joskus huomattavasti parempaa viihdettä....

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #15 : 05.08.2010 11:01 »
Tässähän nyt voisi olla vielä sellainen mahdollisuus, että ottais ihan sellasen puhelimen käteen millä vois soittaa. Tämän jälkeen voisi valita Pirkolan numeron ja vaihtaa herrojen kanssa pari sanaa. Luultavasti asia ratkeaisi nopeammin kun täällä keskustelupalstalla pyörittämällä. Lopputuloksen voi toki tänne myös laittaa.

On soitettu ja kuulemma yksi (1) Leopard on mitattu ja se oli osunut väliin

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #16 : 05.08.2010 11:04 »
Täähän on paljon hauskempaa :D

Täytyy illalla tulla viel Vihtiin päivystää 8)

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #17 : 05.08.2010 11:10 »
Täähän on paljon hauskempaa :D

Täytyy illalla tulla viel Vihtiin päivystää 8)

Eiköhän tähän joku järjellinen ratkaisu saada :)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #18 : 05.08.2010 12:24 »
Jep.

Mielestäni on ERITTÄIN hyvä että laitteita katsastetaan ja mittaillaan. Se on kaikkien etu.
Nyt eräs taho on Pirkolalle valitellut että Leopard moottorit kulkevat ihmeellisesti LeopardCup:issa kovempaa, vaikka minimi painot ovat samat. (170kg)
Kuitenkin TAG:issa, sekä suomessa että maailmalla, X30:set ovat nopeampia ja siksi niihin laitetaan kovempi minimipaino.

Nyt suomen LeopardCuppia johtaa taitava kuski Leopard moottorilla, joka osaa lisäksi säätää runkoa + omaa vahvan taustajoukon joka testaa ja tutkii. Moottori on "virittämätön" ja tehtaan mitoissa.
Keskimäärin tänä vuonna on tähän mennessä 5 parhaan joukossa ollut enemmän X30:siä kuin Lepardeja.

Kyseinen taho ajaa itse X30:llä, joten ....

Eli taka-ajatuksena on hillitä Leopard moottoreita, nostamalla palotilan kokoa, joka on luokkareiden mukaan 9.5cm3. Itse en ole omista koneistani mitannut kuin "scuissia", joka on ollut 0,86mm luokkaa, luokkarin antaman minimin ollessa 0,733. Tänään olisi tarkoitus kiikuttaa mylly Pirkolalle mittaukseen, koska luokkarin mukainen mittaustapa voi poiketa Pirkolan 10.5cm3 mittaustavasta.

Niin tai näin, niin samaan mittaan eri koneiden vetäminen sallii nyt myös X30:sen vetämisen "tiukalle", eli kuvaan tulee astumaan rahamiehet jotka teettävät X30:seen erikokoisia kansia toleranssin rajoissa.

O-P: Näissä koneissa on kannessa ura O-renkaalle vesitilan tiivisteenä. Keskusteluissa Pirkolan kanssa heillä oli tarjota tähän väliin shimmi, jolla palotilaa nostetaan. Shimmin ja sylinterin väliin ei ole vesitiivistettä.
Minua ei haittaisi suurempi palotila, koska viime vuonnakin ajoin ihan menestyksekkäästi "varamoottorillani" jossa on sylinteri suuren käyttömäärän johdosta jo hieman soikea ja tynnyri. Testini mukaan noin 0,2sek / kierros hitaampi kuin "parempi" koneeni, joka sekään ei enää ole mikään tykki, kun on vuodelta 2002.
Kuitenkin otin tällä vara-koneellanikin voittoja viime kesänä, kun minulla oli loistava runko jossa oli säädöt kohdillaan.

Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #19 : 05.08.2010 13:45 »
Niin tai näin, niin samaan mittaan eri koneiden vetäminen sallii nyt myös X30:sen vetämisen "tiukalle", eli kuvaan tulee astumaan rahamiehet jotka teettävät X30:seen erikokoisia kansia toleranssin rajoissa.

"Kaikenlainen virittäminen kielletty"

Läppäakselin ruuvia kiinnittäessä harmittaa aina kun se on epäprofessionaalisen ylipitkä  ;D

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #20 : 05.08.2010 15:40 »

Nyt eräs taho on Pirkolalle valitellut että Leopard moottorit kulkevat ihmeellisesti LeopardCup:issa kovempaa, vaikka minimi painot ovat samat. (170kg)
Kuitenkin TAG:issa, sekä suomessa että maailmalla, X30:set ovat nopeampia ja siksi niihin laitetaan kovempi minimipaino.

Kyseinen taho ajaa itse X30:llä, joten...



Hups, kuinka yllättävää, no eihän PP voi sanoa että etsi vikaa ratin ja penkin välistä ja rungon säädöistä vaan tietenkin viisaana miehenä keksii että suurennetaan palotilan kokoa Leopardista!  ;D

Kuinkas TAG-suomensarja suhtautuu rahamiehiin ja erikoiskansiin, taitaa mosa olla näillä virityksillä luokkarin vastainen?

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #21 : 05.08.2010 15:56 »

Nyt eräs taho on Pirkolalle valitellut että Leopard moottorit kulkevat ihmeellisesti LeopardCup:issa kovempaa, vaikka minimi painot ovat samat. (170kg)
Kuitenkin TAG:issa, sekä suomessa että maailmalla, X30:set ovat nopeampia ja siksi niihin laitetaan kovempi minimipaino.

Kyseinen taho ajaa itse X30:llä, joten...



Hups, kuinka yllättävää, no eihän PP voi sanoa että etsi vikaa ratin ja penkin välistä ja rungon säädöistä vaan tietenkin viisaana miehenä keksii että suurennetaan palotilan kokoa Leopardista!  ;D

Kuinkas TAG-suomensarja suhtautuu rahamiehiin ja erikoiskansiin, taitaa mosa olla näillä virityksillä luokkarin vastainen?

Sanotaan nyt vaikka niin tässä Tag-suomensarjan puolesta että voidaan mitata ja mitataankin kun sellaselle toiminnalle näkyy olevan tilaus.

Toisekseen kilpakumppanin moottorin voi meillä pyytää tarkistettavaksi mutta sillä ehdolla että tuo oman moottorinsa samalla.

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #22 : 05.08.2010 17:58 »
Raportoikaa nyt sitten joku ihmeessä pikaisesti Vihdistä miltä
koko touhu ja hässäkkä näytti kun en itse päässyt paikalle.
(Muumimaailma voitti tällä kertaa kartingin!  :-[
Palotilat varmaan kunnossa  ;D)

Toivottavasti homma on edelleen reilua, tasapuolista
ja mukavaa. Kyseessä on kuitenkin aikuisten harrastajaluokka!
« Viimeksi muokattu: 05.08.2010 18:22 kirjoittanut Jarno_71 »

Digi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #23 : 05.08.2010 20:02 »
Jep.

Mielestäni on ERITTÄIN hyvä että laitteita katsastetaan ja mittaillaan. Se on kaikkien etu.
Nyt eräs taho on Pirkolalle valitellut että Leopard moottorit kulkevat ihmeellisesti LeopardCup:issa kovempaa, vaikka minimi painot ovat samat. (170kg)
Kuitenkin TAG:issa, sekä suomessa että maailmalla, X30:set ovat nopeampia ja siksi niihin laitetaan kovempi minimipaino.

Nyt suomen LeopardCuppia johtaa taitava kuski Leopard moottorilla, joka osaa lisäksi säätää runkoa + omaa vahvan taustajoukon joka testaa ja tutkii. Moottori on "virittämätön" ja tehtaan mitoissa.
Keskimäärin tänä vuonna on tähän mennessä 5 parhaan joukossa ollut enemmän X30:siä kuin Lepardeja.

Kyseinen taho ajaa itse X30:llä, joten ....

Eli taka-ajatuksena on hillitä Leopard moottoreita, nostamalla palotilan kokoa, joka on luokkareiden mukaan 9.5cm3. Itse en ole omista koneistani mitannut kuin "scuissia", joka on ollut 0,86mm luokkaa, luokkarin antaman minimin ollessa 0,733. Tänään olisi tarkoitus kiikuttaa mylly Pirkolalle mittaukseen, koska luokkarin mukainen mittaustapa voi poiketa Pirkolan 10.5cm3 mittaustavasta.

Niin tai näin, niin samaan mittaan eri koneiden vetäminen sallii nyt myös X30:sen vetämisen "tiukalle", eli kuvaan tulee astumaan rahamiehet jotka teettävät X30:seen erikokoisia kansia toleranssin rajoissa.

O-P: Näissä koneissa on kannessa ura O-renkaalle vesitilan tiivisteenä. Keskusteluissa Pirkolan kanssa heillä oli tarjota tähän väliin shimmi, jolla palotilaa nostetaan. Shimmin ja sylinterin väliin ei ole vesitiivistettä.
Minua ei haittaisi suurempi palotila, koska viime vuonnakin ajoin ihan menestyksekkäästi "varamoottorillani" jossa on sylinteri suuren käyttömäärän johdosta jo hieman soikea ja tynnyri. Testini mukaan noin 0,2sek / kierros hitaampi kuin "parempi" koneeni, joka sekään ei enää ole mikään tykki, kun on vuodelta 2002.
Kuitenkin otin tällä vara-koneellanikin voittoja viime kesänä, kun minulla oli loistava runko jossa oli säädöt kohdillaan.


Muualla on myös kierroksenrajottimia Leopardin koneissa, varsinkin niissä sarjoissa jossa on sallittu molemmat koneet. Suomessa kuitenkin muutamien koneet kiertävät sen yli 17k reippaasti, joten en menisi hirveesti tässä puhumaan x30 koneen puolesta ja muutamasta lisähepasta ennen kun on kierrostenrajotin asennettu myös Leopard koneisiin.

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #24 : 05.08.2010 21:35 »
Nyt on Leopardeja tsekattu, mukaanlukien voittanut kone - kaikki oli tehdasmitoissa ja meni läpi. Kone kiersi isolla takarattaalla 16.200 ja siinä kaiketi on rajoitinkin (en tiedä kun ei ole koskaan niin kauas kiertänyt)

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #25 : 05.08.2010 23:23 »
Eiköhän se kuitenkin ole vain minun kone kisakäytössä joka kiertää yli 17k... ja vihdissä jää kyllä maxxissilla reilusti alle ja vegoilla pikkuisen vajaaksi tosin nyt varmaan pitää keksiä vielä jotain lisää millä mahdollisesti rajoitetaan vanhojen kulkua kun kakkosfinaalissa rundit oli jo 18232. Ketjut kun katkesivat juuri ennen pääsuoran jarrutusta...

onkos kukaan koskaan tullut ajatelleeksi että sillä kuinka hyvä auto on ajaa olisi myös vaikutusta kierrosaikoihin? Taikka radan vaikutusta moottorin luonteeseen ja toimintaan...

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #26 : 05.08.2010 23:57 »
kakkosfinaalissa rundit oli jo 18232. Ketjut kun katkesivat juuri ennen pääsuoran jarrutusta...
Hyvä että nostit kun katkes... kuusinumeroiset luvuthan on jätetty MKR:n Super Rokille  ;D

Tallipäällikkö ja moottorivelho konetta ihmettelemään ja vika löytyi staatorista, joka oli täysin pimeä. Uusi staattori ja johan taas löytyi kirkas kipinä.
Kolmanteen alkuerään etujäykkäri kiinni, jota ei oltu vielä kokeiltu. Kone ei enää kakoillut ja veti nyt tasaisesti joka kierroksella suoran päähän noin 165000rpm, mutta lähtö mutkista oli edelleen nahkeaa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #27 : 06.08.2010 02:04 »
Tervees.

Nyt on kissa käynnyt pöydällä ja myös erään tahon huhupuheista on leikattu siivet. (haastan tässä samalla huhupuheiden levittäjää vapaaehtoisesti esittäytymään)
Kaikkien mitattujen (epäilysten alaisten  :P ) Leopard moottoreiden palotilat olivat tismalleen samat toisiinsa nähden ja luokitustodistusten mukaiset. Tai oikeestaan REILUSTI VÄLJÄT !! Varaa jäi kivasti.

Samalla keskusteluissa selvitettiin mistä huhupuheista tämä homma oli lähtenyt liikkeelle:

- Eräs vuokra-auto yrittäjä pyöritti toimintaa Leopard moottorin esi-isällä, Pantherilla (jolla on myös saannut ajaa tätä sarjaa). Pantherissa ei ole omaa starttia ja kytkin on "Junnu-A" mallinen. Vesitila ei ole paineistettu ja siten kannessa ei ole O-renkaalle tiiviste uraa palotilan ympärillä vaan pelkästään pinnapulteille ja ulkosyrjällä.
Nopeasti näitä kahta kantta vierekkäin vilkaistuna, näyttää siltä että Pantherin kannessa alkaisi palotilan muotoilu paljon sisempää, joka tarkoittaisi pienempää palotilaa. Optinen illuusio on kuitenkin vain puuttuvan O-rengas uran aiheuttama, eikä eroa itse palotilassa ole lainkaan.

Kyseinen ratkaisu on, varsinkin nykyisten paineistettujen jäähdytinkorkkien aikana, varsin ankara moottorille, koska vesi menee ilman O-rengas tiivistettä sylinteriin ja kone leipoo kiinni. Olen kyseiseltä yrittäjältä Henkan kanssa ostanut näitä koneita raatoina ja kunnostanut niitä "leluiksi", kunnes todettin tämä pikku ikävä ongelma.
Minulla on jäljellä tuollainen kansi jos joku sellaisen haluaa nähdä.

Eli: MITÄÄN PIENIPALOTILAISIA KANSIA EI OLE LEOPARDIIN OLEMASSA.
(ellei joku niitä itse sorvaile)
Huhun levittäjä ja tämän aloittaja voisi keskittyä jatkossa faktoihin.
Hyvää tässä on se että katsastukset on aloitettu. Nyt toivonkin että myös muut koneet katsastetaan samalla tavalla. Ei sitten jää epäilyksiä kenellekkään.

IAME tehtaan toleranssit ovat ilahduttavan tarkat. Olen käsitellyt Leopardeja aina vuosimallista 2002 alkaen ihan viimeisiin 2008-2009 asti. Kaikkien komponenttien mitat ovat samat riippumatta vuosimallista. Esim kansien korkeuksissa erot ovat lähinnä pas*akerroksen paksuudessa. 0,05mm
Eli ainakin Leopard moottorit ovat lähtökohtaisesti kaikki samalla viivalla. Samaa todistaa myös netistä löytyvät testit joissa TAG moottoreita oli ajettu satunnaisotoksella dynossa. Leopardit olivat kaikkein tasaisimpia alle 2% tehoeroilla. (x30 ei ollut tuolloin vielä tuotannossa) Hurjin tehoreo oli xxxxx valmistajan koneissa noin 10% luokkaa.  :o

Leopard moottorissa on kokonaiset 26hp, eli se on koko TAG moottorikirjon heikkotehoisin.  :o
Kierrokset on rajoitettu -K mallissa, 17 000rpm tasolle lähinnä estämään moottorivauriot ketjurikon sattuessa. Digi: Mistä on peräisin tieto ettei rajoittajaa olisi? Vai onko tämäkin huhupuhetta?
22mm kaasari käytännössä rajoittaa jo kierrokset aikaisemmin, koska maan päällä vaikuttavalla ilmanpaineella ei moottori saa vedettyä 22mm kaasarin ja reedykotelon läpi 2125 litraa ilmaa minuutissa. (Raulin tapauksessa epäilen AIM:in toleranssia, koska +2000rpm olisi lennättänyt hänet suoralla ohi kuin ritsalla. Vauhti oli kuitenkin ihan samaa tasoa) Minunkin AIM näytti joskus jopa 26 000rpm lukemia, kun maadoituspinni oli poikki sisältä.
Kun tämmöisellä moottorilla taistelee tuulimyllyjä (Rotax, Rok, SoperRok, Biland, Sonik, ... jne...jne... ) vastaan vuosikausia, vielä kohtuuttoman isolla minimipainolla, niin voitte uskoa että se opettaa ajamaan ja säätämään runkoa.
Ai miksikö sitten Leopardilla ajetaan? No tietysti siksi että sen kyydissä ratsastaessa tuntee olevansa kilpurissa, eikä ruohonleikkurissa.
Oman, nyt jo loppuneen, kilpaurani aikana en kertaakaan itkenyt kisajärjestäjille oman luokkani painoista tai siitä että toinen moottorimerkki katoaa horisonttiin, vaan nautin ajamisesta, mekaamisesta ja siitä että pääsin pois arjen rutiineista mukavien kilpakumppanien kanssa rupattelemaan ajolinjoista jne.. Toki jos minulta kysyttiin, niin vastasin, mutta aina mietin asiaa myös kokonaisvaltaisesti.
Tätähän tämä HARRASTESARJA pitäisi olla eikä toisten kyttäämistä. Jätetään se homma tuonne isompiin luokkiin ja huolehditaan jokainen että oma laite on sääntöjen mukainen. Järjestäjiltä toivoisin satunnaiskatsastuksia myös kärkiporukan ulkopuolelta.

Jospa nyt vaihteeksi annetaan hyvien kuskien esitellä rauhassa taitojaan täysin laillisilla vehkeillä ja keskitytään vaikka ajoharjoitteluun, jotta saadaan kavereille vastusta.  ::)

Ja jos joku haluaa vaikka koittaa kuinka helppoa Leopardilla on TAG:issa pärjätä, niin minultahan saa kaluston vuokralle, jolla ajoin TAG senior luokan voittoon viime kaudella, ja taistelin menestyksellisesti yli 40 vuotiaana gubbena nuorten mestareiden kanssa. Sillä erotuksella että parempi koneeni on nyt kasassa ja käytössä. Ei voi sitten ainakaan kalustoa syyttää jos ei palkintopallille tostanoin Leopardilla pääsekkään.   Lämpimästi Tervetuloa koittamaan  !!!    ;D

Timolle (TJR) onnittelut hienosta ajosta Vihin LeopardCup:issa.
- Aika-ajon pohjat
- 1. Finaalin voitto
- 2. Finaalin voitto

Moottori lailliseksi todettu Leopard -K (rajoittimella, vaikkei siihen koskaan ole ylletty), runkona Spirit.
 ;D
« Viimeksi muokattu: 06.08.2010 18:29 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #28 : 06.08.2010 07:01 »
Pakko kommentoida tuulimyllyn(rotax) omistajana. TAG-suomensarjaan viitaten.

Jokainen joka lukee ja pohtii näitä meidän lötinöitä voi myös ajatella seuraavaa:

Leopardissa penkissä mitattuna se 26hv, ei rajoitinta tai sitte se 17000. painoraja 170kg
Rotax 28hv penkissä mitattuna, rajoitin 14000. Painoraja 172kg

Sitte, ku nää mopot ja tuulimyllyt laitetaan radalle, niin voisko olla mitään hyötyä tuosta 3000 kierroksesta.....Saattaa olla vähän helpompaa löytää kone "alueelle", kun on toi muutama tuhat kiekkaa käytettävissä.


Se on hyvä pointti, et kuljettajan taidoilla ja rungonsäädöillä on tosiaankin merkistystä. Aikuisharrastajilla se ero korostuu tai ainakin näkyy.


Digi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #29 : 06.08.2010 08:18 »
Tulipas hyviä uutisia Vihdistä. Hienoa että koneet täyttivät "sääntökirjan"/luokkarin vaatimukset, eikä viritettyjä myllyjä löytynyt.

Toivottavasti nämä katsastukset tulevat jatkuvaan myös tulevissa kisoissa, sillä se luo myös särmää tähän aikuissarjaan. Vaikka "vain" harrastetaan, niin on kaikkien etu ettei luokitustodistuksien arvoja katsota läpi sormien....

Onnittelut vielä Timolle hienosta suorituksesta!

PS: Spetz: viittaukseni kierroslukuihin ei liittynyt mitenkään sinuun, vaan olen kuullut myös muiden koneiden kiertävän vastaavia lukemia. Asialla sinänsä ei tietysti ole välttämättä mitään merkitystä (riippuu täysin koneen luonteesta)....


 

Team Laine Verkkokauppa